INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 03-09.02.2017. Struktury siatek trzech, europejskich globalnych grup

Marek Serafin, 2017-02-10
     

Początek roku daje okazje do opracowywania różnego rodzaju podsumowań i analiz. Dziś chcielibyśmy spojrzeć ma wyniki przewozowe trzech europejskich dominatorów pod nieco innych kontem. Chodzi o struktury ich siatek przewozowych z punktu widzenia geograficznego. Które regiony są dla nich najważniejsze, jakie wyniki, w poszczególnych regionach osiągają?

 

Europa

 

Grupa
Pax w tys.
Indeks
ASK w mln
Indeks
RPK w mln
Indeks
LF
Zmiana w ppct
LH
69 708
100,5
74 287
101,7
55 436
100,0
74,6
-1,3
AF/KL
54 412
101,8
55 494
100,9
44 971
102,1
81,0
1,0
IAG
 
 
65 614
119,0
51 755
121,1
78,9
1,4

 

Uwaga: IAG podaje pełne dane zarówno dla linii sieciowych, jak i dla Vuelingu. Wydzielenie VY było możliwe w odniesieniu do danych w RPK/ASK i LF-ów.

 

Atlantyk (Północny, Środkowy i Południowy)

 
Grupa
Pax w tys.
Indeks
ASK w mln
Indeks
RPK w mln
Indeks
LF
Zmiana w ppct
LH
10 882
104,1
100 757
107,7
82 271
104,8
81,7
-2,2
AF/KL
10 627
100,8
95 675
101,7
83 541
101,4
87,3
-0,3
IAG
15 671
108,8
134 739
108,2
111 834
107,3
83,0
-0,7
 

Uwaga: w przypadku AF/KL nie są w powyższym zestawieniu uwzględnione przewozy do/z Wysp na Morzu Karaibskim, gdyż są one połączone z przewozami na Wyspy Oceanu Indyjskiego. Dane dla tego obszaru (odpowiednio): 3 634, 105,7, 30 423, 106,6, 26 566, 106,0, 87,3,  -0,5.   

 

Azja/Pacyfik

 

Grupa
Pax w tys.
Indeks
ASK w mln
Indeks
RPK w mln
Indeks
LF
Zmiana w ppct
LH
6 418
97,3
63 865
99,7
51 754
97,7
81,0
-1,6
AF/KL
6 033
96,1
60 317
95,8
52 858
96,7
87,6
0,8
IAG
2 197
109,9
26 579
111,3
21 917
11,4
82,5
-0,7
 

Uwaga: Niestety IAG wyłącza z Azji Azję Południową i dołącza ją do regionu Afryki i Bliskiego Wschodu – patrz dane poniżej.

 

 Afryka/Bliski Wschód

 

Grupa
Pax w tys.
Indeks
ASK w mln
Indeks
RPK w mln
Indeks
LF
Zmiana w ppct
LH
4 232
98,3
22 381
96,1
17 064
96,9
76,2
0,5
AF/KL
5 456
102,5
36 899
101,5
30 258
102,4
82,0
0,7
IAG
5 522
99,4
37 615
97,3
29 922
98,4
79,5
0,9
 

Uwaga: Patrz uwaga powyżej pod Azja/Pacyfik.

 

Łączne przewozy trzech grup europejskich są na zbliżonym poziomie – w mld RPK: AF/KL - 261, IAG - 243, LH (bez SN Brussels) - 227.

 

W strukturach siatek tych grup i ich wynikach występuje wiele podobieństw, ale wart zwrócić uwagę na kilka istotnych różnic:

  • IAG jest zdecydowanym liderem, jeżeli chodzi o Atlantyk. Ma on dla grupy ogromne znaczenie, przede wszystkim, ze względu na wyniki finansowe. Przejęcie Aer Lingusa jeszcze bardziej wzmocniło tę „specjalizację IAG”. Iberia jest z kolei jednym z liderów na Atlantyku Środkowym i Południowym.
  • AF/KL ma bardzo dobrze rozwiniętą siatkę połączeń dalekiego zasięgu, ale, jest to też, w znacznym stopniu, jej problem, przynajmniej w odniesieniu do Air France. Jak podał kilka miesięcy temu prezes linii, aż połowa z nich jest nierentowna.
  • połączenia do Azji mają znacznie większe znaczenie dla LH i AF/KL niż dla IAG. Ta ostatnia grupa koncentruje się na ruchu bezpośrednim i nie ma ambicji ostrego konkurowania o ruch tranzytowy (geografia). To, w znacznym stopniu, tłumaczy, dlaczego nie dołącza się do akcji pozostałych linii skierowanej przeciwko przewoźnikom z regionu Zatoki Perskiej.
  • LH ma zdecydowanie najbardziej rozwiniętą siatkę połączeń europejskich. Jednych z głównych powodów jest inna „pozycja rynkowa” dwóch głównych hub-ów grupy. W odróżnieniu od LHR i CDG, FRA i MUC mają znacznie mniejszy potencjał ruchu bezpośredniego i w większym stopniu muszą bazować na ruchu tranzytowym.
  • AF/KL ma zdecydowanie najwyższe LF-y, a mimo to, najgorsze wyniki finansowe. Wynika to nie tylko z problemów z bazą kosztową (AF), ale, przede wszystkim, z faktu działania na bardzo konkurencyjnych rynkach, o ograniczonych potencjałach ruchu najwyżej płatnego. LH ma bardzo mocną, czasami zbliżoną do monopolistycznej, pozycję na wielu rynkach, szczególnie w naszym regionie, a dla IAG ogromną wartością jest LON, jako jedno z globalnych centrów finansowych. Wiemy, co to oznacza. Podobnie, jak brak nowych slotów na LHR.

 

 

Marek Serafin   

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Air France | Finanse | IAG | KLM | Lufthansa | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Rozwój | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony