INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 10-16.02.2017. Ryanair totalny

Marek Serafin, 2017-02-17
     

Zanim skomentujemy informacje przekazane przez irlandzką linię w czasie warszawskiej konferencji prasowej to warto przedstawić krótko plany przewoźnika dotyczące jego czwartej największej bazy w Polsce - Wrocławia. Poinformował o nich na konferencji prasowej, która odbyła się w środę popołudniu.

 

Podobnie, jak w innych dużych portach i we Wrocławiu „walec” Ryanaira nabiera coraz większej szybkości.

 

W sezonie Zima 2017/18 FR uruchomi z Wrocławia aż osiem nowych połączeń:

  • po trzy rejsy w tygodniu do Brukseli/Charleroi i Gdańska,
  • po dwa rejsy w tygodniu do Edynburga, Leeds/Bradford, Neapolu, Oslo/Torp, Palermo i Tel Avivu.

 

Ryanair będzie oferował łącznie aż 29 tras. Przewiduje przewozy roczne na poziomie 1,6 mln pasażerów - wzrost aż o 26%.

 

Komentarz ogólny

Ostatnie informacje uzasadniają już chyba użycie określenia z tytułu. Ryanair idzie ławą, stara się zagospodarowywać wszystkie dostępne dla niego segmenty rynkowe. Nawet zupełnie nowe, takie, jak ruch charterowy. Przewoźnik od lat rozwija ofertę rozkładową do bardzo wielu typowych miast wakacyjnych. Teraz już nie tylko w Europie, ale i w Izraelu. Kilka lat temu rozpoczął też ekspansję w Afryce Północnej, ale wydarzenia polityczno-militarne zmusiło go do rewizji tych planów.

 

Coraz liczniejsza grupa turystów, również wakacyjnych, kupuje w Internecie bilety na połączenia rozkładowe, szczególnie ultra-tanich linii i samodzielnie rezerwuje pokoje w hotelach, wynajmuje samochody itd. Daje im to bardzo dużą elastyczność w planowaniu trasy, możliwość odwiedzenia wielu miejscowości, a nawet dokonania zmian w trakcie podróży.

 

Jednak nadal znaczna część tego segmentu rynkowego zdecydowanie preferuje wakacje i wypoczynek w pełni zorganizowany przez Tour Operatorów. Zalety samodzielnego układania „pakietu turystycznego” nie mają dla nich takiego znaczenia. To, przede wszystkim, ruch rodzinny oraz osoby starsze.

 

Ryanair i niektóre inne tanie linie, takie, jak Transavia oferują Tour Operatorom możliwość wykupywania części foteli na trasach typowo turystycznych. Teraz Ryanair chce pojawić się na tym rynku „głównym wejściem”. Wie, że ze względu na super-niską bazę kosztową może konkurować cenowo z przewoźnikami charterowymi, szczególnie tymi mniejszymi. To nie przypadek, że pierwszym, albo jednym z pierwszych rynków ma być Polska. Tu mamy nadal spore rozdrobienie, jeżeli chodzi o ilość i wielkość przewoźników charterowych. Bardzo duże znaczenie ma też ogromna i wciąż rosnąca flota Ryanaira (zbliża się do 400 samolotów – za kilka lat będzie ich 600), która szczególnie w sezonie zimowym i wiosenno-jesiennym, daje linii bardzo dużą elastyczność i możliwość oferowania „super niskich cen”. Samoloty 737 Max, które będą we flocie linii, wtedy, gdy mają ruszyć „projekty charterowe” umożliwią bezpośrednie operacje do miejscowości atrakcyjnych klimatycznie również w okresie zimowym i to położonych znacznie dalej niż Wyspy Kanaryjskie. A zimowe podróże wakacyjne to ten segment rynku, który ma w Polsce i całym naszym regionie ogromny potencjał rozwojowy. Operacje samolotem wąskokadłubowym dadzą FR jeszcze większą przewagę kosztową nad LOT-em, który oferuje w zimie B787.

 

Ryanair stara się też nie pozostawiać żadnych „dziur” w swojej siatce. Wiemy już, że od zimy 2017/18 „ławą rusza na Izrael”. Będzie wtedy obsługiwał aż osiem połączeń z/do Polski.

 

Ostatnią dużą białą plamą jest Norwegia – od momentu, gdy linia „obraziła się” na władze tego kraju za wprowadzenie specjalnego podatku od podróży lotniczych. Obecnym numerem jeden na tym bardzo dużym rynku (z punktu widzenia Polski) jest Wizz Air, „wspomagany” przez Norwegian.

 

Jednak uruchomienie za niecały rok trasy WRO-OSL wskazuje, że za niedługo plama ta zacznie znikać.

 

Totalny Ryanair to też Ryanair, które wchodzi na opuszczony przez Amazon całościowy rynek internetowych sprzedaży usług turystycznych. Pierwszym, ogromnym krokiem jest portal „Ryanair Rooms”. To nie tylko możliwość zarabiania dodatkowych pieniędzy, ale i wzmocnienie efektywności marketingowej przy sprzedaży biletów lotniczych.

 

Wiemy już, że, w co najmniej, w najbliższych kilku sezonach FR będzie zwiększał przewozy z/do Polski w tempie dwucyfrowym. Za 5-6 lat chce je podwoić i osiągnąć poziom 20 mln pasażerów. Takie były łączne przewozy z/do Polski (plus domestic) w roku 2011!!

 

Strategia Ryanaira wobec Polski, jednego z jego najważniejszych rynków jest już dość jasna i przejrzysta. Metodą „na odkurzacz”, „wciągać” tyle ruchu ze wszystkich dostępnych segmentów rynkowych, ile się da. Głównym atutem jest oczywiście ogromna przewaga kosztowa linii.

 

Ale wciąż pozostaje kilka istotnych dylematów, pytań, na które nie mamy jeszcze pełnej odpowiedzi:

  • czy FR zdecyduje się rozwijać ofertę międzynarodową z portu Chopina, szczególnie wtedy, gdy na drugim końcu połączenia jest duże, główne lotnisko europejskie (AMS, BRU, BCN, CPH, FCO, MXP itd.). W trakcie warszawskiej konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, że przewoźnik wciąż przymierza się do tego, ale najwcześniejszy termin to lato 2018,
  • czy nadal rozwijana będzie siatka krajowa, zarówno z WAW, jak i połączenia regionalne. Na pewno im więcej samolotów przewoźnik bazuje w Polsce, tym większa szansa na dalszy rozwój i tego segmentu.

 

Interesujące, szczegółowe pytanie dotyczy przyszłej działalności charterowej. Jeżeli Ryanair przystąpi do realizacji tych planów, to czy w największej aglomeracji – warszawskiej operować będzie z WMI, czy z WAW. Wiele argumentów przemawia za WMI: bazowanie tam coraz większej liczby samolotów przewoźnika, brak ciszy nocnej i niższe koszty. FR może też nie obawiać się konkurencji linii operujących z WAW, gdyż będzie w stanie zaoferować tak znacznie niższe ceny, że razem z tour operatorami ma szanse przekonać do WMI bardzo liczną rzeszę potencjalnych klientów. Przejęcie przez WMI istotnej części warszawskiego ruchu charterowego odciążyło by istotnie port Chopina i poprawiło jego sytuację w zakresie przepustowości.

 

I na koniec duży i wciąż rosnący problem przewoźnika (i lotniska).

 

Modlin osiąga granice swojej przepustowości. Jeżeli w ciągu najbliższych lat nie będzie ona zdecydowanie powiększona, to za mały terminal stanie się istotną barierą wzrostu, szczególnie w sytuacji, gdy miałyby ruszyć w Modlinie operacje charterowe (a także rejsy innych przewoźników).

 

W Modlinie na ukończeniu jest etap przygotowania inwestycji dotyczącej rozbudowy terminala. Prace budowlane powinny ruszyć w tym roku, a zakończenie powinno nastąpić w roku 2019. Teraz właściciele muszą zdecydować o sposobie finansowania tej inwestycji.

 

Przyśpieszyły też prace związane z doprowadzeniem połączenia kolejowego do lotniska. Jest szansa, że nastąpi to w okresie 3-4 lat.

 

Kwestia rozbudowy terminala w Modlinie jest dla Ryanaira super ważna. Prezes O'Leary, w swoim stylu, żartował, że od ręki, jego linia może, na korzystnych warunkach, pożyczyć portowi 10 mln EUR na konieczne inwestycje.

 

Żarty, żartami, ale sprawa jest naprawdę bardzo ważna, nie tylko dla lotniska w Modlinie, Ryanaira i jego rzeczywistych oraz potencjalnych klientów, ale i całej aglomeracji warszawskiej wraz z okolicami.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Piotr Zowczak, www.epwa.pl 

 

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Inwestycje | Komunikacja | Konferencja | Konkurencja | Lotnisko Modlin | Lotnisko Wrocław | Obłożenie | Oferowanie | Połączenia | Popyt | Praca | Rozwój | Ryanair | Siatka połączeń | Strategia


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony