INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 31.03-06.04.2017. Co dla naszego rynku lotniczego oznacza powstanie charterowego Ryanair Sun?

Marek Serafin, 2017-04-07
     

Niedowiarkowie, którzy wątpili w szczerość i powagę zapewnień prezesa Ryanaira o zamiarze utworzenia w Polsce nowego przewoźnika charterowego, bardzo szybko musieli zmienić zdanie. Teraz kwestia jest już przesądzona. Ryanair rozpoczął rekrutację personelu do spółki Ryanair Sun, która rozpocznie działalność w Polsce w lecie roku 2018.

 

Wiadomo już, że będzie dysponowała pięcioma samolotami B737-800. Nie znamy jeszcze bazy/baz linii. Trochę pospekulujemy na ten temat w dalszej części komentarza. 

 

Ze względu na datę uruchomienia spółki, rozmowy z Tour Operatorami na pewno już się toczą.

 

Co, dla naszego rynku lotniczego, przede wszystkim charterowego, oznacza powstanie samodzielnej firmy Ryanair Sun?

 

Może warto zacząć jednak od nieco innej, specyficznej i zawsze kontrowersyjnej kwestii wewnętrznej konkurencji. Pomiędzy „zwykłym” Ryanairem i FR Sun. Będzie ona nieunikniona. Ryanair operuje obecnie z wielu miast w Polsce do typowo wakacyjnych destynacji w Hiszpanii, Grecji, Włoszech, a w niedalekiej przyszłości i w Izraelu. 

 

Jak wynikało z wypowiedzi szefostwa FR, w trakcie ostatniej konferencji prasowej, zdają sobie oni świetnie sprawę z tego, że szeroko rozumiany polski rynek wakacyjno-turystyczny jest podzielony. Część klientów (głównie rodziny) preferuje wyjazdy w pełni zorganizowane i wtedy narzucającym się środkiem transportu są połączenia charterowe, a inni wolą pełną swobodę w planowaniu. Tę mogą im dać tylko rozkładowe rejsy tanich i ultra tanich linii. Jednak, po uruchomieniu rejsów przez Ryanair Sun nikt nie jest w stanie dokładnie przewidzieć, jak rynek klientów FR („zwykłego” i Sun) dokładnie podzieli się. W tej sytuacji to raczej Ryanair będzie dostosowywał swoją ofertę rozkładową do zmian w popycie. Oczywiście i Ryanair Sun, razem z Tour Operatorami, będzie, przy planowaniu kolejnych sezonów, uwzględniał wcześniejsze wyniki sprzedaży. Rozpoznawanie zmian rynkowych „bojem” to dla irlandzkiej linii nic nowego. Działała tak i nadal działa bardzo często. 

 

Ogromny wpływ na kształt nowej sytuacji rynkowej będzie oczywiście miał wybór baz Ryanair Sun. Tu, na razie zdani jesteśmy na spekulacje. Jednak dwie lokalizacje narzucają się zdecydowanie. To „polskie zagłębia charterowe”: aglomeracja warszawska i Śląsk (Katowice-Pyrzowice). Przy tak relatywnie dużym oferowaniu – około 1,3 -1,5 mln foteli w skali roku – trudno sobie wyobrazić, że przewoźnik wybierze tylko dużo mniejsze rynki.

 

W pierwszym przypadku bardzo mocno intrygujące pytanie dotyczy wyboru lotniska. WAW czy WMI?

 

Jak pamiętamy kilka lat temu niektórzy tour operatorzy podjęli próbę sprzedaży wycieczek rozpoczynających się w porcie modlińskim. Okazało się to kompletnym fiaskiem. 

 

Czy teraz biura podróży i Ryanair Sun odważą się? Naszym zdaniem jest to bardzo prawdopodobne. Powinna tu zadziałać nie tyle magia marki, co po prostu siła bardzo niskiej ceny. Koszty jednostkowe FR są nie do pobicia. Lotnisko w Modlinie jest zdecydowanie tańsze niż Chopina. Umożliwia też nieograniczone operacje nocne, co dodatkowo zwiększa przewagę kosztową nad WAW. I, co ma też ogromne znaczenie w „fazie rozruchowej”, FR stać na wyjątkowo niskie ceny, aby dodatkowo wypromować odloty z lotniska w Modlinie. 

 

Jeżeli Ryanair wybrał (czas przeszły bo, najprawdopodobniej, decyzję już podjął) Modlin, to efekt tego będzie bardzo daleko idący. Dokona się przesunięcie istotnej części ruchu charterowego z WAW do WMI i poprawa parametrów przepustowości portu Chopina. 

 

A co „wejście smoka” oznacza dla linii charterowych bazowanych w obecnie w Polsce? 

 

Mówiąc najprościej bardzo trudne czasy. Przewozy charterowe w Polsce, w roku 2016, to nieco ponad 3,5mln pasażerów. Największa linia – Enter Air przewiozła ponad 1,15 mln pasażerów. Tymczasem już w pierwszym, pełnym roku działalności, oferowanie FR będzie większe od przewozów Enter. 

 

Najostrzejsze bitwy będą toczyły się w okresach posezonowych. W samym szczycie sezonu (czerwiec – wrzesień) mamy obecnie do czynienia z niewątpliwym niedooferowaniem. Ryanair Sun pomoże powiększyć rynek. Zupełnie inna sytuacja będzie panowała w pozostałych miesiącach. Wtedy popyt jest kilkukrotnie mniejszy. Irlandzka spółka będzie starała się zarówno powiększyć rynek, głównie poprzez bardzo atrakcyjne oferty, jak i odebrać, jak największą część rynku, obecnym graczom. Nie będzie starała się, tak, jak Enter Air, czy też Small Planet, szukać zatrudnienia dla swoich samolotów na innych rynkach. Szczególnie w okresie zimowym Ryanair i tak ma nadwyżkę oferowania. Zaletą polskiego rynku charterowego jest i to, że pozwoli wykorzystać kilka samolotów przez cały rok. Aktualni liderzy będą musieli starać się jeszcze większą część swojego pozasezonowego oferowania wykorzystywać poza Polską. Od efektów tych starań będą zależały, w ogromnym stopniu, ich wyniki całoroczne. 

 

Przy wszystkich niewiadomych jedno jest pewne. Polski rynek charterowy, po starcie Ryanair Sun będzie zupełnie inny. I, naszym zdaniem, powtórzy się efekt znany z innych rynków. Gdy pojawia się rekin, następuje konsolidacja rynkowa, miedzy innymi, dlatego, że część ryb nie może znaleźć wystarczających ilości pożywienia. 

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, www.epwa.pl  

 

 

 

 

Tagi:

Inwestycje | Konkurencja | Oferowanie | Popyt | Praca | Przewozy charterowe | Rozwój | Ryanair | Ryanair Sun | Samolot | Turystyka | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony