INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 23.02 – 1.03.2018

Marek Serafin, 2018-03-02
     

Dziś, jako Komentarz przekażemy drugą część raportu o Oferowaniu z/do Polski w sezonie Lato 2018 – porównanie z sezonem poprzednim.

 

Część druga – Warszawa i porty regionalne

 

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

Warszawa - port Chopina

 

Oferowanie miesięczne

 

Miesiąc

Oferowanie

w tysiącach

Indeks

do 2017

IV

1 663,8

118,5

V

1 778,4

116,7

VI

1 782,0

115,3

VII

1 906,0

112,2

VIII

1 932,4

112,8

IX

1 857,4

110,1

X

1 850,0

110,0

Sezon

12 770,0

113,5

 

Indeks wzrostu będzie zdecydowanie niższy niż w S17 (21,6% - po korekcie dotyczącej drugiej części sezonu) a wyższy niż w S16 – 10,4%i w S15 – 10,2%.

 

Oferowanie według przewoźników (podajemy je w tysiącach foteli).

 

Uwaga: tu podajemy te linie, które operują, do co najmniej, dwóch punktów w Polsce. Dane dla pozostałych podaliśmy w części I.

 

Linie sieciowe

 

LOT

 

W całym sezonie letnim 2018 oferowanie wyniesie 7398,1 i wzrośnie aż o 29,7%!! Udział LO w oferowaniu z/do WAW wyniesie aż 57,9%!! Wzrośnie aż o 7,2ppct – W S16 było 50,8%, w S15 - 46,5%, a w S14 - 51,9%.

 

Plany LOT-u omówiliśmy w części pierwszej. I na pewno do nich wrócimy. Tu warto tylko zauważyć, że tak ogromny wzrost udziału LO to nie tylko efekt jego imponującej ekspansji, ale i prawie zupełnego wycofania się z portu FR. Widzimy też, że indeks wzrostu w WAW jest nieco niższy niż łączny (30,7%), gdyż oferowanie na rejsach poza-warszawskich rośnie jeszcze szybciej.

 

Grupa Lufthansy (LH, LX, OS, SN)

 

Oferowanie: 852,8 - spadek aż o 11,6%. To skutek zawieszenia połączeń EW do DUS. Ciekawe, czy grupa wycofała się z tego biznesowego kierunku „na dobre”, czy chce zmienić formułę operacji. Na pozostałych połączeniach oferowanie praktycznie bez zmian. Udział grupy spada aż o 2,0ppct – do 6,7%.

 

AF/KL

 

Oferowanie: 408,4 spadek o 4,9%!! Udział 3,2% (spadek, kolejny, tym razem o 0,7ppct).

 

I tym razem rozwój oferty tylko w regionach.

 

W Warszawie, dzięki siedmiu rejsom dziennie do CDG i AMS oraz globalnym siatkom połączeń, jest głównym konkurentem grupy LH, choć ta ma ogromną przewagę konkurencyjną – w dni robocze ponad 20 rejsów dziennie, łącznie - do własnych hub-ów (15) plus rejsy LO objęte umową code share (6).

 

Warto zauważyć, że zmienia się sytuacja konkurencyjna na połączeniach do AMS i CDG. Na tym pierwszym oferowanie LO, w drugiej części sezonu, będzie większe niż KLM-u. To bardzo odważna decyzja, jeżeli uwzględnimy, ogromne różnice w możliwościach generowania ruchu tranzytowego. LOT będzie musiał starać się o zdobycie bardzo dużej przewagi w przewozach ruchu bezpośredniego. Sprzyjać mu będzie brak taniej linii na tej trasie. Na połączeniu paryskim oferowanie LO znacznie zbliży się do AF. Zadanie podobne jak w przypadku AMS.

 

BA/IAG

 

Oferowanie: 232,4. Wzrost o7,4% pomimo zawieszania rejsu EI z DUB. Jak pisaliśmy w części pierwszej BA zwiększa liczbę rejsów. Jednak nadal LO będzie miał dużą przewagę w oferowaniu – większe o 25%!! Udział: 1,8%.

 

AY

 

Oferowanie: 115,6. Wzrost aż o 21,9%. Trzy rejsy dziennie przez cały sezon. Połączenie do HEL jest wyjątkowe. Podobnie, jak na trasie do FCO, LOT zrezygnował z kontynuowania walki konkurencyjnej. Niewątpliwie ogromne znaczenie ma tu minimalna możliwość pozyskiwania ruchu tranzytowego.

 

SK

 

Oferowanie 105,7. Wzrost o 19,1%. To efekt uruchomienia rejsu do OSL. Jednak oferta będzie zawierać tylko trzy rejsy tygodniowo a więc szanse konkurowania z LO (2xdly) o ruch wysokopłatny będą minimalne. Warto zauważyć, że po okresie posuchy nagle o stolicę Norwegii rozgorzeje ostra walka konkurencyjna. Do OSL operuje też DY, do TRD z WAW - W6, a z WMI – FR.

 

Z ciekawostek warto wymienić pojawienie się na połączeniu z DME linii U6 (Ural Airlines) z czterema rejsami tygodniowo.

 

Tanie linie

 

W6

 

Oferowanie: 2 049,7 – wzrost aż o 21,3%. W S17 było 16,2%, a w S16 było16,8%. Udział w oferowaniu wzrasta o 0,9ppct – do 16,1%. Jak widzimy przewoźnik nie przejął się wprowadzeniem ciszy nocnej w porcie, a dotknęła go ona najmocniej. Jednak z drugiej strony wszedł w życie nowy cennik opłat pasażerskich bardzo „przyjazny” dla linii, które zdecydowanie zwiększają przewozy. Korzystają wtedy z ogromnych zniżek. W6 zdecydowanie dominuje już w porcie, jeżeli chodzi rynek o tanich przewozów.

 

DY

 

Oferowanie: 146,6. Kolejny spadek, ale tym razem „tylko” o 3,0%.

 

FR

 

Oferowanie 80,6 – spadek aż o 85,8%.

 

Modlin

 

Oferowanie: 2 134,3. Oczywiście jedynym przewoźnikiem pozostaje FR. Wzrost „tylko” o 7,6%. O sytuacji w porcie i w aglomeracji warszawskiej oraz o planach FR na S18 pisaliśmy wielokrotnie. Ryanair uruchomi minimalną liczbę nowych tras (BOJ, PSR, RMI). Niewątpliwie ograniczenia przepustowości blokują znacznie szybszy rozwój. Zapewnienia linii nie są gołosłowne – patrz wyniki KRK i POZ.

 

Łączne oferowanie w całej aglomeracji warszawskiej wzrośnie o 12,6%. W S17 było to 15,56%, a w S16 tylko 9,6%. Po okresie wzrostów, udział portów warszawskich w łącznym oferowaniu spada. Przyczyny zjawiska znane.

 

Główne porty regionalne

 

Kraków

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w %

Ryanair

2 207,5

147,8!!!

46,4 (+11,3ppct!!)

LH/OS/LX/SN

735,9

102,9

15,5

U2

501,2

88,7

10,5

LO

410,9

125,7!

8,6

DY

356,0

113,2

7,5

AF/KL

111,7

130,5!!

2,35

BA/IB/VY

95,0

106,1

2,0

FZ

78,8

-

1,7

AY

67,2

128,2

1,4

Łącznie (sezon)

4 757,5

116,0

 

 

KRK wyprzedził WMI i stał się największą bazą FR w Polsce. Przewoźnik praktycznie udowodnił, jak ogromne ma możliwości kreowania popytu. Zarówno turystów zagranicznych, jak i wyjazdowego. Tak ogromny wzrost oferowania wynika z kontynuowania połączeń uruchomionych w W17/18. Jedyne nowe to BOJ. Przewoźnik zwiększył też oferowanie na niektórych obsługiwanych już trasach.

 

U2 po ogromnej wcześniejszej ekspansji dokonał korekty oferowania. Zawiesił jedno połączenie – do HAM.

 

LOT zwiększa oferowanie dzięki większej liczbie rejsów do WAW oraz do ORD.

 

KL dołoży trzeci rej dziennie. To będzie już pełna oferta dla ruchu bezpośredniego i prawie pełna dla tranzytowego.

 

Nowa linia to tani przewoźnik z Dubaju – flydubai. Dzięki umowie code-share z EK może dowozić olbrzymowi ruch tranzytowy do hub-u.

 

AY zwiększa liczbę rejsów.

 

Jak już pisaliśmy w części pierwszej w porcie pojawił się, w sezonie Zima 17/18, Ukrainian International Airlines. Operuje codziennie małym samolotem.

 

Gdańsk

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w %

Wizz Air

1 909,1

122,7!!

50,7 (4,2ppct!)

FR

866,5

88,0!!

23,0 (-6,5ppct!!)

LH

259,0

131,7!!

6,9

LO

248,4

99,9

6,6

SK

229,6

99,7,

6,1

DY

93,7

144,8!!

2,5

KL

85,6

270,9!!

2,3

AY

57,6

195,9!!

1,5

Łącznie sezon

3 763,8

112,7

 

 

To sezon odwróconych trendów. Po okresie spadków udziału w rynku W6 nadrobił straty, znowu przekraczając symboliczna granicę udziału – 50%. Będzie kontynuował połączenia uruchomione w W17/18 – LIS, VNO, TOS (Tromso), zawiesza sporo tras (CRL, GLA, HHN, MOL), uruchomi VIE! i I LWO. Znacznie zwiększy oferowanie na wielu już obsługiwanych.

 

FR stracił to, co zyskał w S17 wskutek zawieszenia rejsów do WAW. Na połączeniach międzynarodowych oferowanie wzrosło o ca 75 tys. foteli – nowy rejs do ATH.

 

LO ponownie zmniejsza liczbę rejsów do KRK. Konkurowanie z FR nie jest proste. Nowy rejs do TLV.

 

Po okresie redukcji LH atakuje, wprowadzając czwarty rejs do MUC. Będzie operować siedem razy dziennie do swoich hub-ów. Teraz musi konkurować też z globalną ofertą KL.

 

KL błyskawicznie dokłada drugi rejs dziennie i chyba zaczyna myśleć o trzecim. Wtedy jego oferta będzie prawie kompletna. Jak widzimy regionalne jet-y sa bardzo przydatne.

 

AY wchodzi do gry o ruch tranzytowy – dwa rejsy dziennie.

 

Oferta tranzytowa pomiędzy GDN a globalnymi i wielkimi hub-ami jest już coraz bogatsza.

 

DY znacznie zwiększy liczbę rejsów do OSL.

 

BT uruchomi trzy rejsy tygodniowo do RIX.

 

Wrocław

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w %

Ryanair

1 001,5

98,2

47,3 (-8,8ppct!!!)

W6

511,2

175,1!!

24,2 (+8,1ppct!!!)

LH/EW/LX

314,9

113,1

15,3

LO

238,3

117,9

11,3

AF

23,9

nowy

1,1

SK

24,0

99,2

1,1

Łącznie (sezon)

2 113,4

116,4

 

 

Rozpoczyna się ostra walka o rynek. FR zwiększył znacznie oferowanie na trasach zagranicznych, a minimalny spadek łącznego oferowania to efekt zawieszenia rejsu do WAW (ponad 230 tys. foteli). Uruchomi ATH i będzie kontynuować rejsy uruchomione w W17/18.

 

Nieco niespodziewanie zdecydowanie zaatakował W6. Uruchomi sporo nowych rejsów: BRI, BSL, GOT, KUT, OPO.

 

Grupa LH wprowadza dodatkowy, czwarty rejs do FRA i nowe połączenie LX.

 

Wreszcie AF pojawił się w polskim porcie regionalnym – codzienny rejs z CDG – od maja.

 

Katowice

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w%

W6

1 680,7

126,2!

74,4 (-1,2ppct)

FR

265,7

136,3!!

11,8 (+0,7ppct)

LH

150,7

134,6!!

6,67

LOT

126,9

129,8

5,6

Łącznie (sezon)

2 260,0

128,4

 

 

W6 pomimo znacznego wzrostu oferowania stracił udział w rynku, ale i tak nadal dominuje.

 

FR dość zdecydowanie, choć nie aż tak, jak W6 we WRO próbuje zmniejszyć przewagę W6. Kontynuować będzie uruchomione w W17/18 rejsy do MXP i ATH.

 

LH, podobnie, jak w GDN odwrócił trend. Uruchomi rejs do MUC, dający dodatkowe tranzyty, głównie europejskie.

 

LOT od drugiej połowy S17 podjął walkę konkurencyjną o ruch tranzytowy – oferując nie dwa, ale cztery rejsy dziennie.

 

HV będzie kontynuować uruchomione rok temu tanie połączenie do AMS. Przewoźnik nie ma umowy c/s z KL i nie jest możliwa sprzedaż biletów tranzytowych. Oferowanie – 28,9.

 

Jak widzimy nie tylko rynek charterowy gna i będzie gnać do przodu na Górnym Śląsku.

 

Poznań

 

Przewoźnik

Oferow.

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w %

FR

471,0

170,9!!!

36,5 (+8,2ppct!!)

W6

419,0

114,2!

32,5 (-5,2ppct!!)

LH

217,0

121,9!!

16,8

LO

150,2

113,3!!

13,6 (+2,9ppct)

SK

23,0

119,8

2,0

Łącznie

1 292,1

130,5!!!

 

 

FR ustanowił tu swój rekord Polski – skokowego wzrostu oferowania. Kontynuować będzie nowe rejsy uruchomione w W17/18 i doda BGY. Zwiększa oferowanie na rejsach już obsługiwanych.

 

W6 był w S17 liderem rynkowym. Stara się nie tracić zbyt dużo dystansu. Uruchomi KEF i DTM. Ciekawe, czy pojawią się pasażerowie, którzy będą chcieli korzystać z bardzo tanich przelotów atlantyckich z/do KEF.

 

LH koncentruje się tylko na hub-ach, ale oferuje już sześć rejsów dziennie, po dołożeniu trzeciego rejsu do FR.

 

Tylko LO dzielnie konkuruje z LH o ruch tranzytowy. W drugiej części sezonu S17 wystartowały rejsy do TLV i LWO.

 

Mniejsze porty regionalne

 

Port

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział największego

Przewoźnika w %

Uwagi

RZE

587,0

119,8!!

FR – 52,8 (-5,9ppct!)

Wznowione rejsy LO do EWR i nowe do TLV

SZZ

418,4

97,7

FR – 55,2 (+6,6ppct!!)

LO – 20,8

W6 – 18,5 (-6,8ppct!!)

FR – nowy rejs do EDI

Znaczny spadek oferowania W6

LUZ

321,7

106,7

W6 – 63,5(-7,9ppct!!)

Nowe rejsy FR do DUB i U2 do MXP

BZG

279,0

128,0!!

FR – 83,0(-1,6ppct)

LO – LWO

LH – FRA już DLY.

LCJ

152,0

85,7

FR- 88,9 (+13,5ppct)

 

LH – nowe rejsy do MUC

FR - ATH

SZY

95,0

103,4

W6 – 54,2

 

W6 – zawieszony TRF i nowy DTM

LO - LWO

 

Sześć najmniejszych portów zapewnia jedynie 6,3% łącznego oferowania. Ich udział spadł o 0,6ppct. Coraz wyraźniej to nie one decydują o efektywności polskiego systemu transportu lotniczego.

 

RZE rozwija się w wytyczonym od dość dawna kierunku. To zagłębie ruchu atlantyckiego, czego potwierdzeniem jest wznowienie rejsów LO do EWR. Dzięki poprawiającej się sytuacji gospodarczej regionu, coraz większego znaczenia nabiera również wysoko-płatny ruch europejski.

 

O miejscu SZZ w naszym systemie transportu lotniczego decyduje geografia – oddalenie od innych regionów Polski, w tym, oczywiście i WAW oraz problemy lotnisk berlińskich. Duże znaczenie ma też znacznie lepszy obecnie system transportu naziemnego do daleko oddalonego od miasta lotniska.

 

LUZ zyskuje dodatkowe szanse dzięki problemom w aglomeracji warszawskiej.

 

LCJ – nowość potencjalnie istotna to nowe rejsy LH do MUC. Przewoźnik zna rynek dzięki operacjom JP, które były objęte umową code share z niemiecką linią.

 

SZY – wreszcie pierwsze rejsy prawdziwie turystyczne – do DTM. To będzie swoisty sprawdzian możliwości rozwoju turystyki przyjazdowej.

 

Krótkie podsumowanie Raportu zostanie opublikowane w najbliższy poniedziałek.

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Pasażer | Turystyka


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony