INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Siatka połączeń LOT-u wciąż ta sama

Marek Serafin, 2013-08-29
     

LOT i MSP nie przekazali, w usystematyzowany sposób, nawet podstawowych założeń planu restrukturyzacji spółki. Jak wiadomo najważniejszym elementem strategii działania każdej tradycyjnej linii lotniczej jest struktura jej siatki połączeń. Typowe plany restrukturyzacyjne zaczynają się więc od restrukturyzacji siatki połączeń. Z niej wynikają kolejne kroki zmierzające do radykalnej poprawy wyników finansowych.

 

Można też powiedzieć, że w europejskich realiach rynkowych, restrukturyzacja sieciowej linii lotniczej zakłada istotne zmiany w jej modelu biznesowym. Jest praktycznie niemożliwe, aby zmodyfikowany model biznesowy przystawał do „starej siatki połączeń”.

 

W systemach rezerwacyjnych znajdują się już połączenia, które linie lotnicze będą obsługiwać w sezonie Zima 2013/2014. W ciągu najbliższych 2-3 tygodni mogą dokonać one pewnych korekt, ale nie powinny mieć one zbyt radykalnego charakteru. Rejsy zimowe są już sprzedawane, a poza tym przewoźnicy musieli zaplanować szczegółowe zaangażowanie poszczególnych typów samolotów na konkretnych trasach.

 

Warto spojrzeć na oferowanie z/do Polski w nadchodzącym sezonie zimowym, ze szczególnym uwzględnieniem planów LOT-u. Powinno to dać nam odpowiedź na pytanie, czy w strategii naszego narodowego przewoźnika następuje radykalna zmiana.

 

Zacznijmy od najważniejszych liczb.

 

Oferowanie największych linii rozkładowych i oferowanie łączne w Sezonie Zima 2013/14 w porównaniu z sezonem poprzednim:

 

Linia lotnicza
Oferowanie w tys. foteli
Indeks do Zimy 2012/13
LOT
2 640,7
104,0%
Ryanair
2 960,8
110,0%
Wizz Air
1 937,9
102,7%
Lufthansa
994,5
119,5%!!
Łącznie rynek
11 162,1
110,4%
 

Spójrzmy na ewentualne zmiany w strukturze siatki LOT-u.

 

Połączenia krajowe:

Oferowanie 751,8 tys. foteli zwiększone o 8,7% przy mniejszej ilości rejsów o 2,7%. Tak znaczny wzrost oferowania, przy prawie niezmienionej strukturze siatki krajowej, wynika z wykorzystywania znacznie większych samolotów – praktycznie wszystkie rejsy zaplanowane na Q400.

 

Połączenia dalekiego zasięgu.

Nadal trzy rejsy w tygodniu do PEK. Oferowanie na Atlantyku (140,2 tys. foteli) większe aż o 19,8%, ale wzrost wynika z ograniczonego oferowania w ostatnim sezonie zimowym (uziemienie B787) oraz wykorzystywania większych samolotów. Struktura siatki atlantyckiej pozostaje bez zmian.

 

Warto zauważyć, że na trasach rejsowych LOT będzie wykorzystywał jedynie 2,5 samolotu B787. Jedyna nadzieja w rejsach charterowych wykonywanych dla Rainbow Tours. Jeżeli program ten będzie przez Tour Operatora cięty to wykorzystanie tych nowych i kosztownych samolotów dramatycznie spadnie. Problematyczne są też wyniki finansowe tego programu, z punktu widzenia LOT-u. Konfiguracja B787 jest dostosowana do obsługi tras z dużym udziałem ruchu biznesowego, a nie typowych połączeń charterowych.

 

Połączenia do Niemiec

Oferowanie 456,4 tys. foteli – spadek aż o 16,2%. Udział LOT-u w oferowaniu linii sieciowych pomiędzy Polską i Niemcami spada z 39,6% do 31,5%.

 

W nadchodzącym sezonie LOT nie zawiesza żadnego „nowego”, międzynarodowego połączenia. W porównaniu z ostatnią zimą nie będzie jedynie obsługiwał tras zawieszonych już w obecnym sezonie letnim – do Berlina i Rzymu. Z siatki połączeń krajowy znikają rejsy do Bydgoszczy, które były obsługiwane samolotami firmy Sprint air.

 

Komentarz PRTL.pl

Przedstawione dane potwierdzają to, co stwierdzili już wcześniej przedstawiciele kierownictwa spółki. LOT sam z siebie nie będzie ciął siatki połączeń, czekając na ewentualne zalecenia KE.

 

Można mieć dość poważne wątpliwości,co do takiej strategii działania. Restrukturyzacja/ ograniczanie siatek połączeń przez przewoźników, którzy skorzystali z pomocy publicznej ma dwa aspekty. Jeden związany jest z efektem, jaki pomoc ta może wywrzeć na sytuację konkurencyjną linii lotniczej. Ewentualne cięcia siatki połączeń powinny zniwelować te „zakłócenia”.

 

Jest jednak i drugi aspekt. Ograniczanie siatki połączeń, w typowej sytuacji, powinno być elementem planu restrukturyzacyjnego. Jak pokazuje doświadczenie międzynarodowe nie jest możliwa szybka poprawa wyników finansowych linii lotniczej, bez istotnego cięcia siatki połączeń. Sytuacja, gdy przewoźnik ponosi bardzo znaczne straty finansowe wynika, przede wszystkim z tego, że znaczna część jego siatki jest strukturalnie nierentowna. Nie wystarczają wtedy programy oszczędnościowe ani iluzoryczne zazwyczaj działania skierowane na skokowe zwiększenie przychodów. Decydującym zazwyczaj elementem jest tu sytuacja konkurencyjna.

 

W przypadku LOT-u, jego główni, silniejsi i niestety zdecydowanie efektywniejsi konkurenci, nie pozwolą, aby LOT poprawił udział w rynku „ich kosztem”.

 

Dodatkowo LOT ma rosnący stale tzw. problem/dylemat Lufthansy. Dziesięć lat temu współpraca z niemieckim przewoźnikiem zdecydowanie poprawiała wyniki LOT-u. Połączenia do Niemiec była najbardziej rentowne wśród wszystkich rejsów. Od kilku lat sytuacja stopniowo pogarsza się. Lufthansa zwiększa stale swój udział w oferowaniu pomiędzy Polska a Niemcami. W nadchodzącym sezonie zimowym wzrost oferowania jest ogromny – prawie dwudziestoprocentowy. Ponieważ rynek przewozów sieciowych będzie rósł znacznie wolniej to Lufthansa planuje zdecydowane zwiększenie swojego udziału w rynku. Niestety główną „ofiarą” tych działań będzie LOT. Znaczna część pasażerów podróżujących LOT-em z Warszawy i portów regionalnych do hub-ów niemieckich przewożona była w ramach umowy code-share LO-LH. Byli to, przede wszystkim, pasażerowie tranzytowi, ale również wysokopłatny ruch bezpośredni. Znaczny wzrost własnej oferty Lufthansy oznacza, że coraz więcej z tych pasażerów podróżuje rejsami własnymi Lufthansy a coraz mniej rejsami LOT-u. W najbliższym sezonie zimowym udział LOT-u w oferowaniu do Niemiec spadnie prawie do 30%. Ma to wymiar symbolu. LOT miał taki udział w oferowaniu przed zawarciem umowy o współpracy strategicznej z LH. Historia zatoczyła koło.

 

Strata LOT-u za 6 miesięcy 2013 wyniosła prawie 160 mln PLN. Wydaje się, że wynik nie był lepszy niż rok wcześniej. Przewoźnik „przejadł” już pierwszą transzę pomocy. Niedługo wystąpi o następną. Jeżeli miałaby być ona ostatnią to powinna nastąpić bardzo szybka i radykalna poprawa rentowności siatki połączeń. Tymczasem „hasłem dnia” jest kontynuacja.

 

LOT nie liczy chyba na to, że KE wskaże mu kierunki restrukturyzacji siatki połączeń. Nie leży to w sferze jej zadań. Może, co najwyżej uznać, że działania opisane w planie restrukturyzacyjnym będą, jej zdaniem, niewystarczające.

 

Na co liczy LOT?

Jedynym sensownym wytłumaczeniem pozostaje „rycerz na białym koniu”, czyli inwestor strategicznym. Rzeczywiście, jeżeli jest bardzo duża szansa na pojawienie się takiego inwestora to restrukturyzacja siatki połączeń oraz modyfikacje modelu biznesowego powinny być dokonywane wspólnie z nim i „pod inwestora”.

 

Niestety nie wiemy, jakie są realne szanse na sfinalizowanie rozmów z potencjalnymi partnerami. Jeżeli będą się one przedłużały, lub czego nie można wykluczyć, zakończą się fiaskiem to LOT znajdzie się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Nie wiemy też, czy zachowa cierpliwość KE.

 

A na koniec musimy powtórzyć konstatację, która znajdowała się w wielu naszych artykułach na temat prywatyzacji LOT-u. Nie każdy inwestor zapewni przewoźnikowi bezpieczną przyszłość. Niestety tym razem wybór „złego inwestora” będzie, najprawdopodobniej, oznaczał koniec spółki. 

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, www.epwa.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Komunikacja | LOT | Pasażer | Połączenia | Prawo | Przewozy | Umowa | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony