INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Stabilny lot i pikowanie, czyli krótka historia Eurolotu (część I)

Marek Serafin, 2014-11-19
     

Warto wrócić do kwestii związanych z obecnymi, ogromnymi problemami Eurolotu pokazując je w kontekście historycznym. Pozwala to lepiej zrozumieć ich naturę i źródła.

 

Geneza powstania Eurolotu

Eurolot, jako spółka - córka LOT-u, rozpoczął działalność w roku 1997. Jego powołanie miało stanowić strategiczną odpowiedź na jeden z głównych dylematów PLL LOT. Jak rozwijać, w sposób ekonomiczny, system zasilania hub-u LOT-u (WAW) - szczególnie z punktów krajowych?

 

W tamtym czasie rynek polski stopniowo otwierał się na konkurencję ze strony wielkich zachodnio-europejskich linii lotniczych. Coraz więcej ruchu było generowane w polskich miastach regionalnych. W dłuższym horyzoncie czasowym wiadomo było, że wejście Polski do UE oznaczało będzie politykę otwartego nieba i Lufthansa oraz inni giganci europejscy będą mogli operować swobodnie do wszystkich większych miast w naszym kraju.

 

Przy tworzeniu systemu dowozowego największym zawsze wyzwaniem jest maksymalne obniżanie kosztów jednostkowych, gdyż w przypadku ruchu tranzytowego wpływy przypadające na rejs zasilający są bardzo niskie. Dodatkowo większość naszych tras domestic jest dość krótka, co oznacza duże problemy z pozyskaniem wyżej płatnego ruchu bezpośredniego (point-to-point), jak również istotny jest udział tranzytów transatlantyckich. W takiej sytuacji wpływy przypadające na odcinek krajowy są szczególnie niskie - na przykład na odcinek KRK-WAW przy podróży tranzytowej do Chicago. Tymczasem znaczna część ruchu pomiędzy Polską a Ameryka Północną podróżowała (i podróżuje) nie z/do Warszawy, ale do innych miast i regionów, przede wszystkim, w Polsce Południowej.

 

Model biznesowy i strategia

 W pierwszych kilku latach działalności Eurolot funkcjonował według skomplikowanego nieco modelu, który łączył elementy własnej działalności handlowej z faktycznym operowaniem dla PLL LOT - wykonywał operacje pod desygnatorem LOT-u, sprzedaż i rezerwacje miejsc prowadził też LOT natomiast rozkład połączeń i taryfy na trasy bezpośrednie (krajowe) ustalał Eurolot.

 

Później wykorzystano rozwiązanie dobrze znane ze zdecydowanie bardziej rozwiniętych rynków lotniczych, czyli Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. Eurolot przekształcił się w „czystego” operatora małych samolotów turbośmigłowych, obsługującego trasy krajowe oraz najkrótsze trasy międzynarodowe. LOT i K2 współpracowały według formuły wet lease. Oznacza ona kupowanie pracy przewozowej od operatora, który ponosi koszty samolotów, a w tym ich obsługi technicznej oraz załóg lotniczych. Sposób zorganizowania i funkcjonowania Eurolotu był podporządkowany jednemu celowi - jak najtańsze, a przy tym efektywne operacyjnie, wykonywanie rejsów na rzecz LOT-u. Eurolot obsługiwała „zminimalizowana” struktura administracyjna i co bardzo ważne, załogi latające, a szczególnie piloci, byli zatrudniani na innych zasadach niż ci pracujący w LO. Przy wykonywaniu operacji małymi samolotami koszty załóg stanowią istotną część łącznych kosztów i często ten właśnie element był głównym powodem powoływania przez wielkie linie lotnicze małych spółek córek. Dla młodych pilotów i stewardess praca w Eurolocie i tak była atrakcyjna, gdyż bardzo często, stanowiła pierwszy krok w karierze „lotniczej”. Jej kolejne kroki to była już praca w LO.

 

Flota Eurolotu składała się z 8 samolotów ATR 72 (64 fotele), które były wynajęte w leasingu finansowym. W nieco późniejszym okresie K2 pozyskiwał mniejsze ATR-y 42 (46 foteli) wynajmowane w leasingu operacyjnym i samoloty Jetstream w wet lease. Były one wykorzystywane na trasach o mniejszym potencjale ruchu i razem z ATR 72 zapewniały dość dużą elastyczność handlową.

 

Wyniki „starego” Eurolotu

Podstawą działalności bieżącej Eurolotu były zawierane na kilkuletnie okresy umowy handlowe z LOT-em, który kontraktował prawie całą zdolność przewozową spółki. Jedynie w okresach mniejszego zapotrzebowania na rejsy krajowe (weekendy) K2 wykonywał ograniczoną ilość operacji charterowych. Współpraca z LOT-em zapewniała przewoźnikowi stabilność finansową, a przede wszystkim, zdolność do spłacania rat leasingowych za ATR-y 72.

 

Dane porównawcze potwierdzają, że koszty operacyjne spółki były bardzo niskie.

 

Przykładowo: w roku 2010 Eurolot uzyskał przychody w kwocie 139,8mln PLN i wynik operacyjny (EBITDA) – zysk 7,1mln PLN.

 

Eurolot pomógł LOT-owi rozwinąć krajową i międzynarodową siatkę dowozową obsługując takie punkty jak Lwów, Wilno, Ryga, a nawet Berlin i Praga. Przykładem sukcesu handlowego była właśnie trasa do Lwowa. Wykonywane codziennie rejsy zapewniały LOT-owi świetne tranzyty atlantyckie i polski przewoźnik przez wiele lat korzystał z pozycji praktycznego monopolisty, jeżeli chodzi o ruch pomiędzy USA/Kanada, a Zachodnią Ukrainą. Eurolot cechowała też bardzo duża niezawodność operacyjna. Innym przykładem doskonale rozwijających się połączeń były rejsy krajowe do Wrocławia i Gdańska. Na połączeniach tych dzięki współpracy obu firm osiągano bardzo dobre wyniki finansowe.

 

Po zawarciu aliansu strategicznego LOT-u z Lufthansą - w 2002 roku - K2 obsługiwał znaczną część tras z miast w Polsce Zachodniej (Wrocław, Poznań) do hub-ów we Frankfurcie i Monachium. W dużym stopniu przyczynił się do bardzo wysokiej rentowności całego systemu połączeń LO (w tamtym okresie) Polska - Niemcy.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, www.epwa.pl

 

 

 

 

Tagi:

Eurolot | Finanse | Komunikacja | Oferowanie | Praca | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony