INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Konferencja Prasowa Ryanaira 05.09.2018

Marek Serafin, 2018-09-06
     

W konferencji uczestniczył prezes Ryanaira – Michael O`Leary i Juliusz Komorek, wiceprezes ds. prawnych i, nieoficjalnie, główny specjalista irlandzkiej linii w kwestiach dotyczących rynku polskiego.

 

Konferencja dotyczyła planów Ryanaira na lato 2019, ale, w bardzo dużym stopniu, była poświęcona aglomeracji warszawskiej i lotnisku w Modlinie.

 

Przewoźnik poinformował, że od lata 2019 będą bazowane w naszym kraju dwa dodatkowe samoloty – jeden w Modlinie, a drugi w Krakowie.

 

W porównaniu z latem 2018 uruchomione będzie 17 nowych tras:

  • z Modlina cztery: do Ammanu, Kijowa, Lwowa i Marsylii,
  • z Krakowa pięć: do Ammanu, Bordeaux, Hamburga, Kijowa i Lwowa,
  • z Poznania trzy: do Cork, Kijowa i Sztokholmu,
  • z Wrocławia: do Kijowa.

 

Łącznie przewoźnik będzie obsługiwał aż 210 tras z 13 polskich lotnisk – wszystkich czynnych.

 

Planuje przewiezienie w przyszłym roku, co najmniej 12,5 mln pasażerów, co oznaczałoby wzrost o 4% w stosunku do roku bieżącego. Możliwy jest nawet nieco wyższy indeks wzrostu i osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów.

 

Zdecydowanie najwięcej czasu prezes O`Leary poświęcił sytuacji w aglomeracji warszawskiej i porcie modlińskim. Stwierdził bardzo zdecydowanie, że możliwości rozwoju tego lotniska i znacznego zwiększenia przewozów linii są blokowanego przez jednego z jego współwłaścicieli – PPL. Jest to, jego zdaniem, działanie anty-konkurencyjne, chroniące, w mniemaniu PPL-u, interesy drugiego lotniska warszawskiego – WAW oraz LOT-u. Kilka miesięcy temu Ryanair złożył już w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej.

 

Bardzo interesującą nowość stanowi pisemna oferta złożona zarządowi Modlina i dotycząca pomocy w finansowaniu nowej, niezbędnej inwestycji w rozbudowę infrastruktury terminalowej. Na przykład poprzez udzielenie pożyczki, która mogłaby być spłacana z przyszłych należności przewoźnika.

 

Pan Komorek dodał, że FR obsługuje już z WMI 50 tras, ale z Krakowa jest to aż 60 połączeń. I przewozy z/do KRK będą w tym roku znacznie większe – około 3,5 mln pasażerów, podczas, gdy z/do WMI - 3mln pasażerów. A potencjał rozwojowy jest w WMI ogromny. W ciągu 5 lat przewozy mogłyby być podwojone – do 6 mln pasażerów.

 

Ograniczanie możliwości rozwoju WMI jest niekorzystne zarówno dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej, jak i całej Polski Północno-Wschodniej i Wschodniej. Dla tych regionów Modlin jest portem absolutnie podstawowym.

 

Na pytanie uzupełniające uzyskaliśmy odpowiedź, że 50% pasażerów z/do Modlina rozpoczyna swoją podróż zagranicą. Bardzo znaczna ich cześć to turyści zagraniczni. Na przykład na połączeniach z/do Hiszpanii, które wydawałoby się są trasami przeznaczonymi głównie dla polskich turystów, aż 70% pasażerów to Hiszpanie.

 

Ryanair ma wciąż nadzieję, że możliwa będzie „normalna” rozbudowa infrastruktury terminalowej w Modlinie. Gdyby, przynajmniej na razie, okazało się to niemożliwe, to wyjściem awaryjnym będzie tymczasowy, bardzo tani terminal, na którego budowę nie będą musieli zgodzić się współwłaściciele portu.

 

Zdaniem Prezesa O`Learego lotnisko w Radomiu, nawet w ograniczonym stopniu, nie będzie w stanie przejąć funkcji lotniska komplementarnego dla tych regionów Polski, które obsługuje port w Modlinie. Jest również bardzo sceptyczny, co do planów budowy w Polsce zupełnie nowego, wielkiego portu lotniczego.

 

Przekazane zostały też podstawowe informacje o pierwszych miesiącach działalności spółki charterowej – Ryanair Sun. Przewiezie ona, sezonie letnim, około 700 tys. pasażerów. Dla porównania lider rynkowy, Small Planet przewiózł w drugim i trzecim kwartale roku ubiegłego niecałe 1,1 mln pasażerów. A rynek rośnie w tym roku w tempie ponad dwudziestoprocentowym. W przyszłym roku Ryanair Sun ma się stać największą w Polsce linią charterową. Nie będzie to zadanie proste. Bazowane będzie w naszym kraju 5 samolotów. Dwa w WAW i po jednym w KTW, POZ i WRO.

 

Ponieważ osiągnięcie ostatecznego porozumienia z irlandzkimi pilotami jest już bardzo prawdopodobne, to plany relokacji do Polski dodatkowych samolotów nie będą realizowane.

 

Dziś przedstawiliśmy podstawowe informacje przekazane w trakcie Konferencji. Jutro o sytuacji Ryanaira w Polsce, jego planach taktycznych i strategicznych napiszemy w piątek, w Komentarzu Tygodnia. W poniedziałek lub wtorek, najprawdopodobniej, zamieścimy wywiad z prezesem Komorkiem.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Rozwój | Ryanair


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony