INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Flota LOT jak choinka…

Bartosz Czajka, 2016-11-28
     

Krok po kroku zbliżają się kolejne święta Bożego Narodzenia. Choinka na Placu Zamkowym w Warszawie znowu będzie atrakcją i na pewno będzie wywoływać zachwyt i uśmiechy przechodniów. Ale w branży lotniczej choinka często kojarzy się z czymś innym - z szeroką gamą najróżniejszych typów i podtypów samolotów we flocie.

 

Uproszczenie floty samolotów jest jednym ze standardowych elementów udanej restrukturyzacji linii lotniczej. Dla celów niniejszego artykułu postanowiłem zebrać informację o strukturze floty najlepszych linii lotniczych świata. Wykorzystałem przy tym metodologię ratingową prestiżowego wydawnictwa Air Finance Journal (AFJ). Określając ranking linii lotniczych AFJ bierze pod uwagę m.in. wiek floty samolotów oraz krytyczne wskaźniki finansowe takie jak EBITDAR, stopień zadłużenia, czy poziom środków pieniężnych jako procent przychodów. Są to kluczowe dane analizowane przez potencjalnych inwestorów. Ja skupiłem się na średnim wieku, liczbie typów samolotów oraz liczbie producentów samolotów, z którymi dana linia lotnicza współpracuje. Podsumowanie tych danych znajdziemy w poniższej tabeli.

 

 

zobacz tabelę

 

*Linia lotnicza wykorzystuje więcej typów samolotów współpracując z innymi liniami, często w ramach tej samej grupy kapitałowej

 

** OEM = Original Equipment Manufacturer, czyli producent samolotów, np. Boeing lub Airbus

 

Na podstawie zebranej informacji widzimy, że:

  • Efektywność linii lotniczej bardzo często nie wynika z efektu skali. Bardzo dobre wyniki finansowe można osiągnąć dysponując flotą mniejszą niż pięćdziesiąt samolotów.
  • Wysoki udział floty samolotów szerokokadłubowych operujących na połączeniach dalekiego zasięgu nie gwarantuje automatycznie większej efektywności linii lotniczej. Przykładowo, linie British Airways sklasyfikowano na 24 miejscu, a Emirates zajmują w rankingu AFJ dopiero 37 miejsce na 50 linii. 
  • Najlepsze linie lotnicze wg AFJ w większości przypadków podejmują decyzję o współpracy z jednym lub dwoma producentami.
  • Maksymalna liczba typów we flocie nie przekracza liczby cztery (dla potrzeb niniejszego artykułu przyjąłem, że to co różnicuje typy samolotów to typ wykorzystywanych silników). 
  • Bardzo dobre wyniki finansowe można osiągnąć przy użyciu zarówno bardzo młodych, jak i wiekowych samolotów (pod warunkiem, że stawia się albo na jedne albo na drugie!)

 

LOT-u w rankingu AFJ niestety nie ma. Pomimo faktu, że LOT jest spółką akcyjną z przewaga kapitału państwowego, którego udział wynosi 99,82% jego wyniki nie są niestety publikowane (!).

 

Restrukturyzacja floty po naszemu

Przedstawione poniżej podsumowanie wskazuje wysoki stopień skomplikowania struktury floty polskiego narodowego przewoźnika. 

 

zobacz tabelę

 

Flota LOT pod koniec 2017 roku będzie liczyć aż 7 typów. Dodatkowo LOT musi budować relacje handlowe aż z trzema producentami: amerykańskim Boeingiem, brazylijskim Embraerem i kanadyjskim Bombardierem. Warto podkreślić, że obecny plan floty znacząco odbiega od założeń restrukturyzacji z 2013 roku.

 

Kiedy LOT wpadł w ogromne tarapaty finansowe na przełomie 2012 i 2013 roku zakończone przyznaniem pomocy publicznej, jednym z kluczowych projektów oczekiwanych przez Komisję Europejską miała być restrukturyzacja floty użytkowanej przez LOT. Generalnie chodziło o zmniejszenie liczby samolotów wynikające wprost z oczekiwanej redukcji pracy przewozowej oraz zmniejszenie liczby typów samolotów we flocie. Planowano stopniową wymianę samolotów Embraer 170/175 na samoloty Bombardier Q400, jak i wycofanie samolotów Boeing 767 oraz 737 w wersji classic. Te pierwsze miały zostać zastąpione flotą Boeing 787, te drugie - samolotem narrow-body nowego typu z liczbą miejsc powyżej 150. Gdyby pierwotny plan floty został zrealizowany LOT ograniczyłby flotę do trzech typów: Boeing 787, samolot narrow-body (Airbus lub Boeing) oraz Embraer 190/195. Samoloty Bombardier Q400 miały być wynajmowane od firmy zewnętrznej (Eurolot) po bardzo konkurencyjnych stawkach.

 

Wymiana floty dalekiego zasięgu przebiegła w miarę sprawnie (chociaż wszyscy pamiętamy uziemienie światowej floty Boeing 787 na kilka miesięcy, na które LOT nie miał żadnego wpływu!), ale pozostałe założenia planu nie zostały zrealizowane. Nie udało pozbyć się samolotów Embraer 170/175. W 2015 roku przeprowadzono więc transakcję sale and lease back sześciu samolotów Embraer 170. W wyniku tej transakcji LOT może wycofać samoloty E170 z eksploatacji dopiero w 2020 roku. Jednorazowy zastrzyk gotówki okazał się ważniejszy od strategii upraszczania floty.

 

Rok wcześniej podjęto decyzję o przedłużeniu leasingu operacyjnego trzech samolotów Boeing 737 classic dodatkowo wykładając pieniądze na „retrofit” kabiny pasażerskiej. Dzięki temu zaoszczędzono jednak na jednorazowych kosztach remontu silników przy zwrocie samolotu do leasingodawcy. W międzyczasie ogłoszono bankructwo Eurolot decydując się na przekazanie floty Bombardier Q400 w ręce LOT. Decyzja ta była przeciwstawna do światowej tendencji upraszczania floty i przekazywania mniejszych samolotów do spółek zależnych.

 

W 2016 roku podjęto decyzję o kolejnej transakcji sale and lease back 4 najstarszych samolotów Embraer 175, blokując de facto możliwość wycofania się z użytkowania tego typu na kolejne kilka lat. Zdecydowano również o wdrożeniu dwóch dodatkowych typów samolotu Boeing 737, w wersji New Generation (NG) i MAX przy jednoczesnym pozostawieniu floty 737 Classic. Całe szczęście, że LOT skutecznie wynegocjował opcję wymiany NG na MAX…

 

Można oczywiście dyskutować, na ile sytuacja polskiego państwowego przewoźnika jest wyjątkowa i jaka jest realna siłą negocjacyjna w relacjach z globalnymi producentami i firmami leasingowymi. Będąc aktywnym uczestnikiem tego typu negocjacji wiem, że nie jest to zadanie łatwe. Ale nie jest to bynajmniej niemożliwe – zwłaszcza przy silnym wsparciu najwyższego szczebla kierownictwa i doświadczonym zespole negocjacyjnym.

 

Restrukturyzację floty LOT w mojej ocenie można by było uznać w 100% za zakończoną i optymalną w przypadku pozostawienia w ramach „core business” floty Boeing 787 w wersji 8 i 9 oraz floty Boeing 737 wyłącznie w wersji MAX. Pozostałe samoloty powinny zostać przekazane w ręce innych kontrahentów specjalizujących się w operacjach mniejszymi samolotami, być może w ramach spółki zależnej od LOT, i wynajmowane w miarę potrzeb handlowych.

 

Na zakończenie krótki komentarz w sprawie nawiązania współpracy i de facto przejęcia kontroli nad estońskim przewoźnikiem Nordica. Przewoźnik ten ma w swojej flocie 6 małych samolotów odrzutowych Bombardier CRJ w wersji 700 lub 900 z odpowiednio 70 i 88 miejscami. Jak możemy wywnioskować z wykresu powyżej w wyniku tego porozumienia handlowego nastąpi dalsze zaburzenie równowagi w strukturze floty LOT, w której samoloty małe (i prawdopodobnie najmniej dochodowe) dominują. Należy pamiętać, że poza niszowymi przewoźnikami takimi jak brytyjski Flybe i norweski Wideroe bardzo trudno na świecie znaleźć przykład przewoźnika point-2-point, który byłby w stanie wygenerować zysk w oparciu o małe samoloty. Szanse na samodzielne przetrwanie przewoźników w rodzaju Nordica są raczej niewielkie – widzimy to doskonale na rynku litewskim. Nieuchronne wejście Wizzair lub Ryanair do Estonii zweryfikuje skuteczność tego projektu. Nordica ma szansę przetrwać pod warunkiem, że LOT w oparciu o struktury tego przewoźnika zbuduje własnego regionalnego przewoźnika – w podobny sposób jak zrobiło to wiele linii lotniczych w Europie.

 

 

Bartosz Czajka

   

Zdjęcie: Piotr Zowczak, www.epwa.pl 

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Inwestycje | Konfiguracja | Konkurencja | Linie lotnicze | LOT | Oferowanie | Praca | Restrukturyzacja | Rozwój | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony