INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Ryanair - jak wykorzystywać pozycję rynkową

Marek Serafin, 2017-07-25
     

10 lipca Ryanair podjął decyzję o zawieszeniu sprzedaży nowych rejsów na Ukrainę - czterech do Kijowa i siedmiu do Lwowa.

 

Według informacji przekazanych przez szefa lotniska w Boryspolu, Pawła Rjabkina, warunki przedstawione przez irlandzkiego przewoźnika były sprzeczne z prawem ukraińskim. Prawie nigdy nie ujawnia się takich szczegółów negocjacyjnych, więc tym bardziej wypowiedź pana Rjabkina jest interesująca i warta krótkiej analizy.

  

FR żądał, aby wszelkie spory pomiędzy nim, a stroną ukraińską były rozstrzygane w londyńskim sądzie arbitrażowym (London Court of International Arbitration), natomiast strona ukraińska nalegała, aby były osądzane w sądach ukraińskich.

 

Ciekawsze i wiele mówiące są warunki ekonomiczno-operacyjne. Według przedstawicieli władz Ryanair żądał zwolnienia z opłat nawigacyjnych, bezpłatnych stanowisk odpraw na lotnisku, bezpłatnych przestrzeni reklamowych i przestrzeni biurowych oraz 35% zysków sklepów wolnocłowych! Wymagał też zamrożenia opłat pasażerskich na okres pięciu lat na poziomie 7,5 $.

 

Dobrze poinformowani obserwatorzy twierdzą, że pozycja Rjabkina jest zagrożona, gdyż w związku z tym sporem, Minister Infrastruktury oświadczył, że zdecyduje wkrótce, czy obecny szef lotniska w Boryspolu pozostanie na swoim stanowisku, czy też nie.

 

Można mieć wiele zrozumienia dla niechęci strony ukraińskiej do przyznawania jednemu przewoźnikowi tak niebywale korzystnych warunków. Jednak to wieloletnia strategia Ryanaira. Wykorzystywanie swojej pozycji rynkowej, dążenia partnerów, czasami wręcz desperackiego, do nakłonienia FR do uruchamiania połączeń. Im silniejsze te dążenia tym ostrzejsze, kosztowniejsze warunki.

 

Pismo RDC Aviation podaje ostatnie dane. W ostatnim roku budżetowym Ryanair wypłacił kwotę 864 mln EUR, jako opłaty lotniskowe i za handling, mimo, iż jego wzrost ruchu wyniósł aż 13%! A przecież bardzo znaczna część ekspansji irlandzkiej linii dotyczyła „drogich i bardzo drogich lotnisk”, takich jak AMS, BRU, CPH itd. Łączne opłaty związane z lotniskami w przypadku FR wynoszą około 1 mld EUR. Oznacza to, że średnio na pasażera przypada około 7,2 EUR. Tymczasem główny rywal FR w naszym regionie Wizz Air płaci średnio około 10 EUR. A przecież jego siatka połączeń, w większym stopniu, zawiera bardzo tanie lotniska, szczególnie w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej. A 3,8 EUR na pasażera to zysk większy o ponad 400 mln EUR !!

 

Spór dotyczy głównie portu w Kijowie, ale FR podjął decyzje o zawieszeniu planów również w odniesieniu do portu we Lwowie. Przedstawiciele tego drugiego wciąż mają nadzieję, że samoloty Ryanaira zaczną lądować na tym lotnisku, a może i na obu.

 

Ryanair po raz kolejny przyjął taktykę negocjacyjną „twardego kija” wierząc, że dzięki niej osiągnie wszystko lub prawie wszystko czego żąda. W tej sytuacji mniej ważne jest to, iż oddala się perspektywa wejścia na rynek, który rozwija się w ostatnim czasie w szalonym tempie. Wystarczy sprawdzić choćby nasze tegoroczne Barometry lotnisk europejskich. A indeksy wzrostu, już teraz przekraczające miesięcznie 30%, powinny jeszcze wzrosnąć po zniesieniu wiz unijnych dla obywateli tego kraju. FR wierzy, że dążenie strony ukraińskiej do włączenia kraju do siatki połączeń linii jest przemożne. A ujawnienie szczegółów negocjacji może tylko zwiększyć nacisk opinii publicznej na władze.

 

Oczywiście, jak często bywa w przypadku Ukrainy, wiele kwestii dotyczy styku polityki i biznesu. Władze tego kraju wiedzą, że wiele rejsów FR to, między innymi, dodatkowe, ogromne dochody z turystyki i „obsługi” przylatujących gości. To również dostępniejsze podróże, głównie do UE, dla milionów obywateli. Jednak dobrze poinformowani obserwatorzy twierdzą, że niechęć władz do spełniania żądań FR może mieć, miedzy innymi, związek z chęcią obrony narodowego przewoźnika - Ukrainian International. Obecne otrzymuje on na lotnisku kijowskim ogromne upusty dotyczące pasażerów tranzytowych - aż 80% oraz aż 60% zniżki przy uruchamianiu nowych tras. Wejście Ryanaira, szczególnie do Kijowa, i to na super preferencyjnych warunkach, bardzo utrudniłoby sytuację konkurencyjną ukraińskiego przewoźnika narodowego.

 

A, jak niesie wieść gminna, szykowane jest utworzenie nowej linii narodowej, która zastąpi obecną. Niewątpliwie w projekt zaangażowany jest ogromny kapitał prywatny. To bardzo zły moment na „wpuszczanie lisa do kurnika” i to na wyjątkowych warunkach.

 

A co na to wszystko Wizz Air, ultra tani przewoźnik obecny na rynku ukraińskim od 2008 roku?

 

Wprowadził specjalną, „ratunkową” taryfę - 15 EUR, dla osób, które wykupiły bilety na anulowane rejsy Ryanaira. Planuje też rozwój swojej bazy na kijowskim lotnisku - Żuljany i umieszczenie tam od wiosny 2018 trzeciego A320.

 

Czy jednak kiedyś samoloty Ryanaira zaczną lądować na lotniskach ukraińskich? Zdaniem niżej podpisanego jednak tak. Zbyt wiele argumentów i wzajemnych korzyści przemawia za tym, aby ten kryzys kiedyś się skończył. Ale uwzględniając ukraińską specyfikę chyba niemożliwe jest do przewidzenia, kiedy i na jakich warunkach strony dojdą do porozumienia.

 

I na koniec uwaga bardzo ogólna. Jak już pisaliśmy Ryanair dziarsko maszeruje w stronę totalnego biznesu, nie tylko przewozowego. A im większa będzie jego siła rynkowa w „podbijanych” kolejnych obszarach, tym radykalniej będzie wymuszał ustępstwa od swoich szeroko rozumianych partnerów.

 

Nie najlepiej to wróży jego konkurentom.

 

 

Marek Serafin   

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, www.epwa.pl 

 

 

 

 

 

Tagi:

Konkurencja | Lotnisko | Negocjacje | Oferowanie | Opłaty | Połączenia | Popyt | Praca | Rozwój | Ryanair | Siatka połączeń | UIA | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony