INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


LOT stawia na Embraera?

Bartosz Czajka, 2018-01-25
     

W ostatnich kilku latach wiele mówi się o rozwoju polskiego narodowego przewoźnika. Powstała strategia dynamicznego rozwoju w oparciu o samoloty Boeing 787 Dreamliner i port przesiadkowy w Warszawie. Podjęto decyzję o pozyskaniu używanych samolotów Boeing 737 NG oraz zupełnie nowych 737 MAX. Na naszych oczach następuje przeniesienie akcentu na jak najniższe koszty jednostkowe w miejsce jak najniższych kosztów przelotu.

 

Przyjęta strategia wydaje się na pierwszy rzut oka skuteczna ponieważ wyniki finansowe LOT od dwóch lat pozytywnie zaskakują! Warto jednak pamiętać, że póki co aż 2/3 floty LOT to małe samoloty odrzutowe (głównie Embraer E-Jet) lub turbośmigłowe (Bombardier Q400), a w II kwartale bieżącego roku zaplanowano wprowadzenie do eksploatacji sześć Embraerów w wersji 195. W niniejszym artykule postaram się udzielić odpowiedzi na pytanie czy to dobra decyzja i czy LOT powinien brać pod uwagę alternatywną ścieżkę swojego rozwoju.

 

Zadyszka w brazylijskiej sambie

 

Gdybyśmy zapytali ludzi związanych z branżą lotniczą z czym kojarzy im się Brazylia to uzyskalibyśmy odpowiedź, że bynajmniej nie z karnawałem w Rio tylko z tamtejszym producentem samolotów - Embraer’em. Firma z São José dos Campos to przykład stworzenia prawdziwego państwowego czempiona, który w ostatnich latach lat stał się trzecim największym producentem samolotów pasażerskich na świecie.

 

Pomimo znaczących sukcesów, wyniki brazylijskiego producenta w ostatnich kilku latach jednak mocno rozczarowują. Najnowszy produkt Embraera - samoloty E-Jet E2 sprzedają się nieoczekiwanie słabo, a ambitne plany rozwoju samolotów dla wojska zostały ograniczone w ślad za kryzysem i cięciami w budżecie państwa brazylijskiego. Na domiar złego w segmencie prywatnych samolotów odrzutowych (tzw. executive jets), gdzie Embraer radzi sobie bardzo dobrze, odczuwalny jest ogólnoświatowy spadek popytu. Prognozy na rok 2018 są dla Embraera nieciekawe. Inwestorzy już przygotowują się na spadek przychodów i zysku w porównaniu do lat poprzednich.

 

W tak bardzo niesprzyjających okolicznościach wiadomość o możliwości zacieśnienia współpracy z amerykańskim Boeingiem była dla inwestorów wspaniałym gwiazdkowym prezentem. Dzięki temu kurs akcji brazylijskiego producenta w grudniu 2017 wystrzelił w górę o ponad 30 procent!

 

Takiego samego poziomu entuzjazmu nie widać jednak wśród właścicieli firmy Boeing. Wielu analityków branżowych zadaje sobie pytanie po co Amerykanom współpraca z producentem, który, w przeciwieństwie do kanadyjskiego Bombardiera, do tej pory nawet nie starał się konkurować z duopolem Airbus-Boeing, i którego portfel zamówień jest kilkunastokrotnie mniejszy…

 

 

Wśród korzyści dla Boeinga można wymienić:

  • wykorzystanie utalentowanego zaplecza inżynierskiego przy projektowaniu nowego typu samolotu na połączeniach średniego zasięgu, który w przyszłości zastąpi program 737,
  • efekt synergii w świadczeniu usług po-sprzedażowych,
  • współdziałanie w postępowaniach przeciwko kanadyjskiemu Bombardierowi w ramach WTO,
  • uzupełnienie oferty o mniejsze samoloty (do 150 miejsc) w celu konkurowania z Airbusem i samolotami CSeries. 

 

LOT pozyskuje kolejne Embraery 195

 

Pod koniec ubiegłego roku Prezes LOT potwierdził pozyskanie kolejnych sześciu samolotów Embraer 195 w celu rozwoju siatki LOT. Nie będą to jednak samoloty nowe, tylko używane. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, iż decyzja ta jest niespójna z planem floty, jaki spółka przedstawiła we wrześniu 2016 roku. Mówiło się wtedy o nowym typie samolotu regionalnego w ilości pięciu egzemplarzy w roku 2020. Spółka nie podała nazwy producenta, ale naturalnymi kandydatami byli Embraer E2 oraz Bombardier CSeries. Co ciekawe, jak dotychczas LOT nie złożył zamówienia na kolejne 5 egzemplarzy 737 MAX, co pozwoliłoby osiągnąć cel 11 egzemplarzy na siatce w roku 2020. Pojawia się pytanie, czy LOT postanowił nieco zwolnić tempo wzrostu floty 737 MAX, czy też podjęto decyzję o uzupełnianiu braków we flocie na bieżąco, np. w oparciu o wynajem w formule wet lease (przykład współpracy z Blue Air).

 

 

Decyzja o pozyskaniu Embraerów 195 w obecnej wersji może budzić wątpliwości. Jak pokazuje poniższy wykres samolot E195 nie jest wystarczająco konkurencyjny z punktu widzenia kosztów jednostkowych. Dużo lepiej wypadają samoloty średniej wielkości takie jak Boeing 737 MAX 8, czy CSeries w wersji 300. Jeżeli LOT chce być w długiej perspektywie konkurencyjny kosztowo i operować samolotem poniżej 150 miejsc to powinien zdecydowanie postawić na E195 w wersji E2 albo CSeries 300.

 

 

Samolot Embraer 195 bardzo stracił na swojej atrakcyjności w ostatnim czasie. Jest on najmniej popularnym członkiem rodziny E-Jet. W roku 2017 prawie wszystkie nowe egzemplarze trafiły tylko do jednego klienta - chińskich linii Tianjin Airlines. Właścicielem linii Tianjin jest HNA Group - chiński konglomerat, który wsławił się przekazywaniem nieprawdziwych informacji o strukturze właścicielskiej firm, w których był udziałowcem, m.in. w Szwajcarii i Australii, i który właśnie wpadł w poważne tarapaty finansowe. 

 

 

Ekonomika Embraera E195 w wersji E2 wypada na tle konkurencji znacznie lepiej, ale i tutaj zarząd brazylijskiego producenta ma powody do zmartwień. Po upadku indyjskich inii lotniczych Air Costa (złożyły zamówienie na 25 egzemplarzy samolotów E190-E2 oraz 25 egzemplarzy E195-E2), jedynym klientem wśród linii lotniczych pozostał brazylijski Azul. Pozostałe zamówienia pochodzą od firm leasingowych - Aercap i Aircastle. Pomimo swoich globalnych sił sprzedażowych również i one mają kłopoty z zawieraniem umów na wynajem samolotów E2. Jednym z przewoźników, który zawiesił działalność w 2017 roku były tureckie linie Borajet. Przewoźnik ten kilka miesięcy wcześniej podpisał umowę wynajmu 5 egzemplarzy E190/195-E2 od Aercap…

 

CSeries w LOT?

 

Czy LOT powinien poważnie pomyśleć o wprowadzeniu CSeries do swojej floty? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i wymaga pogłębionych analiz. Jak pokazuje poniższe podsumowanie najważniejszych parametrów jest to bardzo atrakcyjna propozycja. 

 

 

Dużo niższe koszty wynajmu w porównaniu do 737 MAX przy porównywalnym zasięgu i kosztach jednostkowych to bardzo mocne argumenty za. W przypadku LOT-u zasięg ma ogromne znaczenie. Hub w Warszawie jest położony na wschód od centrum europejskiego kontynentu. Nowa generacja mniejszych samolotów daje duże możliwości w rozwijaniu częstotliwości do Azji Centralnej lub Bliskiego Wschodu, np. do Iranu.

 

Wśród argumentów przeciw wprowadzeniu CSeries do LOT-u należy wymienić wysokie koszty wyjścia z floty Embraer, stosunkowo ograniczony rynek obsługi technicznej CSeries oraz możliwość uzyskania podobnych lub lepszych wyników finansowych przy flocie 737 MAX. Jak pokazuje poniższa tabela już teraz gros sieciowych przewoźników europejskich średniej wielkości użytkuje głównie samoloty typu Boeing 737 lub Airbus 320. Turkish Airlines w realizacji strategii szybkiego wzrostu w ogóle pominął samolotu regionalne! 

 

 

W świetle powyższych informacji założenie aż 1/3 samolotów regionalnych w strukturze floty LOT w 2025 roku (o ile nadal trzymać się planu z 2016 roku!) może okazać się zbyt konserwatywne… Co więcej, jeżeli okaże się, że polityka jak najniższego kosztu jednostkowego będzie nadal przynosić wymierne korzyści finansowe Zarząd LOT w mojej opinii być może w ogóle nie wróci do dyskusji o wyborze nowego typu samolotów regionalnych opierając się wyłącznie na zawieraniu kontraktów wet lease z wyodrębnionymi lub niezależnymi operatorami.

 

 

Bartosz Czajka

Założyciel i Właściciel Firmy Doradczej Bravo Charlie PL

 

 

 

Tagi:

Embraer | LOT


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony