INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Niemiecki rynek lotniczy po upadku Air Berlin

Ewa Stopyra, 2018-02-14
     

Upadek drugiego co do wielkości przewoźnika ma znaczący wpływ na niemiecki rynek lotniczy i wbrew pozorom wręcz zaostrzył konkurencję między największymi graczami. Wszystko wskazuje na to, że próżnia po AB zostanie wypełniona w zaledwie kilka miesięcy po upadku linii. Co więcej, mimo upadku tak dużego przewoźnika, niemieckie lotniska obsłużyły w zeszłym roku o ponad 5% więcej pasażerów niż rok wcześniej osiągając rekordowy wynik – prawie 235 milionów pasażerów. Wzrosła również liczba operacji lotniczych (startów i lądowań) i wyniosła ona w zeszłym roku ponad 2,3 mln (+1,5%).[1]

 

Wyniki poszczególnych lotnisk

 

Miniony rok był udany dla większości niemieckich lotnisk. Również mniejsze lotniska rozwijały się i wiele z nich odnotowało wzrost liczby pasażerów, a niektóre z nich rozwijały się najszybciej w całym kraju. Lotniskiem o najszybciej rosnącym ruchu pasażerskim w zeszłym roku w Niemczech było lotnisko Münster/Osnabrück (FMO) - +23,1%, a pozostałymi lotniskami, na których ruch pasażerski rósł w dwucyfrowym tempie były również: Erfurt (ERF), Norymberga (NUE), lotnisko Karlsruhe/Baden-Baden (FKB) oraz Berlin-Schönefeld (SXF).[2]

 

Lotniska z najszybciej rosnącą liczbą pasażerów w 2017 r.

 

Lotnisko

% wzrost liczby pasażerów rdr

FMO

+23,1%

ERF

+20,4%

NUE

+20,3%

FKB

+12,2%

SXF

+10,5%

 

ADV, Verkehrszahlen Dez. 2017

 

Natomiast lotniskami, które odnotowały spadek liczby pasażerów w zeszłym roku były: Brema (BRE), Friedrichshafen (FDH), Frankfurt-Hahn (HHN), Saarbrücken (SCN) oraz lotnisko Berlin-Tegel (TXL), w którym liczba obsłużonych pasażerów zmalała o 3,7%.[3] Obecność TXL w tej grupie to pokłosie upadku Air Berlin, który swój główny hub miał właśnie w stolicy Niemiec. Ale jak wiadomo rynek lotniczy nie lubi próżni, więc dzieleniem się części tortu pozostałej po AB szybko zajęli się pozostali gracze, zwiększając skokowo swoje oferowanie, o czym w dalszej części. Warto wspomnieć jeszcze o drugim hubie AB – lotnisku w Düsseldorfie, które pomimo upadku Air Berlin odnotowało w zeszłym roku wzrost liczby pasażerów o 4,8%,[4] co pokazuje potencjał tego rynku i aktywność pozostałych graczy. Do tych najaktywniejszych należą: easyJet, Eurowings, Ryanair, Germania oraz Condor.

 

Ekspansja easyJet

 

Brytyjski przewoźnik niskokosztowy otwierając swoją drugą bazę w Berlinie - na lotnisku Tegel, został największym przewoźnikiem w stolicy Niemiec. Do końca lutego br. liczba tras z tej bazy ma wzrosnąć do 19, z czego 15 do wielu głównych europejskich hubów jak: VIE, ZRH, CPH, PMI, FCO, MAD czy CDG oraz 4 trasy domestic do MUC, DUS, STR i FRA. W sezonie letnim liczba destynacji obsługiwanych z Tegel ma sięgnąć 42.[5] Pod względem połączeń domestic, część tras AB nie została przywrócona, w dużej mierze ze względu na rentowność połączenia, w tym np. Saarbrücken-Berlin. Brytyjczycy chcą rozwinąć na Tegel swoją największą po London-Gatwick bazę, w której do jesieni stacjonować ma aż 25 maszyn przewoźnika. To bardzo ambitne plany, ale przewoźnik musi szybko odpowiedzieć na zapotrzebowanie pozostałe na rynku po AB. Szacuje się, że obecnie już połowa oferowania z Tegel należy do LCC.

 

Ekspansja Eurowings

 

Najnowszą decyzją EW jest przeniesienie całej swojej długodystansowej siatki z Kolonii/Bonn do DUS. Jest to kolejny etap „wypełniania luki” po AB. Niemiecki przewoźnik, wykorzystując zwolnione sloty, rozbudowuje swoją siatkę lotów long-haul ze stolicy landu Nadrenii Północnej-Westfalii i to właśnie ten port lotniczy będzie hubem EW dla lotów długodystansowych głównie do USA, ale także do Meksysku czy na Dominikanę. DUS jest już obecnie największym hubem Eurowings w Niemczech, a docelowo liczba bazowanych tam samolotów ma sięgnąć 40. Plany przewoźnika i ekspansja w tym regionie nie dziwi, wszak to jeden z głównych regionów przemysłowych w Europie, a catchment area lotniska w Düsseldorfie sięgający 18 milionów mieszkańców stanowi ogromny potencjał do dalszego rozwoju linii. Jednocześnie EW planuje zwiększać swój udział w CGN poprzez nowe krótko- i średniodystansowe połączenia i dlatego chce powiększyć swoją bazę tutaj o kolejne 3 samoloty do w sumie 19.[6]

 

Ekspansja pozostałych graczy

 

Również pozostali gracze na rynku nie zamierzają być bierni. Swoją siatkę połączeń rozbudowuje także niemiecka linia Condor (Grupa Thomas Cook), która w sezonie letnim zamierza poszerzyć swoją flotę o 14 dodatkowych maszyn, z których większość ma być bazowana na DUS i CGN. W Berlinie swoją działalność poszerzają Germania oraz Ryanair. Na początku listopada zeszłego roku Germania powróciła po trzech latach przerwy na Tegel, gdzie otworzyła nową bazę, z której w sezonie letnim chce obsługiwać 13 destynacji. Również Ryanair planuje otwarcie swojej bazy na Tegel.

 

Wszystko wskazuje na to, że luka po AB zostanie załatana w bardzo szybkim tempie. Federalny Związek Niemieckiej Branży Lotniczej (BDL) szacuje, że już w zbliżającym się sezonie letnim oferowanie będzie większe od analogicznego okresu sprzed roku, co będzie w dużej mierze zasługą tanich linii lotniczych. Jak szacuje Związek od 2011 roku oferowanie LCC z/do niemieckich lotnisk wzrosło o prawie 190%.[7]

 

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, epwa.pl

Ewa Stopyra
Analityk niemieckiego rynku lotniczego

 

 




[1] ADV Verkehrszahlen, Statistik Dez. 2017

[2] ADV Verkehrszahlen, Statistik Dez. 2017

[3] ADV Verkehrszahlen, Statistik Dez. 2017

[4] ADV Verkehrszahlen, Statistik Dez. 2017

[5] FBB, easyJet

[6] Na podstawie danych EW

[7] BDL, Jahresbilanz 2017

 

Tagi:

Air Berlin | Easyjet | Eurowings | Linie lotnicze | Lotnisko


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony