W ostatnim miesiącu sezonu letniego zdecydowana większość polskich portów lotniczych uzyskała dobre wyniki przewozowe. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, głównymi czynnikami wzrostu całego rynku był znaczny wzrost oferowania Ryanaira oraz uruchomienie portu w Modlinie. Nadal szybko rósł ruch krajowy.
Kontynuowany jest trend spadkowy na rynku przewozów charterowych.
Komentarz PRTL.pl
Cały rynek
Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła i wzrosła o 9,2%. Na wyniki października największy wpływ miały:
Interpretując łączną dynamikę rynku musimy pamiętać, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeniu są podwójnie – w porcie wylotu i przylotu. Bardzo wysoka dynamika wzrostu ruchu domestic oznaczała „nieproporcjonalnie” większą dynamikę całego rynku.
Łączne oferowanie linii rozkładowych wzrosło w październiku 2012 o 12,5%. We wrześniu wzrost był nieco większy i wyniósł 13,6%.
Łączne przewozy w portach Chopina i Modlinie wyniosły 910,9 tys. pasażerów i były wyższe od przewozów z października 2011 (w WAW) o 11,3%. Udział portów aglomeracji warszawskiej w łącznych przewozach całego rynku wzrósł do %.
Jak podaliśmy w artykule Oferowanie w sezonie Zima 2012/13 w porównaniu z sezonem Zima 2010/11 części I i II łączne oferowanie w WAW i WMI linii rozkładowych, w najbliższym sezonie zimowym będzie stanowiło ponad 50% całego oferowania na rynku polskim.
Uwaga: nie podajemy w tym barometrze szczegółowych danych dotyczących zmian w oferowaniu. Są one bardzo zbliżone do tych, które dotyczyły września 2012 (patrz Barometr Polska wrzesień 2012). Główna zmiana to spadek oferowania W6 o 3,1% (we wrześniu miał miejsce wzrost o 4,5%).
Nie dysponujemy pełnymi danymi dotyczącymi przewozów charterowych, ale dane cząstkowe pochodzące między innymi z WAW, KTW i POZ pokazują, że trwa trend spadkowy na tym rynku. Pośrednio potwierdza to też znaczna różnica pomiędzy łączną dynamiką rynku (9,2%), a wzrostem oferowania linii rozkładowych - 12,5%.
Spadek przewozów charterowych związany jest z szeregiem bankructw polskich biur podróży oraz bankructwem OLT Express, który był również liczącym się przewoźnikiem charterowym.
Warszawa
Port Chopina
Przewozy wyniosły 740 863 pasażerów i spadły o 9,4% w porównaniu z październikiem 2011.
Główny powód spadku to oczywiście przeniesienie operacji W6 do Modlina.
Według szczegółowych danych przekazanych przez port:
Zwraca uwagę stagnacja na rynku przewozów międzynarodowych linii tradycyjnych, w tym LO. LOT zwiększył oferowanie z WAW na trasach międzynarodowych tylko o 2,9%.
Udział LO w oferowaniu łącznym linii rozkładowychwyniósł aż 63,3% i w porównaniu z wrześniem spadł o 0,4 ppct.
Port Modlin
Przewozy wyniosły 170 335 pasażerów i w porównaniu z wrześniem były niższe o 6,9%.
Wykonano 1242 operacje - o 80 mniej niż wynikałoby ze zgłoszonych do systemów rezerwacyjnych rozkładów. Jak widać przewoźnicy kasowali rejsy najprawdopodobniej z przyczyn handlowych (niskie bookingi). Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich był, podobnie jak we wrześniu, na poziomie zbliżonym do 75%. Dla tanich linii nie jest to wartość zbyt satysfakcjonująca.
Najprawdopodobniej podobnie jak w sierpniu FR miał niższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich niż W6.
Nie powstrzymuje to przewoźnika przed znacznym zwiększaniem oferowania w sezonie zimowym – patrz cytowany powyżej artykuł.
Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.
Kraków
Przewozy - 304 212 pasażerów - wzrost do rekordowego dotychczas października 2011 o 9%.
Lotnisko podało udziały w przewozach poszczególnych linii, w okresie I-IX 2012, w porównaniu z całym rokiem 2011.
Przewoźnik
|
Udział w %
|
Zmiana udziału w ppct
|
FR
|
40,7
|
0
|
U2
|
12,0
|
-2,3
|
LO
|
11,9
|
-0,7
|
LH
|
10,9
|
0,5
|
Chartery
|
5,8
|
0,1
|
Oceniając powyższe dane należy pamiętać o sezonowości ruchu. Oznacza to między innymi relatywny spadek udziału ruchu charterowego.
Jak pokazują dane dotyczące oferowania w najbliższym sezonie zimowym, KRK będzie jednym z nielicznych lotnisk polskich, które będą miały duże szanse na stabilny, duży wzrost ruchu w tym okresie.
Gdańsk
Przewozy wyniosły około 238 tys. pasażerów i wzrosły o 10%.
Główny gracz w GDN - Wizz Air oferował 123,1 tys. foteli, co stanowiło wzrost o 3,4%.
W6 zwiększył oferowanie w GDN pomimo ogólnego spadku oferowania z rynku polskiego. W październiku jego oferowanie było tu wyższe niż w KTW - o 11,4%.
Przez wiele lat KTW było zdecydowanie największa bazą węgierskiego przewoźnika.
Katowice
Przewozy 191 393 pasażerów - spadek o 3,1%,
Przewozy regularne 144 315 - 2,2%.
Przewozy charterowe 47 145 - spadek o 7,7%
Główny powód spadku ruchu rozkładowego to zmniejszenie oferowania przez W6 - aż o 13,3%.
Wrocław
Przewozy - 161 528 pasażerów wzrost o 11,6%.
Przewozy międzynarodowe linii sieciowych - wzrost o 14%
Przewozy krajowe - wzrost o 19,5%
Przewozy tanich linii (FR i W6) - wzrost o ponad 9%.
Wzrost taniego ruchu generował FR (oferowanie 96,4 tys. - wzrost aż o 36,4%), gdyż W6 zmniejszył oferowanie o 23,9% - do 25,2 tys.
Ruch charterowy wzrósł o 4,5%
Poznań
Przewozy wyniosły 119 074 pasażerów - + - 0.
Ruch regularny - 98 345 pasażerów - wzrost o 1,7%.
Ruch charterowy - 19 999 - spadek o 8,1%
Rzeszów
Przewozy - 51 tysięcy pasażerów wg szacunku PRTL.pl - wzrost o 13,7%.
Łódź
Przewozy łączne ( 38 115 pasażerów) wzrosły o 13,2%, a w tym:
na rejsach rozkładowych (36 534 tys. pasażerów) - wzrost o 14,2%.
na rejsach charterowych (1 581 pasażerów) - spadek 6,8%.
Bydgoszcz
Przewozy 34 933 pasażerów wzrosły o 21,7%.
Szczecin
Przewozy 29446 pasażerów - wzrost o 27,7%
Przewozy do WAW - 8983 pasażerów wzrost o 20,6% do 2011.Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich ponad 75%.
Przewozy do KRK 1991 pasażerów. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich tylko około 46%.
Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze
Zejście z rynku OLT Express nie spowodowało dramatycznych zmian w strukturze geograficznej przewozów, choć niektóre porty (GDN, SZZ, WRO) odczuły je silniej niż inne.
Zwiększył się dystans pomiędzy KRK i GDN.
Gorsze wyniki notują też obecnie porty, w których duże znaczenie, w sezonie letnim, odgrywają operacje charterowe: KTW i POZ.
Podsumowanie miesiąca
Trwa ekspansja rynkowa Ryanaira, który zdobywa coraz większą przewagę nad Wizz Air-em, dokonującym obecnie konsolidacji i ograniczonej restrukturyzacji siatki połączeń.
W październiku W6 zmniejszył częściowo oferowanie - traktując to, jako przygotowanie do zmian planowanych na sezon zimowy.
Zaostrza się walka konkurencyjna o pozycję rynkową w Modlinie, a więc i o cały tani ruch w aglomeracji warszawskiej.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl