Barometr Polska październik 2012. Wciąż dobre wyniki przewozowe polskich lotnisk

2012-11-22
 Drukuj

W ostatnim miesiącu sezonu letniego zdecydowana większość polskich portów lotniczych uzyskała dobre wyniki przewozowe. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, głównymi czynnikami wzrostu całego rynku był znaczny wzrost oferowania Ryanaira oraz uruchomienie portu w Modlinie. Nadal szybko rósł ruch krajowy.

 

Kontynuowany jest trend spadkowy na rynku przewozów charterowych.

 

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła i wzrosła o 9,2%. Na wyniki października największy wpływ miały:

  • bardzo duży wzrost oferowania tanich linii, a przede wszystkim Ryanaira. Irlandzki przewoźnik zwiększył ilość foteli o 53%!! (622,6 tys.). We wrześniu wzrost wynosił 51,2%. Ten kolejny skok to efekt dołożenia oferowania w Modlinie. W przypadku Wizz Air nastąpił niewielki spadek oferowania, który wyniósł 3,1% (422,6 tys.). FR zdobywa nad W6 coraz większą przewagę, gdyż węgierski przewoźnik walczy obecnie nie o pozycję rynkową, ale o poprawę rentowności.
  • dość znaczny wzrost przewozów krajowych. Nie dysponujemy pełnymi danymi, ale dane z WAW, GDN i SZZ oraz informacje o oferowaniu, które było większe o 19%, wskazują, że wzrost mógł wynieść około 20%.

 

Interpretując łączną dynamikę rynku musimy pamiętać, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeniu są podwójnie – w porcie wylotu i przylotu. Bardzo wysoka dynamika wzrostu ruchu domestic oznaczała „nieproporcjonalnie” większą dynamikę całego rynku.

 

Łączne oferowanie linii rozkładowych wzrosło w październiku 2012 o 12,5%. We wrześniu wzrost był nieco większy i wyniósł 13,6%.

 

Łączne przewozy w portach Chopina i Modlinie wyniosły 910,9 tys. pasażerów i były wyższe od przewozów z października 2011 (w WAW) o 11,3%. Udział portów aglomeracji warszawskiej w łącznych przewozach całego rynku wzrósł do  %.

 

Jak podaliśmy w artykule Oferowanie w sezonie Zima 2012/13 w porównaniu z sezonem Zima 2010/11 części I i II łączne oferowanie w WAW i WMI linii rozkładowych, w najbliższym sezonie zimowym będzie stanowiło ponad 50% całego oferowania na rynku polskim.

 

Uwaga: nie podajemy w tym barometrze szczegółowych danych dotyczących zmian w oferowaniu. Są one bardzo zbliżone do tych, które dotyczyły września 2012 (patrz Barometr Polska wrzesień 2012). Główna zmiana to spadek oferowania W6 o 3,1% (we wrześniu miał miejsce wzrost o 4,5%).

 

Nie dysponujemy pełnymi danymi dotyczącymi przewozów charterowych, ale dane cząstkowe pochodzące między innymi z WAW, KTW i POZ pokazują, że trwa trend spadkowy na tym rynku. Pośrednio potwierdza to też znaczna różnica pomiędzy łączną dynamiką rynku (9,2%), a wzrostem oferowania linii rozkładowych - 12,5%.

 

Spadek przewozów charterowych związany jest z szeregiem bankructw polskich biur podróży oraz bankructwem OLT Express, który był również liczącym się przewoźnikiem charterowym.

 

 

 

Warszawa

 

Port Chopina

Przewozy wyniosły 740 863 pasażerów i spadły o 9,4% w porównaniu z październikiem 2011.

 

Główny powód spadku to oczywiście przeniesienie operacji W6 do Modlina.

 

Według szczegółowych danych przekazanych przez port:

  • przewozy międzynarodowe - 626 883- spadły o 12,4%,
  • przewozy krajowe - 113 980 - wzrosły o 11,4%,
  • przewozy tanich linii - 17 868 - spadły o 82,2%
  • przewozy międzynarodowe linii sieciowych - 510 376 - spadły o 0,2%,
  • przewozy charterowe 98 639 - spadły o 5,3%.

 

Zwraca uwagę stagnacja na rynku przewozów międzynarodowych linii tradycyjnych, w tym LO. LOT zwiększył oferowanie z WAW na trasach międzynarodowych tylko o 2,9%.

 

Udział LO w oferowaniu łącznym linii rozkładowychwyniósł aż 63,3% i w porównaniu z wrześniem spadł o 0,4 ppct.

 

Port Modlin

Przewozy wyniosły 170 335 pasażerów i w porównaniu z wrześniem były niższe o 6,9%.

 

Wykonano 1242 operacje - o 80 mniej niż wynikałoby ze zgłoszonych do systemów rezerwacyjnych rozkładów. Jak widać przewoźnicy kasowali rejsy najprawdopodobniej z przyczyn handlowych (niskie bookingi). Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich był, podobnie jak we wrześniu, na poziomie zbliżonym do 75%. Dla tanich linii nie jest to wartość zbyt satysfakcjonująca.

 

Najprawdopodobniej podobnie jak w sierpniu FR miał niższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich niż W6.

 

Nie powstrzymuje to przewoźnika przed znacznym zwiększaniem oferowania w sezonie zimowym – patrz cytowany powyżej artykuł.

 

Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.

 

Kraków

Przewozy - 304 212 pasażerów - wzrost do rekordowego dotychczas października 2011 o 9%.

 

Lotnisko podało udziały w przewozach poszczególnych linii, w okresie I-IX 2012, w porównaniu z całym rokiem 2011.

 
Przewoźnik
Udział w %
Zmiana udziału w ppct
FR
40,7
 0
U2
12,0
-2,3
LO
11,9
-0,7
LH
10,9
 0,5
Chartery
 5,8
 0,1
 

Oceniając powyższe dane należy pamiętać o sezonowości ruchu. Oznacza to między innymi relatywny spadek udziału ruchu charterowego.

 

Jak pokazują dane dotyczące oferowania w najbliższym sezonie zimowym, KRK będzie jednym z nielicznych lotnisk polskich, które będą miały duże szanse na stabilny, duży wzrost ruchu w tym okresie.

 

Gdańsk

Przewozy wyniosły około 238 tys. pasażerów i wzrosły o 10%.

 

Główny gracz w GDN - Wizz Air oferował 123,1 tys. foteli, co stanowiło wzrost o 3,4%.  

W6 zwiększył oferowanie w GDN pomimo ogólnego spadku oferowania z rynku polskiego. W październiku jego oferowanie było tu wyższe niż w KTW - o 11,4%.

 

Przez wiele lat KTW było zdecydowanie największa bazą węgierskiego przewoźnika.  

 

Katowice

Przewozy 191 393 pasażerów - spadek o 3,1%,

Przewozy regularne 144 315 - 2,2%.

Przewozy charterowe 47 145 - spadek o 7,7%

Główny powód spadku ruchu rozkładowego to zmniejszenie oferowania przez W6 - aż o 13,3%.

 

Wrocław

Przewozy - 161 528 pasażerów wzrost o 11,6%.

Przewozy międzynarodowe linii sieciowych - wzrost o 14%

Przewozy krajowe - wzrost o 19,5%

Przewozy tanich linii (FR i W6) - wzrost o ponad 9%.

Wzrost taniego ruchu generował FR (oferowanie 96,4 tys. - wzrost aż o 36,4%), gdyż W6 zmniejszył oferowanie o 23,9% - do 25,2 tys.

Ruch charterowy wzrósł o 4,5%

 

Poznań

Przewozy wyniosły 119 074 pasażerów - + - 0.

Ruch regularny - 98 345 pasażerów - wzrost o 1,7%.

Ruch charterowy - 19 999 - spadek o 8,1%

 

Rzeszów

Przewozy - 51 tysięcy pasażerów wg szacunku PRTL.pl - wzrost o 13,7%.

 

Łódź

Przewozy łączne ( 38 115 pasażerów) wzrosły o 13,2%, a w tym:

  • na rejsach rozkładowych (36 534 tys. pasażerów) - wzrost o 14,2%.

  • na rejsach charterowych (1 581 pasażerów) - spadek 6,8%.

 

Bydgoszcz

Przewozy 34 933 pasażerów wzrosły o 21,7%.

 

Szczecin

Przewozy 29446 pasażerów - wzrost o 27,7%

Przewozy do WAW - 8983 pasażerów wzrost o 20,6% do 2011.Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich ponad 75%.

 

Przewozy do KRK 1991 pasażerów. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich tylko około 46%.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Zejście z rynku OLT Express nie spowodowało dramatycznych zmian w strukturze geograficznej przewozów, choć niektóre porty (GDN, SZZ, WRO) odczuły je silniej niż inne.

 

Zwiększył się dystans pomiędzy KRK i GDN.

 

Gorsze wyniki notują też obecnie porty, w których duże znaczenie, w sezonie letnim, odgrywają operacje charterowe: KTW i POZ.

 

 

 

Podsumowanie miesiąca

Trwa ekspansja rynkowa Ryanaira, który zdobywa coraz większą przewagę nad Wizz Air-em, dokonującym obecnie konsolidacji i ograniczonej restrukturyzacji siatki połączeń.

 

W październiku W6 zmniejszył częściowo oferowanie - traktując to, jako przygotowanie do zmian planowanych na sezon zimowy.

 

Zaostrza się walka konkurencyjna o pozycję rynkową w Modlinie, a więc i o cały tani ruch w aglomeracji warszawskiej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl