Barometr Polska listopad 2012. Zróżnicowane wyniki portów na początku sezonu zimowego

2012-12-27
 Drukuj

To był pierwszy miesiąc Sezonu Zimowego 2012/13. Jego wyniki powinny dość dobrze pokazywać, co może nas czekać w kolejnych miesiącach. Trudno mówić o jednolitym trendzie rynkowym. Niektóre porty odnotowały wzrost przewozów, podczas gdy inne musiały pogodzić się z ich spadkiem, czasami bardzo znacznym.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła 1 597 420 i wzrosła o 6,1%. Warto przyjrzeć się strukturze oferowania i jej dynamice w tym miesiącu, gdyż będzie ona charakterystyczna dla kolejnych miesięcy sezonu.

 

Łączne oferowanie linii rozkładowych wyniosło 2 020,1 tys. foteli i wzrosło o 7,4%.

 

Oferowanie największych graczy rynkowych:

  • Ryanair – 539,8 tys. wzrost o 50,3%!!! Fakt, że FR objął pozycję lidera w tej „konkurenci” ma głównie symboliczne znaczenie, gdyż jego konkurencja z LOT-em ma ograniczony i pośredni charakter. Jednak tak duża obecność irlandzkiego przewoźnika na naszym rynku niewątpliwie zwiększa presję, jeżeli chodzi o konkurencję cenową o niebiznesowy segment rynku.
  • LOT – 531,0 tys. foteli – spadek o 0,9%.
  • Wizz Air – 356,0 tys. – spadek o 13%
  • Grupa LH (LH, LX, OS, SN) – 214,7 tys. – wzrost o 1,7%
  • AF/KL – 62,4 tys. – spadek o 0,5%
  • Norwegian – 43,2 tys. - wzrost o 1,6%
  • Eurolot – 40,5 tys. - wzrost o 144,0%
  • easyJet – 36,2 tys. - wzrost o 3,7%

 

Jak widzimy wszyscy gracze rynkowi, z wyjątkiem FR bardzo ostrożnie zaplanowali oferowanie na ten sezon. Wizz Air dokonał nawet dość znacznej redukcji.

 

Irlandzki przewoźnik, nie przejmując się niskim sezonem przewozowym i coraz trudniejszą sytuacja ekonomiczna w Polsce, skokowo zwiększył oferowanie, walcząc o dominację na polskim rynku tanich przewozów. Bardzo znaczna część tego wzrostu to nowe połączenia z Modlina – dane patrz poniżej. 

 

Dane cząstkowe (między innymi z KTW i POZ) potwierdzają trend spadkowy w przewozach charterowych, ale w listopadzie ich udział w łącznych był już zdecydowanie mniejszy.

 

 

 

 

Warszawa

 

Port Chopina

Przewozy łączne wyniosły 585,2 tys. i spadły o 8,8%. Główny powód to przeniesienie operacji W6 do WMI.

 

Port podał wyniki poszczególnych linii. Dane w tys. pasażerów:

LOT: 400,7 (udział - 68,5% !!!), LH – 46,8, Enter Air-31,9, AF-30,5, KL-20,8, FR - 4,6, W6-3,9. W przypadku FR i W6 byli to pasażerowie rejsów przekserowanych z WMI z powodów pogodowych.

 

Dane o oferowaniu, w tys. foteli (rejsy rozkładowe):

Łącznie – 782,2 -12,4%, LO 475,1 +1,5%, LH 62,3 +3,7%, AF 37,8 -0,8%, SU 20,4 +1%, LX 19,7 +9,4%, OS 16,0 -4,2% SK 13,7 +26,9%, DY 10,7 -6,1%.

 

Jak widzimy zdecydowana większość linii sieciowych bardzo ostrożnie zaplanowała oferowanie na sezon Zima 2012/13. Jedynie SK zwiększył ilość częstotliwości natomiast SN Brussels zawiesił dość niespodziewanie połączenie.

 

Port Modlin

Przewozy łączne 164 692.

FR – 92 274 a W6 -72 418.

 

Nie jesteśmy w stanie określić współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich, gdyż część rejsów została z przyczyn pogodowych przekserowana na inne lotniska lub skasowana. Wydaje się jednak, ze były one dość niskie jak na tanie linie.

 

Oferowanie (zaplanowane): FR 159,9 tys. foteli (udział 59,5%), W6 – 72 418.

 

Od początku sezonu zimowego FR zdobył znaczna przewagę nad W6. Wzrośnie ona jeszcze bardziej po przeniesieniu przez Wizz Air rejsów do BUD do portu WAW.

 

Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.

 

Łączne przewozy WAW+WMI były większe od przewozów z/do WAW w listopadzie 2011 aż o 16,8%.

 

Kraków

Przewozy - 223 025 pasażerów - wzrost do rekordowego dotychczas listopada 2011 o 3,5%.

 

Dane dotyczące oferowania, w tys. foteli:

Łączne 316,2 +14,3%!! FR 133, 8 +19,1%, LO 39,9 -6,3%, LH 37,3 +20,7%, U2 36,2 +3,7%, K2 25,8 +174,5%, DY 23,9 +30,6%, AB – 8,6 +160,6%.

 

Zawiesiło połączenie SN Brussels a uruchomił rejsy SU (do SVO).

 

Jak widać wiele linii inwestuje w połączenia do KRK, szczególnie FR, który otworzy bazę w porcie i LH.

 

Dane wskazują na spadek współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich, ale nie znamy skali zjawiska, gdyż nie wiemy, jaki był udział rejsów charterowych w tym roku i w roku 2011.

 

Gdańsk

Przewozy wyniosły 187 018 pasażerów i wzrosły o 6,5%.

 

Dane o oferowaniu rozkładowym w tys. foteli:

Łączne: 256,3 - 2,9%, W6 98,3 -11,9%, FR 41,6% +8,9%, LO 37,7 -9,2%, LH 23,3 +21,4%, SK 21,9 -16,1% (zawieszony rejs na ARN), K2 – 19,5 +140,1%, AB 8,0 – nowy rejs na TXL

 

Jak widać przewoźnicy znacznie poprawili współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

FR tak jak w zdecydowanej większości portów regionalnych bardzo istotnie zwiększył swój udział w rynku.

 

W6 „racjonalizuje” swoje oferowanie.

 

LH koncentruje wzrosty oferowania na głównych portach regionalnych.  

 

Pomimo „ogólnych” turbulencji rynkowych port utrzymuje trend zwyżkowy w przewozach. Niewątpliwie pomaga mu w tym dominująca pozycja w całej Północnej Polsce.

 

Katowice

Przewozy 143 861 pasażerów – spadek o 11,0%,

Przewozy regularne 110 847 - 13,5%.

Przewozy charterowe 17 166 - 29,7%

 

Dane o oferowaniu, w tys. foteli:

Łączne: 149,9 -19,9%, W6 90,0 -30,6%!!, FR – 24,2 -2,8%, LO 15,6 +13,9%, LH 15,2 -6,2%.

 

Udział W6/WU w łącznym oferowaniu rozkładowym spadł z 69,3% do 60,0%.

Trwa kryzys na rynku przewozów charterowych.

 

Wrocław

Przewozy – 118 980 pasażerów wzrost o 7,2%.

Oferowanie, w tys. foteli:

Łączne 161,5 +9,2%, FR 65,0 +16,9%, LO42,2 +6,6%, W6 26,6 +3,9%, LH 17,4 +8,1%, SK 5,4 +116,0%, K2 4,8 +23%.

 

WRO dla LO jest drugim, co do wielkości oferowania portem w Polsce, głownie ze względu na popyt na przewozy do WAW.

 

Mają tu też miejsce zjawiska typowe dla wielu innych portów regionalnych – wzrost oferowania FR, LH i SK (głównie Zachodnia Polska). Nietypowy jest wzrost, choć niewielki, oferowania W6.

 

Poznań

Przewozy wyniosły 79 005 pasażerów spadek aż o 19,2%.

Ruch regularny – 71 266 pasażerów - 17,1%.

Ruch charterowy – 7 283 -34,5%.

Dane o oferowaniu, w tysiącach foteli:

Łączne 114,9 – 11,7%, FR 31,4 -26,5%, LO 28,5 +25,6%, W6 26,6 -22,9%, LH 15,1 +11,9%, SK 7,1+29,1%, K2 6,0 -17,7%.

 

Tanie linie bardzo znacznie zmniejszyły oferowanie. Najbardziej prawdopodobne wyjaśnienie tego zjawiska to struktura ruchu z POZ. Przeważa tu szeroko rozumiany wyjazdowy, sezonowy ruch wakacyjny, a znacznie mniejszy udział ma ruch pracowniczo-rodzinny.

 

Znacznie zwiększyli oferowanie przewoźnicy sieciowi, w tym zaskakująco LOT, ale wygląda na to, że przynajmniej część z nich osiągnęła niskie współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

Rzeszów

Przewozy – 32 440 pasażerów – spadek o 3,7%.

Dane o oferowaniu, w tys. foteli:

Łączne: 45,4 -9,6%, FR 26,8 -9,9%, LO 14,9 +12,9%, LH 3,6 +0.

 

Po bardzo wielu miesiącach wzrostu przewozów miał miejsce ich spadek związany z ograniczeniem oferowania przez FR. Wzrost oferowania LO wynika ze zwiększenia ilości rejsów do WAW.

 

Łódź

Przewozy łączne ( 22 816 pasażerów) spadły o 25,9%, a w tym:

  • na rejsach rozkładowych (20 973. pasażerów) – spadły o 26,9%.
  • na rejsach charterowych (660 pasażerów) – spadek 68,7%.

 

Przewozy z rejsów przekserowanych (pokazane jako oddzielna kategoria): 1183.

Dane o oferowaniu, w tys. foteli:

Łącznie: 31,7 -9,7%, FR 23,4 -14,0%, W6 5,7 -27,8%, SK 2,5 – nowy rejs do CPH.

Dla FR LCJ była, częściowo, „zastępczym” portem dla WAW. Nie jest więc zaskoczeniem, znaczny spadek przewozów po tak ogromnej ekspansji Ryanaira w WMI.

 

Bydgoszcz

Przewozy: 20 681 pasażerów - wzrost o 12%.

Dane o oferowaniu, w tys. foteli:

Łącznie 25,3 +21%, FR 21,9 +25,9%.

 

W przypadku BZG, jak i wielu innych portów nie możemy w miarę precyzyjnie określać współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich i trendu zmian, gdyż w listopadzie miały miejsce znaczne zakłócenia operacyjne (mgły) i część rejsów była przekierowana do innego portu lub anulowana.

 

Szczecin

Przewozy 19 702 pasażerów– wzrost o 1,0%.

Dane o oferowaniu, w tys. foteli:

Łącznie: 27,4 +0,4%, FR 11,7 +3,5%, LO 8,9 +2,3%, K2 4,1 -4,7%.

Przewozy do WAW – 6445 pasażerów wzrost o 9,5% do 2011.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

 

W listopadzie WMI awansowało już na czwarte miejsce pod względem przewozów pasażerskich, wyprzedając Katowice i Wrocław. Wyniki bardzo wielu portów, w znacznym stopniu zalezą od polityki dwóch największych tanich linii – Ryanaira (ekspansja) i Wizz Air-a, który ogranicza oferowanie. W najbliższych miesiącach znaczny wpływ na sytuację mieć będzie zapowiadana restrukturyzacja (czytaj ograniczenie) siatki LO. Spowoduje to dalszy spadek udziału WAW w całym rynku.

 

 

 

 

Podsumowanie miesiąca

W listopadzie mieliśmy do czynienia ze zjawiskami znanymi już wcześniej, czyli olbrzymią ekspansją FR, utratą udziału w rynku W6 oraz spokojną polityką w zakresie kształtowania oferowania linii sieciowych. Skala tych zjawisk była jednak jeszcze większa niż w poprzednich miesiącach.

 

Kontynuowany był też spadek przewozów charterowych, ale znaczenie tego zjawiska było znacznie mniejsze ze względu na sezonowość ruchu.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl