Oferowanie w Sezonie Zima 2015/16 - porównanie z sezonem poprzednim

2015-10-15
 Drukuj

Część druga - Warszawa i porty regionalne
Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

Aglomeracja warszawska.

 

Port Chopina - WAW

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w%
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
LO
2 587,4
111,6!!
50,2
W6
725,4
125,3!!!
14,1
Grupa LH
569,8
103,9
11,06
AF/KL
253,4
92,2
4,92
EK
111,8
120,7!!
2,31
SU
110,2
124,1!!
2,14
DY/D8
108,5
62,1 !!
2,11
BA
103,0
103,5
2,0
AB
62,9
103,5
1,22
AY
52,0
93,9
1,0
AZ
45,4
66,6
0,88
Łączne
5 153,7
103,3
 
 

Liderzy umacniają swoją pozycję w WAW. O „nowościach” LO pisaliśmy w części pierwszej.

 

W6 nadal ostro konkuruje w aglomeracji warszawskiej z FR. W porównaniu z sezonem letnim uruchamia trasy „narciarskie” do BSL, GNB, GVA, TRN i VRN. Zwiększa oferowanie na wielu obsługiwanych trasach, przede wszystkim do LTN.

 

Grupa LH koncentruje się po raz kolejny na portach regionalnych, gdyż jej oferta w WAW jest bardzo rozbudowana. Huby grupy zasila 15 rejsów dziennie, a dodatkowo możliwe jest wykorzystywanie 8 rejsów LO dzięki umowie code share z LH i OS.

 

Bardzo znaczne ograniczenie oferowania przez DY/D8 to, miedzy innymi, efekt zmniejszenia oferty do LON/LGW. Najwyraźniej przewoźnik rezygnuje tu z ambicji wożenia ruchu wyżej płatnego, gdyż operować będzie jedynie kilka razy w tygodniu.

 

AZ zawiesza połączenie do MIL/LIN. Jak widać próba konkurowania z LOT-em operującym trzy razy dziennie na MXP nie powiodła się. Połączenie LOT-u do MIL oraz STO to klasyczne przykłady, jakie korzyści handlowe daje linii sieciowej możliwość wykorzystania regionalnych odrzutowców.

 

Aeroflot zwiększa ilość rejsów do trzech dziennie, walcząc zdecydowanie o maksymalizację udziału w rynku przewozów z/do Azji.

 

WMI - Modlin

Oferowanie 1 346,7 tys. - oczywiście całość FR. Indeks wzrostu - 122,6%!!

 

Tak znaczny wzrost to, między innymi, efekt:

  • nowych połączeń do CGN, GOT oraz do ALC, ATH i LIS (uruchomione w lecie 2015),
  • większej liczby rejsów, przede wszystkim, do LTN, a także do DUB.

 

Dla FR port jest zdecydowanie najważniejszym portem w Polsce - pod względem ilości rejsów. Dalszy rozwój będzie tu w ogromnym stopniu zależał od odpowiedzi na pytanie, czy i jeżeli tak, to w jakim zakresie przewoźnik zacznie korzystać również z portu Chopina.

 

Dla całej aglomeracji indeks wzrostu to 106,8%

 

Główne porty regionalne

 

Kraków

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
Ryanair
904,2
117,6!!
46,7
Grupa LH
313,6
110,6
16,2
U2
257,5
125,7!!
13,3
LO
166,5
115,8
8,6
DY
79,6
119,5
4,1
AB
61,6
98,9
3,18
Łącznie
1 935,6
114,8
 
 

Po kilku sezonach spokojnych przyszedł czas na „skok do przodu”.

 

Wykonują go wspólnie wszyscy liderzy rynkowi.

 

FR utrzyma, między innymi, połączenie do GRO, uruchomione w lecie 2015 oraz znacznie zwiększy oferowanie do STN.

 

Dla grupy LH port i region są zdecydowanie najważniejsze w Polsce – oczywiście poza aglomeracją warszawską. Od ostatniego lata operują tu już wszyscy członkowie grupy.

 

U2 utrzyma połączenie do LYS uruchomione w S 2015.

 

LOT zwiększa oferowanie do WAW konkurując z grupą LH o ruch tranzytowy. Obecnie oferowanie polskiego przewoźnika z WAW do KRK jest zdecydowanie większe niż do GDN i WRO!!

 

Gdańsk

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
Wizz Air
843,5
118,0!!
47,8
FR
407,4
106,8
23,9
LH
151,4
99,9
8,57
LO
133,5
99,0
7,56
SK
113,6
102,9
6,43
AB
41,7
105,8
2,36
Łącznie
1 766,0
109,0
 
 

Tym razem KRK uciekł nieco GDN. W przypadku portu obsługującego rejon Północnej Polski głównym generatorem wzrostu był, po raz kolejny, Wizz Air. W tym sezonie pozostali główni gracze, zarówno tani (FR), jak i sieciowi zaplanowali oferowanie bardzo ostrożnie, najwyraźniej, po długim okresie dynamicznego wzrostu, koncentrując się na poprawie wyników finansowych. Dość niska, jak na GDN, dynamika wzrostu, związana jest też z zawieszeniem operacji przez K2. Udział tego przewoźnika w oferowaniu, w poprzednim sezonie zimowym, wyniósł około 4%.

 

Linie rozkładowe maja duże szanse na zdecydowaną poprawę średniego LF-u, gdyż „nowe” oferowanie, to przede wszystkim, W6 a zabraknie rejsów Eurolotu – przewoźnika, który operował z bardzo niskimi LF-ami.  

 

Wrocław

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
FR
502,5
105,7
49,9
LH/EW/4U
168,2
111,3
16,7
W6
157,7
123,8!!
15,7
LO
142,0
93,7
14,1
SK
36,8
173,6
3,6
Łącznie
1 007,4
105,0
 
 

Po okresie bardzo dynamicznego wzrostu oferowania wszystkich głównych graczy przyszedł okres stabilizacji. Jedynie W6 stara się zmniejszyć przewagę FR, ale nadal jest ona bardzo duża, choć jeżeli uwzględnimy tylko rejsy międzynarodowe to oferowanie Ryanaira spada do około 400tys. foteli.

 

Dla grupy LH port jest drugim, co wielkości oferowania portem w Polsce. Dla LO połączenie do WRO było najważniejszym, gdyż najwyżej rentownym, połączeniem krajowym. Obecnie przewoźnik coraz silniej odczuwa nacisk konkurencyjny FR.

 

Wzrost oferowania SAS wynika z wykorzystywania na dwóch rejsach dziennie w dni robocze, znacznie większych samolotów.

 

Również w przypadku WRO zejście z rynku K2 miało dość istotny efekt, jeżeli chodzi o wielkość oferowania. W poprzednim sezonie zimowym Eurolot miał udział 3,6%.

Również i tu można liczyć, na poprawę średniego LF-u.

 

Katowice

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział w
oferow. w%
W6/WU
658,8
114,7
70,5
LH/4U
123,3
106,8
13,19
FR
96,1
103,4
10,28
LO
56,5
109,0
6,05
Łącznie
934,6
111,6
 
 

Ryanair najwyraźniej „odpuścił” walkę konkurencją z W6 w KTW, koncentrując się na KRK. Wykorzystuje to W6 umacniając swoją absolutną już dominację. Wśród dużych portów regionalnych sytuacja w KTW jest pod tym względem unikalna.

 

Jak we wszystkich innych portach Wizz Air ma obecnie zgłoszone „zaniżone” oferowanie w marcu 2016. O tym zjawisku pisaliśmy w części pierwszej.

 

W konkurencji z LO o ruch tranzytowy pozycja LH jest zdecydowania silniejsza, zarówno jeżeli chodzi o wielkość zasilanego hub-u (FRA), jak i jego położenie geograficzne względem KTW.

 

Poznań

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
W6
213,4
139,1
34,85
FR
159,6
103,5
26,07
LH
133,0
105,0
21,7
LO
73,0
103,5
11,92
SK
32,5
103,2
5,31
Łącznie
612,2
114,1!!
 
 

W6 wykorzystuje pasywność FR, aby umocnić się na pozycji lidera. W POZ nie ma dominującej zdecydowanie linii, a udział przewoźników sieciowych jest wyjątkowo duży. LH już z nawiązką zrekompensowała spadki oferowania związane z zawieszeniem przez LO połączeń do FRA i MUC. Dla LOT-u rejsy do WAW mają, w ogromny stopniu, charakter dowozowy, gdyż na samym odcinku krajowym konkurencja naziemnych środków transportu jest wyjątkowo silna.

 

Mniejsze porty regionalne

 

 
Port
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2013/14
Udział największego
przewoźnika w %
RZE
303,3
114,4
FR – 57,5
SZZ
202,3
136,0!!
FR – 39,3
LCJ
155,4
157,1
FR – 51,09
LUZ
143,4
141,4
82,08!!
BZG
136,6
87,6
FR – 88,9
RDO
21,5
-
BT – 61,5
 

W Południowo-wschodniej Polsce nadal dominuje RZE, choć jego przewaga nad LUZ bardzo istotnie zmalała. W porcie „króluje” FR, który ponownie zwiększa, i to dość znacznie oferowanie, a wśród linii sieciowych – LOT. W niskim sezonie atlantyckim LH oferuje tylko jeden rejs dziennie.

 

Bardzo szybko rozwija się oferta w SZZ. To unikalna sytuacja w mniejszych portach regionalnych, kiedy obie ultra-tanie linie konkurują ze sobą. Portowi pomaga też sytuacja na lotniskach berlińskich – obecnie rozwija się głównie ruch z Schoenefeld, który jest znacznie mniej korzystnie położony z punktu widzenia SZZ niż Tegel.

 

Tak szybki rozwój LUZ to zasługa W6, który założył w tym porcie bazę.

 

W przypadku LCJ bardzo znacznie wzrosło oferowanie JP oraz w porcie pojawiło się CSA (rejs PRG – EDI przez LCJ).

 

BT i OK zgłosili swoje rejsy z Radomia do RIX i PRG. Air Baltic – cztery razy w tygodniu, a CSA – trzy rejsy. Komentarz chyba zbyteczny.

 

Zamiast podsumowania

Polski rynek lotniczy jest nadal w silnej fazie wzrostowej. Nadal głównymi generatorami wzrostu są ultra-tanie linie FR i W6, które starają się nie tylko optymalizować bieżące wyniki, ale i zająć maksymalnie silną pozycję rynkową. Przekonują się, że agresywna polityka cenowa wciąż generuje nowy ruch. W znacznym stopniu linie te „podzieliły się strefami wpływów”, choć często zachodzą one na siebie. W aglomeracji warszawskiej Wizz Air stara się zmniejszyć przewagę, pod względem wielkości oferowania, FR. Na południu Polski mają dwie różne bazy (KRK i KTW). Podobnie w Polsce Zachodniej (WRO i POZ) oraz Wschodniej i Południowo-Wschodniej (RZE i LUZ). Na północy kraju zdecydowanie dominuje W6, ale to chyba tylko kwestia czasu, kiedy FR będzie starał się i to bardzo agresywnie, zwiększyć swój „ kawałek tortu”. Podobnie chyba w POZ.

 

Po okresie skokowego rozwoju racjonalizuje swoją ofertę DY. Z wielu znanych powodów norweski przewoźnik nie ma szans, i chyba ambicji, by zagrozić wielkiej dwójce.

 

Grupa LH utrzymuje swoją dominację wśród globalnych grup sieciowych i to zarówno w aglomeracji warszawskiej, jak i w znacznie większym stopniu, w regionach. Nowe rejsy KL i BA do KRK nie zmieniają strategicznego układu sił.

 

Po okresie „karencji” do gry o większy udział rynkowy chce powrócić LOT. W przypadku naszej linii nie są jednak już ważne szczegółowe plany rozwoju siatki, ale decydujące znaczenie ma koncepcja właściciela, co dalej ze spółką. Tu wiemy, że musimy uzbroić się w cierpliwość, bo idą wybory, a od bardzo dawna, i to się nie zmienia i nie zmieni, decyzje dotyczące LOT-u nie mają charakteru biznesowego, ale polityczny.

 

Pozostali, ważni gracze rynkowi, w większości realizują przyjęte wcześniej koncepcje. Jedynie AZ najwyraźniej zdał sobie sprawę, że jego optymizm dotyczący zdecydowanego wzmocnienia pozycji rynkowej był przesadny.

 

Najbliższy sezon zimowy nie odpowiada na kilka ważnych pytań. O przyszłości LO już wspomnieliśmy. Nadal nie znamy decyzji FR, dotyczącej strategii rozwoju (lub nie) połączeń krajowych. Wydaje się też, że dość odległy w czasie jest moment zakończenia rozmów przewoźnika z portem Chopina. Choć, jak wiadomo z irlandzką nigdy nic wiadomo. Królik może wyskoczyć z kapelusza bardzo szybko.

 

I na koniec o „eksperymentach rynkowych”.

 

Do Adrii, rozwijającej bazę w Łodzi dołączyło CSA, które wykonuje operacje z/do LCJ i RZE w formule taniej linii. Można mieć poważne wątpliwości, co do wyników finansowych tych operacji.

 

Połączenia BT i CSA z RDO to … powiedzmy, że ciekawostka biznesowa.

 

I aby skończyć nutą optymistyczną. Dobra zima zapowiada bardzo dobre lato 2016. Możliwości wzrostu rynku jeszcze nie wygasły. A FR będzie dostawał nadal nowe samoloty, co da mu możliwość zwiększania oferowania również w letnim szczycie przewozowym. Także W6 jest na ścieżce szybkiego wzrostu, a jego sytuacja finansowa jest bardzo dobra.

 

  

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

Czytaj także:

Oferowanie w Sezonie Zima 2015/16 - porównanie z sezonem poprzednim. Część pierwsza - cały rynek

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl