Wartość akcji linii lotniczych
W listopadzie 2015 wartość akcji linii lotniczych spadła o 6% w porównaniu z październikiem. Nie było to zgodne z ogólnym trendem rynkowym, gdyż wartość wszystkich akcji w tym okresie, według indeksu FTSE Global All Cap, wzrosła aż o 9%. Dobra sytuacja na giełdach związana jest z niskim stopami procentowymi oraz poprawą sytuacji ekonomicznej w Chinach.
O tak istotnych spadkach zadecydowały obawy związane z terrorystycznym atakiem w Paryżu i prognozami dotyczącymi jego negatywnych skutków, jeżeli chodzi o popyt na podróże lotnicze. Spadek wartości akcji linii azjatyckich wyniósł aż 10%. Jego powodem były słabe wyniki finansowe tych przewoźników.
Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2015
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. III 2014
|
Wynik Kw. III 2015
|
||
Wynik
operacyjny
|
Wynik
netto
|
Wynik
operacyjny
|
Wynik
netto
|
||
17
|
Ameryka Płn.
|
6 442
|
3425
|
8053
|
6488
|
24
|
Azja/Pacyfik
|
2206
|
1449
|
1962
|
940
|
12
|
Europa
|
5562
|
4252
|
7119
|
5403
|
6
|
Ameryka Łac.
|
436
|
-88
|
372
|
-530
|
4
|
Inne
|
66
|
-25
|
65
|
-26
|
23
|
Łącznie
|
14 711
|
9 013
|
19 047
|
12 275
|
Poprawiają się wyniki finansowe linii lotniczych, przede wszystkim w Ameryce Północnej oraz w mniejszym stopniu w Europie. O sytuacji i wynikach przewoźników europejskich pisaliśmy już w dwuczęściowym raporcie Świetne wyniki finansowe europejskich linii lotniczych i co to oznacza dla PLL LOT. Na tak dobrą sytuację składa się szereg czynników: korzystne trendy po stronie popytowej, bardzo niskie ceny paliwa, działania restrukturyzacyjne oraz oszczędnościowe wielu przewoźników. Bardzo duży, korzystny wpływ ma też konsolidacja właścicielska w Ameryce Północnej oraz Europie, a także konsolidacja handlowa na wielu kluczowych rynkach interkontynentalnych. Gorsze wyniki linii azjatyckich to efekt bardzo złej sytuacji, jeżeli chodzi o popyt na przewozy cargo oraz spadku średnich wpływów jednostkowych – trudna sytuacja konkurencyjna. W Ameryce Południowej problemem jest recesja w Brazylii oraz spadki średnich wpływów jednostkowych.
Ceny paliwa lotniczego
Ceny ropy naftowej nadal spadają. W listopadzie był to poziom 40$ za baryłkę, a więc o 25$ mniej, niż w połowie tego roku. Średnia cena całoroczna spadła już do poziomu 55$.
Ostatnie spadki cen związane są oczekiwaniami dotyczącymi wzrostów produkcji w Iranie oraz brakiem wyraźnych szans na porozumienie w ramach OPEC. Niższe są również oczekiwania dotyczące popytu, ze względu na osłabienie globalnej sytuacji ekonomicznej, a w tym w kilku kluczowych gospodarkach – Chiny.
Oferowanie
W październiku, w porównaniu z wrześniem, po raz kolejny, oferowanie wzrosło, ale w sposób dość umiarkowany – tylko o 0,3%. I tym razem, dotyczyło to głównie tras międzynarodowych. W tym przypadku wzrosty miały miejsce we wszystkich regionach, z wyjątkiem USA. Jeżeli chodzi o rejsy krajowe to oferowanie spadło w Australii i Brazylii.
Wzrost oferowania cargo, w październiku, w porównaniu z wrześniem wyniósł 0,3%. Przez większą część roku 2015, a wyjątkami były maj i czerwiec, oferowania cargo, mierzone w AFTK, rosło, choć popyt na te przewozy malał.
Popyt
W październiku trend wzrostowy popytu na pasażerski transport lotniczy był ponownie bardzo silny, tak, jak przez cały prawie rok 2015 – z wyjątkiem okresu połowy roku.
Co prawda sytuacja ekonomiczna w wielu krajach, a przede wszystkim w Chinach, pogarszała się, ale bardzo silny impuls wzrostowy był efektem spadających cen na podróże nie-biznesowe. Istotnym elementem były tu coraz niższe ceny paliwa.
Popyt na przewozy cargo w październiku spadł w porównaniu z wrześniem. Główny powód to słabsze wyniki linii europejskich, które we wrześniu odnotowały pozytywną zmianę trendu. Wskaźniki ogólno-ekonomiczne pokazują, że w najbliższych miesiącach jest szansa na poprawę sytuacji, jeżeli chodzi o przewozy w Europie oraz z/do tego kontynentu.
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.
Samoloty
W październiku miał miejsce spadek ilości oferowanych foteli, w porównaniu z wrześniem, ale wyniósł tylko 0,1%. Mniejsza była liczba nowych samolotów, które weszły do eksploatacji – 124 w październiku, a 132 we wrześniu. Ale główny powód, to większa liczba samolotów czasowo uziemionych (64 we wrześniu i aż 109 w październiku).
Ponieważ popyt na transport pasażerski wciąż rośnie, to spadek liczby oferowanych w samolotach foteli powinien pozytywnie wpływać na ich naloty dobowe.
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej
W październiku LF-y, po minimalnych spadkach wrześniowych, ponownie wzrosły, przekraczając poziom 80%. To efekt minimalnie mniejszego oferowania przy poprawie sytuacji po stronie popytu. W ciągu ostatnich miesięcy trend był tu pozytywny, głównie dzięki poprawom LF-ów na trasach krajowych.
Współczynniki wykorzystania pojemności cargo, po wrześniowej stabilizacji, ponownie spadły. Trend, począwszy od pierwszego kwartału 2015 jest wciąż negatywny, a poziomy tych współczynników są zbliżone do tych, które odnotowywano w okresie kryzysu (połowa roku 2009).
Średnie wpływy jednostkowe
W USA, średnie wpływy jednostkowe notowały trend spadkowy od początku roku 2015. Do września (włącznie) spadek wyniósł 4%. Spadki wynikają z obniżek po stronie kosztowej – ceny paliwa.
Globalnie, średnie taryfy, wyrażone w USD, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2015, spadły aż o 13%, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014. Jeżeli wyeliminujemy efekt umocnienia się $, to spadek wyniesie 5%. Jednak zdaniem IATA nadal widzimy presję rynkową do obniżania taryf. Przynajmniej znacząca jej część jest związana ze spadkiem cen paliwa.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Wcześniejsze Raporty finansowe branży lotniczej dostępne są w zakładce
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl