Barometr lotniska europejskie - listopad 2016. Świetne wyniki listopada. Część I

2017-01-23
 Drukuj

Wyniki listopada, pierwszego miesiąca sezonu zimowego, są ważne, gdyż stanowią dobrą indykację tego, co będzie się działo w kolejnym czterech miesiącach.

 

To był wspaniały, rekordowy, razem z marcem, miesiąc dla portów europejskich. W tym roku wyższa była dynamika lutego, ale tylko dzięki efektowi roku przestępnego. Dynamikę marca „zawyżyła” data Wielkanocy. Nadal wyniki ciągną w górę lotniska unijne, ale i w krajach poza-unijnych sytuacja poprawia się coraz bardziej zdecydowanie.

 

W barometrze uwzględnione są aż 232 lotniska europejskie - praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 232 lotniska reprezentują ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego. Ilość startów i lądowań zwiększyła się „tylko” o 3,7%. Pokazuje to, że istotnie zwiększa się średnia wielkość samolotów - również dzięki bardzo szybkiej ekspansji tanich linii.   

 

Porty europejskie


Miesiąc
2015/14 lub 2016/15 w %
2015/13 lub 2016/14 w %
2015/12 lub 2016/13 w %
Grudzień
5,2
11,2
17,5
Styczeń
6,3
11,3
18,5
Luty
10,3
15,8
22,0
Marzec
7,1
12,9
15,8
Kwiecień
3,0
6,3
14,5
Maj
3,6
3,7
14,3
Czerwiec
2,3
5,6
11,7
Lipiec
3,9
11,1
16,3
Sierpień
2,0
7,4
15,1
Wrzesień
4,9
11,4
15,4
Październik
6,1
12,0
17,9
Listopad
7,1
11,7
17,5
 

Uwaga: na wyniki marca i kwietnia duży wpływ miała ruchoma data Wielkanoc, a luty 2016 był dłuższy o jeden dzień.

 

W listopadzie wzrost ruchu w portach unijnych (aż 8,0%) był istotnie wyższy niż w poza-unijnych (3,9). W październiku było to, odpowiednio 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8%  i -1,2%!!, w sierpniu 4,5 i -6,1, w lipcu 6,8 i -5,5%!!, czerwcu 5,1% i -6,9%, w maju 5,5% oraz -2,5%, w kwietniu 3,7 % i 0,8%, w marcu  7,6% i 5,2%,w lutym 10,4% i 9,7%, wstyczniu 6,9% i 4,3%,w grudniu 4,8% i 6,4%.

 

Poprawia się sytuacja w portach poza-unijnych. W Turcji - spadek „tylko” o  1,9%. W październiku było to -4,2%., a w lipcu i sierpniu około -15%!!. Warto tu uwzględnić, że znaczenie ma sezonowość ruchu turystycznego, który najsilniej odczuł problemy z bezpieczeństwem w całym regionie. Coraz szybciej poprawia się sytuacja w Rosji - wzrost o 9,3%. W październiku było to 5,6%, a we wrześniu tylko 1,0%. W przypadku Rosji należy pamiętać o kwestii bazy porównawczej. W listopadzie 2015 Transaero już zaprzestało operacji, czyli baza porównawcza stała się wyraźnie niższa. Tym razem nieprawdopodobny wręcz wzrost odnotowała Ukraina - 42,1%. Do tego wyniku należy podchodzić z bardzo dużą rezerwą, gdyż nie jest w nim uwzględniony zdecydowanie największy port kraju - Kijów/KBP .

 

Coraz lepsza sytuacja w krajach UE to zasługa, przede wszystkim, największych tanich linii, a szczególnie Ryanaira, który wciąż notuje ogromne wzrosty przewozów - w listopadzie o 15%. Z punktu widzenia geograficznego wciąż świetne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To, przede wszystkim, efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR - W6. W listopadzie przewozy węgierskiej linii wzrosły w imponujący sposób - o 19,1%. W Europie Zachodniej świetne wyniki notują nadal kraje Półwyspu Iberyjskiego, Holandia, Grecja, Irlandia oraz, po raz pierwszy od dawna, Francja. Tu duże znaczenie miała kwestia bazy porównawczej - listopadowe ataki terrorystyczne w 2015 roku. Wzrost odnotowała też wreszcie Belgia.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 11.2016 do 11.2015

 

Kraj
AL
AT
BE
BG
HR
CY
ME
CZ
DK
EE
FI
FR
Indeks
25,4
5,4
3,1
45,7
10,5
18,5
8,8
13,3
6,0
9,7
4,4
7,7
 
Kraj
GR
GE
ES
NL
IE
IL
LT
LV
MD
DE
NO
PT
Indeks
9,9
-
9,7
10,1
8,9
19,3
13,9
0,9
-0,7
3,6
1,2
21,0
 
Kraj
RU
RO
RS
SK
SI
CH
SE
TR
UA
HU
GB
IT
Indeks
9,3
30,6
9,4
8,9
5,5
3,9
5,4
-1,9
42,1
15,0
5,6
5,9

 

Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z wielu polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

W listopadzie mniejsze znaczenie miało przesunięcie się ruchu turystycznego z krajów Afryki Północnej i Turcji do „bezpiecznych” krajów europejskich, natomiast ogromny wpływ miała aktywność tanich linii. W przypadku Holandii i Irlandii bardzo pomaga rosnąca rola bazowanych tam linii sieciowych, która odgrywają coraz większą rolę w swoich globalnych grupach. 

 

Jak pokazuje Barometr Polska 11.2016, również w Polsce miał miejsce bardzo duży wzrost ruchu: 18,8%, zdecydowanie najwyższy od początku roku.

 

Największe huby europejskie - listopad 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Londyn/LHR
1
5 723
2,5
4,5
0,7
3,1
Paryż/CDG
2
4 835
4,5
3,1
-0,3
3,3
Amsterdam
3
4 703
8,7
18,2
9,0
15,4
Istambuł
4
4 397
-5,7
-3,0
-2,0
6,2
Frankfurt
5
4 136
4,9
-6,9
-0,7
1,8
Madryt
6
3 942
7,2
21,0
7,4
20,5
Monachium
7
3 078
2,2
-1,4
2,8
6,2
Rzym/FCO
9
2 910
2,9
7,2
3,1
8,5
Kopenhaga
14
2 172
5,2
17,9
9.2
12,7
Zurych
16
2 016
6,6
11,0
4,8
8,4
 

Wciąż wspaniałe wyniki ma AMS. Na tle tradycyjnie „większych” hub-ów, szczególnie duże wrażenie robi dynamika do 2014 roku. Decyduje o tym wciąż bardzo duża aktywność KLM-u (patrz nasz raport o liniach lotniczych) oraz nowy gracz - FR. Bardzo podobne wyniki i powody sukcesu ma MAD i CPH. Przyśpiesza wzrost ruchu w ZRH, między innymi, dzięki temu, że Swiss wchodzi na ścieżkę szybszego rozwoju. Wciąż obserwujemy stagnację ruchu w hub-ach niemieckich - minimalny rozwój LH i brak aktywności tanich linii. We FRA powinno to się zmienić od lata 2017.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe - listopad 2016 (zmiany w %)

 
Lotnisko
Miejsce
w mies.
PAX
(w tys)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Barcelona
8
3 042
9,2
23,1
10,9
17,1
Londyn/LGW
10
2 824
7,3
15,1
6,6
12,7
Istambuł/SAW
12
2 293
2,5
24,4
5,3
25,9
Paryż/ORY
13
2 259
10,0
6,9
4,8
8,1
Oslo
15
2 030
5,8
10,2
4,1
5,8
Dublin
17
2 004
9,1
27,0
11,3
28,6
Sztokholm/ARN
18
1 976
8,9
14,9
6,2
9,5
Bruksela
21
1 742
3,0
8,4
-9,1
-1,5
Londyn/STN
22
1 740
2,6
9,4
7,8
22,1
Dusseldorf
23
1 731
8,6
9,4
4,0
7,2
Lizbona
24
1 722
21,1
35,5
10,9
23,1
Manchester
25
1 712
15,7
22,8
10,1
15,8
Berlin/TXL
26
1 664
3,2
1,8
0,9
2,5
Mediolan/MXP
27
1 440
11,4
18,7
3,5
1,8
Ateny
28
1 331
10,6
28,3
10,4
32,0
Helsinki
29
1 315
4,5
10,5
4,3
7,2
Tel Aviv
30
1 283
20,6
29,6
-
-
Hamburg
31
1 207
4,2
5,1
3,3
9,6
Genewa
34
1 026
1,5
7,8
4,6
8,9
Antalya
41
889
-19,4
-23,9
-33,0
-34,5
Palma de Mallorca
47
809
6,3
11,2
10,7
13,6
 

W portach nie-hubowych to tanie linie rozdają karty. Ich aktywność, w ogromnym stopniu, decyduje o wynikach przewozowych lotniska. 

 

Coraz szybciej spada znaczenie zagrożenia terrorystycznego. Obrazują to wyniki Brukseli oraz Paryża/ORY.

 

Bardzo szybko rosną przewozy tanich linii, będących członkami globalnych grup - Eurowings, Transavii i Vuelingu. Dynamizują one, dodatkowo, ruch w portach niemieckich, hiszpańskich i holenderskich, a niedługo, również we francuskich.

 

Mniejsze spadki ruchu w AYT to, w znacznym stopniu, efekt sezonowości ruchu turystyczno-wakacyjnego, który bardzo silnie reaguje na sprawy związane z bezpieczeństwem.

 

Poprawia się sytuacja w OSL, między innymi, dzięki aktywności Norwegian, również na trasach dalekiego zasięgu.

 

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

   

Główne źródło danych: ACI Europe

 
 
 

Wcześniejsze Barometry lotniska europejskie dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

  
 
 
 
 
 
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl