Barometr lotniska europejskie - listopad 2016. Świetne wyniki listopada. Część II

2017-01-24
 Drukuj

W barometrze uwzględnione są aż 232 lotniska europejskie - praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 232 lotniska reprezentują ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego. Ilość startów i lądowań zwiększyła się „tylko” o 3,7%. Pokazuje to, że istotnie zwiększa się średnia wielkość samolotów - również dzięki bardzo szybkiej ekspansji tanich linii.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej listopad 2016 (zmiany w %)

 
Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(w tys)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Moskwa/SVO
11
2 684
14,7
19,7
6,7
6,6
Moskwa/DME
19
1 940
3,9
-13,5
-7,2
-14,3
Wiedeń
20
1 767
5,9
8,9
2,0
3,5
Warszawa
35
1 022
31,5
36,9
13,1
20,0
Praga
36
970
13,1
27,7
7,9
15,8
Bukareszt
42
872
21,1
39,0
17,7
31,2
Budapeszt
43
871
15,0
26,5
10,4
24,5
St. Petersburg
51
732
-8,1
-21,6
-
-
Sofia
69
432
48,9
63,8
19,5
28,0
Kraków
74
387
24,3
39,5
17,4
29,5
Ryga
75
386
0,9
11,4
4,6
11,8
Belgrad
85
332
10,9
5,3
2,6
6,3
Jekaterynburg
87
328
20,3
6,0
-
-
Nowosybirsk
88
313
20,5
6,4
9,8
3,0
Wilno
93
281
12,1
27,3
14,0
28,7
Zagrzeb
100
197
8,0
12,6
6,8
13,6
Katowice
103
188
10,3
23,8
4,9
19,0
Wrocław
107
185
18,1
20,5
3,1
15,1
Tirana
108
176
25.4
37,7
9,3
19,1
Tallinn
111
160
9,7
7,7
1,4
9,0
Kluż
112
159
50,6
87,3
22,9
55,7
Kiszyniów
116
149
-0,7
6,7
-3,2
25,2
Poznań
125
127
37,1
46,0
-
-
Skopje
126
121
9,8
39,3
14,0
35,9
Timisoara
127
121
68,9
81,8
21,1
55,7
Prisztina
129
112
7,4
15,2
10,3
-
Bratysława
135
99
8,9
5,3
-
-
Ljubljana
136
99
5,5
17,2
-3.6
6,7
Odessa
144
80
29,6
31,7
7,1
-
Kowno
159
56
9,5
11,4
-2,0
-
Charków
163
51
67,4
31,7
60,5
-
Połąga
195
19
76,3
84,6
59,4
72,6
Brno
199
17
10,5
-8,9-
-11,1
-14,3
           

Szczegółowe omówienie wyników lotnisk polskich - patrz Barometr rynku polskiego listopad 2016. W tym miesiącu, WAW po raz pierwszy od wielu miesięcy i to dość wyraźnie wyprzedziła PRG, a dwa porty w aglomeracji warszawskiej (WAW i WMI) obsłużyły aż o 26,7% pasażerów więcej. W październiku było to „tylko” 15,6%, a  we wrześniu 13,6%. W całym roku 2015 różnica wyniosła 14,6%, oczywiście na korzyść „zespołu” WAW+WMI. Ten znaczny wzrost przewagi WAW, pomimo szybkiego rozwoju przewozów w PRG, to zasługa zarówno bardzo dużej aktywności LO, jak i przeniesienia rejsów krajowych FR do portu Chopina – plus jeden dodatkowy codzienny rejs.

 

Wszystkie duże porty w Europie Środkowej miały ogromne dynamiki wzrostu, To, w bardzo znacznym stopniu, efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR-W6. Jednak pokazuje to również, jak wciąż duży jest „uśpiony” popyt.

 

Poprawia się sytuacja w większości portów rosyjskich, już nie tylko w SVO. Dwa lata temu DME miało przewozy większe niż hub SU. Bankructwo Transaero, oraz ograniczenie obecności na rynku rosyjskim wielu konkurentów Aeroflot-u, którzy korzystają, głównie z DME, spowodowały, że SVO już bardzo wyraźnie wyprzedza swojego rywala i korzysta na jego kłopotach. DME odnotowało wreszcie wzrost, ale tylko do 2015, gdyż Transaero zawiesiło działalność w końcu października 2015.

 

Imponujące dynamiki mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.

 

Podobnie, jak w wielu poprzednich miesiącach dane pokazują, że nie tylko w Polsce (WAW+WMI, KRK i GDN) ma miejsce koncentracja wzrostu w dużych portach. To tendencja regionalna.

 

Od września szereg nowych polskich lotnisk zaczęło podawać swoje wyniki. Dzięki temu widzimy, gdzie plasują się na rankingowej liście europejskiej. 

 

Wybrane porty regionalne  Listopad 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(w tys.)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Ankara
32
1 109
15,9
25,7
7,1
17,7
Gran Canaria
33
1 076
5,3
10,6
14,2
17,1
Malaga
37
964
20,8
27,5
15,5
20,7
Berlin/SXF
38
959
16,1
69,7
37,6
58,2
Izmir
40
927
3,5
10,2
-5,6
5,3
Edynburg
44
861
8,3
21,9
10,9
21,4
Mediolan/BGY
45
836
6,9
14,9
6,8
27,7
Kolonia
46
825
4,7
23,8
15,7
25,5
Birmingham
48
780
12,5
20,5
13,6
18,8
Alicante
49
773
19,8
30,9
16,9
22,0
Mediolan/LIN
50
758
4,0
10,7
-0,6
7,0
Stuttgart
52
715
-4,5
4,9
1,0
9,3
Porto
53
697
23,7
43,5
15,1
34,6
Lyon
54
669
13,2
13,8
9,3
12,4
Glasgow
55
667
7,7
16,0
7,3
21,5
Tuluza
56
665
17,5
15,0
4,3
6,7
Wenecja
57
601
8,8
15,9
9,7
13,1
Marsylia
58
591
7,0
4,8
2,0
3,2
Bolonia
59
553
6,7
15,8
12,1
16,6
Charleroi
61
532
4,3
10,5
4,4
13,2
Keflavik
62
496
57,8
99,5
38,7
74,1
Goeteborg
63
496
3,5
19,1
3,2
23,3
Bazylea
64
470
-2,0
4,9
3,2
12,2
Bergen
67
454
-3,4
-6,2
-1,3
-4,3
Walencja
70
404
18,4
31,1
14,2
25,5
Trondheim
76
371
-1,4
1,5
1,3
-0,2
Larnaka
77
361
26,1
37,2
23,8
25,6
Eindhoven
78
357
32,5
43,3
7,9
18,9
Malta
79
352
23,1
35,8
9,2
16,7
Sewilla
80
352
10,5
24,7
7,3
18,5
Hanower
81
351
-8,1
-12,7
-1,0
2,1
Stavanger
83
339
-4,6
-11,6
-7,2
-11,3
Turyn
90
292
9,2
18,1
7,4
15,0
Faro
91
292
23,2
35,0
18,2
23,0
Aberdeen
95
238
-4,1
-20,4
-12,7
-18,3
Luksemburg
96
231
15,1
32,1
11,8
21,4
Sztokholm/BMA
97
231
-6,4
-1,1
-1,0
3,3
Malmoe
105
186
-0,8
8,1
1,5
4,5
East Midlands
106
185
-16,1
-16,8
4,8
3,0
Brema
115
150
-15,8
-27,3
-2,7
-6,7
Cork
118
145
10,1
10,5
7,8
3,7
Gerona
166
49
-20,1
-23,4
-6,0
-23,3
             

Sytuacja praktycznie w każdym porcie regionalnym wymaga odrębnej analizy, gdyż na ich wyniki składa się splot wielu czynników, mających często unikalny charakter – na przykład polityka dominującego w danym porcie przewoźnika – zazwyczaj taniej linii.

 

Obecnie znaczna część portów regionalnych w UE, szczególnie tych większych, korzysta na ofensywie tanich linii

 

Porty obsługujące ruch wakacyjno/turystyczny w Południowej Europie (Hiszpania, Portugalia Grecja, Cypr itd.) notują wzrosty dzięki z przesunięciu się zainteresowania klientów z Turcji i Afryki Północnej do bezpieczniejszych rejonów Europy.  Jednak w listopadzie to już nie jedyny powód. Ogromne znaczenie ma aktywność tanich linii.

 

W przypadku portów w rejonie Basenu Morza Śródziemnego szczególne wrażenie robi dynamika do roku 2014.

 

Pomimo bankructwa Cyprus Airways nadal świetne wyniki ma LCA.  

 

Z portów niemieckich, tym razem tylko Berlin/SXF ma świetne, wręcz imponujące wyniki.  To, przede wszystkim, zasługa FR, dla którego to największa baza w Niemczech. Port korzysta też na ograniczeniach slotowych na TXL.

 

Wyniki Gerony i Bremy pokazują, co dzieje się z małymi portami regionalnymi, które dzięki „łaskawości” tanich gigantów obsługują położone w pobliżu wielkie aglomeracje, wtedy, gdy giganci zmieniają politykę handlową i wchodzą do głównego portu (BCN i HAM).

 

Niezbyt dobra sytuacja panuje w portach norweskich. To, między innymi, efekt, „obrażenia się” na ten kraj przez FR. Chodzi tu o specjalny podatek nałożony na ruch lotniczy. Również SAS ograniczył swoje oferowanie w wielu portach regionalnych tego kraju.

 

Mimo, iż skończył się wysoki sezon na Atlantyku Północnym, nadal ogromną dynamikę wzrostu przewozów ma Keflavik, a jak wiadomo, obsługuje on, w, przede wszystkim ruch tranzytowy pomiędzy Europą i USA.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

   

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

Czytaj także:

Barometr lotniska europejskie - listopad 2016. Świetne wyniki listopada. Część I

 

 

Wcześniejsze Barometry lotniska europejskie dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl