Wartość akcji linii lotniczych
W styczniu 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie),wzrosła o 1,7%. Wartość wszystkich notowanych akcji, globalnie, wzrosła o 2,6%.
Wartość akcji linii europejskich wzrosła w styczniu o 3,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 7,0%, po grudniowym spadku o 3%, a północnoamerykańskich spadła o niecałe 2% po siedmioprocentowym wzroście w grudniu.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (od lutego 2016) wartość akcji przewoźników wzrosła o 6,8%. To jednak, głównie, zasługa linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły aż o 21,7%. Ten niezły, prawie siedmioprocentowy wzrost jest jednak o ponad połowę mniejszy, niż całego rynku akcji (15,6%).
Wartość akcji linii europejskich, po znacznych spadkach w pierwszej połowie 2016, spadła, w ciągu 12 miesięcy, o 11,9%, a azjatyckich o 6,4%.
Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2016
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. IV 2015
|
Wynik Kw. IV 2016
|
||
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
||
10
|
Ameryka Płn.
|
16,4
|
4 087
|
9,8
|
1 815
|
4
|
Azja/Pacyfik
|
9,0
|
694
|
10,1
|
767
|
3
|
Europa
|
10,5
|
191
|
7,2
|
202
|
0
|
Ameryka Łacińska
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0
|
Inne
|
-
|
-
|
-
|
-
|
90
|
Łącznie
|
14,7
|
4 972
|
9,7
|
2 784
|
Uwagi:
Na razie próbka jest bardzo mała i ryzykowne byłoby wyciąganie bardzo daleko idących wniosków.
Pierwsze dane wskazują, że przewoźnicy wciąż uzyskują dobre wyniki finansowe, ale trend wzrostowy, najprawdopodobniej, wyraźnie słabnie. Dotyczy to, w szczególności, linii z Europy i Ameryki Północnej. Musimy jednak poczekać do następnego miesiąca, z formułowaniem bardziej kategorycznych opinii.
Płynność finansowa linii lotniczych
Płynność linii lotniczych (Cash Flow) w % przychodów
Region
|
Próbka
|
III-ci kwartał 2015
|
III-ci kwartał 2016
|
||||
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna gotówka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna
Gotówka
|
||
Europa
|
12
|
6,7
|
8,1
|
-1,3
|
4,3
|
8,1
|
-3,9
|
Ameryka Płn.
|
18
|
15,0
|
10,0
|
5,0
|
14,1
|
9,7
|
4,4
|
Azja/Pacyfik
|
21
|
12,6
|
17,5
|
-4,9
|
12,8
|
11,5
|
1,2
|
Ameryka Łacińska
|
6
|
2,2
|
12,3
|
-10,1
|
7,5
|
5,8
|
1,7
|
Inne
|
4
|
17,1
|
8,3
|
8,8
|
14,3
|
14,3
|
0,0
|
Łącznie
|
61
|
11,4
|
10,4
|
0,8
|
10,6
|
9,4
|
1,2
|
Uwagi:
Baza danych, dotyczących czwartego kwartału jest jeszcze bardzo mała i dlatego też IATA podaje nadal dane dla kwartału trzeciego, rozszerzając je jedynie o informacje o czterech dodatkowych liniach azjatyckich.
Powtarzamy poniżej komentarz z poprzedniej informacji, gdyż obraz sytuacji nie uległ zupełnie zmianie.
Płynność netto minimalnie pogorszyła się w przypadku większości regionów, ale nadal pozostaje dobra. Spadły wydatki inwestycyjne i nieco większa była dostępna gotówka. Nadal zwracają uwagę znaczne wydatki inwestycyjne linii azjatyckich.
Ceny paliwa lotniczego
Po znacznych wzrostach w grudniu, ceny ustabilizowały się i w styczniu oscylowały w przedziale 53-56$ za baryłkę. To dwa razy więcej niż 12 miesięcy temu, gdy osiągały one najniższy poziom.
Jednak, pomimo ostatnich podwyżek rynki finansowe nadal przewidują, że w ciągu najbliższych 2 – 3 lat będziemy mieli do czynienia z niewielkim jedynie wzrostami cen i nie przekroczą one poziomu 60$.
Oferowanie
W grudniu 2016 globalny wzrost oferowania pasażerskiego mierzonego w ASK wyniósł 6,6% (szczegółowe dane można znaleźć w naszym Barometrze Świat 12.2016). To wysoka wartość, choć i tak, silny trend wzrostowy uległ, w ostatnich miesiącach, pewnemu wyhamowaniu. W całym roku 2016 wzrost wyniósł 6,2%
Również tempo wzrostu oferowania cargo, w AFTK, spadło i jest obecnie poniżej średniej wieloletniej. W grudniu wyniosło ono jedynie 3,2%, a w całym roku 2016 – 5,3%.
Popyt
W grudniu wzrost popytu na przewozy pasażerskie wyniósł aż 8,8% i był najwyższy od dziesięciu miesięcy. W całym roku 2016 było to 6,3%. Co prawda w roku 2015 było to aż 7,1%, ale wtedy ogromną rolę odegrały bardzo duże spadki cen paliwa, które umożliwiły agresywną politykę cenową linii lotniczych, a ta kreowała nowy popyt. Wynik w roku 2016 jest istotnie lepszy od średniej dziesięcioletniej – 5,5%.
Popyt na przewozy cargo był po raz kolejny bardzo duży. Tempo wzrostu w grudniu wyniosło aż 9,8% to najlepszy wynik od lutego 2015. Świetne wyniki w końcówce roku spowodowały, że w całym roku 2016 indeks wyniósł 3,8%, a więc był prawie dwukrotnie wyższy od średniej pięcioletniej (2,0%).
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.
Samoloty
W grudniu 2016 wzrost liczby oferowanych foteli, w porównaniu z listopadem 2016, wyniósł aż 0,9%. To najwyższy miesięczny wzrost od ponad czterech lat. W całym roku 2016 wzrost, w porównaniu z rokiem 2015, wyniósł 6,5%, a łączna liczba samolotów przekroczyła poziom 27 750.
Liczba nowo-dostarczonych samolotów wyniosła 201, a więc znacznie więcej niż w grudniu 2015 (150). To zdecydowanie najważniejszy powód tak istotnego wzrostu liczby foteli w globalnej flocie.
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF.
Po osiągnięciu rekordowych poziomów w listopadzie, w grudniu LF-y, obniżyły się nieco (szczegółowe dane patrz nasz Barometr Świat – listopad 2016). Jednak i tak w całym roku 2016 osiągnęły one najwyższy, notowany poziom roczny – 80,5%.
Dzięki wolniejszemu tempu wzrostu oferowania cargo oraz silnemu trendowi wzrostowemu popytu, odnotowanymi w drugiej połowie 2016, FLF poprawił się, w porównaniu z najniższym poziomem z początku roku 2016 aż o trzy punkty procentowe.
W grudniu wyniósł 44,8%, a w całym roku 2016 – 43,1%.
Średnie wpływy jednostkowe
Pomimo wzrostów cen paliwa, w listopadzie powrócił trend spadkowy, notowany w drugiej połowie 2016. Dużą rolę odgrywa tu znaczny wzrost wartości dolara, jednak i po usunięciu czynników kursowych spadek ten jest znaczny. W całym roku 2016 wyniósł aż 9,5%, z tym, że IATA zwraca uwagę, iż występują znaczne różnice na poszczególnych rynkach i w poszczególnych regionach.
Podróże w wyższych klasach serwisowych
Udział podróży w wyższych klasach serwisowych wciąż spada. Jedynym wyjątkiem jest rynek Azja – Południowo-Wschodni Pacyfik. W pierwszych jedenastu miesiącach 2016 udział wyniósł 5,8%, podczas, gdy w tym samym okresie 2015 było to 6,1%.
Odnotowywany jest natomiast nadal pozytywny trend, jeżeli chodzi o poziomy taryf w tych klasach. W odróżnieniu od taryf w klasie ekonomicznej notowane są znacznie mniejsze lub nawet zerowe spadki. Poprawia to sytuację tych linii, które mają dobry dostęp do tego rynku.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Wcześniejsze Raporty finansowe branży lotniczej dostępne są w zakładce
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl