Luty miał niższą dynamikę wzrostu do 2016, niż miesiące poprzednie, ale różnica prawie zupełnie znika, gdy uwzględnimy efekt roku przestępnego. Indeks wzrasta wtedy o niecałe 3,5ppct.
Tym razem dynamika wzrostu w krajach poza-unijnych zbliżyła się do UE. Czynniki wzrostu pozostają te same od jesieni 2016. Dobra sytuacja po stronie popytowej oraz ogromna aktywność tanich linii, a w tym Ryanaira. Wciąż działa efekt niskich taryf.
W barometrze uwzględnione jest aż 235 lotnisk europejskich - praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 235 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.
Porty europejskie (dane miesięczne)
Miesiąc
|
2016/15 lub 2017/16 w %
|
2016/14 lub 2016/15 w %
|
2016/13 lub 2017/14 w %
|
Marzec
|
7,1
|
12,9
|
15,8
|
Kwiecień
|
3,0
|
6,3
|
14,5
|
Maj
|
3,6
|
3,7
|
14,3
|
Czerwiec
|
2,3
|
5,6
|
11,7
|
Lipiec
|
3,9
|
11,1
|
16,3
|
Sierpień
|
2,0
|
7,4
|
15,1
|
Wrzesień
|
4,9
|
11,4
|
15,4
|
Październik
|
6,1
|
12,0
|
17,9
|
Listopad
|
7,1
|
11,7
|
17,5
|
Grudzień
|
10,9
|
15,8
|
22,2
|
ROK 2016
|
5,1
|
10,5
|
16,4
|
Styczeń 2017
|
8,9
|
15,5
|
21,2
|
Luty 2017
|
5,2
|
15,8
|
21,5
|
Luty 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.
Porównanie do 2016/15/14
|
Rok 2017/16
|
Rok 2017/15
|
Rok 2017/14
|
Porty w UE
|
5,5
|
16,6
|
23,8
|
Poza UE
|
4,2
|
13,1
|
14,5
|
Ruch międzynarodowy
|
7,3
|
17,7
|
24,0
|
Ruch międz. UE
|
7,3
|
18,8
|
26,7
|
Ruch międz. Non-UE
|
7,1
|
12,9
|
12,4
|
Ruch krajowy
|
0,4
|
11,4
|
15,1
|
Ruch krajowy UE
|
0,2
|
9,6
|
13,2
|
Ruch krajowy non-UE
|
0,8
|
14,3
|
18,2
|
Zmiany w liczbie startów i lądowań
Starty i lądowania
|
2017/2016
|
2017/2015
|
2017/2014
|
Łącznie
|
-0,2
|
6,6
|
8,0
|
Kraje EU
|
-0,1
|
7,0
|
9,2
|
Kraje non-EU
|
-0,4
|
5,1
|
4,5
|
W grudniu wzrost ruchu w portach unijnych – 5,5% był nieznacznie wyższy niż poza-unijnych – 4,2%. W styczniu było to, odpowiednio: 10,0% i 5,4%, w grudniu 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8% i -1,2%!!, w sierpniu 4,5 i -6,1%, w lipcu 6,8 i -5,5%!!, czerwcu 5,1% i -6,9%, w maju 5,5% oraz -2,5%, w kwietniu 3,7 % i 0,8%, w marcu 7,6% i 5,2%.
Nadal, stopniowo, poprawia się sytuacja w portach poza-unijnych. W Turcji – spadek o 3,6%. W styczniu było to aż 6,4%, w grudniu 0,4%, a w lipcu i sierpniu około -15%!!
Wciąż poprawia się sytuacja w Rosji – wzrost o 13,7%. W styczniu i grudniu było po 15,4%, a we wrześniu tylko 1,0%. W przypadku Rosji należy pamiętać o kwestii bazy porównawczej. W listopadzie 2015 Transaero już zaprzestało operacji, czyli baza porównawcza stała się wyraźnie niższa. Ponownie ogromny wzrost odnotowała Ukraina – 29,7%.
Coraz lepsza sytuacja w krajach UE to zasługa, przede wszystkim, największych tanich linii, a szczególnie Ryanaira, który wciąż notuje bardzo duże wzrosty przewozów – w lutym o 10%. W styczniu było to 17%!! Wzrost easyJeta, w lutym, to 8,2%.
Z punktu widzenia geograficznego wciąż świetne, wręcz rekordowe, wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To, przede wszystkim, efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. W lutym, przewozy węgierskiej linii wzrosły w imponujący sposób – aż o 21,8%. W grudniu i styczniu było to 23,6%.
W Europie Zachodniej dobre wyniki zanotowały praktycznie wszystkie kraje, na czele z krajami Półwyspu Iberyjskiego, Holandią, Wielką Brytanią i Francją.
Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 02.2017 do 02.2016
Kraj
|
AL
|
AT
|
BE
|
BG
|
HR
|
CY
|
ME
|
CZ
|
DK
|
EE
|
FI
|
FR
|
Indeks
|
10,4
|
4,1
|
-0,9
|
41,7
|
0,8
|
23,0
|
13,5
|
17,5
|
2,2
|
16,7
|
3,4
|
4,7
|
Kraj
|
GR
|
GE
|
ES
|
NL
|
IE
|
IL
|
LT
|
LV
|
MD
|
DE
|
NO
|
PT
|
Indeks
|
4,5
|
38,9
|
5,1
|
6,6
|
3,5
|
9,8
|
14,7
|
2,5
|
17,9
|
3,2
|
-0,3
|
19,0
|
Kraj
|
RU
|
RO
|
RS
|
SK
|
SI
|
CH
|
SE
|
TR
|
UA
|
HU
|
GB
|
IT
|
Indeks
|
13,7
|
26,5
|
12,2
|
-4,8
|
15,2
|
4,3
|
2,9
|
-3,6
|
29,7
|
14,8
|
5,1
|
1,8
|
Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z wielu polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska
Nadal o dynamice ruchu w poszczególnych krajach UE decydują, w ogromnym stopniu, tanie linie. To dzięki nim tak wysokie są indeksy wzrostu w Europie Środkowej i krajach bałtyckich. To samo dotyczy krajów Europy Południowej, które goszczą turystów „unikających” podróży do państw „niestabilnych”.
Jak pokazuje Barometr Polska 02.2017, również w Polsce miał miejsce ogromny wzrost ruchu: 19,7%. Po uwzględnieniu efektu roku przestępnego, znacznie wyższy niż w styczniu.
Największe huby europejskie – Luty 2017 do 2016 (w %) i narastająco
Lotnisko
|
Miejsce w
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana w
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Londyn/LHR
|
1
|
5 269
|
1,7
|
6,3
|
3,0
|
5,8
|
Paryż/CDG
|
2
|
4 625
|
3,5
|
6,3
|
4,9
|
6,5
|
Amsterdam
|
3
|
4 335
|
5,8
|
20,2
|
8,5
|
21,5
|
Frankfurt
|
4
|
4 025
|
1,0
|
4,9
|
1,4
|
4,4
|
Stambuł
|
5
|
4 021
|
-4,7
|
2,0
|
-8,8
|
-4,1
|
Madryt
|
6
|
3 582
|
3,6
|
19,5
|
6,4
|
20,8
|
Monachium
|
8
|
2 951
|
3,9
|
8,8
|
5,2
|
8,5
|
Rzym/FCO
|
11
|
2 494
|
-2,7
|
5,1
|
1,6
|
7,4
|
Kopenhaga
|
14
|
1 979
|
1,9
|
18,2
|
3,8
|
18,9
|
Zurych
|
16
|
1 876
|
6,8
|
12,5
|
7,8
|
12,4
|
AMS wciąż zwiększa przewozy w bardzo szybkim tempie. Stopniowo zbliża się do CDG.
W przypadku tego portu, podobnie jak w MAD i CPH (do 2015) świetne wyniki to zasługa zarówno bazowanych tam linii sieciowych (Kl i IB), ale również ofensywy tanich linii. Analogiczna uwaga dotyczy CPH (SK + FR).
IST, tak, jak i THY jest „ofiarą” sytuacji polityczno-militarnej w tamtym regionie. W lutym spadek ruchu jest zdecydowanie mniejszy niż w grudniu.
Stopniowo przyśpiesza rozwój ruchu w ZRH, między innymi, dzięki wzrostowej strategii LX, jako członka grupy LH.
Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – luty 2017 i narastająco
Lotnisko
|
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2016/15
|
Zmiana
2016/14
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Londyn/LGW
|
7
|
2 959
|
9,9
|
19,8
|
11,0
|
19,2
|
Barcelona
|
9
|
2 798
|
4,8
|
26,2
|
8,0
|
26,8
|
Paryż/ORY
|
12
|
2 250
|
5,6
|
11,4
|
7,6
|
11,6
|
Stambuł/SAW
|
13
|
2 060
|
-5,5
|
17,4
|
-5,0
|
15,6
|
Oslo
|
15
|
1 885
|
3,6
|
12,3
|
7,1
|
13,0
|
Dublin
|
18
|
1 791
|
3,9
|
21,8
|
6,4
|
24,6
|
Sztokholm/ARN
|
19
|
1 771
|
5,4
|
14,6
|
8,8
|
16,0
|
Manchester
|
20
|
1 671
|
11,5
|
23,0
|
14,7
|
24,9
|
Londyn/STN
|
21
|
1 652
|
-2,0
|
12,4
|
1,5
|
15,0
|
Lizbona
|
22
|
1 611
|
20,0
|
33,6
|
20,8
|
31,4
|
Bruksela
|
23
|
1 563
|
-0,3
|
10,8
|
1,5
|
11,1
|
Dusseldorf
|
24
|
1 501
|
9,0
|
13,2
|
12,8
|
15,5
|
Genewa
|
25
|
1 413
|
2,2
|
12,4
|
2,8
|
11,1
|
Berlin/TXL
|
26
|
1 393
|
-1,5
|
2,2
|
1,0
|
3,5
|
Mediolan/MXP
|
28
|
1 355
|
7,9
|
17,3
|
11,6
|
17,4
|
Helsinki
|
29
|
1 320
|
3,7
|
13,3
|
6,5
|
14,9
|
Ateny
|
30
|
1 124
|
5,2
|
24,2
|
7,8
|
23,9
|
Hamburg
|
31
|
1 090
|
5,3
|
11,9
|
9,1
|
13,4
|
Tel Awiw
|
32
|
1 088
|
11,0
|
24,6
|
14,9
|
26,4
|
Palma de Mallorca
|
46
|
720
|
1,6
|
15,2
|
3,0
|
14,5
|
Antalya
|
54
|
602
|
-8,7
|
-16,8
|
-6,2
|
-11,8
|
Od wielu lat, w portach nie-hubowych, to tanie linie rozdają karty. Ich aktywność, w ogromnym stopniu, decyduje o wynikach przewozowych lotnisk.
W portach średniej wielkości to był kolejny, dobry miesiąc, choć nie tak świetny, jak styczeń. W przypadku TXL, notowana od kilku lat niska dynamika przewozów, to efekt ograniczeń przepustowości. Prawie cały wzrost ruchu w aglomeracji berlińskiej przejmuje SXF. FR ograniczył ekspansje w niektórych portach brytyjskich, m.in. w STN – BREXIT.
Bardzo szybko rosną przewozy tanich linii, będących członkami globalnych grup – Eurowings, Transavii i Vuelingu. Dynamizują one, dodatkowo, ruch w portach niemieckich, hiszpańskich i holenderskich, a niedługo, również we francuskich.
Mniejsze spadki ruchu w AYT to, w znacznym stopniu, efekt sezonowości ruchu turystyczno-wakacyjnego, który bardzo silnie reaguje na sprawy związane z bezpieczeństwem.
Stopniowo poprawia się sytuacja w OSL, między innymi, dzięki aktywności Norwegian, również na trasach dalekiego zasięgu. Ten przewoźnik ma też coraz większy wpływ na wyniki LGW. Dość powolna jest poprawa sytuacji w BRU.
Koniec części pierwszej
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl