Komentarz tygodnia 08-14.09.2017. Kraków stanie się największą polską bazą Ryanaira

2017-09-15
 Drukuj

Rozwój jest wyjątkowo spektakularny, gdyż praktycznie cały, ogromny wzrost oferowania wynika z uruchomienia aż piętnastu nowych połączeń. Warto je wymienić udowadniając w ten sposób, iż z punktu widzenia geograficznego, a więc i rynkowego oferta krakowska Ryanaira stanie się wyjątkowo bogata, zdywersyfikowana.

 

Nowe połączenia to:

  • Frankfurt, codziennie,
  • Barcelona, Berlin, Goeteborg, Malmoe, Norymberga – 3 x w tygodniu,
  • Ateny, Glasgow, Lizbona, Marakesz, Marsylia, Neapol, Praga, Sewilla Tel Awiw – 2 x w tygodniu.

 

Zwiększenie liczby częstotliwości będzie dotyczyć połączenia do GDN – z dwóch do trzech tygodniowo. Będzie to kontynuacja rozkładu z sezonu Zima 2017/18, w którym to zwiększenie rozpocznie się.

 

Nowa siatka połączeń umożliwi Ryanairowi przewozy roczne na poziomie 3,5 mln pasażerów, co będzie oznaczać wzrost o ponad 16%. Liczba obsługiwanych tras wzrośnie do 56-ciu. Tygodniowo wykonywane będą aż 192 rejsy.

 

Warto zwrócić uwagę, że w roku 2013 port krakowski obsłużył łącznie jedynie 3,63 mln pasażerów. To pokazuje, jak ogromne znaczenie ma dla niego rozwój oferty tanich linii, a, przede wszystkim, FR. Warto też zawsze pamiętać, że bardzo znaczna część pasażerów przylatujących rejsami FR, U2 i DY to zagraniczni turyści.

 

Wiele z nowych połączeń przeznaczonych jest głównie dla ruchu przyjazdowego. Kilka może liczyć również na wielu polskich pasażerów – m.in. BER, GOT, MMX, GLA, TLV. Jednak największa grupa to destynacje typowo turystyczno-wakacyjne. Jak widać również w Polsce Południowej szybko rośnie grupa turystów wykorzystujących przeloty tanimi liniami.

 

Specjalne, potencjalnie, znaczenie ma nowy rejs do FRA. Jeżeli FR w niezbyt odległej przyszłości wprowadzi możliwość transferu o charakterze interline i online w tym porcie, tak, jak zrobił to już w Mediolanie i dogada się z jednym z przewoźników, którzy mają tam rozbudowaną siatkę połączeń to możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego będą ogromne.

 

Ryanair podkreśla, że w przyszłym roku, w jego polskiej siatce połączeń Kraków zdetronizuje Modlin. W całym roku 2016 WMI obsłużył niecałe 2,9 mln pasażerów, a przyrosty ruchu, w tym roku są niewielkie, gdyż przez znaczną część ubiegłego roku operacje krajowe FR odbywały się nie z WAW, ale z WMI.

 

Objęcie przez port krakowski pozycji polskiego „taniego lidera” to nie tylko efekt atrakcyjności miasta i ciągle jeszcze dużego potencjału rozwojowego, ale i coraz większych, a w przypadku nie znalezienia odpowiednich rozwiązań, wręcz ogromnych problemów WMI.

 

 

Marek Serafin  

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Adam Kowalczyk, www.epwa.pl 

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl