Oferowanie w Sezonie Zima 2017/18 - porównanie z sezonem poprzednim

2017-10-17
 Drukuj

Część druga - Warszawa i porty regionalne

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

Aglomeracja warszawska

 

Port Chopina – WAW

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w%
do 2016/17
Udział w oferowaniu
w %, (zmiana w ppct)
LO
4 096,5
133,7!!
55,48 (6,78!!!)
W6
1 168,2
137,8!!
15,82 (2,32)
Grupa LH
658,4
104,2
8,92 (-1,13)
FR
47,66
14,15
0,64 (-4,66!!!)
AF/KL
258,6
95,5
3,5 (-0,8)
IAG (Grupa BA)
124,2
79,16!!
1,68 (-0,82!)
SU
142,6
112,3
1,93 (-0,09)
EK
120,8
100,0
1,64 (-0,28)
AY
61,8
104,4
0,84 (-0,1)
DY/D8
59,2
69,2!!!
0,80 (-0,45)
Łączne
7 383,8
117,46!
 
 

To już nie jest bieg LOT na przód, to sprint. Jak pisaliśmy wcześniej obecną strategię siatkową spółki spróbujemy opisać w najbliższym Komentarzu Tygodnia. Tu warto tylko zauważyć, że w jej hubie nacisk konkurencyjny zdecydowanie słabnie, od dwóch głównych, z punktu widzenia ruchu bezpośredniego, tras krajowych (GDN, WRO), po wiele ważnych połączeń europejskich. Tylko na połączeniu do PEK pozostaje jedyny konkurent interkontynentalny Air China. Kolejny wyjątek to bardzo ważne połączenie do BRU. Pisaliśmy o tym w części I. Również SU konsekwentnie zwiększa oferowanie na rejsach moskiewskich, które w znacznym stopniu spełniają funkcje dowozowe. Zdecydowany lider w przewozach tanich – W6 skokowo powiększa ofertę, jednak trudno jest obecnie przewidzieć, jak zareaguje, w nieco dłuższym horyzoncie czasowym, na wprowadzenie ciszy nocnej. Grupa AF/KL rozwija się jedynie w portach regionalnych, tu zmniejsza nieznacznie średnią wielkość samolotów. Po okresie ekspansji krok w tył wykonuje IAG. W połowie sezonu EI zawiesi rejsy do DUB.

 

WMI - Modlin

Oferowanie 1 320,0 tys. - oczywiście całość FR. Indeks zmiany – 103,7.

 

W ubiegłą zimę FR uruchomił aż osiem nowych połączeń, ale i tak indeks wzrostu byłby wyższy, gdyby nie problemy operacyjne linii – ogólne (zbyt mała liczba pilotów), jak i specyficzne modlińskie.

 

Teraz rozwój ruchu w aglomeracji warszawskiej będzie „ciągnął” port Chopina.

Dla całej aglomeracji indeks wzrostu ruchu (8 703,8) wynosi aż 115,1. To zasługa LO i W6.

 

Główne porty regionalne

 

Kraków

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2016/17
Udział w
oferowaniu w %
FR
1426,8
140,5!!!
51,3
U2
376,9
102,5
13,56
Grupa LH
378,5
118,2!!
13,6
LO
229,0
107,9
8,2
DY
170,4
102,2
6,13
KL
67,3
112,6
2,42
IAG(BA+VY)
47,2
114,7
1,7
Łącznie
2 779,4
120,1!!
 
 

Kraków korzysta na bardzo dużych problemach FR w aglomeracji warszawskiej. W pewnym stopniu tak ogromny rozwój oferty linii jest tu „demonstracją siły”. Oferowanie krakowskie linie zdecydowanie wyprzedziło oferowanie w WMI i przekroczyło magiczny próg 50% udziału (wzrost udziału to aż 7,4ppct). Po ogromnym skoku w poprzednim sezonie zimowym U2 stabilizuje ofertę. Grupa LH wciąż inwestuje w rynek krakowski, zdecydowanie najważniejszy dla niej rynek regionalny. LOT utrzyma połączenie do ORD – raz w tygodniu. W odróżnieniu do WAW w KRK DY/D8 utrzymuje swoją ofertę na prawie identycznym poziomie. W marcu 2018 KL będzie oferował już trzy rejsy dziennie. Jest więc praktycznie przesądzone, że taki sam będzie rozkład w lecie 2018. Przy takiej ofercie przewoźnik będzie miał prawie pełną ofertę tranzytową przez AMS. To będzie już poważniejsza konkurencja dla gigantycznej oferty Grupy LH.

 

Gdańsk

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2016/17
Udział w
oferowaniu w %
Wizz Air
1 122,1
132,4
51,44 (8,24ppct!!)
FR
500,8
83,5
22,96
LO
177,6
99,7
8,14
SK
143,1
92,8!
6,56
LH
129,9
99,3!!
5,96
KL
57,4
-
2,63
DY
32,4
100,0
1,49
Łącznie
2 181,3
111,2
 
 

Po zerowym wzroście rok temu W6 wykonuje tygrysi skok, znacznie zwiększając swoją przewagę nad FR, na trasach międzynarodowych. Oferowanie gdańskie W6 zbliża się ponownie do warszawskiego. Ogólny spadek oferowania FR to oczywiście efekt zawieszenia rejsu do WAW. Na samych trasach międzynarodowych ma miejsce wzrost o około 12%. Ale to na pewno nie koniec wojny W6 - FR o Trójmiasto i bardzo znaczną część Polski Północnej. LO zmniejsza oferowanie na KRK, ale wprowadził nowy rejs do TLV. SK utrzymuje bardzo duże oferowanie na CPH, ale zmniejsza na połączeniach „bocznych”. Jeszcze nie wiadomo, czy podobnie, jak w przypadku KRK, LH/EW przejmą po AB połączenie do BER. 

 

Wrocław

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2016/17
Udział w
oferowaniu w %
FR
594,5
96,0!
48,26
LH/EW/4U
223,2
118,3!!
18,1
W6
232,2
128,2!!
18,85
LO
161,4
113,6
13,1
Łącznie
1 231,8
106,8
 
 

Pomimo zdecydowanego spadku oferowania krajowego wzrost jest przyzwoity, dzięki W6, grupie LH oraz większej ofercie FR na trasach międzynarodowych. WRO to jedna z tych aglomeracji, gdzie W6 idzie na ostrą konfrontację z FR. Zdecydowanie zmniejsza dominację irlandzkiej linii w segmencie tanich przewozów. Grupa LH ciągle poprawia system dowozu do hub-ów. Obok aż siedmiu rejsów dziennie do FRA i MUC oferować będzie trzy rejsy w tygodniu do ZRH. A to chyba dopiero początek rozwoju połączenia LX. LO powiększa ofertę na WAW i wprowadził rejsy do TLV.

 

Katowice

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2016/17
Udział w
oferowaniu w%
W6
855,2
113,9
72,2
LH/4U
76,2
71,1!!!
6,43
FR
142,8
156,8!!
12,05
LO
89,2
202,7!!!
7,53
Łącznie
1184,9
119,4
 
 

W ramach ofensywy w dużych ośrodkach pozawarszawskich, FR inwestuje, po wcześniejszych redukcjach, i w KTW. Uruchamia dwa nowe połączenia (ATH i MXP). W6 nieco traci udział w rynku, ale i tak dominuje zdecydowanie. LO, po raz pierwszy od niepamiętnych czasów, ma oferowanie większe niż LH. Większą liczbę połączeń dziennie - cztery. LH utrzymuje jedynie podstawową ofertę – trzy rejsy dziennie – ale mniejszymi samolotami. DUS nadal zawieszony.

 

Poznań

 

Przewoźnik
Oferow.
w tys.
Indeks
do 2015/16
Udział w
oferowaniu w %
W6
243,4
106,4
30,3
FR
282,3
152,1
35,1
LH
146,3
126,0
18,2
LO
112,9
147,8
14,04
Łącznie
804,4
131,2!!!
 
 

Wszyscy, no może poza W6, szalenie pokochali POZ. FR uruchomił wiele nowych połączeń i przejął od W6 pozycję zdecydowanego lidera. LH po okresie regresu znowu zdecydowanie poprawił, rozszerzył ofertę – pięć rejsów dziennie do FRA i MUC i większe samoloty. LOT także oferuje aż pięć rejsów dziennie do WAW, co zapewnia mu świetne połączenia tranzytowe.

 

Mniejsze porty regionalne

 

Port
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2016/17
Udział największego
przewoźnika w %
RZE
304,4
101,1
FR – 57,0
SZZ
272,7
123,6!
FR – 63,6!!
LUZ
234,5
157,9,!!!
W6 – 67,2
LCJ
83,2
61,2!!
FR -  100,0!!
BZG
148,8
130,5!!
FR – 71,8
SZY
42,2
 
 
 

W Południowo-Wschodniej Polsce konkurencja RZE – LUZ staje się coraz ostrzejsza, o tani ruch, i po raz pierwszy oferowanie międzynarodowe z LUZ jest większe. To, m.in. zasługa nowych rejsów U2 do MXP. Ale łatwo się domyśleć, jak przewoźnik został namówiony do wychylenia nosa poza KRK. Obecnie, po wprowadzeniu ciszy nocnej, zagrożenie konkurencyjne dla LUZ, ze strony WAW nieco zmalało. W porcie pojawił się też LO z tanimi rejsami do TLV. Również w BZG polski przewoźnik pomógł zwiększyć dynamikę rozwoju ruchu, tu dzięki rejsom do LWO.

 

SZZ stoi połączeniami krajowymi, to już jedyne połączenie z/do WAW, gdzie mamy do czynienia z konkurencją LO i FR.

 

O problemach LCJ pisaliśmy tak często, że nie warto się powtarzać.

 

SZY będą miały tylko rejsy londyńskie do STN (FR) i LTN (W6).

 

Zamiast podsumowania.

W kilku, a nawet kilkunastu zdaniach nie da się, nawet dość ogólnie omówić najważniejszych zmian, jakie zachodzą na polskim rynku lotniczy. Warto jednak stwierdzić, że obecnie dwa trendy, dwa zjawiska, mają wpływ największy.

 

Pierwszy to kontynuacja, a nawet przyśpieszenie tempa rozwoju siatki i oferowania PLL LOT. Dynamikę tempa wzrostu oferty LO powiększa pozyskiwanie największych średniodystansowych samolotów Boeinga, najpierw B737-800, a już bardzo niedługo B737-MAX. Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, nie dysponując nawet syntetycznymi danymi, nie można oceniać pierwszych efektów tej wyjątkowej, jak na branżę lotniczą, strategii ultra szybkiego rozwoju linii sieciowej. Tu możemy tylko stwierdzić, że LOT jest dopiero na początku drogi. Jeszcze wiele pagórków i stromych gór przed nim. Na pewno na tryumfalizm jest zdecydowanie za wcześnie. Więcej na ten temat w najbliższym komentarzu tygodnia.

 

Druga kluczowy element, kluczowe zjawisko rynkowe, to coraz ostrzejsza konkurencja FR-W6. Tu obserwujemy nieoczekiwaną zmianę sytuacji. W6 przeszedł do zdecydowanej kontrofensywy. I to w sezonie zimowym, czyli w okresie, kiedy dotychczas zachowywał się bardzo ostrożnie. Oczywiście nie można wysnuwać zbyt daleko idących wniosków z obecnych problemów operacyjnych FR. Przewoźnik na pewno nie powiedział w Polsce i całym regionie ostatniego słowa. Nadal traktuje go, a szczególnie nasz rynek, priorytetowo. Wie, że tu istnieje wciąż znaczny potencjał wzrostowy. A umacnianie pozycji na takich rynkach ma dla FR znaczenie kluczowe, choćby ze względu na trwające wciąż dostawy nowych samolotów.

 

Grupa LH w znacznym stopniu ustabilizowała ofertę, rozwijając ją „punktowo”. Jednak spore zmiany, szczególnie, jeżeli chodzi o segment tanich przewozów przyniesie sformalizowane już przejęcie bardzo znacznej części zdolności przewozowej Air Berlin.

 

Konsekwentnie rozwija swoją ofertę, w portach regionalnych Grupa AF/KL, a właściwie jej część holenderska. Pod koniec sezonu zimowego przewoźnik wprowadza trzeci rejs dziennie do KRK. To już poważna kontroferta dla Grupy LH oraz LOT-u. Oczywiście chodzi o Atlantyk.

 

I na koniec - bardzo już wyraźnie widać, że oferta rozkładowa przewoźników koncentruje się w aglomeracji warszawskiej oraz w pięciu portach regionalnych. Mówiąc dyplomatycznie, pozostałe, znacznie mniejsze porty spełniają funkcje „uzupełniające”.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

Czytaj także:

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2017/18 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza - cały rynek

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl