Wyniki sierpnia, jak prawie zawsze na europejskim rynku lotniczym są bardzo podobne do lipca, a więc i tym razem bardzo dobre. Są kontynuacją świetnej wielomiesięcznej hossy rynkowej w Europie, a szczególnie w naszym regionie. Świadczą o tym wyniki większości linii rozkładowych, a w Europie Środkowo-Wschodniej Wizz Aira, LOT-u (na ile je znamy) oraz większości lotnisk - patrz kolejne raporty Barometr europejskich lotnisk oraz częściowe dane dotycząceprzewozów Ryanaira.
Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.
Wyniki sierpnia 2017 w porównaniu z sierpniem 2016
Linia lotnicza
|
Pax
[tys.]
|
Zmiana
[%]
|
RPK
[mln]
|
Zmiana
[%]
|
LF
[%]
|
Zmiana
[ppct]
|
LH Grupa
|
12 544
|
17,4
|
26 157
|
14,0
|
85,8
|
1,2
|
LH
|
6 109
|
3,9
|
14 925
|
3,4
|
85,8
|
1,8
|
LX
|
1 835
|
1,3
|
4 460
|
3,4
|
86,8
|
0,7
|
OS
|
1 328
|
14,7
|
2 236
|
9,7
|
84,1
|
-0,2
|
SN + EW
|
3 324
|
75,7
|
4 561
|
108,0
|
85,7
|
-0,1
|
AF/KL Grupa
|
9 351
|
5,1
|
26 576
|
3,4
|
90,1
|
1,5
|
AF
|
4 604
|
5,1
|
13 981
|
3,7
|
88,5
|
2,1
|
KL
|
3 019
|
6,4
|
9 480
|
2,6
|
91,4
|
0,7
|
HV
|
1 729
|
3,0
|
3 115
|
4,4
|
93,6
|
1,5
|
IAG Grupa
|
10 650
|
0,7
|
24 766
|
1,2
|
86,5
|
0,6
|
BA
|
|
|
13 582
|
-0,6
|
85,6
|
0,2
|
IB
|
|
|
5 451
|
6,5
|
86,1
|
0,9
|
EI
|
|
|
2 376
|
10,2
|
87,3
|
-1,2
|
VY
|
|
|
3 357
|
-5,2
|
90,7
|
3,3
|
SK
|
2 656
|
0,1
|
3 842
|
2,3
|
80,0
|
-2,8
|
AY
|
1 081
|
10,1
|
2 902
|
14,7
|
85,8
|
2,7
|
FR
|
12 700
|
10,0
|
|
|
97,0
|
1,0
|
U2
|
8 219
|
9,4
|
|
|
96,3
|
1,4
|
DY
|
3 280
|
14,2
|
6 302
|
25,9
|
91,1
|
1,4
|
W6
|
2 888
|
24,4!!
|
|
|
95,4
|
2,4
|
Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń - sierpień 2016
Linia lotnicza
|
Pax
[tys.]
|
Zmiana
[%]
|
RPK
[mln]
|
Zmiana
[%]
|
LF
[%]
|
Zmiana
[ppct]
|
LH Grupa
|
85 545
|
17,1
|
174 610
|
14,9
|
81,0
|
2,1
|
LH
|
43 778
|
4,4
|
102 952
|
4,2
|
81,7
|
2,9
|
LX
|
12 473
|
4,7
|
30 425
|
9,4
|
81,9
|
2,0
|
OS
|
8 502
|
14,0
|
13 587
|
8,7
|
76,9
|
0,2
|
SN + EW
|
21 187
|
75,5
|
27 834
|
113,8
|
79,8
|
0,4
|
AF/KL Grupa
|
66 157
|
6,1
|
184 190
|
5,4
|
87,3
|
1,4
|
AF
|
34 207
|
3,0
|
97 493
|
3,2
|
85,9
|
1,4
|
KL
|
21 742
|
7,8
|
69 040
|
6,5
|
88,8
|
1,3
|
HV
|
10 208
|
13,9
|
17 657
|
13,9
|
90,2
|
0,8
|
IAG Grupa
|
70 195
|
3,4
|
168 664
|
3,3
|
82,5
|
0.7
|
BA
|
|
|
98 396
|
1,1
|
81,7
|
0,3
|
IB
|
|
|
36 296
|
6,5
|
83,7
|
1,7
|
EI
|
|
|
14 357
|
12,7
|
81,6
|
-0,3
|
VY
|
|
|
19 615
|
2,4
|
85,1
|
2,0
|
SK
|
19 267
|
4,5
|
25189
|
9,0
|
76,0
|
0,7
|
AY
|
7 873
|
7,9
|
20 257
|
10,9
|
84,2
|
4,0
|
FR
|
86 570
|
12,0
|
|
|
|
|
U2
|
55 163
|
10,0
|
|
|
|
|
DY
|
21 915
|
13,3
|
40 518
|
22,4
|
88,2
|
0,4
|
W6
|
15 674
|
23,7
|
|
|
|
|
Uwagi:
Na całym rynku europejskim nadal trwa świetna passa europejskiego. Trendy zmian też nie zmieniają się. Wciąż liderami są ultra-tanie i tanie linie, które bardzo agresywną polityką cenową kreują nowy popyt. Dotyczy to w szczególności naszego regionu, w którym uśpiony popyt jest wciąż bardzo duży. Od dłuższego czasu nie widać bezpośrednich zagrożeń terrorystycznych dla lotnictwa cywilnego.
Jeżeli chodzi o wyniki sierpnia to warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów:
A tytułem bardzo ogólnego podsumowania warto zauważyć, że prawie wszyscy liderzy rynkowi zdecydowanie podnoszą i tak już wysokie LF-y. To ogranicza walkę konkurencyjną i pozwala im koncentrować się na poprawianiu rentowności siatki połączeń.
Marek Serafin
PRTL.pl
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl