Sezon zimowy 2017/18 na niemieckich lotniskach. Część I

2017-11-15
 Drukuj

W rozpoczynającym się właśnie sezonie zimowym na niemieckich lotniskach jak zwykle spory ruch. Wiele nowych połączeń i destynacji, ale przede wszystkim wydarzeń, będących konsekwencjami upadku Air Berlin.

 

Wiadomo już, że zakończony właśnie sezon letni był ostatnim dla berlińskiego przewoźnika, który zapisał się w ciągu ostatnich prawie 40 lat historii lotnictwa. Pod koniec października tysiące fanów lotnictwa, a przede wszystkim pracowników linii, zgromadzonych na tarasie widokowym na lotnisku Tegel było świadkami ostatniego lądowania samolotu tejże linii (lot AB6210). Ponieważ rynek lotniczy nie lubi próżni, a niemiecki rynek lotniczy, będąc jednym z największych w Europie, jest niezwykle ważny, konkurencja od razu stanęła do wyścigu by zająć strategiczną pozycję. Schedę po AB w dużej mierze przejęły LH i easyJet, które kupiły część aktywów linii. Na pozostałych „opuszczonych” przez AB trasach połączenia uruchomili bądź wkrótce to zrobią także inni przewoźnicy. I właśnie to dzielenie tej pozostałej po AB części tortu będziemy obserwować w nadchodzących miesiącach.

 

W zeszłym roku niemieckie porty lotnicze obsłużyły w sumie ponad 223 mln pasażerów 1 . Od początku tego roku do końca września niemieckie porty lotnicze obsłużyły ponad 180 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 6%. 2 Wpływ upadku AB na te wyniki będzie najprawdopodobniej krótkotrwały i dotyczył głównie byłych już hubów AB (TXL i DUS) ze wspomnianych już wyżej powodów – pozostałe linie szybko jednak wypełnią lukę po AB. Dodatkowo cały rynek będzie nadal rósł napędzany przez pozostałe lotniska, które rosną szybko np. także te największe jak FRA (+4,7% więcej pax w tym roku niż w analogicznym okresie rok wcześniej), czy te, na których liczba pasażerów rośnie w dwucyfrowym tempie jak np. NUE (+22,5%) czy SXF (+14,6%). 3

 

Sezon zimowy 2017/18

W poprzednim sezonie zimowym 2016/17 na niemieckich lotniskach odprawiono 78,5 mln pasażerów (+5%). Obsłużono także prawie 2 mln ton cargo (+7%), zaś liczba operacji lotniczych (przyloty + odloty) w tym okresie wyniosła prawie 774 tys. (+2,8%). 4 Sądząc po najnowszych prognozach należy również w tym sezonie spodziewać się dalszego wzrostu liczby pasażerów oraz operacji lotniczych. W obecnym sezonie nowe połączenia oraz zmiany częstotliwości operacji na największych lotniskach w Niemczech przedstawiają poniższe dane.

 

Liczba destynacji non-stop w ofercie wybranych największych lotnisk w Niemczech w obecnym sezonie zimowym:

 

 

Frankfurt

Z największego portu lotniczego będzie można bezpośrednio dolecieć do 262 destynacji w 100 krajach świata. Wzrośnie oferowanie z niemieckiego lotniska – tygodniowo wykonywanych ma być 4060 startów samolotów pasażerskich (+8,1%), zaś liczba foteli ma wynosić tygodniowo 730 tys. (+7,9%). 5

 

Wśród nowych destynacji należy wymienić: Uralsk w Kazachstanie (Air Astana), Nassau na Bahamachoraz Samana na Dominikanie (Condor). Wśród nowych destynacji oferowanych przez LH należąmiędzy innymi: Pamplona, Santiago de Compostela, Cluj, Timisoara, Bari, Genua czy Palermo, a takżepołączenie domestic do Paderborn; Ryanair oferuje połączenia między innymi do Glasgow, Wenecji,Mediolanu, Barcelony czy Pizy. 6 Dodatkowo Lufthansa zwiększa częstotliwość połączeń do Kapsztadu (5 razy w tygodniu) i Rio de Janeiro (7 razy w tyg.) oraz do wielu europejskich destynacji w tym do WRO, POZ i KRK, Oslo, Werony, Budapesztu czy Manchesteru; Vietnam Airlines do Hanoi; Iran Air do Teheranu, a Air China do Pekinu, Schanghaju i Chengdu. 7 O trasach domestic w dalszej części tego artykułu.

 

Monachium

Drugi pod względem liczy pasażerów niemiecki port lotniczy w tym sezonie oferuje nowe połączenia Eurowings między innymi na Wyspy Kanaryjskie oraz Condor na Martynikę. Pod koniec października EW uruchomił także połączenie domestic – do CGN, oraz kierunki stricte turystyczne do FUE, LIS i TFS. Swoje pierwsze połączenie z MUC uruchomi Ryanair, który od listopada będzie latał dwa razy dziennie do DUB. Swoją bazę w MUC zamyka zaś Transavia. 8

 

Berlin

W zaczynającym się właśnie sezonie widać już zapełnianie luki po AB na Tegel przez:

  • Eurowings, który od nowego roku uruchomi szereg połączeń w tym do: KRK, HEL, GOT, CPH, FUE, ALC, BUD, BRU, oraz na trasach domestic do MUC i FKB;
  • LH uruchamia połączenie do JFK (docelowo ma być obsługiwane przez EW);
  • Icelandair do Reykjavik/Keflavik (KEF);
  • a LOT do WAW. 9

 

Wśród nowych destynacji z Tegel należy wymienić Kaliningrad (Rusline).

 

Swoją bazę w Berlinie rozbuduje także inna berlińska linia Germania o dodatkowy 1 samolot na SXF, a także uruchamia połączenia do słonecznych kurortów w tym do Hurghady i Lanzarote. Dodatkowo linia po kilku latach przerwy powraca na Tegel z wieloma nowymi destynacjami (w tym LPA, FUE) oraz jednym samolotem tam stacjonującym. Także Ryanair i easyJet rozbudowują swoją obecność na SXF o nowe połączenia do Krakowa, Kerry i Eilat (FR) oraz Luxemburga i Tallinna (U2). 10

 

Düsseldorf

Również w DUS, który był drugim hubem AB, obserwujemy przejęcie części połączeń AB przez pozostałe linie. LH/EW kontynuują połączenia do Miami i Orlando. Dodatkowo z Eurowings będzie można polecieć do Meksyku (Cancun), Kubę (Varadero), czy na Dominikanę (Punta Cana). 29 października linia uruchomiła połączenie do Agadiru (AGA). Z linią Condor będzie można dolecieć między innymi na Jamajkę (Montego Bay) czy Barbados.

 

Wśród nowych destynacji należy wymienić Bordeaux, które będzie obsługiwane przez linię HOP! (Grupa AF/KL). Ogółem z DUS w tym sezonie będzie można dolecieć do 130 destynacji, obsługiwanych przez 55 linii lotniczych. 11

 

Hamburg

W nowym sezonie do nowych destynacji należą: Sewilla (Ryanair) oraz Nantes (HOP!) Ryanair uruchamia także połączenie do Marakeszu. Do rozkładu powracają także egipskie kurorty w tym: Marsa Alam, Hurghada i Sharm el-Sheikh (Germania i Small Planet). 12

 

Kolonia/Bonn

Port lotniczy w Nadrenii Północnej-Westfalii oferuje ciekawe kierunki, w tym do stolicy Namibii – Windhuk, Kapsztadu oraz Orlando (Eurowings). Ryanair otwiera w tym sezonie nowe połączenia do Sewilli (SVQ), Wilna (VNO), Marakeszu (RAK), Bolonii (BLQ), Bristolu (BRS) i Manchesteru (MAN); Norwegian do Alicante, Malagi i Las Palmas, a Condor do Dubaju. 13

 

Poniżej tabela zawierająca liczbę destynacji non-stop z wybranych niemieckich lotnisk w obecnym i poprzednim sezonie zimowym:

  

Lotnisko
Liczba dostępnych non-stop destynacji w sezonie zimowym 17/18
Liczba dostępnych non-stop destynacji w sezonie zimowym 16/17
Zmiana wartości absolutnych
Zmiana %
FRA
262
248
14
+5,6%
DUS
130
140
-10
-7,1%
HAM
130
120
10
+8,3%
CGN
95
87
8
+9,2%
STR
88
78
10
+12,8%

 Na podstawie danych lotnisk FRA, DUS, HAM, CGN i STR

 

Koniec AB i jego konsekwencje

Upadek drugiego największego niemieckiego przewoźnika, który w rekordowym roku 2011 przewiózł ponad 35 mln pasażerów 14 , ma duże konsekwencje nie tylko dla niemieckiego rynku lotniczego, konkurencji czy pasażerów. W ostatnich tygodniach Air Berlin wykonywał średnio 250 operacji dziennie. Luka po tym przewoźniku jest zatem spora do zapełnienia.

 

Na trasach europejskich konkurencja jest nadal ogromna, dlatego najciekawiej zapowiada się sytuacja połączeń domestic oraz lotów długodystansowych z DUS oraz Berlina – zwłaszcza amerykańskich destynacji, na których mocno skupiał się AB. Najprawdopodobniej przynajmniej część z tych destynacji będzie obsługiwać Eurowings/Lufthansa. Natomiast w przypadku połączeń między niemieckimi miastami głównymi graczami mają być LH a docelowo EW i easyJet. Lufthansa tylko z FRA zwiększyła częstotliwość połączeń do TXL o 7 tygodniowo i aż o 13 do DUS oraz o 3 do HAM, HAJ i FDH. 15 Docelowo połączenia LH ma przejąć EW. Lukę po AB na trasach domestic uzupełnić ma także easyJet. Wiadomym jest jednak, że część połączeń zniknie na dłużej z planu np. DUS-STR. Na najbardziej popularnym połączeniu domestic Berlin-Monachium AB przewoził średnio 750 tys. pasażerów rocznie. W grudniu br. do walki o pasażerów na tej trasie powróci także Deutsche Bahn, która będzie przewozić pasażerów pomiędzy tymi dwoma miastami w 4h.

 

Jak wskazują powyższe dane największe niemieckie lotniska poszerzają swoją ofertę i spodziewają się dalszych wzrostów pasażerów. Wyjątkiem jest tutaj lotnisko w Düsseldorfie (dla TXL brak pełnych danych), ale jest to pokłosie upadku AB i zapewne jest to tylko sytuacja przejściowa. To koniec pierwszej części niniejszej analizy poświęconej sezonowi zimowemu na niemieckich lotniskach, druga część podsumowująca wraz z najpopularniejszymi destynacjami ukaże się w późniejszym terminie.

 

 

Ewa Stopyra

Analityk niemieckiego rynku lotniczego

 

 

  1. ADV-Verkehrsstatistik, Dez. 2016
  2. ADV-Verkehrsstatistik, Sep. 2017
  3. ADV-Verkehrsstatistik, Sep. 2017
  4. ADV-Verkehrsstatistik, Flugplananalyse
  5. Fraport
  6. Anna.aero
  7. Na podstawie danych FRA
  8. Na podstawie danych MUC
  9. Na podstawie danych FBB
  10. Na podstawie danych FBB
  11. Na podstawie danych DUS
  12. Na podstawie danych HAM
  13. Na podstawie danych CGN
  14. Statista
  15. Za LH

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl