Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w sierpniu 2017 wyniosła 8,7%. Była więc tylko nieznacznie niższa niż w lipcu. To drugi miesiąc szczytu letniego i do tak bardzo dużego wzrostu przyczyniły się te same czynniki, co w lipcu i całym pierwszym półroczu. Stopniowe stabilizowanie się sytuacji polityczno-militarnej w najbardziej zapalnych regionach. Wciąż dobra koniunktura gospodarcza
Ogromne znaczenie ma też element bazy porównawczej - bardzo niska dynamika sierpnia 2016 (tylko 2,0%). Wyjątkowo wysoką dynamikę miały lotniska w krajach poza-unijnych. Ogromne znaczenie ma tu znaczny spadek ruchu w Turcji w 08.2016.
W barometrze uwzględnione są aż 254 lotniska europejskie (rekord). Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 254 lotniska reprezentują ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.
Porty europejskie (dane miesięczne)
Miesiąc
|
2016/15 lub 2017/16 w %
|
2016/14 lub 2017/15 w %
|
2016/13 lub 2017/14 w %
|
Wrzesień
|
4,9
|
11,4
|
15,4
|
Październik
|
6,1
|
12,0
|
17,9
|
Listopad
|
7,1
|
11,7
|
17,5
|
Grudzień
|
10,9
|
15,8
|
22,2
|
ROK 2016
|
5,1
|
10,5
|
16,4
|
Styczeń 2017
|
8,9
|
15,5
|
21,2
|
Luty
|
5,2
|
15,8
|
21,5
|
Marzec
|
6,6
|
14,0
|
20,3
|
Kwiecień
|
14,1!!
|
17,4
|
21,3
|
Maj
|
8,2
|
12,5
|
18,7
|
Czerwiec
|
10,1
|
13,1
|
16,7
|
Lipiec
|
9,6
|
14,4
|
22,1
|
Sierpień
|
8,7
|
11,4
|
17,1
|
Sierpień 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.
Porównanie do 2016/15/14
|
Rok 2017/16
|
Rok 2017/15
|
Rok 2017/14
|
Porty w UE
|
7,2
|
12,1
|
17,8
|
Poza UE
|
14,2
|
9,0
|
14,9
|
Ruch międzynarodowy
|
9,8
|
12,5
|
17,8
|
Ruch międz. UE
|
7,8
|
13,1
|
19,0
|
Ruch międz. Non-UE
|
18,9
|
10,2
|
13,1
|
Ruch krajowy
|
5,8
|
7,7
|
14,9
|
Ruch krajowy UE
|
5,0
|
7,7
|
12,0
|
Ruch krajowy non-UE
|
7,0
|
7,7
|
19,7
|
Zmiany w liczbie startów i lądowań
Starty i lądowania
|
2017/2016
|
2017/2015
|
2017/2014
|
Łącznie
|
4,1
|
7,0
|
9,5
|
Kraje EU
|
3,1
|
8,0
|
10,4
|
Kraje non-EU
|
8,0
|
4,1
|
6,7
|
Dane historyczne
W lipcu 2017 wzrost ruchu w portach unijnych (7,6%) był znacznie niższy niż w poza-unijnych (15,6%), w czerwcu odpowiednio - 8,8% i aż 15,1%), w maju - 7,7% i 9,9% - w kwietniu - 14,1% i 14,2%, w marcu - 6,4% i 7,4%, w lutym - 5,5% i 4,2%, w styczniu 10,0% i 5,4%, w grudniu 2016 - 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8% i -1,2%.
Cały czas rozwijają się wszystkie najważniejsze segmenty ruchu, nie tylko te obsługiwane przez tanie linie. Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.
Z punktu widzenia geograficznego cały czas wręcz fantastyczne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To przede wszystkim efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. Obie te linie stale bardzo dynamicznie zwiększają oferowanie w naszym regionie. Miesięczne wyniki przewozowe największych linii europejskich podajemy w comiesięcznych raportach.
Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 08.2017 do 08.2016
Kraj
|
AT
|
BE
|
BG
|
CZ
|
DK
|
FI
|
FR
|
Indeks
|
3,5
|
8,5
|
12,1
|
17,7
|
1,7
|
9,7
|
6,7
|
Kraj
|
GR
|
ES
|
NL
|
LT
|
LV
|
DE
|
NO
|
PT
|
Indeks
|
5,7
|
5,9
|
5,9
|
-13,9
|
15,2
|
6,4
|
4,9
|
13,6
|
Kraj
|
RU
|
RO
|
RS
|
SI
|
CH
|
SE
|
TR
|
UA
|
HU
|
GB
|
IT
|
Indeks
|
13,8
|
21,4
|
11,6
|
14,3
|
5,6
|
7,7
|
18,1
|
17,3
|
15,7
|
5,1
|
6,5
|
Uwaga:
Wyniki sierpnie są bardzo zbliżone do lipcowych. Warto zwrócić uwagę na równomierny wzrost ruchu w zdecydowanej większości krajów Europy Zachodniej.
Interpretując wyniki należy uwzględnić kwestię bazy porównawczej, między innymi niskie dynamiki wzrostu, a nawet spadki ruchu związane z zagrożeniem terrorystycznym – zamach w Nicei w lipcu 2016 oraz kryzysem militarno-politycznym na Bliskim Wschodzie.
Jak pokazuje Barometr Polska 08.2017 również w Polsce miał miejsce bardzo duży wzrost ruchu – 17,6%.
Największe huby europejskie – sierpień 2017 (zmiany w %) i narastająco
Lotnisko
|
Miejsce w
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Londyn/LHR
|
1
|
7 483
|
1,9
|
2,0
|
3,2
|
4,0
|
Paryż/CDG
|
2
|
6 858
|
5,0
|
2,5
|
5,2
|
4,7
|
Amsterdam
|
3
|
6 797
|
6,0
|
14,4
|
7,8
|
17,9
|
Istambuł
|
4
|
6 618
|
10,6
|
6,4
|
3,1
|
2,8
|
Frankfurt
|
5
|
6 291
|
5,0
|
-0,3
|
4,5
|
2,8
|
Madryt
|
6
|
4 950
|
3,3
|
8,8
|
6,4
|
14,7
|
Rzym/FCO
|
10
|
4 219
|
-2,2
|
-4,0
|
-0,9
|
2,4
|
Monachium
|
11
|
4 208
|
5,5
|
6,3
|
6,3
|
8,8
|
Zurych
|
19
|
2 935
|
4,9
|
9,1
|
6,5
|
13,8
|
Kopenhaga
|
20
|
2 775
|
1,1
|
7,8
|
1,9
|
12,2
|
Stabilnie niskie, ze znanych względów, są indeksy LHR. Zwolnił AMS, ale indeks do 2015 nadal bardzo wysoki. Mniejszy jest już efekt pojawienia się w porcie FR. Na ścieżce wzrostowej jest znów IST (i THY). Notuje już spore wzrosty również do 2015. Pewien marazm FRA przełamie chyba dopiero skokowy rozwój tam oferty FR.
FCO coraz silniej odczuwa praktyczne bankructwo „Alitalii Nr2”.
Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – sierpień 2017 i narastająco
Lotnisko |
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2016/15
|
Zmiana
2016/14
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Barcelona/BCN
|
7
|
4 942
|
5,2
|
12,4
|
7,9
|
20,1
|
Londyn/LGW
|
8
|
4 908
|
2,5
|
8,3
|
7,2
|
14,0
|
Antalya
|
9
|
4 221
|
55,3
|
-6,2
|
41,9
|
-9,1
|
Palma De Mallorca
|
12
|
4 177
|
4,9
|
10,6
|
6,3
|
17,2
|
Manchester
|
15
|
3 175
|
7,9
|
17,8
|
11,0
|
21,4
|
Dublin
|
16
|
3 072
|
6,6
|
16,1
|
6,2
|
18,9
|
Istambuł/SAW
|
17
|
3 060
|
3,2
|
-1,9
|
3,5
|
10,5
|
Paryż/ORY
|
18
|
2 978
|
1,0
|
1,2
|
3,7
|
8,3
|
Londyn/STN
|
21
|
2 742
|
9,9
|
22,9
|
6,7
|
16,3
|
Lizbona
|
22
|
2 729
|
15,4
|
28,6
|
20,4
|
30,7
|
Dusseldorf
|
23
|
2 550
|
6,1
|
8,7
|
10,0
|
13,1
|
Tel Aviv
|
24
|
2 546
|
16,9
|
22,7
|
16,4
|
25,5
|
Ateny
|
25
|
2 545
|
7,6
|
18,4
|
8,1
|
18,3
|
Oslo
|
26
|
2 538
|
7,1
|
12,5
|
7,6
|
11,7
|
Sztokholm/ARN
|
27
|
2 511
|
9,1
|
15,7
|
9,5
|
16,1
|
Bruksela
|
28
|
2 489
|
7,7
|
2,7
|
18,0
|
5,4
|
Mediolan/MXP
|
30
|
2 291
|
14,0
|
17,2
|
14,9
|
18,4
|
Berlin/TXL
|
32
|
1 967
|
1,8
|
0,7
|
1,9
|
2,3
|
Helsinki
|
34
|
1 725
|
11,1
|
13,9
|
9,2
|
14,1
|
Hamburg
|
36
|
1 708
|
11,7
|
12,8
|
10,0
|
13,0
|
Genewa
|
40
|
1 574
|
4,1
|
6,9
|
5,3
|
10,6
|
Wyniki sierpnia były tu bardzo podobne do lipcowych. W przypadku wielu portów wysokiej dynamice „pomagała” baza porównawcza.
W HEL dynamiczny rozwój AY (nowe A350) ma ogromny wpływ na wyniki. W LIS wciąż o wysokiej dynamice decydują tanie linie oraz TAP.
Coraz wyraźniej wraca ruch do Antalyi, ale dynamika do 2015 jest wciąż ujemna. Jeżeli sytuacja w Turcji i regionie będzie nadal w miarę stabilna to w przyszłym roku (dopiero) możemy spodziewać się wzrostów do 2015.
Bardzo dobre, od wielu miesięcy, wyniki ARN to, w znacznym stopniu, zasługa SAS, który rozwija tam połączenia nie-hubowe.
Po okresie osłabienia rośnie dynamika wzrostu ruchu w STN. Od dość dawna jednym z liderów wśród portów regionalnych jest MAN.
W aglomeracji berlińskiej cały, ogromny wzrost ruchu przejmuje południowe lotnisko Schonefeld. Tam skokowo rośnie oferowanie tanich linii, a głównie FR. Indeks do 2015 jest imponujący.
TLV i cały Izrael korzystają na szybkim rozwoju ruchu turystycznego, a głównie ofert tanich i ultra-tanich linii. W tym przypadku pomaga spokój wewnętrzny w kraju.
Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej – sierpień2017 (zmiany w %) oraz narastająco
Lotnisko
|
Miejsc
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Moskwa/SVO
|
13
|
4 141
|
19,6
|
22,5
|
18,8
|
25,4
|
Moskwa/DME
|
14
|
3 522
|
4,8
|
-7,6
|
8,5
|
-1,5
|
Wiedeń
|
29
|
2 487
|
4,0
|
4,2
|
6,1
|
6,9
|
St. Petersburg
|
33
|
1 881
|
21,2
|
11,5
|
24,7
|
19,8
|
Warszawa
|
35
|
1 708
|
23,9
|
42,2
|
24,6
|
37,0
|
Praga
|
37
|
1 703
|
17,5
|
23,6
|
19,8
|
27,6
|
Budapeszt
|
47
|
1 329
|
15,7
|
22,5
|
14,8
|
26,3
|
Bukareszt
|
48
|
1 320
|
16,9
|
36,8
|
19,3
|
39,0
|
Kijów
|
54
|
1 340
|
16,8
|
62,3
|
25,7
|
45,1
|
Ryga
|
81
|
644
|
15,2
|
17,5
|
10,9
|
16,0
|
Belgrad
|
83
|
642
|
8,7
|
11,7
|
8,9
|
9,4
|
Jekaterynbyrg
|
87
|
624
|
27,4
|
17,6
|
26,6
|
22,6
|
Sofia
|
90
|
615
|
32,9
|
46,9
|
40,9
|
60,1
|
Katowice
|
98
|
546
|
23,9
|
28,9
|
20,0
|
25,0
|
Kraków
|
100
|
542
|
8,9
|
29,8
|
15,4
|
34,8
|
Mińsk
|
108
|
488
|
16,2
|
4,2
|
-
|
-
|
Tbilisi
|
117
|
413
|
39,9
|
61,6
|
42,0
|
69,6
|
Zagrzeb
|
125
|
347
|
13,4
|
22,5
|
10,8
|
18,5
|
Kiszyniów
|
126
|
344
|
27,2
|
24,4
|
27,5
|
23,6
|
Tirana
|
129
|
328
|
26,8
|
38,1
|
24,6
|
32,1
|
Wrocław
|
132
|
306
|
23,8
|
25,0
|
19,9
|
22,7
|
Bratysława
|
134
|
297
|
16,6
|
19,9
|
8,8
|
40,5
|
Kluż
|
136
|
292
|
36,7
|
82,6
|
55,7
|
81,5
|
Tallinn
|
138
|
273
|
19,7
|
16,6
|
17,1
|
17,4
|
Prisztina
|
145
|
242
|
11,3
|
12,1
|
6,8
|
17,9
|
Kowno
|
147
|
235
|
230,7
|
175,8
|
80,7
|
117,1
|
Poznań
|
151
|
223
|
5,0
|
8,5
|
2,3
|
8,9
|
Ljubljana
|
155
|
196
|
18,9
|
9,3
|
20,6
|
14,3
|
Timiszoara
|
164
|
156
|
53,2
|
68,9
|
60,1
|
72,9
|
Wilno
|
170
|
142
|
-62,9
|
-57,2
|
-9,8
|
3,8
|
Charków
|
186
|
86
|
25,6
|
92,1
|
41,7
|
174,6
|
Uwaga:
Świetne wyniki mają wielkie i średniej wielkości porty rosyjskie, z tym, że DME nie odrobił jeszcze w pełni strat związanych głównie z bankructwem Transaero. Ogromny udział w tak dużej dynamice rynku mają tanie linie oraz SU – głównie na SVO.
Utrzymująca się stabilna sytuacja na Ukrainie zdecydowanie sprzyja rozwojowi ruchu. Niewątpliwie kolejnym bardzo silnym impulsem jest wprowadzenie ruchu bezwizowego do UE.
Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty w Europie Środkowej. Nie tylko WAW i PRG, walczące o pozycję lidera w naszym regionie, ale i BUD, BUH. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W sierpniu obsłużyły one o 15,7% pasażerów więcej niż PRG. W lipcu różnica wyniosła 16,6%,w czerwcu -18,9%, a w maju - 21,7%. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR). Jest bardzo prawdopodobne, że różnica będzie malała, również dlatego, iż oba porty warszawskie mają coraz większe problemy z przepustowością, a szczególnie modliński.
Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.
Cały region korzysta na szybkim rozwoju ofert tanich linii, gdyż kreowany jest nowy ruch turystyczny. Zarówno wyjazdowy, jak i przyjazdowy.
Wybrane porty regionalne – sierpień 2017 i narastająco (zmiany w %)
Lotnisko
|
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Malaga
|
31
|
2 171
|
11,3
|
25,2
|
12,8
|
29,0
|
Alicante
|
38
|
1 616
|
11,7
|
28,2
|
13,2
|
31,3
|
Ankara
|
39
|
1 587
|
30,7
|
34,5
|
16,6
|
21,4
|
Nicea
|
41
|
1 543
|
11,4
|
11,0
|
5,9
|
10,0
|
Birmingham
|
42
|
1 495
|
16,2
|
31,3
|
16,3
|
31,2
|
Edynburg
|
45
|
1 402
|
8,3
|
21,1
|
8,8
|
20,7
|
Izmir
|
46
|
1 350
|
10,3
|
-0,5
|
5,2
|
3,0
|
Kolonia
|
49
|
1 299
|
5,7
|
20,2
|
4,5
|
23,8
|
Mediolan/BGY
|
50
|
1 258
|
11,8
|
19,2
|
11,9
|
19,4
|
Faro
|
51
|
1 209
|
13,2
|
29,3
|
16,1
|
36,5
|
Berlin/SXF
|
52
|
1 205
|
14,9
|
63,9
|
16,3
|
62,9
|
Stuttgart
|
53
|
1 195
|
2,2
|
0,0
|
3,1
|
4,8
|
Wenecja
|
55
|
1 136
|
5,2
|
13,8
|
6,3
|
16,8
|
Gran Canaria
|
57
|
1 089
|
7,7
|
26,3
|
6,7
|
23,1
|
Larnaca
|
58
|
1 085
|
12,3
|
35,9
|
18,3
|
43,3
|
Keflavik
|
59
|
1 080
|
20,7
|
63,5
|
32,3
|
78,5
|
Lyon
|
64
|
998
|
7,6
|
15,7
|
7,9
|
16,9
|
Mediolan/LIN
|
69
|
843
|
-1,4
|
-0,7
|
-0,3
|
0,2
|
Charleroi
|
72
|
799
|
10,4
|
8,9
|
5,3
|
11,5
|
Malta
|
78
|
696
|
14,9
|
18,2
|
18,4
|
27,9
|
Goeteborg
|
84
|
638
|
9,2
|
12,9
|
6,7
|
11,0
|
Hanower
|
89
|
617
|
12,4
|
4,7
|
7,7
|
6,3
|
East Midlands
|
91
|
612
|
2,5
|
8,9
|
4,1
|
9,9
|
Bergen
|
95
|
577
|
4,7
|
3,1
|
1,9
|
1,3
|
Eindhoven
|
101
|
533
|
4,1
|
17,5
|
24,0
|
27,6
|
Rzym/CIA
|
102
|
520
|
4,1
|
6,4
|
5,6
|
-0,7
|
Londyn/LCY
|
119
|
396
|
-2,2
|
11,7
|
-0,3
|
6,1
|
Luksemburg
|
123
|
359
|
20,0
|
22,2
|
19,1
|
33,1
|
Girona
|
133
|
297
|
15,6
|
16,9
|
16,2
|
11,6
|
Sztokholm/NYO
|
149
|
227
|
9,0
|
18,5
|
3,8
|
19,5
|
Malmoe
|
158
|
191
|
-2,3
|
-10,1
|
-1,0
|
1,6
|
Sztokholm/BMA
|
159
|
186
|
2,8
|
-1,0
|
2,0
|
2,5
|
W szczycie sezonu letniego, szczególnie dobre wyniki mają porty położone w regionach turystycznych – Półwysep Iberyjski (Portugalia!), Cypr, Malta. Osiągają je, ze znanych powodów (kryzys w krajach Afryki Północnej i częściowy w Turcji. Po latach głębokiego kryzysu zaczyna rosnąć ruch w GRO.
W portach regionalnych, prawie zawsze, liderami wzrostu są tanie linie. Tam gdzie mają one ograniczoną aktywność (wiele portów w Niemczech i Francji) wyniki są relatywnie słabe. W Niemczech rozwija się konkurencja FR-EW. Ma ona coraz większy wpływ na rynek. Kolejne zmiany przynosi bankructwo AB. Dopiero za jakiś czas zaczniemy dowiadywać się, co będzie ono oznaczało dla rynku. Teraz już wiemy, że po przejęciu znacznej części zdolności przewozowych AB przez Grupę LH zdecydowanie urośnie w sił jej tani segment, nie tylko na rynku rodzimym.
Icelandair (i Keflavik) idą „jak burza” wciąż rozwijając tranzytowe przewozy transatlantyckie, szczególnie w szczycie przewozów północnoatlantyckich.
Powoli zaczyna poprawiać się sytuacja w Norwegii – po małym kryzysie związanym z wprowadzeniem specjalnego podatku od podróży lotniczych. Wręcz świetne wyniki miała znaczna część portów brytyjskich, ale tu coraz ważniejsze i pilniejsze pytanie dotyczy „warunków rozwodu”, dotyczących transportu lotniczego, które dopiero będą negocjowane przez UE i UK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl