Dzisiaj wpis o lotniskach, a mianowicie o ich dostępności czasowej i liczbie pasażerów oraz korelacji między tymi miarami. Zastanawiamy się czy liczba pasażerów portów lotniczych w Polsce jest skorelowana z ich dostępnością czasową i liczbą mieszańców w najbliższej strefie dostępności.
Dane o liczbie pasażerów portów lotniczych pochodzą ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z kolei dane o liczbie mieszkańców w strefie do 20 minut zostały obliczone w naszej analizie dostępności lotnisk w 2015 roku na podstawie modelu szybkiego.
Liczba pasażerów lotnisk w 2015 i 2016 roku oraz liczba mieszkańców stref do 20 minut od lotnisk |
|||
Nazwa Portu |
dostępność do 20 minut |
2016 |
2015 |
1. Chopina w Warszawie |
2 013 387 |
12 795 356 |
11 186 688 |
2. Kraków – Balice |
1 076 143 |
4 974 676 |
4 208 661 |
3. Katowice – Pyrzowice |
1 080 279 |
3 201 654 |
3 044 017 |
4. Wrocław – Strachowice |
679 067 |
2 371 621 |
2 269 216 |
5. Poznań – Ławica |
755 271 |
1 689 200 |
1 477 318 |
6. Łódź – Lublinek |
927 789 |
241 256 |
287 620 |
7. Gdańsk im. L. Wałęsy |
862 540 |
3 986 410 |
3 687 885 |
8. Szczecin – Goleniów |
69 920 |
467 437 |
412 162 |
9. Bydgoszcz – Szwederowo |
434 433 |
322 135 |
318 817 |
10. Rzeszów – Jasionka |
340 326 |
662 024 |
641 146 |
11. Zielona Góra – Babimost |
60 951 |
8 745 |
15 550 |
12. Warszawa / Modlin |
94 700 |
2 859 191 |
2 589 286 |
13. Lublin |
458 593 |
376 755 |
264 070 |
14. Radom – Sadków |
302 673 |
8 965 |
670 |
15. Olsztyn- Mazury |
32 762 |
41 290 |
0 |
Dane o liczbie pasażerów lotnisk pochodzą ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Korelacja jest miarą zależności między dwoma zbiorami danych, która pozwala określić czy dane z jednego zbioru zmieniają się w podobny sposób jak z drugiego. Wartość korelacji zmienia się od -1 do 1. Wartość 1 oznacza pełną korelację dodatnią, a -1 pełną korelację ujemną, 0 oznacza brak korelacji.
Korelację zbadaliśmy dla dostępności lotnisk z 2015 roku i danych o liczbie pasażerów dla 2015 i 2016 roku. Dla 2015 roku korelacja wynosi 0,85 , a dla 2016 roku 0,847. Oznacza to dużą korelację pomiędzy zbiorami danych z liczbą mieszkańców stref dostępności oraz liczbą pasażerów poszczególnych lotnisk. Jeśli wyłączyć lotnisko Chopina z badania współczynnika korelacji, to wartość ta wynosi odpowiednio dla roku 2016 0,64, a dla 2015 0,6477.
Dodatkowo postanowiliśmy zbadać różnicę pomiędzy potencjałem demograficznym lotnisk, a rzeczywistą liczbą pasażerów w polskich portach lotniczych. W tabeli podano pozycję danego lotniska (od najwyższej) w zależności od liczby mieszkańców w strefie do 20 minut od lotniska w drugiej kolumnie. Kolumny trzecia i czwarta zawierają pozycję lotniska w zależności od liczby pasażerów w 2016 i 2015 roku. Ostatnie dwie kolumny obrazują różnice pozycji między liczbą mieszkańców strefy dwudziestominutowej od lotniska, a liczbą pasażerów w 2016 i 2015 roku.
Pozycja (od najwyższej do najniższej) lotniska pod względem liczby mieszkańców w najbliższej strefie dostępności oraz liczby pasażerów w 2015 i 2016 roku
Tabelę można interpretować w taki sposób, że potencjał demograficzny lotniska w Łodzi jest niewykorzystany. Obrazuje to pozycja lotniska wg liczby pasażerów w 2016, która jest o 8 pozycji gorsza niż pozycja pod względem potencjału demograficznego. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że nie żyjemy w próżni i należy brać pod uwagę bliskość lotniska Okęcie, które jest wielkim konkurentem łódzkiego Lublinka. Analiza konkurencji lotnisk była przez nas badana pod koniec 2014 roku.
Z drugiej strony strony lotnisko w Modlinie ma wyższą pozycję jeśli chodzi o liczbę pasażerów, niż jego potencjał demograficzny. Trzeba zaznaczyć, że wzięto tu pod uwagę jedynie 20-minutowy obszar dojazdu. Niedaleko leży Warszawa i duża część jej mieszkańców również korzysta Modlina.
W literaturze zakłada się, że obszary oddziaływania lotnisk wynoszą średnio 2 godziny, czyli tyle średnio dojeżdżają pasażerowie na lotnisko. Oczywiście jest to miara średnia i poszczególni klienci portów lotniczych przemierzają różną drogę do lotniska. Powodów jest wiele, od ceny biletów, przez częstotliwość połączeń, czas przesiadek, po możliwość dotarcia na lotniska transportem zbiorowym.
Wojciech Brol
WB DATA
https://wbdata.pl
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl