Korelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotnisk

2018-01-26
 Drukuj

Wpis jest uzupełnieniem poprzedniej analizy dotyczącej korelacji między liczbą pasażerów polskich lotnisk, a liczbą mieszkańców. W analizie zbadano liczbę mieszkańców w najbliższej, dwudziestominutowej strefie od lotnisk. W związku z tym, że były głosy żeby zbadać jaka jest korelacja w szerszej strefie oddziaływania lotnisk, postanowiliśmy to zrobić w obszarze jednogodzinnej dostępności.

 

Analizując tabelę z liczbą mieszkańców w strefie do jednej godziny od lotniska na pierwszym miejscu znajduje się lotnisko w Krakowie, a tuż za nim jest port w Pyrzowicach. Tak duża liczba mieszkańców jest spowodowana dużym obszarem oddziaływania obu lotnisk rozciągającym się na Kraków i Metropolię Silesia.

 

Tutaj ważne dwie uwagi. Model na którym obliczono dostępność drogową, jest modelem szybkim, tzw. idealnym, który nie uwzględnia kongestii ruchu. Druga uwaga to nieuwzględnienie obszarów dostępności nachodzących się na siebie, szczególnie jest to ważne w przypadku lotnisk w Krakowie i Katowicach oraz Warszawie i Modlinie. Te obszary (kanibalizacji), cechują się tym, że są obszarami oddziaływania co najmniej dwóch lotnisk i walka o klienta jest w tych rejonach największa.

 

Trzecie i czwarte są lotniska w Warszawie i Modlinie, których obszary oddziaływania zawierają się pomiędzy 3 a 3,5 mln mieszkańców. Najmniej osób mieszka w okolicy Olsztyna-Szyman i Zielonej Góry.

 

Liczba mieszkańców w strefie do 1 godziny i liczba pasażerów.

 

Nazwa Portu Lotniczego

liczba mieszkańców w obszarze dostępności do 1 godziny

liczba pasażerów w 2016 roku

Kraków – Balice

4 673 330

4 974 676

Katowice – Pyrzowice

4 294 700

3 201 654

Chopina w Warszawie

3 438 260

12 795 356

Warszawa / Modlin

3 139 449

2 859 191

Wrocław – Strachowice

2 040 169

2 371 621

Łódź – Lublinek

2 032 573

241 256

Rzeszów – Jasionka

1 783 456

662 024

Poznań – Ławica

1 642 683

1 689 200

Gdańsk Wałęsy

1 597 125

3 986 410

Bydgoszcz – Szwederowo

1 303 323

322 135

Lublin

1 090 811

376 755

Radom – Sadków

1 086 406

8 965

Szczecin – Goleniów

883 282

467 437

Zielona Góra – Babimost

705 046

8 745

Olsztyn- Mazury

367 591

41 290

 

Korelacja pomiędzy liczbą mieszkańców w obszarze do 60 minut od lotnisk, a liczbą pasażerów w 2016 roku wynosi 0,64. Jest mniejsza niż w przypadku stref do 20 minut z poprzedniego wpisu.

 

Ciekawostką może być obliczenie różnicy pomiędzy liczbą pasażerów, a liczbą mieszkańców godzinnej strefy oddziaływania.

 

Nazwa Portu Lotniczego

Różnica

Kraków – Balice

301 346

Katowice – Pyrzowice

-1 093 046

Chopina w Warszawie

9 357 096

Warszawa / Modlin

-280 258

Wrocław – Strachowice

331 452

Łódź – Lublinek

-1 791 317

Rzeszów – Jasionka

-1 121 432

Poznań – Ławica

46 517

Gdańsk Wałęsy

2 389 285

Bydgoszcz – Szwederowo

-981 188

Lublin

-714 056

Radom – Sadków

-1 077 441

Szczecin – Goleniów

-415 845

Zielona Góra – Babimost

-696 301

Olsztyn- Mazury

-326 301

 

Z tabeli można się dowiedzieć, że w stołecznym lotnisku liczba pasażerów przewyższa aż o 9 mln liczbę okolicznych mieszkańców, z kolei w Łodzi jest odwrotna sytuacja, o prawie 1,8 mln mieszkańców jest więcej niż pasażerów. Z tej tabeli można wysnuć luźne wnioski, np. takie, lotnisko jest lotniskiem transferowym (WAW), nie wykorzystano potencjału demograficznego (kilka lotnisk z ujemnym wynikiem), ma duży wskaźnik przyjazdów (Gdańsk, Kraków). Oczywiście to są luźne wnioski, które należy badać bardziej szczegółowo.

 

Wpis ten jest zapowiedzią naszej analizy dostępności lotnisk, którą opublikujemy już w lutym 2018 roku.

 

 

Wojciech Brol

WB DATA

https://wbdata.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl