Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w czerwcu i lipcu 2018

2018-08-22
 Drukuj

Wartość akcji linii lotniczych. W lipcu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z końcem czerwca o 4,8%. To był pierwszy miesiąc wzrostów po pięciu, kolejnych miesiącach spadków. Na koniec lipca była ona jednak aż o 10,2% niższa, niż na początku roku. W lipcu wartość wszystkich akcji też wzrosła, ale jedynie o 2,9% (indeks FTSE).

 

W lipcu wartość akcji linii europejskich wzrosła o 1,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 0,7%, a północnoamerykańskich aż o 9,9%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła – ale jedynie o 0,7 %. Wzrosła azjatyckich – o 3,4% i europejskich o 1,9%, a spadła północnoamerykańskich o 0,6%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 8,8% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł 10,2%. W Europie aż o 11,7%, w Azji o 8,1%, a w Ameryce Północnej o 7,5%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł w tym okresie +1,7%.

 

Główny powód wzrostów to bardzo optymistyczne nastawienie inwestorów, którzy uważają, że bardzo dobra sytuacja ekonomiczna w USA pomoże przewoźnikom zrekompensować negatywny wpływ wysokich cen paliwa.

 

Wyniki finansowe za drugi kwartał 2018

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. II 2017

Wynik Kw. II 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

14

10

10

7

1

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Inne

16,6

2,5

10,4

6,6

4,5

4 714

2342

2 575

-136

-37

12,1

2,5

10,2

0,1

10,5

3214

387

2 279

-223

-18

 42

Łącznie

11,6

7 458

5,6

5 639

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Reprezentatywność próbki jest jeszcze ograniczona, ale pierwsze wyniki wskazują, że większość linii (Europa, Azja) ustabilizowała je na poziomach zbliżonych do zeszłorocznych. Wyjątkiem są przewoźnicy z Ameryku Północnej, ale w ich przypadku EBIT, w zeszłym roku, był na wręcz niebotycznym poziomie. Tegoroczny – 12,1% jest wciąż bardzo, bardzo wysoki. Za miesiąc próbka powinna być już w pełni reprezentatywna. Na podstawie wyników pierwszego półrocza będzie można prognozować, z dość dużą dokładnością wyniki całoroczne. Chyba, że wydarzy się, w skali globalnej, coś bardzo nieoczekiwanego.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

 II kwartał 2017 II kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 11

18,1

11,4

4,6

19,1

11,1

8,0

Azja-Pacyfik 3

11,8

28,3

-16,5

 14,7

29,4

-14,7

Europa 6

19,7

10,2

9,6

17,7

13,5

3,2

Ameryka Łacińska 4

6,7

5,2

1,4

4,7

6,8

-2,2

Łącznie 24

17,9

13,2

4,8

18,2

13,0

5,3

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Reprezentatywność danych jest tu jeszcze bardziej ograniczona niż powyżej.

 

W przypadku Europy pogorszenie wskaźników płynnościowych linii, których dane poddano analizie, wynika, przede wszystkim, z istotnego wzrostu poziomu wydatków inwestycyjnych.

 

Ceny paliwa lotniczego

 

W ostatnich dwóch miesiącach ceny paliwa nieznacznie spadły, z poziomu 94$ za baryłkę w maju, do 89$. Związane jest to głównie z umocnieniem się dolara oraz wzrostem wydobycia w Arabii Saudyjskiej. Jednak nadal są zdecydowanie wyższe, niż rok temu – obecnie o 38%. Aktualne prognozy wskazują na nieznaczne spadki cen w okresie najbliższych dwóch lat.

 

Oferowanie

 

W czerwcu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,5% w porównaniu z rokiem 2017. Obecnie pozytywna różnica pomiędzy tempem wzrostu popytu i oferowania jest wyraźniejsza, niż w poprzednich miesiącach.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w czerwcu o 4,1%, o 2,1ppct wolniej, niż w maju.

 

Popyt

 

W czerwcu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich (7,8%) był wyraźnie wyższy, niż w maju i kwietniu (6,0%). Po usunięciu czynników sezonowych, wzrost, w porównaniu z poprzednim miesiącem wyniósł aż 1,4ppct. W maju odnotowano spadek o 0,5ppct.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu spadł do poziomu 2,7%. Był prawie o połowę niższy niż rok temu. Pewien wpływ miały tu problemy operacyjne w All Nippon Cargo, ale osłabienie trendu wzrostowego na przewozy cargo jest niewątpliwe.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

 

W czerwcu LF wzrósł aż o1,0ppct w porównaniu z czerwcem 2017 – do rekordowego poziomu – 82,8%. To rekord dla czerwca. Jeżeli uwzględnimy czynniki sezonowe (SA) to LF jest zbliżony do rekordu absolutnego, osiągniętego w kwietniu br.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,7ppct. W kategoriach SA FLF spadł już do poziomów z początków 2017 roku.

 

Średnie wpływy jednostkowe

 

Dane wskazują, że pojawił się tu ponownie trend spadkowy. Chodzi jednak o „czyste” taryfy. Rosną wpływy z usług dodatkowych i one mają bardzo duży, pozytywny wpływ na dobre wyniki finansowe większości przewoźników. Podobnie, jak wyższe LF-y. W przypadku wyższych klas podróży osłabł trend wzrostowy. Dotyczy to wszystkich głównych obszarów.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych pięciu miesiącach 2018 wyniósł 5,4% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

W publikacji IATA Airlines Financial June - July 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl