Barometr lotniska europejskie - październik 2018. Wyższa dynamika wzrostu. Część I

2018-12-19
 Drukuj

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w październiku wyniosła 6,5%. We wrześniu było to 5,0%, w sierpniu - 5,1%, w lipcu - 4,8%, w czerwcu - 6,8%,w maju - 6,1% a w kwietniu - 5,0%. Ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

 

W ostatnim miesiącu sezonu letniego odnotowano istotną wzrost ruchu. Duże znaczenie miała poprawa wyników portów w Europie Zachodniej, w tym w UK. Również kraje poza-unijne odnotowały wyższe dynamiki wzrostu. Cały rok 2018 cechują dość duże wahania indeksów wzrostu, ale w drugiej połowie roku są one nieco niższe niż w pierwszej.

 

W barometrze uwzględnione są aż 244 lotniska europejskie. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 244 lotniska reprezentują ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2017/16 lub 2018/17 w %
2017/15 lub 2018/16 w %
2017/14 lub 2018/15 w %
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Październik
7,8
14,3
20,6
Listopad
7,9
15,5
20,8
Grudzień
5,0
15,3
21,3
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0

 

Październik 2018. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2017/16/15

 

 

Rok 2018/17

Rok 2018/16

Rok 2018/15

Porty w UE

6,3

14,5

21,0

Poza UE

7,2

19,7

21,6

Ruch międzynarodowy

7,3

19,7

21,6

Ruch międz. UE

6,5

13,5

22,6

Ruch międz. Non-UE

10,8

25,5

26,4

Ruch krajowy

3,9

11,1

14,2

Ruch krajowy UE

5,0

10,8

13,4

Ruch krajowy non-UE

2,0

11,6

15,6

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2018/2017

2018/2016

2018/2015

Łącznie

4,5

8,1

12,3

Kraje EU

4,6

7,6

13,1

Kraje non-EU

4,0

10,1

9,3

 

Dane historyczne.

 

We wrześniu 2018 ruch w portach unijnych był nieznacznie niższy niż w poza-unijnych – 4,9% i 5,6%, w sierpniu było to, odpowiednio, 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu – 5,8% i 10,0%, w maju – 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym- 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%, w grudniu 2017 - 4,0% i 8,5%, listopadzie 6,8% i 11,6%, w październiku 6,6% i 11,9%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 10.2018 do 10.2017

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

16,8

0,6

9,7

6,7

3,6

7,7

6,4

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

6,0

6,4

3,5

9,8

16,6

7,8

2,2

7,1

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

10,6

 6,9

2,5

5,1

5,2

-1,1

6,3

24,5

12,7

4,3

6,7

 

Uwaga:

- nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

W tym miesiącu warto zwrócić uwagę na:

  • bardzo wysoką (Austria) i wysoką (Niemcy) dynamikę wzrostu wynikającą z niskiej bazy porównawczej, która była efektem bankructwa Air Berlin. W przypadku Austrii bardzo istotną rolę odgrywa ekspansja tanich linii – FR, U2, W6,
  • stabilnie bardzo dobre wyniki rynku ukraińskiego i dobre rosyjskiego. W przypadku Ukrainy ogromną rolę odgrywa zniesienie przez UE wiz i związana z tym ekspansja tanich linii,
  • dobre wyniki lotnisk francuskich i w krajach Europy Południowej,
  • zróżnicowaną sytuację w naszym regionie – bardzo dobre wyniki na Węgrzech Łotwie, Litwie i w Bułgarii, tylko dość dobre w Czechach, Rumunii. Należy jednak pamiętać, że przez bardzo wiele miesięcy rynki te miały wspaniałą koniunkturę,
  • słabe wyniki w Skandynawii i stabilnie dobre w Finlandii.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich”.

 

Od bardzo wielu miesięcy na tle Europy i naszego regionu dobrze wypada rynek polski – w październiku indeks 11,0% - patrz Barometr Polska 10.2018. Był on jednak o 4-5 punktów procentowych niższy niż w okresie szczytu letniego – od maja do sierpnia. We wrześniu indeks wyniósł 13,4%.

 

Największe huby europejskie - październik 2018 (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Londyn/LHR

1

6 956

4,4

6,3

67 515

2,7

5,8

Amsterdam

2

6 410

2,5

10,6

60 478

3,7

11,7

Paryż/CDG

3

6 381

5,7

10,9

61 123

3,8

9,3

Frankfurt

4

6 372

5,2

11,9

59 341

8,0

13,3

 Istambuł

 5

5 988

3,5

14,5

57 923

7,7

13,3

Madryt

6

5 184

9,7

14,8

48 762

8,5

14,9

Monachium

8

4 354

7,4

9,7

39 403

3,3

9,1

Zurych

16

2 900

5,3

8,9

26 551

5,8

13,0

Kopenhaga

18

2 722

4,2

2,1

26 008

3,8

5,1

 

Amsterdam znowu na drugim miejscu, mimo, iż przepustowość portu jest prawie wyczerpana. Ilość operacji w miesiącu wzrosła jedynie o 0,6%. Dobry miesiąc dla LHR, ale głównie dzięki wykorzystywaniu przez przewoźników większych samolotów – wzrost liczby operacji o 1,1%. Trend takich zmian widzimy w wszystkich największych hubach, poza FRA, gdzie liczba operacji wzrosła „aż” O 6,3%. IST odnotował wręcz spadek liczby operacji o 1,3%. Ale już niedługo cały ruch zostanie przeniesiony do nowego lotniska istambulskiego. Stabilnie świetne wyniki notuje MAD, razem z bazowana tam linią sieciowa – Iberią.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl