Barometr Świat – listopad 2018. Stabilizacja rynku, ale na nieco niższym, niż średnia tegoroczna, poziomie

2019-01-13
 Drukuj

W listopadzie 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,2% i był tylko minimalnie niższy niż w październiku - 6,3%. We wrześniu było to 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. W całym roku 2017 indeks był istotnie wyższy i wyniósł 7,6%.

 

Indeks listopadowy jest tylko nieznacznie wyższy niż średnia z ostatniej dekady – 6,0%. Średnia z ostatnich pięciu lat jest istotnie wyższa – 7,1%. Wyższa jest również średnia tegoroczna – 6,6%.

 

Średni indeks w drugiej połowie roku, po anualizacji, to 6,0%, podczas, gdy na początku roku zbliżał się do 9%! Osłabienie koniunktury rynkowej ma związek z pogorszeniem się globalnej sytuacji ekonomicznej. Indeks PMI (Purchasing Managers Index), który dotychczas dobrze pokazywał powiązanie globalnej sytuacji ekonomicznej z popytem na transport lotniczy spadł ostatnio do najniższego poziomu od 28 miesięcy. Drugim czynnikiem, o którym piszemy od wielu miesięcy jest brak dodatkowego impulsu pro-popytowego ze strony bardzo niskich taryf lotniczych.

 

Wyniki listopada, pierwszego miesiąca sezonu zimowego, są dobrym indykatorem sytuacji w kolejnych czterech miesiącach, szczególnie, jeżeli chodzi o stronę podażową – oferowanie.

 

Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był istotnie wyższy niż na krajowych.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA - listopad 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z listopadem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

 Listopad 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

8,8

8,8

81,7

0,0

6,5

5,5

84,8

0,8

Ameryka Płn.

5,1

5,0

83,6

0,0

5,1

4,8

83,9

0,3

Azja/Pacyfik

6,3

7,4

 80,2

-0,8

8,7

8,0

81,6

0,6

Afryka

2,2

1,2

69,8

0,7

2,5

0,9

71,4

1,1

Ameryka Łac.

6,2

6,0

82,0

0,1

6,1

6,5

81,5

-0,3

Bliski Wsch.

2,6

5,2

69,4

-1,8

4,5

5,0

75,0

-0,3

Łącznie

6,2

6,8

80,0

-0,4

6,6

6,1

82,0

0,4

 

Komentarz

 

Tym razem niezłe wyniki, globalnie, to zasługa, przede wszystkim, linii europejskich.

 

Osiągnęły one wyjątkowo wysoki indeks wzrostu przewozów. W odróżnieniu od sytuacji w poprzednich miesiącach, mocno zainwestowały w rynek, zwiększając oferowanie. Pomimo tego udało im się utrzymać LF na ubiegłorocznym poziomie. Wyższy LF osiągnęły od nich przewoźnicy z Ameryki Północnej. Jednak ich LF narastająco jest istotnie niższy niż linii europejskich.

 

Po raz kolejny wręcz dramatycznie słabe były wyniki przewoźników z Bliskiego Wschodu. Niski indeks wzrostu, bardzo niski LF, który ciągle spada. Możemy powtórzyć komentarz z ubiegłego miesiąca - wygląda na to, iż strategia rozwoju linii z regionu Zatoki Perskiej, oparta na przejmowaniu ogromnych strumieni ruchu tranzytowego, jest w impasie. A Turkish Airlines mknie do przodu. Już niedługo pomoże mu nowe lotnisko.

 

Po raz pierwszy od wielu miesięcy obniżył się globalny LF. To „zasługa” przewoźników azjatyckich, którzy zanotowali bardzo niski, jak na nich, indeks wzrostu przewozów oraz oczywiście linii z Bliskiego Wschodu.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: listopad 2018 do listopada 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Listopad 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

9,0!

9,1

82,1

-0,1

6,5

5,7

85,3!

0,7

Ameryka Płn.

6,1

 3,8

80,6

1,7

5,2

3,8

82,6

1,1

Azja/Pacyfik

6,0

6,0

79,1

0,0

7,4

6,5

80,5

0,6

Afryka

5,7

3,9

68,9

1,2

6,7

4,4

70,9

1,5

Ameryka Łac.

5,8

6,6

80,6

-0,6

 6,7

7,6

81,9

-0,7

Bliski Wsch.

2,8

5,6

69,0

-1,9

4,7

5,3

74,9

-0,4

Łączn. międz.

6,6

6,7

78,4

-0,1

6,4

5,7

81,4

0,5

Brazylia

5,3

4,1

83,6

1,0

4,9

5,4

81,0

-0,3

Chiny

7,2

10,2

82,0

-2,3!

12,0

12,1

84,4

0,0

Indie

13,3

19,8

84,4

-4,8!

19,2

17,6

86,9

1,2

Japonia

 1,5

 3,0

75,6

-1,1

1,7

0,7

72,1

0,7

Rosja

13,8

 10,9

81,6

2,1

8,8

6,2

83,8

2,0

USA

4,9

5,9

85,2

-0,8

5,2

 5,4

84,7

-0,2

Łącznie kraj.

5,4

6,9

82,8

-1,0

7,1

 6,7

83,2

0,3

 

W listopadzie warto zwrócić uwagę na:

  • zaskakująco słabe, w porównaniu ze średnią tegoroczną, wyniki przewoźników domestic w Chinach i Indiach. Odnotowali bardzo znaczne spadki LF-ów. Ale jest oczywiście zdecydowanie za wcześnie, aby stwierdzić, że istotnie pogorszyła się sytuacja popytowa w tych krajach. Natomiast świetne wyniki, zarówno, jeżeli chodzi o indeks wzrostu przewozów, jak i poprawę LF-a osiągnęli przewoźnicy rosyjscy. W USA przewoźnicy krajowi nadal bardziej zdecydowanie zwiększają oferowanie, co wiąże się ze spadkiem LF-a. Ogólnie słabsze wyniki na trasach krajowych spowodowały, że łączny, globalny indeks wzrostu jest niższy o 0,4ppct niż indeks odnotowany na trasach międzynarodowych.
  • wyjątkowo wysoki indeks wzrostu przewozów linii europejskich uzyskany na trasach międzynarodowych. Utrzymują też wyjątkowo wysoki LF-y. Narastająco jest on na poziomie, który kilka lat temu osiągały wyłącznie tanie linie.
  • coraz lepsze wyniki przewoźników północnoamerykańskich na trasach międzynarodowych – wysoki indeks wzrostu przewozów i znaczna poprawa LF-a.
  • istotnie niższy od średniej tegorocznej indeks wzrostu linii azjatyckich, uzyskany na trasach międzynarodowych.

 

Przewozy cargo

 

W listopadzie przewozy cargo były na poziomie ubiegłorocznym. W październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu - 2,3%, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. W listopadzie FLF spadł aż o 2,2ppct do poziomu 51,5. Wynik listopada, jeżeli chodzi o indeks wzrostu przewozów, był najgorszy od marca 2016.

 

Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury.

 

Wyniki regionalne listopada:

 

Linie europejskie: spadekprzewozów o 0,2% przy wzroście oferowania o 3,1%, FLF: 57,9%, spadek o 2,0ppct.

 

Przewoźnicy azjatyccy – spadek przewozów o 2,3%, a FLF 57,2% (-3,1ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +3,9%, FLF 49,1% (-0,7ppct)
  • Linie europejskie: FTK +3,3% FLF 54,1% (-0,6ppct),
  • Linie azjatyckie: FTK +2,3% FLF 55,6% (-1,5ppct).
  • Linie północnoamerykańskie: FTK +7,2 %, FLF 41,1% (+-0,0ppct).

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl