Statystyki nowych połączeń uruchomionych w roku 2018

2019-01-31
 Drukuj

Portal annaaero jest stałym źródłem bardzo interesujących danych, zestawień i rankingów. Niedawno podsumował ubiegły rok z punktu widzenia nowouruchomionych połączeń.

 

Globalny ranking 20-tu linii lotniczych, które są w tej kategorii liderami.

 

Przewoźnik

Liczba nowouruchomionych połączeń

Ryanair

 218

Frontier Airlines

 192

easyJet

 167

WizzAir

 133

Eurowings

 88

American Airlines

 80

IndiGo

 69

Laudamotion

 67

Germania

 61

Volotea

 60

Spirit Airlines

 58

Southwest Airlines

 52

Norwegian

 51

Condor

 50

Jet2.com

 48

TUI Airways

 48

United Airlines

 48

Allegiant Air

 41

S7 Airlines

 41

Pobeda

 39

 

Jak widzimy zdecydowanymi liderami są europejskie tani linie. W pierwszej piątce są aż cztery. Pierwsza pozycja Ryanaira na pewno nie jest zaskoczeniem. Przewoźnik, który ma ponad 80 baz rozsianych po całej Europie, i nie tylko, jest skazany na stałą aktywność w tym zakresie. Na pewno zwraca uwagę tak wysoka pozycja WizzAir-a. Węgierska linia wyprzedziła wielu znacznie większych przewoźników. To kolejne potwierdzenie, jak szybko i szeroko rozwija się rynek tanich przewozów w naszym regionie. Dość dalekie miejsce największej taniej linii na świecie, Southwest-a pokazuje, że nadal kieruje się ostrożną, zachowawczą strategią rozwoju. Wśród 20-tu linii mamy tylko dwie typowo sieciowe – AA i UA. I żadnej europejskiej. Natomiast dość szeroko są reprezentowane są europejskie linie hybrydowe: rozkładowo – charterowe. To Germania, Condor, TUI. Szybko rozwijają się dwie rosyjskie linie – S7 i Pobeda. Ta pierwsza koncentruje się na przewozach domestic, a druga to tania linia z Grupy Aeroflotu.

 

Brak na tej liście największych europejskich linii tradycyjnych pokazuje, że nie tylko pod względem indeksów wzrostu oferowania prowadziły one bardzo ostrożną politykę rozwoju siatki połączeń.

 

Koncentrowały się na utrzymaniu dobrych parametrów finansowych, pomimo pogarszających się warunków rynkowych i kosztowych.

 

Według ustaleń annaaero w roku 2018 uruchomiono globalnie ponad 3750 nowych połączeń.

 

Ranking krajów, z których uruchomiono najwięcej połączeń.

 

Kraj

Liczba nowouruchomionych połączeń

USA

 1 228

Niemcy

 481

Wielka Brytania

 360

Włochy

 339

Hiszpania

 339

Rosja

 335

Francja

 329

Grecja

 257

Chiny

 243

Indie

 192

Kanada

 161

Turcja

 158

Tajlandia

 127

Austria

 121

Meksyk

 104

Polska

 92

Maroko

 82

Szwajcaria

 78

Japonia

 76

Ukraina

 72

 

USA to zdecydowanie największy rynek lotniczy świata, ale jego przewaga nad kolejnymi, w tym rankingu, jest ogromna. Zwraca uwagę, że rynek chiński, tak wielki i bardzo szybko rosnący, zajmuje dość odległą pozycję. Jak widzimy coroczny dwucyfrowy wzrost oferowania i ruchu odbywa się, głównie, poprzez rozwój istniejących już połączeń. W przypadku Niemiec istotne znaczenie miały bardzo duże zmiany w siatkach połączeń przewoźników po bankructwie Air Berlin. Podobne zjawisko miało miejsce w Austrii. Tu, dodatkowo, odnotowaliśmy ogromną ekspansję tanich linii.

 

Trzy największe rynki europejskie miały łącznie prawie tyle samo nowouruchomionych połączeń, co USA. Wielka Brytania , póki co, nie odczuła, w tym zakresie, skutków zbliżającego się BREXIT-u.

 

Jak widzimy bardzo szybko i wielokierunkowo rozwija się rynek rosyjski, głównie, jeżeli chodzi o połączenia krajowe. Jednak i Aeroflot, jest bardzo ekspansywny w odniesieniu do tras międzynarodowych.

 

Wysoką pozycję zajmuje Polska. To, przede wszystkim, efekt znacznej decentralizacji ruchu lotniczego, polegającej na uruchamianiu przez ultra tanie linie, wielu bezpośrednich połączeń z portów regionalnych. Jednak i LOT ma tu swój dość znaczący wkład.

 

Rynkiem, który mknie do przodu jest Ukraina. A to dopiero początek. Dwie ultra-tanie linie – Ryanaiar i WizzAir dopiero kilka miesięcy temu zaczęły skokowo zwiększać tam oferowanie.

 

Ranking 23 lotnisk.

 

Lotnisko

Liczba nowouruchomionych połączeń

Berlin Tegel (TXL)

 111

Wiedeń

 94

Dusseldorf (DUS)

 62

Orlando (MCO)

 62

Paryż Charles de Gaulle (CDG)

 57

Denwer

 55

Ateny

 54

Monachium

 47

Palma de Mallorca

 47

Frankfurt

 46

Zurych

 45

Manchester

 45

Chicago O Hare (ORD)

 40

Moskwa-Szeremietiewo (SVO)

 39

St. Petersburg

 37

Mediolan – Malpensa (MXP)

 37

Tel Aviv

 37

Londyn – Stansted (STN)

 36

Austin

 35

Antalya

 35

Birmingham

 35

Londyn Gatwick (LGW)

 35

Lyon

 35

 

I w tym przypadku widzimy, jak duże perturbacje spowodowało bankructwo Air Berlin. TXL i DUS to były bazy tej linii, a VIE – baza spółki córki – Air Nikki.

 

Na tej liście jest niezbyt wiele globalnych hub-ów. W przypadku niektórych z nich – LHR, AMS, wynika to, przede wszystkim, z ogromnych ograniczeń slotowych. CDG ma jeszcze wolną przepustowość, ale tu istotne znaczenie ma bardzo zachowawcza strategia Air France-u. Trzy główne hub-y grupy LH – FRA, MUC i ZRH rozwijały się w podobnym tempie. W przypadku czwartego – VIE, o tak wysokiej pozycji zadecydował nie Austrian Airlines, ale europejskie tanie linie.

 

Szybko rozwijał się hub SU – Szeremietiewo oraz największe rosyjskie lotnisko nie-hub-owe – St. Petersburg.

 

Dzięki tanim liniom na tej liście znalazły się dwa lotniska londyńskie – baza Ryanaira – STN oraz główna baza U2 oraz ważna baza wielu innych linii, w tym Norwegian – LGW.

 

Znaczna liczba nowych połączeń z głównego, turystycznego lotniska Turcji – Antalyi, to kolejne potwierdzenie, że ten ruch wrócił do Turcji. Jednak nie przeszkodziło to Atenom w zajęciu znacznie wyższego miejsca, podobnie, jak PMI.

 

Według aktualnej bazy danych portalu na rok 2019 ogłoszono uruchomienie ponad 1000 nowych tras. Ale oczywiście nie oznacza to, że rok obecny będzie znacznie gorszy od ubiegłego. Wielu przewoźników, szczególnie tanich, dokona jeszcze zmian w swojej siatce połączeń w sezonie Lato 2019. A, jeżeli chodzi o Zimę 2019/2020 to prawie wszystko jeszcze przed nami. Musimy jednak pamiętać, że duży wpływ na liczbę nowo-uruchamianych w ubiegłym roku połączeń miały zdarzenia nadzwyczajne, a przede wszystkim, bankructwo AB.

 

 

Zdjęcie: Piotr Zowczak, epwa.pl

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl