Barometr Polska grudzień 2018. Coraz wolniejsze tempo wzrostu, ale świetny cały rok 2018. Część I

2019-02-06
 Drukuj

W grudniu, drugim miesiącu sezonu zimowego, w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie 3 159 tys. pasażerów. Oznacza to wzrost o 9,2%. W listopadzie było to 9,6%,w październiku - 11,0%, we wrześniu - 13,4%, w sierpniu - 16,3%, lipcu - 15,3%, czerwcu - 15,9% i w maju - 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w SZZ i SZY są szacowane z oferowania, a w LCJ dodatkowo, na podstawie łącznych danych za IV-ty kwartał.

 

Główny powód najniższej od początku roku dynamiki wzrostu to spadek oferowania W6. W lecie 2018 węgierski przewoźnik skokowo zwiększył swoją ofertę. Teraz przyszedł czas na korektę. W sezonie letnim do tak wysokich dynamik wzrostu bardzo przyczyniły się wyniki linii charterowych. Teraz, ze względu na sezonowość przewozów ich udział w rynku jest zdecydowanie mniejszy, a i osiągane wyniki nie są już tak imponujące.

 

Wśród linii rejsowych wciąż niekwestionowanym liderem, pod względem tempa wzrostu oferowania, a więc i przewozów pozostaje LOT. Dane o oferowaniu podajemy poniżej. Omówiliśmy je też w raporcie - "Oferowanie w sezonie Zima 2018/19 w porównaniu z sezonem poprzednim”.

 

W całym roku 2018 polskie porty obsłużyły 45 828 tys. pasażerów. To wzrost aż o 14,6%. Jednak początek roku oraz szczyt sezonu letniego zapowiadały jeszcze wyższą dynamikę. Jej spadek rozpoczął się w październiku. Powody tego zjawiska omówiliśmy w dwóch poprzednich Barometrach oraz w obecnym.

 

Jeżeli usuniemy efekt podwójnego liczenia pasażerów krajowych to podróże lotnicze z, do i wewnątrz Polski odbyło około 43 993 tys. pasażerów. Oznacza dynamikę na poziomie aż 16,2%. Jest ona znacznie wyższa niż dynamika liczby obsłużonych pasażerów, gdyż przewozy krajowe w roku 2018 były istotnie niższe, niż w roku 2017 – aż o 14,1%.

 

Te dobre wyniki polski rynek zawdzięcza ogromnemu wzrostowi przewozów charterowych oraz PLL LOT. Dysponujemy tu szczegółowymi danymi jedynie za pierwsze półrocze – patrz statystyki ULC. Jeżeli chodzi o drugie półrocze to dokładne dane podały porty specjalizujące się w przewozach charterowych, z wyjątkiem WAW, która w tym rankingu zajmuje drugie miejsce za KTW. W przypadku LO opieramy się na dokładnych danych o oferowaniu, w okresie lipiec – grudzień 2018.

 

Analogicznie, jak w poprzednim miesiącu i w grudniu do niższej dynamiki wzrostu przyczynił się spadek oferowania W6.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 3 745,5 (9,5),
  • LO: 1 028,2 (24,3!!)
  • FR: 1 021,0 (2,8),
  • W6: 764,2 (-2,8!!),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 315,7 (1,3),
  • U2: 108,2 (30,8!!),
  • AF/KL/HV: 95,4 (+18,8!),
  • DY/D8: 87,7 (56,0!!),
  • SK: 41,6 (-9,6!),
  • IAG (BA/VY): 35,0(-12,9!!),
  • AY: 20,3 (9,7).

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych najważniejszych linii, które operują, do co najmniej dwóch miast w Polsce.

 

Jeżeli chodzi o grudzień to aktualny jest tu komentarz umieszczony w poprzednim Barometrze. Z wielkiej czwórki tylko LOT nadal gna do przodu. Wśród średniaków, na naszym rynku, ekspansywny jest U2, który uruchomił połączenia z/do WAW, DY/D8, AF/KL oraz QR. Jednak udział polskiej linii w przewozach rozkładowych ciągle rośnie. Należy jednak pamiętać, że dzieje się to, w dużym stopniu, dzięki przewozom tranzytowym.

 

Od wielu miesięcy podajemy indeksy wzrostu ruchu do 2016. W przypadku grudnia było to 125,5%, listopada -126,1%, października - 133,6%, września - 134,7%, sierpnia - 136,8%, lipca - 136,4%, czerwca -134,4%, maja i kwietnia - 135,4%, marca -132,7%, lutego - 132,8%, a stycznia - 138,3%. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct. Jak widzimy i tu grudzień potwierdza trend spadkowy. Był to drugi miesiąc w tym roku, w którym dynamika spadła, i to zdecydowanie, poniżej 130%. Przyczyny tej sytuacji opisaliśmy powyżej.

 

Wyniki roczne.

 

W roku 2018 13 największych polskich lotnisk obsłużyło łącznie około 45 828 tys. pasażerów, co oznacza wzrost aż o 14,6% w stosunku do 2017 roku. W ciągu dwóch ostatnich lat wzrost wyniósł 34,3%, a w ciągu trzech nieznacznie przekroczył 50% (50,2%). Jak pokazują dane publikowane przez ACI – Europe i dotyczące portów europejskich (do listopada 2018) indeks roczny jest ponad dwukrotnie wyższy, niż średnia europejska (6,0%).

 

Jeżeli wyeliminujemy efekt podwójnego liczenia pasażerów krajowych to otrzymamy rzeczywistą liczbę podróżujących pasażerów – 43 993 tys.co oznacza wzrost aż o 16,2% w stosunku do roku 2017. W roku 2017 było to 17,1%, w 2016 - 11,49%, a w 2015 - 12,6%.

 

Tak duża, na różnica w indeksach wzrostu, ponad 1,5ppct, to efekt spadku, w roku ubiegłym, ruchu krajowego. Wyniósł on około 1835 tys. pasażerów – spadek o 13,8%! Był on spowodowany zejściem FR ze zdecydowanej większości połączeń krajowych – w październiku 2017. Ruch krajowy ustaliliśmy na podstawie danych ULC za I-sze półrocze 2018 oraz oferowania za drugie półrocze.

 

Jak pokazują nasze dane miesięczne i sezonowe, dotyczące oferowania, jak również dane ULC za dwa kwartały 2018, tak duże wzrosty ruchu rozkładowego to zasługa, przede wszystkim LO. W wielu materiałach opisywaliśmy dość szczegółowo kierunki rozwoju siatki połączeń polskiej linii zarówno na połączeniach dalekiego zasięgu, jak i na trasach obsługiwanych przez samoloty wąskokadłubowe. W6 miał bardzo wysokie indeksy wzrostu do wrześnie. Potem przyszedł czas na korektę. Na indeksie wzrostu FR mocno zaważył ogromny spadek ruchu krajowego. Dokładne dane podawaliśmy tu w kolejnych miesięcznych Barometrach.

 

Jeżeli chodzi o walkę konkurencyjną FR – W6 to opisywaliśmy ją szczegółowo wielokrotnie. Odnotowaliśmy tu wiele zmian w strategii i taktyce obu graczy. FR kontynuował ekspansję w KRK i POZ. W6 rozwijał się w jednej z twierdz FR – WRO – ale ograniczył bardzo ofertę w POZ i LUZ.

 

Grupa LH inwestowała „punktowo”. Tradycyjnie już w KRK i zdecydowała się na zmianę strategii w GDN i KTW. Stara się o utrzymanie dominacji w Zachodniej Polsce – WRO i POZ. Znacznie ograniczyła ofertę w WAW, gdyż EW zawiesił ważne biznesowe połączenie WAW-DUS.

 

Zwiększyła dość znacznie przewozy grupa graczy średniej wielkości (z punktu widzenia polskiego rynku):

  • Grupa AF/KLM, który nadal inwestowała w porty regionalne – zwiększanie oferowania w KRK i GDN, uruchomienie połączenia do WRO. W roku 2019 do AF dołączy tam KL,
  • easyJet po bardzo długich wahaniach zdecydował się wejść do WAW. Wiadomo też, że w 2019 uruchomi trasy z GDN,
  • pod koniec roku dość niespodziewanie uaktywnił się DY/D8,
  • QR skokowo zwiększył oferowanie do WAW. W niektóre dni tygodnia operuje aż trzy razy dziennie. Bardzo zdecydowanie walczy o ruch tranzytowy, głównie z/do Azji.

 

Do bardzo wysokiej dynamiki wzrostu liczby podróżujących pasażerów na trasach międzynarodowych (42 158 tys) – aż 18,0%,bardzo przyczyniła się prawdziwa eksplozja na rynku charterowym. W pierwszym półroczu ruch wzrósł aż o 35,6%!! A druga połowa roku była niewątpliwie jeszcze lepsza. W Katowicach ruch w całym roku zbliżył się do 2mln! (1,974 tys. -+35,3). WAW odnotował wzrost o ponad 20% - ruch około 1 750 tys., w Poznaniu przekroczył 0,8 mln - +65,8%, we Wrocławiu wzrósł aż o 73,6%, a w GDN przekroczył 400 tys. - +46,8%.

 

Koniec części I

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl