Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w grudniu 2018 i styczniu 2019

2019-02-28
 Drukuj

Wartość akcji linii lotniczych. W styczniu 2019 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z końcem grudnia aż o 7,7%. W grudniu spadła o 9,4%, w listopadzie wzrosła o 10%, a w październiku spadła o 10,1%. W styczniu wartość wszystkich akcji wzrosła w identyczny sposób - 7,7% (indeks FTSE).

 

W styczniu wartość akcji linii europejskich wzrosła o 8,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 5,8%, a północnoamerykańskich o 7,9%

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła aż o 16,3%!, europejskich aż o 27,1%!!, azjatyckich – o 15,3% a północnoamerykańskich – o 9,2%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie spadła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 9,5% (indeks FTSE).

 

Jak widzimy zmiany w wartościach akcji, w ostatnich miesiącach, były bardzo gwałtowne, ale w dłuższym horyzoncie czasowym dominuje jednak trend spadkowy. To efekt niepewności, co do cen paliwa, jak również trendu zmian w globalnej sytuacji gospodarczej.

 

Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2018.

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. III 2017

Wynik Kw. III 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

10

4

4

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

10,1

11,6

-1,2

5 169

754

89

9,3

9,5

-4,1

2 850

630

-351

18

Łącznie

9,4

6 012

8,2

3 129

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Próbka jest jeszcze zupełnie niereprezentatywna. Jedynie w przypadku linii północnoamerykańskich ma pewną wartość. W ich przypadku notujemy pogorszenie wyników, ale jego skala jest znacznie mniejsza niż w drugim i trzecim kwartale 2018.

 

Na wyniki czwartego kwartału pozytywnie powinny oddziaływać znaczne spadki w cenach paliwa, choć równocześnie IATA stwierdza, iż spadły średnie wpływy jednostkowe.

 

Płynność finansowa linii lotniczych.

 

 III kwartał 2017 III kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 16

10,5

11,9

-1,4

9,4

9,3

0,1

Azja 24

16,4

13,3

3,1

13,4

12,2

1,2

Europa 12

10,3

6,6

3,7

6,4

9,7

-3,3

Ameryka Łacińska 8

14,1

5,5

8,6

2,4

6,8

-4,4

Afryka/Bl.Wsch. 4

15,2

9,9

5,2

6,0

20,5

-14,6

Łącznie 64

11,9

10,1

1,8

 9,0

9,9

-0,9

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

IATA nie dysponuje jeszcze danymi za czwarty kwartał 2018. Powtarza dane za trzeci.

 

Próbka jest identyczna więc i komentarz jest ten sam:

„Jak widzimy pogorszenie wyników finansowych spowodowało pogorszenie wskaźników dotyczących płynności finansowej. W przypadku przewoźników europejskich dodatkowym czynnikiem było zwiększenie, i to znaczne, wydatków inwestycyjnych. To dość znane zjawisko – przewoźnicy podejmują decyzje inwestycyjne w bardzo dobrych czasach, a realizują je już w nieco gorszych, a czasami wręcz w złych”.

 

Ceny paliwa lotniczego.

 

Przez ostatnie trzy lata ceny paliwa rosły. Wzrost wydobycia oraz niezdolność OPEC do efektywnego wprowadzenia ograniczeń produkcji spowodowały, że pod koniec roku miały miejsce gwałtowne spadki. Jednak ceny zmieniały się z tygodnia na tydzień. W ostatnim okresie miały miejsce ponowne wzrosty związane z ograniczeniami wydobycia przez kraje OPEC oraz sankcjami wobec Wenezueli. Na początku lutego cena baryłki ropy wynosiła około 66$, a paliwa lotniczego – 82$. To znacznie poniżej szczytowych cen w października.

 

Oferowanie.

 

W grudniu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,1%, w porównaniu z rokiem 2017, czyli wolniej niż w listopadzie – 6,8%, i w październiku (6,3%), a szybciej niż we wrześniu (5,8%). Identyczny indeks wzrostu (6,1%) dotyczył całego roku 2018. Po uwzględnieniu czynników sezonowych wzrost jest nadal nieznacznie szybszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w październiku o 3,8%. To już dziesiąty miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z sytuacją, gdy oferowanie cargo rośnie dynamiczniej niż popyt. W całym roku 2018 oferowanie wzrosło o 5,4%. Indeks ten był o 2ppct wyższy niż wzrost popytu.

 

Popyt.

 

W grudniu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK wyniósł 5,3%. W listopadzie było to 6,2%, w październiku – 6,3%, a we wrześniu - 5,5%. To najniższy indeks wzrostu od początku roku 2018. Wolniejszy wzrost popytu na przewozy pasażerskie jest notowany w tym samym okresie, gdy obserwujemy globalne spowolnienie ekonomiczne.

 

W całym roku 2018 indeks wyniósł 6,5% i był znacznie niższy, niż w roku 2017 – 8,0%. Jednak po raz kolejny był wyższy od średniej wieloletniej.

 

W przypadku frachtu lotniczego, w grudniu odnotowano spadek przewozów mierzonych w FTK, o 0,5%. W listopadzie były na poziomie ubiegłorocznym, w październiku indeks wzrostu wyniósł 3,1%, a we wrześniu – 2,5%. W całym roku 2018 odnotowano indeks wzrostu 3,5%. Był on aż o 6,2ppct niższy, niż w roku 2017.

 

I tu istotne znaczenie ma pogorszenie globalnej sytuacji ekonomiczne oraz fakt, że pod koniec roku 2017 zakończony został cykl uzupełniania zapasów.

 

Uwaga:

  • wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).

 

W grudniu LF był na poziomie 80,4% i był niższy o 0,6ppct niż rok wcześniej. To dopiero czwarty przypadek w ostatnich dwóch latach, gdy miał miejsce spadek LF-a.

 

Po uwzględnieniu czynników sezonowych trend spadkowy LF-a notujemy od połowy 2018. Jednak w całym roku 2018 miała miejsce poprawa o 0,3ppct do rekordowego poziomu – 81,9%.

 

Globalny FLF w całym roku 2018 spadł o 0,9ppct w porównaniu z rokiem 2017. Praktycznie przez cały rok 2018 dominował trend spadkowy, a jedyną pociechą było utrzymywanie się na wysokich poziomach średnich wpływów jednostkowych.

 

Średnie wpływy jednostkowe.

 

W grudniu 2018 średnie wpływy jednostkowe, bez uwzględnienia przychodów dodatkowych, wzrosły nieznacznie, jeżeli uwzględniamy poziomy wyrażone w $. Pomimo tego w całym roku 2018 dominował trend spadkowy. I średnia całoroczna jest niższa o 4ppct niż w roku 2017. W przypadku przewozów w wyższych klasach podróży sytuacja była bardziej korzystna. Na początku roku 2018 miały miejsce wzrosty średnich wpływów jednostkowych. Później notowane były spadki, ale mniejsze, niż w przypadku przewozów w klasie ekonomicznej.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych.

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych jedenastu miesiącach 2018 wyniósł 5,2%. W wymiarze wartościowym było to 30%. W obu przypadkach udziały są zgodne z tymi, które odnotowano w roku 2017.

 

Na dwóch największych, pod względem masy wpływów uzyskiwanych w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji sytuacja była zróżnicowana. Na pierwszym zarówno ruch, jak i taryfy w klasie ekonomicznej rosły szybciej, niż w klasach Premium. Na drugim ruch w klasie ekonomicznej rósł szybciej, natomiast wzrost taryf był wolniejszy. Wyraźne spadki, w obu kategoriach odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor December 2018 – January 2019 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl