Barometr lotniska europejskie – luty 2019. Wyniki poszczególnych portów. Część II

2019-04-16
 Drukuj

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lutym 2019 wyniosła 5,0% i była wyższa niż w styczniu, a niższa niż w grudniu (6,1%), w listopadzie (6,4%) oraz w październiku (6,5%). W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 6,1% i był zdecydowanie niższy niż w roku 2017 – 8,5%. Wynik lutowy potwierdza nieznaczne osłabienie popytu.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – styczeń 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w miesiącu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/2017

Barcelona/BCN

8

3 267

7,7

16,7

6 541

7,4

16,8

Londyn/LGW

9

3 099

4,0

4,7

6 052

3,9

5,1

Rzym/FCO

11

2 716

5,6

8,9

5 474

5,1

6,0

Stambuł/SAW

12

2 485

4,4

20,6

5 246

3,5

24,7

Paryż/ORY

13

2 212

1,1

-1,7

4 588

0,3

0,9

Dublin

15

2 009

8,6

12,2

4 083

6,8

11,9

Oslo

16

1 994

1,9

5,8

3 933

2,7

6,1

Lizbona

18

1 893

2,2

17,5

3 872

2,7

18,2

Londyn/STN

19

1 874

8,2

13,4

3 804

7,7

11,9

Manchester

21

1 805

7,1

8,1

3 591

7,0

7,2

Sztokholm/ARN

 22

1 761

-2,6

-0,6

3 564

-2,5

-0,2

Mediolan/MXP

23

1 708

10,7

26,1

3 464

10,1

23,6

Berlin/TXL

24

1 696

32,6!

21,8!

3 298

37,2

19,1

Bruksela

25

1 639

-0,4

4,9

3 300

1,1

6,7

 Dusseldorf

27

1 558

12,0

3,8

3 198

13,8

4,2

 Helsinki

28

1 531

3,7

16,0

3 094

4,0

16,1

 Genewa

29

1 457

0,0

3,1

2 911

-0,1

2,9

Tel Awiw

30

1 412

8,9

29,9

2 901

9,8

28,2

Ateny

32

1 327

11,4

18,0

2 719

9,9

16,7

Londyn/LTN

33

1 192

13,2

12,4

2 348

12,5

14,2

Hamburg

37

1 096

0,9

0,5

2 168

-0,6

-0,4

Palma de Mallorca

45

896

14,6

24,4

1 735

16,7

27,3

Antalya

49

818

15,6

35,9

1 731

14,6

36,1

 

Większość portów w tej grupie osiągnęła lepsze wyniki niż wielkie hub-y, choć i w tym przypadku obserwujemy, z niewielkimi wyjątkami, spore spowolnienie tempa wzrostu. Wśród dużych portów obsługujących głównie tanie linie wyróżnia się, jak prawie zawsze, BCN. Nawet poza sezonem to jedno z najważniejszych lotnisk europejskich. Bardzo dobre wyniki, pomimo zbliżającego się BREXIT-u, miało kilka dużych portów brytyjskich w tym dwa obsługujące aglomerację londyńską - STN i LTN. Dane dotyczące tego drugiego lotniska publikujemy po raz pierwszy. Wysokie indeksy wzrostu miały lotniska, dla których bardzo ważny jest ruch turystyczno-wakacyjny – ATH, TLV, AYT i PMI. Zwracają też uwagę wyniki TXL. Wygląda na to, że port wręcz skorzystał na upadku AB. Wskazuje na to indeks wzrostu do 2017. Bankructwo AB nastąpiło dopiero na jesieni tamtego roku. Na ścieżkę wzrostu powróciła druga wielka baza AB – DUS. Po raz drugi niski indeks wzrostu miała LIS.

 

 Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej luty 2019

 

 Lotnisko

Miejsce w miesiącu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/2017

Moskwa/SVO

7

3 295

18,6

30,0

6 885

18,0

31,1

Wiedeń

20

1 864

25,6

33,8

3 695

25,0

30,2

Moskwa/DME

26

1 600

-9,8

-12,0

3 454

-10,1

11,6

Moskwa/VKO

31

1 346

10,7

30,0

2 859

11,2

164,7

Warszawa

34

1 168

10,2

24,4

2 361

8,3

24,2

St. Petersburg

38

1 083

13,5

20,7

2 313

13,8

20,7

Praga

40

978

4,1

18,0

1 957

4,5

16,9

Budapeszt

41

971

6,7

23,7

1 976

5,9

23,1

Bukareszt

44

935

10,4

15,5

1 931

10,0

16,5

Kijów/KBP

52

793

16,3

32,0

1 691

14,9

29,0

Kraków

 70

518

14,8

42,9

1 029

15,3

41,0

Sofia

73

498

5,2

9,2

1 025

5,4

10,8

Ryga

76

431

6,6

25,3

899

6,0

25,9

Belgrad

93

316

6,0

11,6

663

5,0

8,2

Wilno

94

314

5,0

22,9

653

5,4

21,9

Mińsk

99

283

16,2

33,8

601

15,6

146,7

Tbilisi

105

238

13,1

57,2

491

13,3

55,8

Wrocław

107

219

16,9

25,0

442

14,5

24,4

Rostów

111

207

6,7

21,2

437

3,4

21,6

Tallinn

114

195

13,9

30,4

400

15,5

31,2

Zagrzeb

116

181

6,1

17,1

371

2,8

15,2

Kluż

118

178

2,2

11,2

363

1,9

9,5

Tirana

120

176

14,0

25,5

398

8,0

19,9

Kiszyniów

122

161

7,9

16,9

358

4,7

14,9

Prisztina

126

138

11,9

27,7

307

14,7

32,9

Skopje

127

138

5,8

30,6

290

5,2

26,9

Bratysława

133

119

11,4

30,0

245

9,5

28,7

Timiszoara

137

109

-7,9

-4,0

213

-10,4

-5,8

Ljubljana

139

105

6,3

17,2

209

4,8

16,6

Kowno

152

77

22,7

42,2

159

21,2

41,3

Charków

159

66

23,5

64,7

138

21,9

57,5

Lublin

195

25

-29,7

8,2

50

-30,3

4,7

Brno

216

13

36,5

-6,5

24

21,0

-17,9

 

Aglomeracja moskiewska, w coraz większym stopniu, obsługiwana jest przez duo port SVO-VKO. Pierwszy jest bazą SU, a drugi taniej linii – Pobiedy, należącej do Grupy Aeroflotu. DME coraz szybciej traci na znaczeniu.

 

VIE mknie w niebywałym tempie dzięki „inwazji” prawie wszystkich głównych tanich linii europejskich.

 

Wielkość ruchu w PRG, BUD i BUH jest bardzo podobna. Przewaga, dość już znaczna WAW, to, przede wszystkim, ruch tranzytowy LO. Poziom ruchu bezpośredniego jest, najprawdopodobniej podobny.

 

Większość portów notuje wyraźne osłabienie trendu wzrostowego. Jednak dynamiki do 2017 są wciąż bardzo wysokie. To pokazuje, jak szybko rozwijał się nasz region w ostatnich dwóch latach.

 

Rynek ukraiński ma stabilnie bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Coraz większą rolę odgrywają tu tanie linie – Wizz Air i Ryanair.

 

Wybrane porty regionalne luty 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w roku.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Gran Canaria

35

1 124

0,4

7,1

2 304

0,2

6,8

Ankara

36

1 114

-18,5

13,1

2 327

-20,5

14,3

Malaga

40

1 051

9,2

15,2

2 063

8,9

16,0

Edynburg

43

939

11,0

15,9

1 860

10,4

16,9

Mediolan/BGY

46

895

5,1

11,5

1 850

3,7

11,-

Berlin/SXF

48

842

-5,8

-8,4

1 659

-6,5

-8,4

Lyon

50

810

9,1

18,8

1 603

8,9

17,5

Birmingham

53

792

3,5

-2,1

1 573

4,1

-0,7

Alicante

54

782

10,1

13,9

1 567

10,6

14,3

Nicea

55

775

7,2

11,5

1 535

5,5

14,3

Stuttgart

56

685

2,8

17,0

1 362

4,8

15,4

Kolonia

57

683

-7,1

-3,1

1 389

-7,1

-4,2

Wenecja

59

641

7,2

13,5

1 256

7,9

14,3

 Mediolan/LIN

60

638

-4,7

-6,5

1 277

-4,6

-8,3

Glasgow

67

534

-5,7

-11,6

1 061

-7,5

-11,7

Charleroi

71

513

1,2

5,9

1 068

2,9

8,9

Keflawik

72

508

-6,5

4,4

1 043

-6,3

6,4

Goeteborg

74

443

-2,9

-0,6

897

-2,1

0,3

Bergen

75

436

4,8

8,5

871

5,2

9,2

Rzym/CIA

80

413

-3,8

-7,6

871

-2,5

-4,4

Eindhoven

81

398

1,9

15,2

796

0,9

15,0

Turyn

89

337

3,1

0,6

676

4,7

2,1

Hanower

90

322

1,4

12,6

644

0,7

9,8

Trondheim

92

320

0,5

-1,1

634

1,5

0,0

Larnaka

95

308

-1,0

10,0

636

0,7

9,7

Luksemburg

100

270

11,2

29,1

531

10,1

28,2

Billund

109

216

2,1

14,6

434

2,9

15,1

East Midlands

110

216

-1,1

-7,6

432

0,0

-4,7

Sztokholm/BMA

121

175

-7,4

-9,9

350

-6,4

-6,4

Malmoe

128

137

-11,2

-13,4

275

-11,8

-12,3

Sztokholm/NYO

130

128

1,0

18,2

258

-0,1

17,3

Brema

131

128

-13,5

-8,2

267

-9,4

-3,7

Gerona

183

34

-16,6

-11,9

71

-13,0

-9,4

 

Wyniki były podobne do styczniowych. Miało miejsce jeszcze większe ich zróżnicowanie. Bardzo wiele portów notuje wyraźne osłabienie koniunktury. Słabe wyniki miała liczna grupa lotnisk położona w pobliżu „olbrzymów” – GRO, BRE, MMX, CIA, BMA. W dużym stopniu to efekt zmienności w polityce handlowej tanich linii.

 

W Niemczech „przegrupowanie sił” po bankructwie AB. SXF i CGN notują dużo słabsze wyniki, po zwolnieniu się slotów w DUS i na TXL.

 

Większość lotnisk w Południowej Europie nie gna już tak do przodu, gdyż do gry o ruch turystyczni-wakacyjny wróciła Turcja.

 

Keflawik ma problemy związane z niewypłacalnością WOW Air. Ale najgorsze dopiero przed portem.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl