Wartość akcji linii lotniczych. W marcu 2019 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) spadła o 4,3%. W lutym nie zmieniła się, w styczniu wzrosła o 7,7%, w grudniu spadła o 9,4%, w listopadzie wzrosła o 10%, a w październiku spadła o 10,1%. W marcu wartość wszystkich akcji wzrosła o 1,0% (indeks FTSE).
W marcu wartość akcji linii europejskich spadła aż o 10,8%, azjatyckich (plus Pacyfik) wzrosła tylko o 0,3 %, a północnoamerykańskich spadła o 4,8%.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła aż o 16,7%!, europejskich aż o 31,1%!!, azjatyckich – o 11,5% a północnoamerykańskich – o 11,3%.
Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 0,3% (indeks FTSE). Od początku roku wartość wszystkich akcji linii lotniczych wzrosła o 3,2%, a w tym europejskich – spadła o 4,0%, azjatyckich wzrosła o 7,4%, a północnoamerykańskich o 1,9%. Według indeksu FTSE globalna wartość wszystkich akcji wzrosła w tym czasie o 11,5%.
Jak widzimy, w odróżnieniu od ogólnego nastawienia inwestorów, pesymizm w odniesieniu do akcji linii lotniczych pogłębia się. Główny powód to niepewność dotycząca cen ropy naftowej. W przypadku Europy dodatkowym problemem jest ogromne zamieszanie spowodowane chaosem BREXIT-owym. Więcej niż symboliczne znaczenie miało niedawne bankructwo WOW Air.
Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2018.
Liczba linii |
Region |
Wynik Kw. IV 2017 |
Wynik Kw. IV 2018 |
||
EBIT % |
Wynik netto |
EBIT % |
Wynik netto |
||
16 41 31 11 10 |
Ameryka Płn. Azja/Pacyfik Europa Ameryka łacińska Inne |
9,7 7,6 4,6 6,7 -5,9 |
4 174 3 051 82 265 -124 |
9,2 4,6 0,05 4,9 -5,1 |
2 986 -57 -59 61 -374 |
109 |
Łącznie |
7,2 |
7 448 |
4,7 |
2 675 |
Uwagi:
Próbka jest już w pełni w pełni reprezentatywna. Z wyjątkiem przewoźników z Ameryki Północnej obserwujemy dość znaczne pogorszenie wyników finansowych, jednak jest ono nieco mniejsze niż w trzecim kwartale roku. W przypadku linii europejskich istotne znaczenie miał wzrost cen paliwa oraz spadek średnich wpływów jednostkowych związany z nad-oferowaniem na kluczowych rynkach. W Ameryce Północnej od dawna świetne wyniki finansowe to efekt ogromnej konsolidacji rynkowej, która w ogromnym stopniu ograniczyła konkurencję.
Płynność finansowa linii lotniczych.
IV kwartał 2017 |
IV kwartał 2018 |
|||||
Region Próbka |
Płynność netto |
Capex |
Dostępna gotówka |
Płynność netto |
Capex |
Dostępna Gotówka |
Ameryka Północna 16 |
10,2% |
13,6% |
-3,4% |
11,0% |
13,1% |
-2,0% |
Azja 21 |
12,1% |
15,5% |
-3,5% |
8,4% |
15,1% |
-6,8% |
Europa 12 |
8,9% |
13,1% |
-4,2% |
-0,2% |
11,6% |
-11,9% |
Ameryka Łacińska 6 |
9,2% |
4,7% |
4,5% |
18,5% |
10,2% |
8,4% |
Inne 4 |
4,9% |
7,7% |
-2,9% |
-1,7% |
11,5% |
-13,2% |
Łącznie 59 |
10,0% |
13,2 |
-3,2% |
7,3% |
12,7% |
-5,4% |
Uwagi: .
Z wyjątkiem Ameryki Północnej oraz Łacińskiej obserwujemy istotne pogorszenie płynności finansowej. Wyjątkowo duży był on w przypadku przewoźników europejskich, pomimo spadku, w ich przypadku, wydatków inwestycyjnych.
Oczywiście ma to bezpośredni związek ze znacznie gorszymi wynikami finansowymi.
Ceny paliwa lotniczego.
Ceny ropy oraz paliwa lotniczego w marcu, podobnie, jak w styczniu i lutym rosły, choć nieco wolniej. Główne powód to decyzja OPEC o ograniczeniu wydobycia oraz sankcje nałożone na Iran i Wenezuelę przez USA. Na początku kwietnia 2019 cena baryłki ropy wynosiła około 71$, a paliwa – 84 - 85$. Były to poziomy najwyższe od listopada ubiegłego roku. Stabilny wzrost wydobycie ropy z łupków w USA ogranicza efekt wspomnianych czynników negatywnych.
Oferowanie.
W lutym 2019 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,4%. W styczniu było to 6,4%, w grudniu - 6,1%, w listopadzie – 6,8%, i w październiku - 6,3%. Indeks wzrostu w całym roku 2018 wyniósł 6,1% Po uwzględnieniu czynników sezonowych wzrost oferowania jest nadal nieznacznie szybszy niż wzrost popytu. Za ostatnie sześć miesięcy indeks poddany annualizacji wynosi 5,2% i jest o 0,7ppct wyższy od indeksu wzrostu ruchu.
Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w lutym jedynie o 2,7%. To najniższy indeks wzrostu od lutego 2017.
Popyt.
W lutym 2019 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK wyniósł 5,3%. W styczniu odnotowano bardzo krótkotrwałe ożywienie - 6,5%. W grudniu było to 5,3%, w listopadzie - 6,2%, w październiku – 6,3%, a we wrześniu - 5,5%.
Jak już wspomnieliśmy poddany annualizacji indeks wzrostu za ostatnie sześć miesięcy to jedynie 4,5%. W pierwszej połowie 2018 indeks wyniósł aż 8,0%! W całym roku 2018 indeks wyniósł 6,5% i był znacznie niższy, niż w roku 2017 – 8,0%. Jednak po raz kolejny był wyższy od średniej wieloletniej.
Sytuacja na rynku cargo była nie tylko zła, ale kryzys wręcz pogłębiał się. Spadek mierzony w FTK wyniósł aż 4,7%. W styczniu było to 1,8%, a w grudniu - 0,5%.W listopadzie przewozy były na poziomie ubiegłorocznym, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%. Wynik lutego był najgorszy od trzech lat. W całym roku 2018 odnotowano indeks wzrostu 3,5%. Był on aż o 6,2ppct niższy, niż w roku 2017.
Uwaga:
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).
W lutym LF wyniósł 80,6% i był tylko o 0,1ppct niższy niż rok temu. Co prawda po uwzględnieniu czynników sezonowych odnotowano minimalną poprawę, jednak i tak nie możemy mówić o odwróceniu się trendu spadkowego, który rozpoczął się od połowy 2018. W całym roku 2018 miała miejsce poprawa o 0,3ppct do rekordowego poziomu – 81,9%.
Globalny FLF ma nadal silny trend spadkowy i jest obecnie aż o 3,5ppct niższy niż rok temu. W wartościach bezwzględnych, po annualizacji, jest na poziomie tak niskim, jaki ostatni raz odnotowano w okresie tuż po wielkim kryzysie finansowym 2008 -2009.
Średnie wpływy jednostkowe.
IATA dysponuje jedynie danymi styczniowymi. W tamtym miesiącu średnie wpływy jednostkowe, bez uwzględnienia przychodów dodatkowych, spadły o 5% w porównaniu z grudniem 20018 i o 4% w porównaniu ze styczniem 2018. Jedynie w przypadku wpływów dla wyższych klas podróży odnotowano minimalny wzrost w porównaniu z grudniem, ale i tu miał miejsce spadek w porównaniu ze styczniem 2018.
W roku 2019 pogłębiają się różnice pomiędzy średnimi wpływami w klasie ekonomicznej i w klasach wyższych. W tych drugich ruch jest zdecydowanie mniej wrażliwy cenowo i przewoźnicy łatwiej mogą zrekompensować sobie, poprzez podwyżki taryf, wyższe koszty operacyjne.
Podróże w wyższych klasach serwisowych.
W styczniu udział ruchu w wyższych klasach podróży w łącznej liczbie podróży, w porównaniu ze styczniem 2018 spadł o 0,2ppct do poziomu 5,1%. Jednak w ujęciu wartościowym poprawił się o 0,3ppct do poziomu 30%
Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w całym roku 2018 wyniósł 5,2%. W wymiarze wartościowym było to 30%.
Na najważniejszych dla nas rynkach sytuacja była zróżnicowana. W przypadku Północnego Atlantyku średni poziom taryf był niezmieniony, w porównaniu ze styczniem 2018 a wzrost ruchu był minimalnie szybszy w klasie ekonomicznej. Na rynku Europa Azja średnie taryfy w klasie ekonomicznej rosły wolniej, a ruch szybciej. Analogicznie wyglądała sytuacja w przypadku ruchu wewnątrz-europejskiego, z tym, że spadek udziału ruchu w wyższych klasach był tu jeszcze szybszy.
W publikacji IATA Airlines Financial Monitor - February – March 2019 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.
Źródła: IATA, PRTL.pl
Marek Serafin
PRTL.pl
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl