Barometr Świat – marzec 2019. Znaczne osłabienie trendu wzrostowego popytu

2019-05-13
 Drukuj

W marcu 2019 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie jedynie 3,1%. W lutym było to 5,3%, w styczniu - 6,5%, w grudniu - 5,3%,w listopadzie - 6,2%, w październiku - 6,3%,we wrześniu - 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. Indeks marcowy był aż o 3,4ppct. niższy od indeksu całego roku 2018 (6,5%).

 

Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) uległ istotnemu pogorszeniu - w porównaniu z marcem 2018 aż o 0,9ppct. Indeks marcowy i indeks narastająco (4,8%) są istotnie niższe zarówno od średniego indeksu za okres ostatnich 10 lat – 6,1%, jak i 5 lat – 7,1%.

 

Po raz kolejny wzrost ruchu na trasach międzynarodowych (2,5%) był zdecydowanie niższy, niż na trasach krajowych (4,1%).

 

Oceniając wyniki marca musimy uwzględnić, że w roku ubiegłym Wielkanoc przypadła 1.04 i bardzo znaczna część świątecznego ruchu odbyła swoje podróże jeszcze w marcu.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA - marzec 2019 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z marcem 2018 oraz PLF. Dane narastająco.

 

 

Region

                   Marzec  2019/2018

Rok 2019/2018 narastająco

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

4,9

5,4

83,7

-0,4

6,4

7,1

81,6

-0,5

Ameryka Płn.

4,9

5,0

85,0

-0,1

4,7

4,4

81,9

0,2

Azja/Pacyfik

1,9

3,5

 81,2

-1,3

5,4

5,4

81,6

0,0

Afryka

2,6

2,0

72,0

0,4

3,0

1,7

71,1

0,9

Ameryka Łac.

5,6

5,1

81,5

0,3

5,3

5,7

81,7

-0,3

Bliski Wsch.

-3,0!!

2,1

73,9!!

-1,3

-1,3

2,6

73,8

-2,9!

Łącznie

3,1

4,2

81,7

-0,9

4,8

5,2

80,6

-0,4

 

W marcu warto odnotować:

  • bardzo dobre wyniki przewoźników północno-amerykańskich i już tylko, relatywnie, niezłe wyniki linii europejskich. W przypadku tych drugich dopiero wyniki kwietnia pokażą, jak silne jest obecnie osłabienie trendu wzrostowego popytu oraz, czy istotne spadki LF-a to zjawisko przejściowe.
  • bardzo słabe wyniki linii azjatyckich. Dla nich ubiegłoroczna data Wielkanocy nie powinna mieć takiego znaczenia, jak w przypadku europejskich, czy też północno-atlantyckich,
  • tragiczne wręcz wyniki linii bliskowschodnich. Główną rolę odgrywają tu przewoźnicy z rejonu Zatoki Perskiej. Wygląda na to, że możemy mówić tu już o sytuacji kryzysowej. Ale czy skłoni je do istotnej korekty strategii rozwoju?

 

Według analizy IATA, poddany anualizacji średni indeks wzrostu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jest solidny – 4,1%, ale zdecydowanie niższy, niż rok wcześniej- aż 8,6%. Istotne znaczenie ma tu wyraźne osłabienie globalnej sytuacji ekonomicznej, na które wskazuje znaczny spadek indeksu PMI (Purchasing Managers Index). Korelacja pomiędzy trendem zmian tego indeksu i trendem zmian indeksu przewozów mierzonych w RPK jest bardzo duża.

 

 

Przewozy międzynarodowe i krajowe: marzec 2019 do marca 2018 i narastająco.

 

 

Region

Marzec 2019/2018

Marzec  2019

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

%

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

4,7

5,4

84,2

-0,6

6,5

7,2

82,3

-0,6

Ameryka Płn.

3,0

2,6

83,7

0,3

4,1

3,2

81,2

0,7

Azja/Pacyfik

2,0

4,0

80,1

-1,6

4,4

4,6

80,9

-0,1

Afryka

2,1

1,1

71,4

0,7

3,2

1,5

70,7

1,2

Ameryka Łac.

5,5

5,8

81,9

-0,2

5,2

6,2

81,9

-0,8

Bliski Wsch.

-3,0

2,3

74,0

-4,0

-1,1

2,8

73,8

-2,9

Łączn. międz.

2,5

4,0

80,8

-1,2

4,3

5,0

80,0

-0,5

Brazylia

3,2

2,1

80,9

0,9

3,7

2,9

82,6

0,7

Chiny

2,9

4,4

84,2

-1,2

9,4

9,3

84,1

0,1

Indie

3,1

4,7

86,6

-1,4

7,8

10,4

87,1

-2,1

Japonia

4,2

3,6

74,5

0,4

3,4

2,9

70,5

0,3

Rosja

14,2!

11,1

80,5

2,2

11,7

11,1

77,7

0,4

USA

6,3

6,9

85,9

-0,5

5,3

5,4

82,4

-0,1

Łączn. Kraj

4,1

4,5

83,4

-0,3

5,6

5,7

81,7

0,0

 

W marcu warto zwrócić uwagę na:

  • wysoki indeks wzrostu oferowania na trasach międzynarodowych linii europejskich, który, był bezpośrednią przyczyną spadku, i to dość znacznego LF-a.
  • słabe wyniki przewoźników z prawie wszystkich kontynentów na trasach międzynarodowych.
  • zupełnie zaskakująco słabe wyniki przewoźników chińskich na trasach domestic. Miały one istny wpływ na wyniki globalne, gdyż chińskie przewozy krajowe to już 9,5% rynku globalnego.
  • na bardzo niski indeks wzrostu na trasach krajowych w Indiach istotny wpływ miały problemy finansowe dużej linii Jet Airways, które spowodowały anulacje wielu rejsów. Dodatkowo operacje w porcie bombajskim były przerywane ze względu na prace na pasie startowym.
  • świetne wyniki przewoźników północnoamerykańskich tym razem tylko na połączeniach krajowych. Znaczne wzrosty oferowania wskazują, że zdecydowali się oni na większe inwestycje w rynek, w sytuacji ogólnie dobrej sytuacji ekonomicznej.
  • tym razem wręcz wspaniałe wyniki na trasach domestic, linii rosyjskich.

 

Przewozy cargo.

 

W marcu  przewozy cargo wzrosły, ale tylko o 0,1%, w lutym spadły, w FTK, aż o 4,7%, w styczniu o 1,8%, w grudniu - 0,5%, w listopadzie indeks był zerowy, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu – o 2,3%, w czerwcu – o 2,7%, w maju - o 4,2%, w kwietniu – o 4,1%. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 3,5%. W marcu 2019 FLF spadł o 1,5ppct do poziomu 49,5%. W całym roku 2018 FLF wyniósł 49,1% - spadek o 0,9ppct.

 

Narastająco: FTK – spadek o 2,0%. FLF spadek o 2,5ppct do poziomu 46,5%.

 

Wyniki regionalne - marca i narastająco:

  • Linie europejskie: wzrost przewozów w FTK o 3,6% przy wzroście oferowania o 6,4%, FLF: 56,0%, spadek o 1,5ppct.Narastająco: FTK wzrost o 0,3%. FLF – 53,1% (-2,4ppct.)
  • Przewoźnicy azjatyccy: spadek przewozów o 3,4%, a FLF 55,6% (1,4ppct). Narastająco: FTK spadek o 6,4%, FLF 50,2% (-4,1ppct).

 

Po czterech miesiącach spadków miał miejsce minimalny wzrost. To jednak nie jest powód do optymizmu, gdyż w tym przypadku data Wielkanocy w 2018 spowodowała pewne zaniżenie bazy porównawczej. Po anualizacji trend jest nadal ujemny i wynosi około -1,4%. I tu niski poziom wskaźnika PMI potwierdza dość słabą globalną sytuację ekonomiczną, w tym w odniesieniu do zamówień eksportowych.

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 


Zdjęcie: FB Pristina Airport

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl