Barometr lotniska europejskie – marzec 2019. Część II. Wyniki poszczególnych portów

2019-05-27
 Drukuj

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w marcu 2019 wyniosła 3,8% i była najniższa od bardzo wielu miesięcy. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 6,1% i był zdecydowanie niższy niż w roku 2017 – 8,5%. Wynik marca to kolejne potwierdzenie osłabienia popytu.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – marzec 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w miesiącu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/2017

Barcelona/BCN

7

3 966

3,5

14,5

10 507

5,9

15,9

Londyn/LGW

10

3 623

4,3

6,9

9 675

4,0

5,8

Rzym/FCO

11

3 316

3,0

8,4

8 790

4,3

6,9

Stambuł/SAW

12

2 806

3,1

18,4

8 052

3,3

22,4

Paryż/ORY

13

2 667

1,0

5,2

7 255

0,6

2,4

Dublin

14

2 451

8,8

12,5

6 534

7,6

12,2

Lizbona

16

2 382

6,7

25,0

6 254

4,2

20,7

Oslo

19

2 318

2,7

4,6

6 250

2,7

5,5

Londyn/STN

20

2 110

6,1

12,1

5 914

7,1

12,0

Sztokholm/ARN

 21

2 085

-6,1

-0,9

5 649

-3,8

-0,5

Mediolan/MXP

22

2 081

11,5

27,3

5 545

10,6

24,9

Manchester

23

2 068

3,4

7,2

5 659

5,6

7,2

Bruksela

24

1 996

2,0

6,4

5 296

1,4

6,6

Berlin/TXL

26

1 968

25,1

28,0

5 266

32,4

22,3

Dusseldorf

27

1 967

10,5

2,4

5 165

12,5

3,5

Helsinki

28

1 745

2,8

16,7

4 840

3,6

16,3

Tel Awiw

29

1 737

-1,1

22,3

4 638

5,4

25,9

Genewa

30

1 716

3,2

5,0

4 627

1,1

3,7

Ateny

31

1 651

8,9

19,9

4 370

9,5

17,9

Hamburg

33

1 362

-0,8

-1,3

3 530

-0,7

-0,7

Palma de Mallorca

38

1 301

2,5

17,5

3 037

10,2

22,9

Antalya

42

1 164

11,0

40,8

2 896

13,2

38,0

 

I w tym przypadku obserwujemy, z niewielkimi wyjątkami, spore spowolnienie tempa wzrostu. Większość portów ma indeksy w przedziale 2-5%. Pozytywnie wyróżniają się, między innymi, DUB, dzięki stabilnemu rozwojowi północnoatlantyckiej oferty EI, MXP, dzięki stabilnemu wzrostowi oferowania tanich linii i ATH. Oddzielny temat to dwa porty niemieckie – TXL oraz DUS, które po krótkim kryzysie związanym z bankructwem Air Berlin rozwijają się bardzo szybko. Szczególnie w tym pierwszym przypadku przewozy są już wyższe, i to zdecydowanie, niż przed upadłością AB.

 

Dobre wyniki ma AYT. Potwierdzają one, że ruch wakacyjno-turystyczny wrócił do Turcji. O przyczynach małego kryzysu szwedzkiego (ARN) pisaliśmy już wcześniej.

 

 Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej marzec 2019

 

 Lotnisko

Miejsce w miesiącu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/2017

Moskwa/SVO

8

3 822

17,0

32,6

10 707

17,6

31,7

Wiedeń

17

2 365

23,9

37,1

6 060

24,6

32,8

Moskwa/DME

25

1 991

-3,6

-4,2

5 445

-7,8

-9,0

Moskwa/VKO

32

1 603

16,9

41,1

4 462

13,2

101,3

Warszawa

35

1 339

7,9

23,9

3 700

8,1

24,1

St. Petersburg

36

1 331

16,3

30,7

3 644

14,7

24,2

Praga

39

1 232

4,0

17,8

3 187

4,3

17,3

Budapeszt

41

1 173

5,3

24,1

3 147

5,7

23,5

Bukareszt

45

1 059

5,8

12,4

2 990

8,5

15,0

Kijów/KBP

51

964

15,6

39,9

2 655

15,2

32,8

Kraków

 68

604

17,5

39,2

1 633

16,1

40,3

Sofia

71

572

2,9

11,0

1 598

4,5

10,9

Ryga

76

532

5,4

26,9

1 431

5,8

26,3

Belgrad

94

372

1,6

8,0

1 035

3,7

8,1

Wilno

96

357

-0,5

19,3

1 010

3,2

21,0

Mińsk

98

331

15,7

26,3

932

15,7

84,4

Tbilisi

100

314

8,0

47,3

805

11,2

52,4

Wrocław

108

243

14,4

24,6

684

14,5

24,5

Rostów

111

239

9,0

23,6

677

5,3

22.3

Zagrzeb

112

232

4,1

21,7

604

3,3

17,6

Tallinn

113

231

9,7

24,5

631

13,3

28,7

Tirana

118

212

10,3

20,5

610

8,8

20,1

Kluż

121

200

-1,5

6,7

563

0,7

8,5

Kiszyniów

122

187

8,9

20,4

545

6,1

16,7

Prisztina

125

169

12,7

34,0

476

14,0

33,3

Skopje

126

164

4,8

31,0

454

5,0

28,4

Bratysława

133

140

8,3

30,5

386

9,0

29,3

Poznań

136

137

-5,3

23,8

388

-4,2

25,7

Ljubljana

137

134

3,1

22,6

343

4,1

18,9

Timiszoara

141

123

-4,0

-5,4

335

-8,2

-5,6

Kowno

152

85

18,0

37,2

245

20,1

39,8

Charków

155

83

42,1

76,1

221

28,8

64,0

Lublin

193

26

-33,2

8,2

76

-31,3

5,9

Brno

211

14

23,7

-15,4

37

22,0

-17,0

 

Bardzo wyraźnie widać już zdecydowane spowolnienie tempa wzrostu rynku w naszym regionie. Istotne znaczenie ma tu zmiana strategii dwóch ultra-tanich linii – W6 i FR. Po kilku sezonach ogromnych wzrostów oferowania i gry strategicznej o najważniejsze rynki, ustabilizowały one ofertę. Jedyny istotny wyjątek to Ukraina. Powód dobrze znamy.

 

SVO szybko dołącza do czołówki hub-ów europejskich. Zarówno dzięki szybkiemu wzrostowi przewozów tranzytowych Europa-Azja SU, jak i coraz większej dominacji na rynku przewozów domestic – tu kosztem DME. VKO rozwija się dzięki ekspansji taniej spółki córki Aeroflotu – Pobedy.

 

Rośnie przewaga WAW nad największymi konkurentami w Europie Środkowej, dzięki przewozom tranzytowym LO.

 

Oczywiście nie możemy popadać w nadmierny pesymizm, jeżeli chodzi o całość naszego regionu. Indeksy do roku 2017 pokazują, jak dynamiczny był to rozwój. Po każdym okresie ultraszybkiej ekspansji przychodzi czas na stabilizację i skoncentrowanie się na wynikach finansowych.

 

Wybrane porty regionalne marzec 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w roku.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

34

1 350

4,7

12,8

3 414

7,2

14,7

Gran Canaria

37

1 302

1,0

11,1

3 606

0,5

8,3

Ankara

40

1 199

-21,3

9,0

3 525

-20,8

12,4

Edynburg

43

1 107

14,8

14,9

2 967

12,0

16,1

Mediolan/BGY

46

1 020

5,0

9,9

2 870

4,2

10,6

Alicante

47

996

4,1

9,8

2 563

8,0

12,5

Nicea

48

982

1,7

14,8

2 517

4,0

14,4

Berlin/SXF

50

966

-8,1

0,1

2 624

-7,1

-5,5

Lyon

52

956

11,2

20,8

2 559

9,7

18,7

Birmingham

54

902

3,1

-0,3

2 475

3,7

-0,6

Stuttgart

55

890

4,5

16,4

2 252

4,6

15,6

Kolonia

57

853

-8,8

-3,6

2 242

-7,7

-3,9

Wenecja

58

807

9,3

18,4

2 063

8,5

15,9

Mediolan/LIN

59

743

-4,1

-5,8

2 020

-4,4

-7,4

Glasgow

66

647

-2,8

-8,4

1 708

-5,8

-10,5

Charleroi

69

601

2,9

11,2

1 669

2,9

9,7

Keflawik

70

587

-12,9

0,6

1 630

-8,8

4,2

Bergen

73

512

8,5

7,3

1 383

6,4

8,5

Goeteborg

74

494

-7,3

-3,5

1 392

-4,0

-1,0

Rzym/CIA

77

494

0,9

-2,0

1 364

-1,3

-3,5

Eindhoven

78

483

7,5

16,6

1 283

3,6

16,0

Londyn/LCY

88

423

10,8

5,3

1 127

9,4

8,0

Hanower

89

416

-1,7

6,0

1 060

-0,2

8,2

Trondheim

92

376

7,1

-2,1

1 011

3,5

-0,8

Turyn

93

373

2,0

-0,7

1 050

3,7

1,1

Luksemburg

99

323

8,0

32,6

854

9,3

29,8

East Midlands

106

256

-6,0

-7,7

688

-2,3

-5,8

Billund

107

248

-3,6

10,7

682

0,4

13,5

Sztokholm/BMA

119

204

-4,6

-11,3

554

-5,7

-8,2

Malmoe

128

159

-10,6

-13,9

434

-11,4

-12,9

Brema

130

152

-23,1

-11,5

419

-14,9

-6,7

Sztokholm/NYO

131

145

-3,9

12,4

402

-1,5

15,5

Gerona

180

40

-44,9

-36,3

110

-28,0

-21,3

 

Tu komentarz może być taki sam, jak w przypadku bardzo dużych portów nie-hubowych. Jedyna istotna różnica to znacznie większe uzależnienie od strategii i polityki handlowej tanich linii. Zwracają uwagę:

  • słabe wyniki CGN związane z przenoszeniem się części operacji do DUS. Chodzi głównie o dalekodystansowe połączenia EW. Po kilku latach bardzo szybkiego wzrostu mały kryzys przeżywa SXF. Tu operacje są przenoszone do TLX, gdzie zwolniło się mnóstwo slotów. W obu przypadkach to konsekwencje bankructwa AB,
  • dobre wyniki dwóch specyficznych portów LCY i LUX, w których bardzo dużą rolę odgrywa ruch wysokopłatny,
  • bardzo zróżnicowane wyniki portów brytyjskich,
  • fatalne wyniki lotnisk szwedzkich. Stosunkowo najlepiej broni się port ultra-tanich linii – NYO. W przypadku MMX znaczna część ruchu przeniosła się do pobliskiej CPH,
  • kryzys islandzki będący konsekwencją upadłości WOW,
  • zaskakująco dobre wyniki portów norweskich.

 


Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl