Niekorzystne dla polskich pasażerów wyniki przynosi analiza, dostarczonych przez AirHelp, danych dotyczących ruchu lotniczego w Polsce w trzech kwartałach 2019 roku. Wraz ze wzrostem liczby obsługiwanych podróżnych rośnie też liczba zakłóconych rejsów lotniczych. Na najbardziej obleganym polskim lotnisku – warszawskim porcie im. Fryderyka Chopina punktualność spadła do 70% (w porównaniu do 75% w 2017). W całym kraju 1 lot na 4 jest zakłócony.
Jak wynika z analizy AirHelp, w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2019 r. wskaźnik zakłóconych lotów wyniósł 26% – co czwarty lot był opóźniony o co najmniej 15 minut bądź odwołany. Mimo pogarszających się prognoz dla polskich podróżnych Polska pozostaje poza 10 krajów z największym odsetkiem zakłóconych lotów w Unii Europejskiej, zajmując 14. pozycję i znajdując się tym samym w połowie rankingu. Zestawienie to opracowane zostało na podstawie danych AirHelp – wiodącej firmy specjalizującej się w prawach pasażerów linii lotniczych, uwzględniających 95% światowych statystyk o ruchu lotniczym. W okresie od stycznia do końca września tego roku liderem niechlubnego rankingu zostały Węgry. Zarówno tam, jak i w Portugalii więcej niż co trzeci lot był zakłócony. Największą punktualnością mogą się za to poszczycić lotniska litewskie, które bez przeszkód obsłużyły w tym czasie ponad 85% połączeń.
Natomiast biorąc pod uwagę całą Unię Europejską, po rekordowym 2018 roku, liczba wszystkich zakłóconych lotów spadła do nieco ponad 1,3 mln (dane za trzy pierwsze kwartały roku), dotykając ponad 164 miliony pasażerów. Wielu problemów nie dało się uniknąć ze względu na nadzwyczajne okoliczności takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne, jednak częstokroć przyczyna zakłóceń leżała po stronie przewoźnika. W takiej sytuacji prawo nakłada na linie lotnicze szereg obowiązków, w tym m.in. w określonych przypadkach wypłatę odszkodowania.
Istotnym problemem jest, że wielu pasażerów na świecie nie ma świadomości, iż prawo lotnicze stoi po ich stronie. 85% klientów linii lotniczych w Europie i 92% w Stanach Zjednoczonych nie zdaje sobie sprawy z przysługujących im praw pasażera – komentuje Marta Koziarz z AirHelp.
Ranking krajów europejskich pod względem odsetka zakłóconych lotów w Q1-Q3 2019 roku (dane zebrane przez AirHelp dotyczące krajów UE z okresu od 1 stycznia do 31 września br.):
Miejsce |
Kraj |
Odsetek zakłóconych lotów* |
1. |
Węgry |
35% |
2. |
Portugalia |
34% |
3. |
Słowenia |
32% |
4. |
Czechy |
32% |
5. |
Grecja |
31 % |
6. |
Belgia |
30% |
7. |
Cypr |
29% |
8. |
Holandia |
29% |
9. |
Chorwacja |
28% |
10. |
Rumunia |
27% |
* suma lotów odwołanych i opóźnionych co najmniej 15 minut
W Polsce najbardziej punktualny Olsztyn, Katowice i Bydgoszcz
W Polsce w bieżącym roku największe szanse na bezproblemową podróż miały osoby korzystające z lotnisk w Olsztynie, Katowicach i Bydgoszczy. Zakłóconych zostało na nich nie więcej niż 15% połączeń. Największe utrudnienia pojawiły się tam, gdzie było też najwięcej pasażerów i zrealizowanych połączeń – w Warszawie i Krakowie. Od początku stycznia do końca września 2019 roku opóźnionych lub odwołanych zostało aż 30% rejsów na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz 28% w porcie Kraków-Balice. Na tym tle dobrze prezentuje się Gdańsk-Rębiechowo. Na trzecim największym lotnisku w Polsce o czasie zostało obsłużonych aż 82% lotów.
Ranking polskich lotnisk pod względem odsetka zakłóconych odlotów w Q1-Q3 2019 roku (dane zebrane przez AirHelp z okresu od 1 stycznia do 31 września br.):
Miejsce |
Kraj |
Liczba zakłóconych odlotów* |
Odsetek zakłóconych odlotów* |
1. |
Warszawa-Okęcie |
19 200 |
30% |
2. |
Kraków-Balice |
6050 |
28% |
3. |
Łódź |
100 |
25% |
4. |
Szczecin |
270 |
21% |
5. |
Wrocław |
1880 |
19% |
6. |
Poznań-Ławica |
770 |
19% |
7. |
Modlin |
750 |
19% |
8. |
Rzeszów |
>10 |
19% |
9. |
Gdańsk-Rębiechowo |
2140 |
18% |
10. |
Lublin |
80 |
16% |
11. |
Bydgoszcz |
80 |
15% |
12. |
Katowice |
770 |
15% |
13. |
Olsztyn-Mazury |
20 |
13% |
* suma lotów odwołanych i opóźnionych co najmniej 15 minut
Na polskim niebie największą linią lotniczą pod względem realizowanych rejsów jest narodowy przewoźnik LOT. W ciągu trzech kwartałów 2019 roku samoloty tej linii odleciały z polskich portów prawie 56 000 razy. Ze względu też na najwyższy odsetek realizowanych połączeń LOT jest, drugi rok z rzędu, linią lotniczą z najwyższym wskaźnikiem zakłóconych rejsów w Polsce w ciągu trzech pierwszych kwartałów. Zaraz za nim plasuje się Easyjet oraz Ryanair z co czwartym opóźnionym bądź odwołanym lotem. I choć irlandzki przewoźnik wykonał ponad 19 000 rejsów, czyli prawie trzy razy mniej niż krajowy LOT, to odsetek jego punktualności jest niższy tylko o 5%. Natomiast na drugim końcu rankingu z najwyższą punktualnością plasuje się WizzAir, który na czas obsłużył 87% lotów.
Ranking linii lotniczych pod względem odsetka zakłóconych odlotów w Q1-Q3 2019 roku (dane zebrane przez AirHelp z okresu od 1 stycznia do 31 września br.):
Miejsce |
Nazwa |
Liczba wszystkich odlotów |
Liczba poszkodowanych pasażerów* |
Odsetek zakłóconych odlotów** |
1. |
Polskie Linie Lotnicze LOT |
55 900 |
1 590 550 |
30 % |
2. |
Easyjet |
2 600 |
82 800 |
28 % |
3. |
Ryanair |
19 300 |
746 900 |
25% |
4. |
KLM-Royal Dutch Airlines |
2 500 |
61 800 |
24% |
5. |
Norwegian Air Shuttle |
1 500 |
52 600 |
23% |
6. |
Austrian Airlines AG dba Austrian |
1 300 |
19 600 |
23% |
7. |
Lufthansa German Airlines |
10 700 |
184 200 |
22% |
8. |
Scandinavian Airlines SAS |
2 200 |
35 500 |
21% |
9. |
Finnair |
1 400 |
16 800 |
15% |
10. |
Wizz Air |
15 100 |
278 700 |
13% |
* suma pasażerów lotów odwołanych i opóźnionych co najmniej 15 minut
** procent lotów odwołanych i opóźnionych co najmniej 15 minut
Miliony ludzi podróżuje liniami lotniczymi każdego roku, ale nie zdają sobie oni sprawy z istnienia praw chroniących ich w trakcie podróży. Do takich praw należy między innymi europejskie Rozporządzenie (WE) 261/2004. W Polsce jedynie w ciągu trzech kwartałów 2019 roku zostało zakłóconych ponad 32 500 lotów. To o ponad 9 000 więcej niż dwa lata temu. Opóźnienia jak i odwołania lotów dotknęły już ponad 3,5 miliona pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Oznacza to, że prawie 13 tysięcy pasażerów dziennie doświadczyło niedogodności na polskich lotniskach. W określonych przypadkach takich jak ponad 3 godzinne opóźnienie bądź całkowite odwołanie lotu, poszkodowanym może przysługiwać odszkodowanie nawet do 600 euro na osobę. Misją firmy AirHelp jest pomoc zarówno nowym, jak i doświadczonym pasażerom w zrozumieniu ich praw i poznaniu obowiązków linii lotniczych, do których obliguje ich prawo w przypadku zakłóceń w podróży. Do tej pory swojej pomocy udzieliliśmy 16 milion pasażerów na całym świecie – mówi Marta Koziarz.
Prawo pasażerów do odszkodowania od linii lotniczej
Odszkodowanie od linii lotniczych przysługuje podróżnym – w przypadku opóźnionych o co najmniej 3 godziny lub odwołanych lotów oraz odmowy przyjęcia (w związku np. z overbookingiem) – wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, ale tylko gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Gdy za zakłócenie odpowiedzialna jest linia lotnicza, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie zazwyczaj w ciągu 3 lat od zaistniałej niedogodności, a dla Polski ten czas wynosi 1 rok. Tylko nadzwyczajne okoliczności, takie jak: ekstremalnie trudne warunki atmosferyczne lub nagłe przypadki medyczne, zwalniają linie lotnicze z obowiązku rekompensaty.
AirHelp
Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl