Oferowanie w Sezonie Zima 2011/12 - porównanie z poprzednim sezonem

2011-11-10
 Drukuj

Część druga - Warszawa

Najbliższy sezon zimowy będzie okresem kontynuacji. Zmiany w rozkładach lotów przewoźników będą niewielkie. Następują jedynie pewne modyfikacje strukturalne, o których nieco więcej poniżej.

 

Oferowanie miesięczne

 
Okres
Ilość foteli
(w tysiącach)
Indeks 2011/10
(w %)
Liczba rejsów
Indeks 2011/10
(w %)
XI
887,0
102,2
8 778
96,5
XII
872,2
103,1
8 552
97,1
I
895,6
105,5
8 766
97,5
II
845,0
107,5
8 428
101,8
III
928,8
101,3
9 166
96,0
Sezon
4 428,6
103,8
43 690
97,7
 

Jak widzimy oferowanie z i do Warszawy rośnie zdecydowanie wolniej niż dla całego rynku polskiego. Następują również zmiany strukturalne – zmniejsza się ilość rejsów
a przewoźnicy sieciowi wykorzystują większe, tańsze na fotel samoloty.

 

Oferowanie i zmiany w rozkładach według przewoźników.

 

LOT

Oferowanie LOT-u: 2 264,2 tys. foteli wzrasta o 4,3% i stanowić będzie 51,1% całego oferowania. Spadnie liczba rejsów o 2,3%. Oferowanie „warszawskie” rosnąć będzie prawie dokładnie w tym samym tempie, co portów regionalnych.

 

LOT nie wprowadza dużych zmian rozkładowych.

 

Na wielu połączeniach (ARN, GVA, KGD, KTW, LED, MAD, NCE, OTP RIX, SVO, SOF, TLL, TBS) zmniejsza ilość rejsów tygodniowo w porównaniu z minionym sezonem letnim. Zwiększa ilość rejsów do MXP (LH Italia zawiesza połączenie) i do HEL (AY zmniejsza ilość rejsów).

 

Jak już pisaliśmy LOT koncentruje się obecnie na poprawie wyników finansowych
i przygotowuje się do wprowadzenia do floty B787 oraz do prywatyzacji.

 

W6

Po okresach spadków zwiększa nieznacznie oferowanie – o 4,7%. Warto zauważyć,
że wzrost w marcu 2012 będzie znacznie większy (11,3%), powinno to zapowiadać „dobre lato”.

 

Jedyna zmiana to zawieszenie rejsów do MAD. Ponieważ zawiesza tam rejsy VY to LOT będzie miał na tym kierunku dość komfortową sytuację konkurencyjną.

 

Udział w oferowaniu W6 to jedynie 11,3%.

 

LH

Lufthansa zmniejsza oferowanie o 5,1%, gdyż zawieszone są rejsy MXP-WAW (LH Italia przestaje istnieć).

 

Na połączeniach niemieckich oferowanie rośnie. LH wprowadza w środku dnia czwarty rejs dziennie do FRA. Zapewni om dodatkowe tranzyty przede wszystkim dla ruchu północno-atlantyckiego. Niewątpliwie ma to związek z ograniczaniem oferowania atlantyckiego przez LOT.

 

Dwa huby niemieckiego są codziennie zasilane z WAW czternastoma rejsami
(do MUC -LOT 4, LH 3 a do FRA - LH 4, LOT 3).

 

Udział Lufthansy w oferowaniu: 6,7% a więc znacznie mniejszy niż w całym rynku polskim.

 

AF/KL

Grupa zwiększa dość znacznie oferowanie: o 16,1%, wyłącznie poprzez wykorzystywanie znacznie większych samolotów. Niższy koszt fotela umożliwi stosowanie bardziej agresywnej polityki cenowej.

 

Po wycofaniu się IB i zmniejszeniu oferowania przez BA grupa AF/KL jest w Warszawie jedynym globalnym konkurentem dla grupy LH.

 

BA

Zmniejsza oferowanie do dwóch rejsów dziennie, co zdecydowanie poprawi sytuację konkurencyjną LO na ważnym połączeniu do Londynu.

 

SU

Rosyjski przewoźnik zdecydowanie zwiększa oferowanie (o prawie 30%) wprowadzając dużo większe samoloty. W marcu 2012 Aeroflot, w niektóre dni tygodnia będzie oferował trzy rejsy. Ponieważ LOT zmniejsza oferowanie to przewaga SU na połączeniu do Moskwy będzie bardzo wyraźna.

 

AY, AZ, BT

Wszyscy ci przewoźnicy zmniejszają liczbę rejsów tygodniowo w porównaniu z sezonem Lato 2011. AY i AZ również w porównaniu z sezonem Zima 2010/11.

 

VY

Zawiesza połączenie do MAD.

 

DY

W porównaniu z poprzednim sezonem zimowym zawiesza połączenie do BGO utrzymując rejs do SVG uruchomiony w lecie 2011.

 

Krótkie podsumowanie

Jak widzimy przewoźnicy sieciowi, którzy zdecydowanie dominują w Warszawie koncentrują się obecnie na poprawie swoich wyników finansowych i zwiększają oferowanie w sposób bardzo umiarkowany.

 

Kilka czynników powinno jednak spowodować znacznie bardziej istotne zmiany
na warszawskim rynku lotniczym:

  • niepewność, co do przyszłości strategicznej LOT-u. Zapowiadana prywatyzacja oznaczać powinna, że LOT wejdzie do dużej, prawdopodobnie globalnej grupy,
    i strategia siatkowa LOT-u stanie się elementem strategii całej grupy. Pozyskanie B787 (przesunięte na sezon Zima 2012/13) wymusi większy priorytet połączeń dalekiego zasięgu i konieczność modyfikacji w systemie zasilania Warszawy ruchem tranzytowym, w istotnej części wysokopłatnym (B787 będzie miał 42 fotele
    w klasach Biznes i Premium Economy).
  • otwarcie lotniska w Modlinie powinno zdecydowanie rozszerzyć ofertę tanich linii,
  • zmiany w strategii Eurolotu, który być może stanie się przede wszystkich przewoźnikiem regionalnym a nie operatorem dla LOT-u. Może to oznaczać, że LOT będzie musiał zmodyfikować poważnie swój system zasilania hubu w Warszawie rejsami krajowymi.   

 

 

Część pierwsza - cały rynek

Część trzecia - wielka piątka portów regionalnych

Część czwarta - mniejsze porty regionalne

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl