Oferowanie w Sezonie Zima 2011/12 - porównanie z sezonem poprzednim

2011-11-15
 Drukuj

Część trzecia - Wielka piątka portów regionalnych.

Prezentujemy poniżej syntetyczną analizę pięciu największych portów regionalnych. Uwaga: w przedstawionych danych nie sa jeszcze uwzględnione „nowe” rejsy krajowe i regionalne firmy OLTJet Air.

 

Oferowanie łączne (dla całego sezonu zimowego)

 
Port
Ilość foteli
(w tys.)
Indeks do
Zimy2010/11 (w %)
Udział w oferowaniu
krajowym (w %)
Kraków
1 408,8
115,0
7,5
Gdańsk
1 261,0
116,1
6,7
Katowice
930,4
113,5
5,0
Wrocław
744,0
106,5
4,0
Poznań
657,4
117,7
3,5
 

Jak widzimy indeksy wzrostu czterech portów regionalnych są bardzo zbliżone
do siebie i „imponująco wysokie”. Pozycja Wrocławia powinna poprawić się od sezonu Lato 2012, kiedy zgodnie z zapowiedziami Ryanaira zostanie w tym porcie utworzona jego baza.

 

Oceniając miejsce i udział Katowic i Poznania musimy pamiętać, że w sezonie letnim bardzo znaczną cześć oferowania w tych miastach zapewniają linie charterowe.
W okresie szczytowym ich udział w łącznym oferowaniu znacznie przekracza 40%. Sytuacja taka nie ma miejsca w przypadku trzech pozostałych lotnisk.

 

Kraków

Ryanair pozostaje zdecydowanie największym przewoźnikiem w porcie. Jego udział jest na tym samym poziomie co w zimie 2010/11 – 41,2%. Obsługiwać będzie te same 15 tras ale ze znacznie zwiększoną ilością rejsów.

 

LOT - zwiększa oferowanie o 7,5% (większe samoloty na trasie do WAW) i minimalnie „wyprzedza” easyJet. Udział LO – 15,1%.

 

easyJet - zmniejsza oferowanie o 11,5% (i tak mniej niż w sezonie poprzednim). Zawiesza połączenie do Dortmundu. Udział w oferowaniu – 14,9%.

 

Lufthansa - zwiększaoferowanieaż o 23% (czwarty rejs dziennie do MUC wprowadzony w marcu 2011 oraz drugi do FRA wprowadzony w lecie 2011). Oferowanie LH do FRA i MUC jest znacznie większe niż LO do WAW a dodatkowo może jeszcze wykorzystywać do zasilania swojego hubu we FRA wieczorny rejs LO.

 

Norwegian - oferowanie zmniejszoneo 4,3%. Udział – 5%.

 

Pozostałe ważniejsze zmiany (przede wszystkim w porównaniu z zimą 2010/11):

  • nowe rejsy Eurolotu do GDN (12 tyg.), POZ (codziennie) i SZZ (2 x w tyg.),
  • nowy rejs Germanwings do STR (operował w lecie 2011),
  • nowy rejs jet2com do NCL (operował w S 2010),
  • mniej rejsów SN do BRU (dwa a nie trzy w tyg.),
  • więcej foteli a mniej rejsów CSA do PRG,
  • zawieszone rejsy VV do KBP (uruchomione w S 2011).

 

Gdańsk

Wizz Air - dominuje w porcie. Zwiększa oferowanie aż o 21,6%. Udział w łącznym oferowaniu to 44%. Jego oferowanie w GDN jest tylko o 10% mniejsze niż w największej, pierwszej bazie w Polsce - w KTW. Obsługiwać będzie 20 kierunków
(w lecie 2011 – 22 a w poprzedniej zimie 17).

 

Ryanair - wzrost aż 22,6%. Udział w oferowaniu 19,3%. Obsługuje 10 kierunków
(w sezonie zima 2011/11 – 8).

 

LOT - wzrost o 21%. Udział w oferowaniu 16,6%. Bardzo znaczny wzrost oferowania do WAW (m.in. 2 rejsy dziennie na B734!!).

 

SAS - Wzrost oferowania o 15%. Nowy rejs do ARN. Udział w oferowaniu 9,2%.

 

LH - wzrost o 12,3%. Udział w oferowaniu 7,4%. Zawieszony rejs do DUS. Trzeci rejs dziennie do MUC.

 

Uwaga:

Jest to jedyny port w Polsce, w którym oferowanie Lufthansy jest mniejsze niż innego zagranicznego przewoźnika sieciowego - SAS. Jednak pozycja LH jest pomimo to mocniejsza, gdyż dzięki umowie code share może używać do zasilania hubu we FRA dwóch codziennych rejsów LO.

 

Inne, ważniejsze zmiany:

  • nowe rejsy OLT Jetair. W powyższym zestawieniu uwzględnione są rejsy do WRO (codziennie w dni robocze). Obecnie na stronach internetowych linii można rezerwować też nowe połączenia do RZE przez KTW, TXL, BRU przez BRE, HAM, PRG i dodatkowe rejsy do WRO – łącznie dwa rejsy dziennie w dni robocze),
  • nowe rejsy do WRO i KRK uruchomione przez Eurolot w lecie 2011 (stanowią niecałe 3% łącznego oferowania),
  • zawieszony rejs Air Baltic do Rygi,
  • zwiększone oferowanie Norwegian do OSL (cztery zamiast trzech rejsów tygodniowo).

 

Katowice

Wizz Air - Zdecydowanie dominuje w porcie. Zwiększa oferowanie o 10,1%.
Jego udział w łącznym oferowaniu (razem z WU) to prawie 69% (minimalnie zmniejszył się w porównaniu z poprzednia Zimą). Operuje na 18 kierunkach.

 

Ryanair - po okresie zmniejszania oferowania skokowo je zwiększa – aż o 71,4%. Udział w oferowaniu 13,8%.

 

Lufthansa - wzrost o 11,2%. Udział w oferowaniu – 8,5%.

 

LOT - wzrost o 17,7% (mniej rejsów do WAW, ale znacznie większe samoloty).
Udział w oferowaniu 7,8%.

 

Inne zmiany: uruchomiono przez OLT Jetair dwa razy dziennie (w dni robocze) rejsy z RZE przez KTW do GDN.

 

Wrocław

Ryanair - spadek oferowania o 3,3%. Powinno być to zjawisko przejściowe,
bo przewoźnik ogłosił już, że od lata 2012 tworzy w porcie pierwsza w Polsce bazę operacyjną. Udział w oferowaniu 37,0%

 

LOT - wzrost oferowania o 5,7%. Udział w oferowaniu 26,8%. Drugi rejs dziennie
do FRA (slot „przeniesiony” z POZ). Mniejsze oferowanie do WAW (znacznie mniej rejsów, ale jeden na B734).

 

Wizz Air - spadek oferowaniao 2%. Udział 17,5%.

 

Lufthansa - wzrost o 7,1%. Udział 10,6%.

 

Inne zmiany:

Nowe rejsy OLT Jetair – do Warszawy (10 x w tygodniu – 5 z nich uwzględnionych
w powyższych danych), do Berlina (5x w tygodniu – nieuwzględnione w powyższych danych).

Nowy rejs SAS do CPH (6 x w tygodniu)

 

Poznań

Ryanair - Po okresie ograniczania oferowania - wzrost o 25%!!. Udział 34%.
Oferuje 10 połączeń (3 dodatkowe rejsy).

 

Wizz Air - wzrost o14,2%. Udział 26,8%.

 

LOT - spadek oferowania aż o 23,5%!!. Zmniejszone o 1 rejs dziennie oferowanie
do FRA i znacznie mniejsze oferowanie do WAW. Udział 17,3%.

 

LH - wzrost oferowania o 9,3% (więcej rejsów do MUC). Udział - 9,6%.

 

Inne zmiany:

Eurolot - nowe rejsy regionalne do KRK i SZZ

SAS - dodatkowy codzienny rejs do CPH.

 

Krótkie podsumowanie

1. Na rynku przewozów tanich linii dwóch „dominatorów” zdecydowanie zwiększyło oferowanie do pięciu największych portów regionalnych. Wśród najważniejszych czynników, które o tym zadecydowały można wymienić utrzymujący się w Polsce bardzo znaczny wzrost popytu wewnętrznego oraz oczekiwany wzrost zainteresowania Polską, jako destynacją turystyczną (Euro2012). Otwarcie niemieckiego rynku pracy spowodowało znaczny wzrost oferowania jedynie na trasie Dortmund- Katowice. Więcej na ten temat w ostatniej części tego opracowania.

 

2. Wśród linii sieciowych dominują zdecydowanie Lufthansa i LOT z tym, ze pozycja LH stopniowo umacnia się, kosztem polskiego przewoźnika i jego hubu w Warszawie. Istotne znaczenie ma tu ograniczanie oferowania atlantyckiego LOT-u.

 

3. Nowym zupełnie zjawiskiem jest uruchomienie komunikacji regionalnej przez dwóch nowych graczy Eurolot i OLT Jetair. Temat ten niewątpliwie zasługuje na oddzielne opracowanie. Olbrzymi wpływ na rozwój komunikacji regionalnej w Polsce będzie miała decyzja Eurolotu (i jego właściciela) dotycząca następców AT7.

 

 

Część pierwsza - cały rynek

Część druga - Warszawa

Część czwarta - mniejsze porty regionalne

 

 

Marek Serafin
PRTL.pl

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl