Oferowanie Zima 2011/12 - porównanie z poprzednim sezonem zimowym. Część Czwarta - mniejsze porty regionalne oraz krótkie podsumowanie

2011-11-16
 Drukuj

W portach regionalnych króluje Ryanair prowadząc z nimi znaną grę o maksymalnie korzystne warunki finansowe operacji. W poprzednim sezonie zimowym obniżył znacznie oferowanie do Rzeszowa, co zaowocowało specjalnym porozumieniem marketingowym i bardzo wysokim indeksem wzrostu w tym sezonie. Z przewoźników sieciowych LOT operuje do Rzeszowa, Łodzi i do Bydgoszczy (wet lease samolotów Sprinter Air) a Lufthansa do Rzeszowa.

 

Oferowanie

Port
Oferowanie
(w tys. foteli)
Indeks do Zimy
2010/11 (w %)
Rzeszów
263,2
150,4
Łódź
183,0
111,7
Szczecin
143,2
131,4
Bydgoszcz
111,0
91,7
 

Rzeszów

Ryanair - zwiększa oferowanie aż o 72,9% ( w sezonie poprzednim znacznie
je obniżył). Jego udział to 60,7%.

 

Inne zmiany:

LOT - zwiększa oferowanie (większe samoloty),

LH - zmniejsza oferowanie (6 a nie rejsów w tygodniu),

O2- uruchomi nowe rejsy do GDN przez KTW i do WAW samolotem J32.
Rejsy te nie są uwzględnione w powyższych zestawieniach.

 

Łódź

Ryanair – dominuje w porcie oferując 6 kierunków. Pozostałe dwa oferuje Wizz Air.

 

Szczecin

Nowość to operacje Eurolotu do KRK i RZE przez POZ.

 

Bydgoszcz

Mniejsze oferowanie LOT-u do Warszawy (mniejsze samoloty – Saaby 340 wynajmowane od Sprintair w formule wet lease).

 

Oferowanie tanich linii do Niemiec

Uwaga: nie uwzględniamy tu Air Berlin (nie jest już naszym zdaniem „modelowo” tanią linią).

 
Linia
Oferowanie
(w tys. foteli)
Indeks do Zimy
2011/11 (w%)
Wizz Air
167,5
117,0
Ryanair
17,5
65,1
Germanwings
7,8
-
easyJet
-
-
Łącznie
192,8
93,8
 

Jak widzimy pomimo otwarcia niemieckiego rynku pracy oferowanie do tego kraju nie tylko nie wzrosło, ale wręcz spadło. Zadecydowała o tym znaczna redukcja oferowania Ryanaira, który „politycznie” zmniejsza oferowanie do Niemiec walcząc ze specjalną opłatą pasażerska nałożoną przez władze tego kraju od stycznia 2011.

 

Warto też zauważyć, że połączenie KTW-DTM stanowi aż 62 % całego oferowania
do Niemiec.

 

Podsumowanie końcowe

Omawiane dane wskazują, że po krótkim okresie stagnacji polski rynek lotniczy
ma bardzo dużą szansę powrotu na ścieżkę szybkiego wzrostu. Nie będą to raczej indeksy wzrostu zdecydowanie przekraczające 10 % ale powinny być istotnie wyższe od średniej europejskiej.

 

Decyduje o tym przede wszystkim wciąż dobra, na tle całej UE, gospodarcza sytuacja naszego kraju a szczególnie stały trend wzrostowy siły nabywczej znacznej części ludności.

 

Dodatkowy czynnik pozytywny to zbliżające się Euro 2012, które powinno trwale zwiększyć zainteresowanie Polska, jako destynacją turystyczną. Uruchomienie
zaś lotniska w Modlinie rozszerzy dostęp do taniej usługi przewozowej pasażerom podróżującym z i do aglomeracji warszawskiej.

 

Jest też jednak kilka elementów, które mogą znacznie osłabić działanie
tych pozytywnych czynników rynkowych.

 

Wciąż niepewna jest przyszłość strategiczna LOT-u. Jak już wielokrotnie pisaliśmy,
bez udanej prywatyzacji polski przewoźnik nie ma szans na skuteczną konkurencję
na coraz bardziej skonsolidowanym rynku lotniczym.

 

Na rynku tanich przewozów mamy już do czynienia z pełnym duopolem. Dominujący przewoźnicy a szczególnie Ryanair traktują oferowanie do Polski jako stałą kartę przetargową w negocjacjach z lotniskami i władzami lokalnymi. Zdają sobie doskonale sprawę, że ich decyzje mają olbrzymi wpływ na tempo rozwoju naszego rynku. Obecnie toczy się „gra o Modlin”. Jej wynik jest wciąż niepewny, choć powinniśmy
być raczej optymistami.

 

Trwałym elementem naszego rynku lotniczego jest też bardzo silna a w wielu elementach dominująca pozycja linii z grupy Lufthansy - w odniesieniu do przewozów sieciowych.

 

Praktycznie nie widać żadnych czynników, które mogłyby tej dominacji zagrozić.

 

Przedstawiony „Raport w czterech częściach” stanowi syntetyczne przedstawienie sytuacji konkurencyjnej (oferowanie) na rynku polskim w Sezonie Zima 2011/12.

 

Zainteresowani znacznie bardziej szczegółowym opracowaniem uwzględniającym dłuższy horyzont czasowy (historyczny) połączonym ewentualnie z prognozowaniem rynkowym- krótko i średnio terminowym proszeni są o kontakt z redakcją portalu.

 

 

Część pierwsza - cały rynek

Część druga - Warszawa

Część trzecia - wielka piątka portów regionalnych

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl