INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2013-03-19
     

Uruchomienie lotniska w Modlinie nie miało żadnego negatywnego wpływu na współczynniki wypełnienia samolotów na obsługiwanych przez nas połączeniach. Paradoksalnie, na niektórych kierunkach nawet i w tym czasie mamy wzrosty - mówi Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta Przemysław Nowak w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Czy jest Pan zadowolony z wyników w roku 2012?

 

Przemysław Nowak: Tak, jestem bardzo zadowolony. Wzrost ilości obsłużonych pasażerów o ponad 19%, przekroczenie 1000 ton w obsłudze cargo to dość znaczące osiągnięcia. Gdyby nie to, że był to również okres, w którym weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo Lotnicze obciążająca operatorów portów lotniczych kosztami ochrony przejścia, wyniki finansowe też byłyby znacznie lepsze.

 

Jakie z perspektywy portu w Łodzi są, Pana zdaniem, krótko i średnioterminowe skutki uruchomienia portu w Modlinie – oczywiście zakładając, że zostanie on ponownie uruchomiony w okresie najbliższych 6 miesięcy?

 

Jak już wspominałem podczas naszej rozmowy, uruchomienie lotniska w Modlinie nie miało żadnego negatywnego wpływu na współczynniki wypełnienia samolotów na obsługiwanych przez nas połączeniach. Paradoksalnie, na niektórych kierunkach nawet i w tym czasie mamy wzrosty. Jest to kolejny dowód na to, że jest to inny rynek, inny klient. Oczywiście uruchomienie Modlina ma o tyle negatywny wpływ na rozwój siatki połączeń z Łodzi, o ile przewoźnicy nie są w stanie na podstawnie zmieniających się informacji z Modlina wypracować efektywnych decyzji w tym tych, które mogłyby być korzystne dla nas.

 

Jakie są Pana oczekiwania w odniesieniu do roku 2013?

 

Zakładamy kilkuprocentowy wzrost ilości pasażerów, obsłużenie nie mniej niż 1600 ton cargo. Bardzo mocno pracujemy nad uruchomieniem połączenia do kolejnego hubu. Oprócz tego kontynuowany jest program inwestycyjny w ramach, którego modernizowane będą elementy infrastruktury lotniska.

 

Czy uważa Pan, że bardzo znaczna różnica w ofercie tanich linii w sezonach zimowych i letnich może być zjawiskiem trwałym?

 

Sądzę, że tak, ale to właśnie tani przewoźnicy celują w wymuszaniu zmian na rynku, więc zapewne wiele pomysłów jeszcze przed nami.

 

Jakie Pana zdaniem można wyciągnąć wnioski z „eksperymentu OLT Express”?

 

To kolejny dowód na to, że cena czyni cuda oraz na to, że jest rynek. Jestem pewien, że gdyby eksperyment trwał dłużej to przy odpowiedniej polityce cenowej na wielu kierunkach wykreowałby się ruch pozwalający przewoźnikowi na opłacalne operowanie.

 

Czy system transportu na lotnisko z miasta i regionu jest już Pana zdaniem optymalny, czy też można coś w nim jeszcze poprawić?

 

Marzeniem każdego zarządzającego lotniskiem jest to, by skomunikowanie lotniska z regionem, jaki obsługuje było jak najlepsze. Ideałem byłoby mieć dojazd do autostrady, pod terminalem kolej, najlepiej dużych prędkości i metro. Przystań promowa byłaby już tylko wisienką na torcie. Jak więc widać każdy z naszych portów ma wiele do zrobienia i w tym zakresie. W przypadku Łodzi w pełni zadowoli nas zmiana układu dróg dojazdowych do lotniska oraz w dalszej przyszłości bocznicy kolejowej z dworcem kolei aglomeracyjnej. Oczywiście bardzo istotne jest również skomunikowanie lotniska z transportem miejskim. W planowaniu systemu transportu na lotnisko również trzeba zachować pewien umiar, bo i on zaczyna się zwracać dopiero, gdy przepustowość lotniska jest naprawdę duża. Najważniejsze jest to by na etapie planowania lotniska przewidzieć możliwości elastycznej rozbudowy infrastruktury towarzyszącej w zależności od dynamiki wzrostu ruchu.

 

Czy w najbliższych 3-5-ciu latach planowane są jeszcze jakieś nowe, ważne inwestycje infrastrukturalne w porcie?

 

Tak, planujemy budowę zaplecza technicznego, rozbudowę świateł podejścia do lądowania, modernizację infrastruktury cargo, zakupy sprzętu do obsługi samolotów oraz utrzymania lotniska, rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów. W dalszej perspektywie budowę równoległej drogi kołowania.

 

Czy są szanse na nowe połączenia do Łodzi linii sieciowych?

 

Tak, są. Cały czas nad tym pracujemy.

 

W jaki sposób próbujecie zachęcać przewoźników do rozszerzania aktualnej oferty lub uruchamiania nowych połączeń?

 

Jakością oferowanych usług, ceną, zaletami naszej lokalizacji oraz siłą danych opisujących walory naszego rynku.

 

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Cargo | Hub | Inwestycje | Lotnisko Łódz | Lotnisko Modlin | Odprawa pasażerska | Połączenia | Prawo | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony