INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Marek Serafin, 2014-02-04
     

Po raz pierwszy w historii, mamy Stałego Przedstawiciela w Radzie ICAO. To nasz wielki sukces. Wybór Polski do wąskiego grona 36 ze 191 państw, które kierują pracami ICAO to nie tylko ogromny prestiż, ale także możliwość prezentowania naszego punktu widzenia i wizji dalszego rozwoju lotnictwa cywilnego na arenie międzynarodowej - mówi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl

 

Marek Serafin: Jakie najważniejsze zmiany zaszły, Pana zdaniem, na polskim rynku lotniczym w ostatnich dwunastu miesiącach?

 

Piotr Ołowski: Ubiegły rok z punktu widzenia przewozów lotniczych należy ocenić jako dobry. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego liczba pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku wyniosła 19,3 mln pasażerów. To niewielki, bo 0,5% wzrost w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku, jednak proszę zwrócić uwagę, że 2012 rok był rokiem rekordowym pod względem przewozów pasażerskich. Mieliśmy wówczas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, działalność prowadziły linie OLT Express, rozpoczęło pracę lotnisko w Modlinie. Niewielu ekspertów wierzyło, że szybko osiągniemy podobny wynik. Urząd wciąż czeka na dane za czwarty kwartał, niemniej już teraz można założyć, że miniony 2013 rok zakończy się nieznacznym wzrostem przewozów lotniczych.

 

Warto dokładnie przyjrzeć się rynkowi przewozów niskokosztowych. Spodziewam się, że największe zmiany zaszły właśnie w tym segmencie przewoźników. Mam na myśli w szczególności Ryanair. W 2013 roku przewoźnik ten kontynuował dynamiczną ekspansję na polskim rynku i zanotował w trzech kwartałach wzrost na poziomie ponad 40%. Ta aktywność powinna być widoczna w tym segmencie rynku. Jednocześnie warto zauważyć, że w ostatnim kwartale 2013 roku i na początku bieżącego obserwujemy mniejszą dynamikę wzrostu tego przewoźnika. Jest to związane z rozpowszechnianymi przez niego informacjami o redukcji siatki połączeń na bieżący rok. Na zmiany w sektorze przewozów niskokosztowych duży wpływ miały również wyniki Easy Jet oraz Norwegian. Na wzrost przewozów w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku miała istotny wpływ także oferta hybrydowego przewoźnika Air Berlin. Podsumowując, rynek przewozów niskokosztowych wzrósł w Polsce w omawianym okresie o około 20% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. To zmiana warta odnotowania.

 

Z kolei w przypadku przewoźników sieciowych warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wyniki przewozowe PLL LOT, który w analogicznym okresie zmniejszył przewozy łącznie o 8%, co nie jest złym wynikiem biorąc pod uwagę, że w całości przewoźnicy sieciowi zmniejszyli w tym czasie przewozy o 15%. Niepokojące sygnały płyną natomiast z rynku czarterowego, który w analizowanym okresie zanotował spadek przewozów międzynarodowych, co jest kontynuacją trendu spadkowego zanotowanego również w analogicznym czasie roku poprzedniego.

 

Uważam, że Polska ma duży potencjał jeśli chodzi o przewozy pasażerskie. Nasz kraj jest w grupie krajów o najniższych wskaźnikach mobilności w Europie. Tym wskaźnikiem charakteryzują się głównie nowi członkowie Unii Europejskiej, gdzie rynek dopiero się rozwija i wyrównuje różnice do państw, które czerpały korzyści z liberalizacji rynku znacznie dłużej.Przewiduję, że w najbliższych latach utrzymamy tendencję wzrostową w przewozach pasażerskich.

 

Jakie będą priorytety ULC w roku 2014?

 

Bardzo zależy mi na tym, aby Urząd Lotnictwa Cywilnego dbał o jak najlepsze warunki dla rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce. W tym celu podjęliśmy szereg działań redukujących nadmierne obciążenia administracyjne m.in. poprzez ograniczanie ilości wymaganych dokumentów i upraszczanie przepisów. Chciałbym ten proces kontynuować, podobnie jak proces wdrażania niezbędnych regulacji prawnych w zakresie nowelizacji prawa lotniczego i dostosowywania naszych przepisów do unijnych wymagań. W ubiegłym roku udało nam się nadrobić wieloletnie zaległości na tym polu.

 

Jednym z priorytetów Urzędu jest również uregulowanie kwestii związanych z lotnictwem lekkim i sportowym. W tym celu powołałem Zespół do opracowania rozwiązań prawnych dla lotnictwa lekkiego i sportowego, w tym urządzeń latających. Jego zadaniem będzie wsparcie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w przygotowaniu założeń do nowelizacji prawa lotniczego w zakresie lotnictwa lekkiego i sportowego. Bardzo liczę na zaangażowanie środowiska lotniczego i dobrą współpracę. Jestem przekonany, że wspólnie uda nam się wypracować najlepsze rozwiązania w tym zakresie.

 

Chciałbym także wykorzystać nasz wielki sukces jakim był wybór Polski do Rady najważniejszej organizacji lotniczej na świecie – Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) do promowania Polski i jeszcze lepszego niż dotychczas dbania o naszą rację stanu w dziedzinie lotnictwa. Mam nadzieję, że dzięki temu Polska zyska możliwość inicjowania zmian w pożądanym przez nas kierunku oraz będzie miała realny wpływ na kreowanie globalnej polityki w zakresie lotnictwa cywilnego. Po raz pierwszy w historii otwiera się przed nami szansa na lepsze reprezentowanie polskich interesów, w tym interesów naszych operatorów na rynku światowym. Chcę ją dobrze wykorzystać, dlatego będę stanowczo zabiegał o to, aby Polska była nadal aktywna na forum międzynarodowym.

 

Polski rynek lotniczy przechodzi stały proces istotnej transformacji. Pojawiają się nowe podmioty/linie lotnicze. Rośnie rola tanich przewoźników. Jaka rolę w tych procesach powinien, pana zdaniem, odgrywać ULC?

 

Urząd nie może i nie powinien ingerować w procesy rynkowe, a w szczególności konkurencję pomiędzy podmiotami na rynku. Rolą Urzędu w tym obszarze jest przygotowywanie propozycji przepisów, które w ramach regulacji i norm międzynarodowych umożliwią przedsiębiorcom przejrzyste i uczciwe zasady konkurowania, a jednocześnie będą skutecznie chronić interesy pasażerów i w szerszym rozumieniu również państwa polskiego. Ponadto naszym zadaniem jest efektywne i przejrzyste realizowanie przypisanych zadań w taki sposób, aby przeciwdziałać ewentualnym zakłóceniom na rynku.

 

Można chyba bronić tezy, że w przypadku niektórych polskich portów lotniczych systemy opłat lotniskowych dość istotnie „faworyzują” niektórych przewoźników. Jakie jest zdanie ULC w tej sprawie?

 

Podkreślam, ULC nie może ingerować w zasadę konkurencyjności na rynku przewozów. Obowiązujące przepisy prawa dotyczące opłat lotniskowych nakazują zachowanie w zapisach taryf, zasad równej konkurencji. Jednocześnie dopuszczają one możliwość zróżnicowania opłat w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki statków powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji. Pod pewnymi warunkami umożliwiają one także udzielanie zniżek od opłat, co jest zgodne z unijnymi przepisami. Ukształtowanie taryfy opłat lotniskowych może w praktyce stwarzać lepsze warunki dla określonej grupy użytkowników lotnisk, przy czym jakiekolwiek różnicowanie opłat nie może być adresowane do konkretnego przewoźnika. Wartym podkreślenia jest także fakt, że zróżnicowanie opłat lub zniżek musi być dokładnie i szczegółowo uzasadnione, a ich dostępność dla użytkowników lotnisk musi mieć charakter otwarty i niedyskryminacyjny.

 

Czy proces przygotowania przepisów prawnych regulujących działanie najważniejszych podmiotów na polskim rynku lotniczym został już Pana zdaniem zakończony?

 

Urząd jest na finiszu procesu przygotowywania rozporządzeń niezbędnych do wdrożenia znowelizowanej w 2011 roku ustawy – Prawo lotnicze. Spośród ponad 60 rozporządzeń, które łącznie należało wydać, zdecydowana większość została już opublikowana. Nad kilkoma pozostałymi kończymy prace i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem wkrótce wejdą w życie.

 

Chcę jednocześnie podkreślić, że wydane do tej pory przepisy są kluczowe z punktu widzenia niezakłóconego funkcjonowania lotnictwa cywilnego. Przede wszystkim umożliwiają prowadzenie certyfikacji podmiotów działających w branży lotniczej, wydawanie koncesji lub zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, czy też w przypadku indywidualnych podmiotów – ubieganie się o licencje i inne uprawnienia lotnicze np. świadectwa kwalifikacji.

 

Jednocześnie trzeba podkreślić, że branża lotnicza z uwagi na jej ponadnarodowy charakter nieustannie się rozwija. Na poziomie międzynarodowym i europejskim regulowanych jest coraz więcej zagadnień, mam na myśli np. przepisy dotyczące lotnisk. Jako Urząd Lotnictwa Cywilnego jesteśmy i stale będziemy zaangażowani - tam gdzie to możliwe i konieczne - we wdrażanie tych rozwiązań lub ich dostosowywanie do polskich warunków. Wiąże się z tym oczywiście nieprzerwana praca nad przepisami lotniczymi.

 

Jakie znaczenie ma fakt powołania reprezentanta Polski do Rady ICAO?

 

Jak już wspomniałem wcześniej, po raz pierwszy w historii, mamy Stałego Przedstawiciela w Radzie ICAO. To nasz wielki sukces. Wybór Polski do wąskiego grona 36 ze 191 państw, które kierują pracami ICAO to nie tylko ogromny prestiż, ale także możliwość prezentowania naszego punktu widzenia i wizji dalszego rozwoju lotnictwa cywilnego na arenie międzynarodowej. Będąc w Radzie możemy skuteczniej niż dotychczas dbać o naszą rację stanu w zakresie lotnictwa, jak również inicjować zmiany w pożądanym przez nas kierunku. Obecność w ICAO to także wielka odpowiedzialność. Jesteśmy członkiem Komitetu Transportu Lotniczego, Komitetu Współpracy Technicznej oraz Komitetu im. Edwarda Warnera. Możemy wskazywać na istotne z polskiego punktu widzenia problemy i inicjować procesy mające na celu poprawę sytuacji. Uważam, że obecność Polski w Radzie ICAO to także szansa na lepsze reprezentowanie polskich interesów, a zatem i naszych przedsiębiorstw na rynku światowym. Zasiadając w Radzie ICAO jesteśmy aktywnym uczestnikiem w decyzjach dotyczących lotnictwa światowego. Warto pamiętać, że Polska w ubiegłym roku objęła przewodnictwo w Central European Rotation Group (CERG) na trzyletnią kadencję. Uważam, że nasza aktywność na arenie międzynarodowej i uczestnictwo w podejmowaniu decyzji może mieć kluczowe znaczenie dla nowych inwestycji oraz dla strategii rozwoju polskiego rynku lotniczego.

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

 

Tagi:

ICAO | Komunikacja | Lotnisko | Opłaty | Praca | Prawo | ULC | Wywiad


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony