Rozmowy PRTL.pl
Najważniejsze jest to, aby wspólnie z linią lotniczą uruchamiać trasy które będą broniły sie ekonomicznie w nieodległej perspektywie czasu bez konieczności długotrwałego ich dotowania poprzez różnego rodzaju dopłaty - mówi Maciej Dziadosz Prezes Zarządu, Dyrektor Portu Lotniczego Szczecin - Goleniów w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl
Anna Jakubczyk: Jak Pan ocenia wyniki portu w roku 2013?
Maciej Dziadosz: Rok 2013 chociaż trudny, oceniam jako udany dla naszego lotniska. To rok, w którym pojawił się kolejny rozkładowy przewoźnik, to rok w którym staliśmy się jednym z nielicznych lotnisk w kraju, z którego pasażerowie w komfortowy sposób mógł dotrzeć koleją nie tylko do centrum Szczecina ale również do wielu miejscowości Pomorza Zachodniego.
Jakie są Pana oczekiwania w odniesieniu do roku 2014?
Rok 2014 będzie rokiem kontynuacji największej w dziejach lotniska inwestycji związanej z modernizacją i rozbudową infrastruktury lotniskowe i portowej. W ramach drugiego etapu zostanie zbudowana równoległa droga kołowania o długości 2100 metrów i szerokości 45 metrów, powiększymy i wyremontujemy główne płyty postojowe samolotów, które po modernizacji będą miały powierzchnię ok. 36 tys. m2 z możliwością ich rozbudowy w miarę rosnącego ruchu, jak również zostanie zmodernizowana infrastruktura systemu wodno - ściekowego Portu Lotniczego jak i wymieniona Główna linia zasilająca 15 kV do GPZ lotniska. Wykonamy prace przygotowawcze do wprowadzenia CAT II ILS. W tym samym czasie PAŻP odda do użytku nowe urządzenie nawigacyjne DVOR/DME oraz wymieni obecnie eksploatowany system ILS.
Tym etapem chcielibyśmy przygotować lotnisko do przyszłorocznego remontu i modernizacji drogi startowej, tak aby nie wpływał on na pracę lotniska, dzięki przejęciu obowiązków drogi startowej przez tymczasową drogę startową na równoległej drodze kołowania. Inwestycja ta jest współfinansowana ze środków CUPT w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko działania 6.3 rozwój lotniczej sieci TEN-T.
Obecny rok będzie trudny, szczególnie dla mniejszych polskich lotnisk. Myślimy tu przede wszystkim o bardzo znacznym zmniejszeniu oferowania w Sezonie Lato 2014 przez Ryanair. Jakie, Pana zdaniem, są powody tej sytuacji?
My, jako firma zarządzająca Portem Lotniczym Szczecin-Goleniów staramy się nie komentować działań linii lotniczych, szczególnie w zakresie ich polityki przewozowej. Ze swej strony w maksymalny sposób staramy się spłaszczać efekty związane z nie zawsze prorozwojową politykę linii lotniczych wobec lotnisk regionalnych poprzez współpracę z więcej niż jednym przewoźnikiem. Oprócz linii lotniczej Ryanair z naszego lotniska korzysta PLL LOT, Norwegian oraz Wizz Air.
Jakie działania podejmuje port, aby pozyskać nowych przewoźników rozkładowych i skłonić operujące już linie do rozszerzenia oferty?
Port Lotniczy jest w stałym kontakcie z kilkoma liniami lotniczymi, o względy których zabiega.
Dla każdej z nich przygotowujemy pakiet materiałów z pełnym zakresem informacji, co do potencjału i rodzaju ruchu na wszelkiego rodzaju trasach, które są w kręgu zainteresowania mieszkańców i firm Pomorza Zachodniego.
Dodatkowo, każda trasa, a co za tym idzie Przewoźnik, otrzymuje zachęty w postaci niskich opłat ponoszonych na lotnisku, jak również realizujemy program marketingowy pozwalający wypromować nową trasę.
Jednak najważniejsze jest to, aby wspólnie z linią lotniczą uruchamiać trasy, które będą broniły sie ekonomicznie w nieodległej perspektywie czasu bez konieczności długotrwałego ich dotowania poprzez różnego rodzaju dopłaty.
A jaka będzie w nadchodzącym sezonie letnim sytuacja w odniesieniu do przewozów charterowych?
W przypadku naszego lotniska sytuacja w odniesieniu do przewozów czarterowych będzie znacznie lepsza niż ta w roku 2013. Liczba oferowanych miejsc zwiększyła się o 33 %. Teraz wspólnie z touroperatorami robimy wszystko aby wszystkie ogłoszone na sezon 2014 kierunki okazały się sukcesem.
Czy uważa Pan, że w krótszym lub nawet nieco dłuższym horyzoncie czasowym, jest szansa na operacje jednej z tanich linii na trasach krajowych ze Szczecina do Warszawy, ewentualnie do jednego z portów regionalnych?
Z naszych analiz i rozmów z liniami lotniczymi wynika, że jest duża szansa na uruchomienie takiego połączenia. Naszym atutem jest to, że ze Szczecina do Warszawy, czy Krakowa jest najdalej w Polsce. To odległość powoduje że na naszych trasach krajowych samolot staje się realnym środkiem transportu który pozwala zaoszczędzić najwięcej czasu. I to mimo konieczności dojazdu na lotnisko, czy potrzeby stawienia się na lotnisku około godziny przed odlotem.
Jakie znaczenie dla portu miało przedłużenie do portu linii kolejowej?
Była to inwestycja, na którą czekaliśmy od dłuższego czasu. Niezawodność jak i komfort podróży koleją na nasze lotnisko w znacznym stopniu poprawić jakość komunikacji lotniska z regionem.
Jest to dość ważny argument w rozmowach z liniami lotniczymi na temat rozwoju siatki połączeń jak również w przypadku akcji promujących nasze lotnisko w regionie.
Mamy nadzieję, że w nieodległej przyszłości połączenie kolejowe na nasze lotnisko będzie nabierało coraz większego znaczenia, w konsekwencji czego uda się również uruchomić połączenia z przygranicznymi miejscowościami północno-wschodnich Niemiec, w większym stopniu pozyskując pasażerów z tych rejonów
Dziękuję za uwagę
Kolej | Komunikacja | Lotnisko Szczecin | Oferowanie | Pasażer | Wywiad
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.