INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2012-06-19
     

Nowe regionalne porty lotnicze wymagają wsparcia finansowego, aby zapewnić im możliwość rozwoju operacyjnego. Również przewoźnicy operujący z takich portów lotniczych lub z lotnisk znajdujących się w mało atrakcyjnych lokalizacjach, ale jednak z potencjałem przewozowym wymagają wsparcia finansowego. Obecny model PSO sprawdza się na rozwiniętych rynkach lotniczych w krajach UE, które już wypracowały sobie znacząca rolę w przewozach lotniczych. Jednak na wschodzących rynkach przewozów lotniczych, a takim jest rynek Polski, jest on niewystarczający - mówi Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Polak w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Dlaczego Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego tak aktywnie działa na rzecz rozwoju połączeń lotniczych?

 

Elżbieta Polak: Dostaliśmy od państwa Polskiego prezent – ponad dwa lata temu za darmo przejęliśmy port lotniczy w Babimoście. Nie mogliśmy więc tego zmarnować. Lotnisko ma doskonałą infrastrukturę, pas startowy w świetnym stanie, do tego oświetlenie i terminal. To daje nam ogromne możliwości. Inne regiony wydają ogromne pieniądze na budowę portów lotniczych. Lubuskie po prostu korzysta z dobra, jakie dostało.


Czy w celu zapewnienia dostępności terytorialnej trzeba mieć własne lotnisko? Czy nie wystarczą porty lotnicze w Berlinie i Poznaniu?

 

Lubuszanie oczywiście korzystają i będą korzystać z lotnisk w pobliżu. Własne lotnisko daje nam jednak zupełnie nowe możliwości. Dokładnie rok temu – po półrocznej przerwie – wznowiliśmy loty do stolicy Polski. I w ciągu zaledwie sześciu miesięcy przewieźliśmy dwa razy więcej pasażerów niż wcześniej przez rok. To dowodzi, że po pierwsze – lotnisko naprawdę jest potrzebne, bo mieszkańcy naszego regionu chcą mieć szybką, sprawną i pewną komunikację. A po drugie – Port w Babimoście może być doskonałym uzupełnieniem dla ofert innych, większych lotnisk. Nie zamierzamy wcale konkurować z Ławicą, czy BBI. Chcemy z nimi współpracować. Warto też podkreślić, że lotniska w Poznaniu czy Berlinie mają ograniczoną funkcjonalność operacyjną dla ruchu cargo. Ta działalność na lotnisku Zielona Góra/Babimost może stanowić bardzo dobrą ofertę dla biznesu.


Jakie są prognozy rozwoju ruchu lotniczego z Babimostu?

 

Ostatnie lata pokazują, że rynek przewozów lotniczych zmienia się w Polsce bardzo dynamicznie. Znacznie wrosła ilość przelotów. Analizy pokazują, że na tym rynku jest też miejsce dla lotniska w Babimoście. W październiku ub. roku przyjęta została Strategia Rozwoju Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost do 2040 r. Zakłada trzy etapy rozwoju lotniska. Do 2016 r. planujemy doposażyć port o dodatkową niezbędną infrastrukturę do obsługi Airbusów i Boeingów. Strategia zakłada też zwiększenie ruchu pasażerskiego do 110 tys. osób rocznie. Jednocześnie lotnisko będzie przystosowywane do ruchu towarowego.

 

Kolejny etap to lata 2017-26. Tu w planach jest rozbudowa terminala i dalszy rozwój połączeń lotniczych. Oczywiście zakładamy możliwość korekty Strategii w zależności od aktualnych trendów w lotnictwie. Ostatni z etapów – do 2040 r. to dalsze zwiększanie liczby pasażerów – nawet do 700-800 tys. klientów rocznie.


Na których przewoźników liczycie i na jakie trasy? 

 

Chcemy obsługiwać połączenia krajowe i europejskie oraz wakacyjne w ramach oferty touroperatorów. Na pewno będą połączenia do Warszawy oraz innych miast w Polsce, do których samochodem czy pociągiem jedzie się po prostu bardzo długo. Dzisiaj może to być Gdańsk, Kraków lub Rzeszów. A jakie jeszcze inne miejscowości? Zadecyduje popyt i czas dojazdu.

 

Co się tyczy połączeń zagranicznych i wakacyjnych, będą to na pewno trasy i ośrodki turystyczne, na które generalnie w Polsce i w regionie jest duży popyt. Oczywiście o wyborze kierunków zadecydują szczegółowe badania i analizy.


Z którymi liniami prowadzone są rozmowy w sprawie uruchomienia połączeń?

 

Obecnie współpracujemy z firmą Sprint Air, która wygrała przetarg i podpisała z samorządem województwa umowę na cztery lata. Nie ukrywam, że jesteśmy zainteresowani nawiązaniem współpracy z nowym przewoźnikiem OLT, który uruchomił gęstą siatkę połączeń krajowych. Rozmowy i negocjacje trwają.


Czy samorząd dysponuje niezbędnymi narzędziami umożliwiającymi rozwój transportu lotniczego?

 

Infrastruktura portu w Babimoście już jest bardzo dobra. Droga startowa spełnia wszystkie wymagania do przyjmowania największych samolotów. Obecnie wzmacniamy lotnisko o dodatkowy system nawigacyjny i meteorologiczny ILS/DME i AWOS.

 

Najpóźniej do połowy 2013r. chcemy poprawić przepustowość terminala tak, aby zadowolić przewoźników LCC i wakacyjno-charterowych. W następnej kolejności poprawione i powiększone zostaną dwie płaszczyzny postoju samolotów, a w dalszej kolejności modernizowane będą drogi kołowania i inna infrastruktura towarzysząca.

 

Drugim niezbędnym narzędziem, od którego w znacznej mierze zależeć będzie sprawne i bezpieczne funkcjonowanie lotniska, są zasoby kadrowe. Obecnie funkcjonowanie i utrzymanie lotniska zapewnia wszechstronnie wyszkolona kadra PPL-u oraz służby działające w ramach struktur Urzędu Marszałkowskiego. W przyszłości, zgodnie ze Strategią, zadania te przejmie spółka Lotnisko Zielona Góra/Babimost, która obecnie skupia się na działaniach marketingowo-wizerunkowych i negocjacyjnych z przewoźnikami i touroperatorami.


Jaki jest udział PPL-u w zapewnieniu funkcjonowania lotniska w Babimoście? 

 

W połowie kwietnia samorząd województwa, PPL i spółka Lotnisko Zielona Góra/Babimost podpisały umowę na wspólną realizację celów Strategii Rozwoju Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost do 2016 r. PPL będzie zajmował się w tym okresie zarządzaniem funkcjonalnym i operacyjnym na lotnisku Zielona Góra/Babimost. Prowadzone będą również przez PPL niektóre niewielkie inwestycje infrastrukturalne. Większość inwestycji infrastrukturalnych i promujących województwo w obszarze lotniczym realizować będzie urząd marszałkowski.


Wiadomo, że w przypadku wielu portów regionalnych celowe jest wspieranie finansowe linii lotniczych zapewniających kluczowe połączenia. Czy Pani zdaniem obecny mechanizm PSO jest odpowiedni czy też powinien podlegać istotnym modyfikacjom?

 

Historia i przykłady z polskich i europejskich portów lotniczych pokazują, że ich funkcjonowanie operacyjne zaczyna być równoważone ekonomicznie przy obsłudze ok. 600 tys. pasażerów rocznie. Dlatego nowe regionalne porty lotnicze wymagają wsparcia finansowego, aby zapewnić im możliwość rozwoju operacyjnego. Również przewoźnicy operujący z takich portów lotniczych lub z lotnisk znajdujących się w mało atrakcyjnych lokalizacjach, ale jednak z potencjałem przewozowym wymagają wsparcia finansowego. Obecny model PSO sprawdza się na rozwiniętych rynkach lotniczych w krajach UE, które już wypracowały sobie znacząca rolę w przewozach lotniczych. Jednak na wschodzących rynkach przewozów lotniczych, a takim jest rynek Polski, jest on niewystarczający.


Konwent Marszałków RP podjął temat rozwoju transportu lotniczego. Czy potrzebna jest w Polsce strategia rozwoju transportu lotniczego?

 

To samorząd Lubuski był inicjatorem stanowiska Konwentu Marszałków. Zaproponowałam ten temat na posiedzeniu w Olsztynie w październiku ub. roku. A chodziło o regionalne porty lotnicze i możliwości ich finansowania przez samorządy. Postanowiliśmy zawiązać koalicję, zdiagnozować problem i ukierunkować działania, abyśmy nie musieli zmagać się sami z problemami połączeń regionalnych. Mówiłam wówczas o zmianach przepisów prawa w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz o prawie lotniczym i możliwościach finansowania lotów przez samorządy. Ważnym punktem było również Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP w sprawie przyjęcia propozycji zmian w zakresie ułatwień i przejrzystości finansowania przez samorządy bezpośrednich połączeń lotniczych wychodzących z regionalnych portów lotniczych.

 

Drugie stanowisko dotyczyło roli regionalnych portów w strategii rozwoju transportowego Polski. Konwent Marszałków Województw RP wraz ze Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych wskazały na pilną potrzebę uaktualnienia przyjętego w roku 2007 „Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych”, ze względu na istotne zmiany, jakie w ostatnim okresie dokonały się na rynku lotniczym w Polsce, w tym zwłaszcza - rozbudowę istniejących i budowę nowych portów regionalnych.


Oddano do użytku autostradę A2 i drogi ekspresowe. Co jeszcze należałoby uzupełnić, aby poprawić dostępność Babimostu?

 

Wymieniłabym tu jeszcze obwodnicę Babimostu, która była inwestycją zrealizowaną przy pomoc środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i dostała jedno z najwyższych dofinansowań – 42 mln zł. Wartość całej inwestycji przekroczyła 50 mln zł.

 

Na pewno bardzo ważnym elementem są węzły i zjazdy z autostrady A2. Samorząd województwa podjął już działania zmierzające do wybudowania brakujących węzłów. Czekamy także na dokończenie budowy drogi S3 – otwarcie kolejnego odcinka zaplanowano na 2013 rok. Skróci się wówczas podróż autem z Gorzowa Wlkp. Na pewno sporym ułatwieniem komunikacyjnym będzie obwodnica kolejowa Czerwieńska, która znacznie skróci podróż pociągiem z Zielonej Góry do Babimostu czy Poznania. Ta inwestycja również powstaje ze środków LRPO.

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Lotnisko Zielona Góra | Połączenia | Wywiad


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony