INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie w Sezonie Zima 2012/13 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2012-10-10
     

Część Pierwsza - cały rynek

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

 

Dane o oferowaniu w sezonie Zima 2012/13 są szczególnie ciekawe z kilku powodów:

  • pokazują, czy przewoźnicy domestic (LOT i Eurolot) starają się, choćby w części zagospodarować rynek „pobudzony eksperymentem OLT Express”,
  • od lata 2012 zachodzą znaczne, strukturalne zmiany na rynku tanich przewozów: otwarcie portu w Modlinie, ekspansja Ryanaira,
  • LOT znajduje się w fazie „przejściowej” po ogłoszeniu wstrzymania procesu prywatyzacji,
  • trwa ekspansja niektórych linii sieciowych – przede wszystkim LH i SK.

 

Uwaga: w części I i II raportu przedstawimy tylko najważniejsze parametry, ujęte w sposób bardzo syntetyczny. Instytucje/osoby zainteresowane opracowaniami bardziej szczegółowymi prosimy o kontakt z naszą redakcją.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe

 
Okres
Fotele
(w tys.)
Dynamika
Rejsy
Dynamika
 XI
2020,1
107,4
17289
105,6
 XII
1990,1
105,4
16 551
101,0
  I
2083,2
110,7
17611
106,9
 II
1894,1
111,4
16170
107,0
  III
2130,9
110,2
17940
106,4
 Zima 2012/13
10118,4
109,0
85561
105,5
 Lato 2012 do lata 2011
 
122,6
 
118,6
Zima 2011/12 do zimy 2010/11
 
108,6
 
104,6
 

Uwaga:

analizując te i kolejne zestawy danych należy pamiętać, że luty 2012 miał 29 dni.

 

Widzimy, że rynek polski w najbliższym sezonie zimowym powinien rozwijać się w tempie zdecydowanie szybszym, niż inne rynki unijne. Jak wiadomo najwięksi sieciowi przewoźnicy europejscy poinformowali już, że w zimie 2012/13 ich wzrosty oferowania będą minimalne -na poziomie 1-2%.

 

Jednak jak pokazują dane zaprezentowane poniżej, zdecydowana większość wzrostu oferowania to zasługa tylko jednego przewoźnika - Ryanaira. A w jego przypadku gros wzrostu to nowe połączenia do Modlina.

 

Tempo wzrostu oferowanych foteli jest znacznie wyższe niż tempo wzrostu operacji. Jest to konsekwencja faktu, że to tanie linie będą głównym generatorem wzrostu, a one latają znacznie większymi samolotami niż linie tradycyjne.

 

Ta sytuacja powinna też oznaczać, że tempo wzrostu ruchu powinno być większe od tempa wzrostu oferowania, gdyż przewoźnicy LCC odnotowują wyższe współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich niż linie sieciowe.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim

 
Linia
Fotele
(w tys.)
Indeks
Do lata 2011
Udział w oferow.
łącznym w %
Zmiana w ppct
 (do zimy 2011/2)
FR
2691,8
153,4
26,4
6,3!!!
LO
2631,1
99,2
26,0
-2,4
W6
1886,6
92,4
18,6
-3,2
LH/OS/LX
1025,0
104,9
10,1
-0,3
 LH
828,7
105,7
8,2
-0,2
AF/KL
307,7
105,8
3,0
- 0,1
SK
230,4
112,9
2,3
0,1
DY
202,8
114,8
2,0
0,1
K2
201,2
236,7
2,0
1,1
U2
 
 
 
 
SU
117,7
112,6
1,2
0,1
BA
89,5
101,5
0,9
0,0
AB
72,6
-
0,7
-
EI
56,0
67,8
0,55
-0,35
OK
50,7
40,9
0,5
-0,8
 

To pierwszy sezon, kiedy LOT nie jest liderem pod względem ilości oferowanych foteli. Oczywiście udział wartościowy w rynku LOT-u jest wielokrotnie wyższy niż udział FR, ze względu na znacznie wyższe średnie ceny biletów. Podobnie w przypadku Grupy LH udział wartościowy jest znacznie wyższy niż 10% - znaczny udział ruchu wysokopłatnego, w tym interkontynentalnego.

 

Udział „wielkiej czwórki (FR LO W6 Grupa LH) wynosi już 81,1% i wzrósł o 0,4 ppct. To wyłączna zasługa FR.

 

Znaczna część średniaków (linie sieciowe) ogranicza swoja obecność na naszym rynku.

 

Linie sieciowe

LOT minimalnie ogranicza ilość oferowanych foteli, przy niewielkim wzroście ilości rejsów (+0,8%). Na te parametry wpływ ma dość znaczna ilość anulacji świątecznych w grudniu 2012 (spadek ilości foteli, do grudnia 201,1 o 3,9%).

 

Lufthansa - pozycja grupy LH na naszym rynku ulega ciągłemu wzmocnieniu. Co prawda indeks wzrostu oferowania linii jest w tym sezonie dość umiarkowany, ale i tak większy niż większości sieciowych konkurentów - jedyny istotny wyjątek to SK.

 

Należy tez pamiętać, że do zasilania hub-ów grupy (FRA MUC ZRH VIE) mogą być wykorzystywane nie tylko rejsy LH/LX/OS ale również LOT-u objęte umową code-share.

 

Jednak stały wzrost własnego oferowania powoduje, że w coraz mniejszym stopniu grupa jest uzależniona od zasilających huby połączeń LO. Klasycznym tego przykładem jest nowy, „nocujący” rejs FRA-WAW.

 

Ma to zdecydowanie negatywny wpływ na rentowność połączeń LOT-u do Niemiec.

 

SAS - i w tym sezonie zdecydowaniezwiększyłoferowanie i to zarówno do portów regionalnych jak i do WAW (trzeci rejs na nocowanie). Skandynawski przewoźnik rozwija swoją ofertę wyłącznie w portach regionalnych. W większości z nich stanowi jedyną „realną alternatywę” dla sieciowej oferty Lufthansy.

 

Wśród „średniaków” dynamicznie rozwija się tylko oferta SU, między innymi dzięki szybkiemu wzrostowi ruchu tranzytowego z i do Azji oraz nowego - gracza Air Berlin. OK, w ramach całego programu restrukturyzacji siatki połączeń, zdecydowanie ograniczyło swoje ambicji dotyczące naszego rynku, w szczególności w odniesieniu do portów regionalnych (KRK, POZ). Podobna sytuacja dotyczy EI.

 

SN Brussels - niespodziewanie nie tylko schodzi z połączenia do KRK ale również do WAW. To niewątpliwy sukces LO, który będzie miał praktyczny monopol na tej tak ważnej, z punktu widzenia wolumenu ruchu bardzo wysokopłatnego, trasie.

 

Tanie Linie

Nadal dominuje tandem FR-W6. Jego udział w rynku tanich linii (oferowanie) wynosi 90,6%.

 

FR znacznie zwiększa swoją przewagę nad W6 i jako jedyny przewoźnik obsługuje wszystkie polskie lotniska. Jednak największa zmiana w strukturze oferowania FR do Polski to nowe połączenia do Modlina (WMI). Łączny, sezonowy, wzrost oferowania Ryanaira to 814,9 tys. foteli, a same połączenia z i do WMI to aż 805,2 tys. foteli. Skokowy wzrost oferty FR w Polsce to tak naprawdę efekt „bitwy o Modlin” z W6!!

 

Bardzo ostrożna polityka W6 wynika najprawdopodobniej z chęci poprawy rentowności połączeń do Polski w niskim, zimowym sezonie.

 

FR i W6 mają więc bardzo różne, strategiczne podejścia do naszego rynku: „walka o dominację rynkową kontra walka o wynik finansowy”.

 

Istotny spadek oferowania W6 to przede wszystkim efekt bardzo znacznej redukcji oferty przewoźnika w jego dotychczas największej bazie - KTW (patrz druga część artykułu).

 

Warszawa a porty regionalne

W poprzednim sezonie zimowym udział portu Chopina w łącznym oferowaniu rynkowym wynosił 47,4%. W sezonie 2012/13 spadnie do 38,5%, ale łącznie z oferowaniem do portu Modlin wzrośnie do 51,9%. Po raz pierwszy od wielu sezonów oferowanie do aglomeracji warszawskiej przekroczy 50%.

 

Różne modele biznesowe

Udział tanich linii w łącznym oferowaniu wyniesie 49,7% - wzrost o 3,7 ppct. Udział linii sieciowych jest minimalnie mniejszy - 48,3% - spadek aż o 5,7 ppct. Pozostałe 2% to udział Eurolotu - nie do końca typowego przewoźnika regionalnego.

 

W drugiej części raportu przedstawimy sytuację w Warszawie, w najważniejszych portach regionalnych oraz krótkie podsumowanie.

 

Połączenia krajowe

Łączne oferowanie w sezonie (LO i K2) wyniesie 800,3 tys. foteli, a więc tylko o 1,5% więcej niż w zimie 2011/12. Związane jest to ze spadkiem oferowania LO na trzech głównych trasach z Warszawy - do GDN, WRO i KRK.

 

Nieco więcej napiszemy na ten temat w najbliższym komentarzu tygodnia.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | LOT | Lotnisko Chopina | Lufthansa | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Ryanair | SAS | SN Brussels | Tanie linie | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony