Publikacje
Część druga - Warszawa i porty regionalne
Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznym. Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.
Warszawa port Chopina
Oferowanie miesięczne
Miesiąc |
Liczba foteli
w tysiącach
|
Indeks
do 2011/12
|
Liczba rejsów
|
Indeks
|
XI
|
782,8
|
87,6
|
8330
|
93,8
|
XII
|
753,8
|
86,0
|
7874
|
90,2
|
I
|
800,2
|
91,1
|
8466
|
95,7
|
II
|
739,2
|
90,4
|
7862
|
94,0
|
III
|
819,8
|
89,2
|
8598
|
92,9
|
Sezon
|
3895,8
|
88,9
|
41130
|
93,3
|
Uwaga: analizując wszystkie dane podane w tym artykule należy pamiętać, że luty 2012 miał 29 dni.
Spadek oferowania wynika przede wszystkim z przeniesie rejsów W6 z portu Chopina do Modlina. W sezonie Zima 2011/12 oferowanie W6 stanowiło nieco ponad 11% całego oferowania z/do Warszawy. Oznacza to, że pozostali przewoźnicy – tradycyjni i DY, łącznie, utrzymają poziom oferowania z poprzedniego sezonu zimowego.
Oferowanie według przewoźników
LOT
Oferowanie LOT-u - 2357,0 tys. foteli wzrasta o 1,5% przy spadku łącznego oferowania LO o 0,8%. Ta sytuacja to efekt przenoszenia oferowania z portów regionalnych do hub-u w Warszawie. Udział LOT-u w oferowaniu łącznym z portu Chopina wzrośnie do aż 60,5%. To efekt przeniesienia się W6 do Modlina.
Grupa Lufthansy (LH LX OS)
Pomimo wprowadzenia czwartego, nocującego rejsu na trasie do FRA oferowanie wzrośnie tylko o 0,5% i wyniesie 461,3 tys. foteli. To przede wszystkim skutek ograniczenia oferowania na trasie do DUS.
AF/KL
Oferowanie 307,7 tys. foteli wzrost 5,8%. Warszawa jest jedynym portem w Polsce, który grupa obsługuje.
Warszawa Modlin
Łączne oferowanie w sezonie wyniesie 1354,8 tys. foteli.
Oferowanie FR to aż 805,3 tys. oznaczające udział na poziomie 59,4%. W sezonie lato 2012 W6 miał znaczną przewagę w oferowaniu nad FR. W niskim sezonie zimowym sytuacja ulega radykalnej zmianie. W6 oferując 549,5 tys. foteli zmniejszy ofertę a FR zwiększy ją radykalnie. Jak już pisaliśmy to oznacza ostrą „bitwę o Modlin”, wypowiedzianą przez irlandzkiego przewoźnika.
Już w najbliższą zimę Modlin, pod względem oferowania linii rozkładowych, zajmie trzecie miejsce w Polsce i zarówno dla FR jak i W6 stanie się największym portem w Polsce.
Główne porty regionalne
Kraków
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys.
|
Indeks
do 2011
|
Udział w
oferow. w %
|
Ryanair
|
664,2
|
111,6
|
42,4
|
LH/OS
|
203,0
|
113,2
|
12,9
|
LO
|
194,5
|
90,5
|
12,4
|
U2
|
186,5
|
100,6
|
11,9
|
K2
|
127,9
|
245,0
|
8,2
|
Łącznie
|
1 567,6
|
111,8
|
100%
|
Bardzo duży wzrost oferowania port zawdzięcza FR oraz K2 i grupie LH. Wśród linii sieciowych bardzo umacnia swoja pozycję LH, zdobywając coraz większą przewagę w ofercie przewozów tranzytowych nad LOT-em.
Mocną pozycję, jako hub dla regionu ma VIE - 3 rejsy dziennie, dwa LO i jeden OS.
Znaczącym graczem w porcie stał się już K2.
Gdańsk
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys.
|
Indeks
do 2011
|
Udział w
oferow. w %
|
Wizz Air
|
527,7
|
101,7
|
40,6
|
FR
|
213,2
|
106,5
|
16,4
|
LO
|
188,2
|
92,3
|
14,5
|
LH
|
112,9
|
119,9
|
8,7
|
SAS
|
98,3
|
86,2
|
7,6
|
K2
|
96,8
|
196,0
|
7,5
|
Łącznie
|
1298,8
|
101,0
|
100
|
Niewielki wzrost oferowania to efekt zachowawczej polityki W6 oraz zmniejszenia oferowania przez LO (rejsy do WAW).
Lufthansa wykorzystuje coraz większe samoloty na trasach do MUC i FRA.
SK skasował rejs do ARN, stąd spadek oferowania.
Katowice
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys.
|
Indeks
do 2011
|
Udział w
oferow. w%
|
W6/WU
|
483,5
|
87,9 !!
|
62,3
|
Ryanair
|
121,3
|
94,3
|
15,8
|
LOT
|
77,2
|
110,1
|
9,9
|
Lufthansa
|
70,0
|
68,8
|
9,0
|
Łącznie
|
775,9
|
87,9!!
|
100%
|
Znaczny spadek oferowania to „zasługa” przede wszystkim W6 i LH. Dla W6 przez wiele lat KTW było największa bazą w Polsce. W nadchodzącym sezonie spadną na miejsce nr 3 po WMI i GDN.
LO zwiększa oferowanie do WAW.
Wrocław
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys.
|
Indeks
do 2011
|
Udział w
oferow. w %
|
Ryanair
|
321,6
|
108,0
|
40,3
|
LOT
|
212,4
|
105,5
|
26,6
|
W6
|
135,0
|
101,4
|
16,9
|
LH
|
79,9
|
101,3
|
10,0
|
Łącznie
|
798,2
|
104,1
|
100
|
FR dość ostrożnie zwiększa oferowanie w swojej pierwszej bazie w Polsce.
LOT zwiększy oferowanie do WAW.
SAS będzie miał nadal niewielki udział w oferowaniu, ale warto odnotować wprowadzenie drugiego rejsu dziennie - w dni robocze.
Poznań
Przewoźnik |
Oferow.
w tys.
|
Indeks
do 2011
|
Udział w
oferow. w %
|
FR
|
157,3
|
69,7 !!
|
27,7
|
W6
|
139,7
|
78,6
|
24,6
|
LO
|
141,9?
|
122,5
|
24,9
|
LH
|
70,3
|
106,5
|
12,4
|
SK
|
30,0
|
113,2
|
5,3
|
Łącznie
|
568,8
|
90,6
|
100
|
Uwaga!! Dane liczbowe zawarte w tym opracowaniu zostały opracowane w dniu 23.09.2012. Po tej dacie LOT dość znacznie zmniejszył oferowanie na trasie POZ WAW - o co najmniej kilkanaście tysięcy foteli.
O znacznym spadku oferowania zadecydowały plany dwóch największych tanich linii. Najprawdopodobniej ruch obsługiwany przez tych przewoźników ma charakter bardzo sezonowy, gdyż przeważa tu, nie „etniczno- pracowniczy” ruch przyjazdowy do Polski, ale wyjazdowy ruch turystyczny z Polski.
Mocną pozycję wśród linii sieciowych uzyskał SAS – przez część sezonu zimowego, podobnie jak w lecie 2012, będzie oferował w dni robocze trzy rejsy dziennie.
Mniejsze porty regionalne
Port
|
Oferow.
w tys.
|
Indeks
Do 2011
|
Udział największego
Przewoźnika w %
|
RZE
|
222,8
|
88,9
|
FR – 58,7
|
LCJ
|
154,2
|
88,8
|
FR – 88,8!!
|
SZZ
|
135,1
|
95,7
|
FR – 42,0
|
BZG
|
123,3
|
107,4
|
FR – 86,5!!
|
Uwaga: nie uwzględniliśmy jeszcze portu w Lublinie – 23.09. nie były dostępne dane dotyczące oferowania tam FR. Teraz wiemy, że od połowy grudnia oferowanie łączne FR (5 rejsów tygodniowo) i W6 (4 rejsy tygodniowo) wynosić będzie około 3,3 tys. foteli.
Zwraca uwagę, fakt, że z wyjątkiem BZG oferowanie w najmniejszych portach spada, a główny powód to zmniejszanie oferty przez FR.
Zamiast podsumowania
W kilku zdaniach nie da się omówić nawet najważniejszych zmian, jakie zachodzą na naszym rynku lotniczym.
Możemy jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii.
Czy można liczyć, że FR będzie konsekwentnie rozwijał swoją ofertę na naszym rynku? Taka strategia ma „zdrowe podstawy rynkowe”, ale wiemy również, ze „łaska irlandzkiego przewoźnika na pstrym koniu jeździ”. Przy podejmowaniu bieżących decyzji Ryanair kieruje się nie tylko względami strategicznymi, ale i taktycznymi, prowadząc z portami i władzami regionalnymi nieustającą „grę finansową”.
Rozszerza się oferta przewozów regionalnych Eurolot-u, choć nie wiemy jeszcze, jakie są ich wyniki finansowe, a więc i jaka jest perspektywa nie tylko utrzymania obecnej siatki ale i jej dalszego rozwoju.
Na wielu ważnych połączeniach (WAW-GDN/WRO) oferowanie w najbliższym sezonie (LO) będzie mniejsze niż w poprzednim sezonie zimowym, kiedy LOT musiał konkurować z poprzednikiem OLT Express - Jet Air-em.
Marek Serafin
PRTL.pl
Oferowanie w Sezonie Zima 2012/13 - porównanie z sezonem poprzednim
Air France | KLM | Komunikacja | LOT | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Modlin | Lotnisko Poznań | Lotnisko Wrocław | Lufthansa | Pasażer | Połączenia | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.