Publikacje
Realistyczna strategia bezpieczeństwa zakłada, że nie ma możliwości usunięcia wszystkich podatności i pomimo regularnego instalowania poprawek bezpieczeństwa i wdrożonych zabezpieczeń dojdzie do incydentów (np. w wyniku ataku 0-day). Wykorzystanie narzędzi SecureVisio umożliwia identyfikację incydentu na wczesnym etapie i niedopuszczenie do poważnego naruszenia bezpieczeństwa (np. intruz uruchomi malware i uzyska dostęp do systemu IT, ale nie zdąży odnaleźć i ukraść wrażliwych danych ani zablokować ważnego procesu działania organizacji). Narzędzia SecureVisio są użyteczne na każdym etapie cyberataku. Zostanie to omówione z użyciem opracowanego przez Lockheed Martin modelu współczesnego cyberataku Cyber Kill Chain®. Model ten opisuje cyberatak jako ciąg działań złożony z siedmiu etapów (zob. rysunek 7).
Jakub Kociubiński, 2018-10-30
Kwestia stosowania różnego rodzaju wsparcia dla przewoźników niskokosztowych przedstawianych jako dopłaty marketingowe czy wydatki na promocję regionu jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów przeznaczania publicznych środków na transport lotniczy. O ile istnieje generalny konsensus, że zjawisko jest powszechne, to nie ma żadnych miarodajnych badań potwierdzających te przypuszczenia i ukazujących skalę praktyki (choć wydaje się to wynikać z praktycznych trudności związanych z gromadzeniem danych, nie zaś z przerysowania problemu).
Janusz Mierzejewski, 2018-10-23
Wspomaganie decyzji w zarządzaniu bezpieczeństwem. SecureVisio to innowacyjne w skali światowej rozwiązanie integrujące w jednym systemie pięć kategorii narzędzi zarządzania bezpieczeństwem: Security Orchestration, Automation and Response (SOAR), Incident Detection (SIEM i Flow-based Threat Hunting), Threat and Vulnerability Management (TVM), Network Modeling and Risk Scoring, a także Integrated Risk Management (dawniej nazywane IT GRC) w zakresie spełnienia wymagań ochrony danych osobowych RODO.
Marek Serafin, 2018-10-22
Sieciowi konkurenci LOT-u. Są, i w najbliższym sezonie zimowym będą, zdecydowanie mniej aktywni, niż LOT. Można, tylko z niewielkim uproszczeniem stwierdzić, że ich strategia polega na reagowaniu na działania LOT-u, szczególnie w przypadku aglomeracji warszawskiej. Natomiast w portach regionalnych dwaj globalni konkurenci LO, Grupa LH oraz Grupa AF/KL mają własną agendę.
Marek Serafin, 2018-10-18
Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.
Marek Serafin, 2018-10-17
Uwaga wstępna: Raporty dotyczące oferowania w kolejnych sezonach przewozowych publikujemy od bardzo wielu lat. Nie tak dawno portal Pasażer.com opublikował szczegółowy raport dotyczący Zimy 2018/19. Jak łatwo będzie się przekonać dane liczbowe w nim zawarte dość znacznie różnią się od podawanych przez nas. Szczególnie duże są w przypadku dwóch ważnych linii: PLL LOT i Wizz Air-u. Krótka analiza na przykład danych dotyczących oferowania W6 w Poznaniu wskazuje, że portal Pasażer.com zaczerpnął swoje dane kilka tygodni temu, zanim węgierski przewoźnik podjął decyzje o znacznym, a w przypadku POZ, drastycznym, ograniczeniu oferowania. Z kolei LOT dość niedawno istotnie rozszerzył swoją ofertę, oczywiście, przede wszystkim w WAW. Nasze dane zostały ściągnięte z systemów 7.10.2018.
Janusz Mierzejewski, 2018-10-15
Automatyzacja zarządzania bezpieczeństwem. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nakłada na wiele firm i instytucji publicznych w Polsce wysokie wymagania bezpieczeństwa, w szczególności obowiązek szacowania ryzyka i utrzymania aktualnej dokumentacji cyberbezpieczeństwa oraz co dla wielu organizacji może być trudne do spełnienia obowiązek raportowania poważnych incydentów bezpieczeństwa do organu nadzorczego w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia. Nowa ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii.
Jakub Kociubiński, 2018-10-08
Wraz ze zbliżaniem się ostatecznego terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (koniec marca 2019 r.) rośnie nerwowość negocjacji dotyczących warunków Brexitu. Jako możliwe scenariusze przedstawia się z jednej strony tzw. twardy Brexit polegający na tym, że wyjściu z UE nie towarzyszy żadna umowa określająca dalsze współistnienie Wielkiej Brytanii z UE – zakończeniu ulegają wszystkie dotychczasowe zobowiązania i koniec. Z drugiej strony opcją jest tzw. „miękki Brexit”, który jest bardzo nieprecyzyjnym określeniem, bo obejmuje jakiegoś rodzaju umowę określająca warunki dalszej współpracy, ale nie precyzuje jakie te warunki miałyby być – co jest obecnie przedmiotem toczących się coraz gorętszych negocjacji.
Marek Serafin, 2018-10-02
Jak dość jasno wynika z informacji medialnych i wypowiedzi czołowych polityków ryzyko „brudnego BREXIT-u”, bez całościowego, sensownego porozumienia jest coraz większe.
Jakub Kociubiński, 2018-06-28
Wszyscy zajmujący się zawodowo czy naukowo gospodarką chińską mają zasadniczy problem z nazwaniem tamtejszego modelu gospodarczego. Z jednej strony od strony oficjalnie deklarowanej ideologii kraj jawi się jako komunistyczny (sierp i młot jest nawet na fladze tamtejszej partii komunistycznej). Z drugiej natomiast wydawać się może, że równolegle realizowany jest liberalny model wolnorynkowy. Jest to jednak fałszywe przekonanie, bo choć kraj wprowadził regulacje prawa konkurencji (nie do pomyślenia w gospodarce czysto nakazowo-rozdzielczej), przystąpił to WTO oraz wprowadził wzorowane właśnie na modelu WTO przepisy regulujące subsydiowanie, to właściwie wszystkie chińskie przedsiębiorstwa aktywne na arenie międzynarodowej – w tym przewoźnicy lotniczy – są państwowe w całości lub części, są kontrolowane przez państwo lub struktury państwo mają w nich silny nieformalny wpływ.
Dariusz R. Sawicki, 2018-06-20
„Jakie są granice wzrostu liczby pasażerów w ruchu lotniczym?” – takie pytanie zadał mi ostatnio jeden ze studentów. Pytanie bardzo ciekawe i intrygujące, które przyznam się, mnie samego często nurtuje i „męczy”. Sprawia, że przemierzając samotnie kilometry na rowerze wielokrotnie oddaję się rozmyślaniom związanym z tym zagadnieniem…
Jakub Kociubiński, 2018-05-29
W jednym z wcześniejszych felietonów poruszana była kwestia obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation) i główna konkluzja dotycząc ram prawnych w jakich ów obowiązek funkcjonuje była taka, że zasadniczą cechą systemu jest jego elastyczność dająca władzom publicznym praktycznie pełną swobodę w ustalaniu warunków PSO na swoim terytorium – rozkładu, taryf, częstotliwość etc. Na potwierdzenie tej tezy wystarczy przytoczyć fakt, że jak dotąd decyzja państwa członkowskiego dotycząca nałożenia tytułowego obowiązku nie została zakwestionowana.
Marek Serafin, 2018-04-11
Głównym celem konferencji PwC było przedstawienie prognoz rozwoju ruchu lotniczego w Polsce w roku 2018. Przypomniano, że liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach w roku ubiegłym wzrosła, w porównaniu z rokiem 2016 o 18% (według naszych danych indeks był nieznacznie niższy – 17,2%). Zaprezentowano też długoterminowe prognozy globalne. Według Airbus GMF średnioroczny indeks wzrostu przewozów, mierzonych w RPK, w ciągu najbliższych 20 lat, wyniesie 4,4%. Najwyższy indeks wzrostu odnotuje rynek bliskowschodni (6,7%) oraz Azji i Pacyfiki (5,6%).
Marek Serafin, 2018-03-05
Część III. Krótkie podsumowanie. W kilku zdaniach nie da się omówić wszystkich najważniejszych zmian, jakie zachodzą na naszym rynku lotniczym. Możemy jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii.