INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie w Sezonie Zima 2014/15 - porównanie z sezonem poprzednim, część III

Marek Serafin, 2014-10-02
     

Część trzecia  Warszawa i porty regionalne

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

Aglomeracja warszawska

 

Port Chopina – WAW

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks w%
do 2013/14
Udział w
oferow. w %
LO
2 363,3
97,9
47,2
W6
581,4
112,8
11,6
Grupa LH
483,9
92,8
9,66
LH/4U
331,2
92,4
6,6
AF/KL
280,5
101,8
5,6
DY
173,0
244,0!!
3,45
K2
99,8
-
2,0
BA
99,5
102,7
2,0
 SU
84,4
99,9
1,69
EK
80,8
96,9
1,6
AZ
71,8
181,8
1,43
AB
59,6
56,5!!
1,19
AY
53,4
96,6
1,07
Łączne
5008,0
112,6
 
 

Tak duży wzrost oferowania w WAW to zasługa całej grupy linii:

  • W6 (nowe połączenie do BGO, więcej rejsów do BVA, CRL, EIN, FCO, MMX, TRF),
  • K2 (same nowości – BZG, CLJ, DUS, STR ZAG). Wyniki tych rejsów, w ogromnych stopniu, zależeć będą od partnera handlowego – LO. Są to typowe rejsy dowozowe do hub-u, z wyjątkiem DUS i w pewnym stopniu również STR),
  • DY (LGW i porty hiszpańskie: BCN, MAD i TFS !!),
  • przewoźników średniej wielkości (z punktu widzenia polskiego rynku), którzy uruchomili nowe rejsy (AZ, SN, JU, JP, VY) lub zwiększyli znacznie oferowanie (m.in. A3).

 

Dość zaskakujące jest zmniejszenie oferowania przez LH - dotyczy to szczególnie MUC. Tu LO zwiększy swoje oferowanie i w tym przypadku niemiecki przewoźnik, w dość dużym stopniu, będzie uzależniony od „dowozowych usług” LO. Mniejsza będzie również przewaga w oferowaniu LH nad LO na FRA. Jak widzimy, w obecnej fazie ekspansji LH koncentruje się na portach regionalnych.

 

WMI - Modlin

Oferowanie 1 117,7 tys. - oczywiście całość FR. Indeks wzrostu 158,8%!!

Tak ogromny wzrost to efekt:

  • nowych połączeń krajowych (w porównaniu z Zimą 2013/14) - rejsy do GDN i WRO (dwa dziennie),
  • nowe rejsy do: GLA, MAD i na Wyspy Kanaryjskie (FUE, LPA, TFS),
  • więcej rejsów do: CRL (w większość dni tygodnia dwa dziennie !!), BCN, BVA, BGY, BLQ, DUB, EMA, MAN i RYG).

 

Inwestując tak dużo w WMI, w niskim sezonie zimowym, FR „przyspiesza długi marsz”, którego celem to:

  • maksymalnie silna pozycja w całej aglomeracji warszawskiej i to nie tylko na rynku super-tanich przewozów,
  • „edukowanie’ potencjalnych klientów ze znacznie dalszych okolic Warszawy, że najdogodniejsze tanie połączenia są właśnie z WMI.

 

Obszar zasilania tego portu ma rozciągać się również na Polskę Południowo i Północno-wschodnią i dalsze regiony Polski Centralnej.

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej indeks wzrostu to aż 118,9%!!

 

Główne porty regionalne

 

Kraków

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2012/13
Udział w
oferow. w %
Ryanair
752,7
105,9
45,3
 Grupa LH
266,3
110,3
16,0
U2
204,1
92,3
12,3
LO
141,6
75,4
8,5
DY
133,1
100,2
8,0
AB
72,9
84,5
4,4
K2
63,9
107,2
3,84
Łącznie
1 663,3
97,5
 
 

Uwaga: w przypadku KRK różnica pomiędzy oferowaniem zaplanowanym dla sezonu Zima 2013/14 a zrealizowanym była wyjątkowo duża (ponad 7%). Jednak i tak indeks wzrostu oferowania w Zimie 2013/14 do oferowania w sezonie poprzednim był bardzo wysoki – ponad 110 %.

 

Po wielu sezonach znacznych wzrostów oferowania przyszedł czas na korekty, szczególnie ze strony tych przewoźników, którzy „inwestowali” bardzo zdecydowanie. Dotyczy to, przede wszystkim U2 i AB. Spadek oferowania LO to, efekt zawieszenia połączenia do VIE oraz dość niewielkich spadków oferowania do WAW. Liczba rejsów krajowych LO do KRK jest bardzo zbliżona do tej, która jest oferowana do GDN i WRO. Tu oczywiście, chodzi głównie o potrzeby ruchu tranzytowego, w konkurencji z ofertą LH/OS.

 

KRK ma, obok GDN, najszerszą ofertę ze strony linii sieciowych.

 

W nadchodzącym sezonie nowy przewoźnik to SN, a zawieszają połączenia IG (Meridiana – do Turynu)) oraz SU.

 

KRK, pomimo niewielkiego spadku oferowania, ma szanse na wzrosty przewozów dzięki rosnącemu rynkowi charterowemu oraz „tradycyjnym” już poprawom LF przez linie rozkładowe.

 

Gdańsk

 
Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2012/13
Udział w
oferow. w %
Wizz Air
683,3
121,9!!
42,7
FR
382,2
170,9!!
23,9
LH
153,2
130,5!!
9,6
LO
126,6
63,7
7,9
SK
109,6
85,0
6,85
K2
64,4
111,4
4,0
Łącznie
1599,5
117,2!!
 
 

GDN „goni” KRK. Tak znaczny wzrost to efekt walki konkurencyjnej – W6 i FR.

 

W poprzednim sezonie zimowym wzrost w GDN był niewielki (4%), ze względu na znaczna redukcję oferowania FR. Teraz ten przewoźnik „naprawia swój błąd”. LH optymalizuje system zasilania hub-ów we FRA i MUC, zwiększając oferowanie, przede wszystkim, do tego pierwszego portu, po zawieszeniu przez LO połączenia do FRA. LO zmniejsza też oferowanie do WAW.

 

Ogromny skok oferowania FR nastąpi nie tylko wskutek wykonywania operacji do WMI, ale i znacznego wzrostu oferowania na rejsach międzynarodowych – o 21%.

 

Wrocław

 

Przewoźnik
Oferowanie
w tys.
Indeks
do 2012/13
Udział w
oferow. w %
FR
486,4
133,3 !!
49,4
LO
157,8
69,1
16,0
LH/4U
152,6
186,8!!
15,5
W6
131,8
125,9 !!
13,4
K2
35,7
-
3,6
Łącznie
984,1
125,9
 
 

Uwaga: nie podajemy indeksu dla K2, gdyż przewoźnik uruchomił swoje rejsy z/do WRO w marcu 2014. W porównaniu z tym miesiącem zmniejszył oferowanie zawieszając połączenie do BRU.

 

To kolejny port, w którym bardzo duży wzrost oferowani to efekt rywalizacji FR-W6. W przypadku FR, ten wzrost oferowania to, przede wszystkim, efekt wprowadzenia dwóch rejsów dziennie do WMI. Wzrost oferowania na trasach międzynarodowych wynosi jedynie 2,6%. We WRO to W6 jest „challengerem” starającym się osłabić pozycję lidera.

 

LH skokowo zwiększa oferowanie, ze znaczną nadwyżką kompensując skutki zejścia LO z połączeń do FRA i MUC. WRO obok POZ jest wyjątkowym portem regionalnym, ze względu na duży udział w oferowaniu linii sieciowych – do LO i LH dochodzi jeszcze SK z dwoma rejsami dziennie (w dni robocze) do CPH.

 

Katowice

 

Przewoźnik

Oferowanie
w tys.
Indeks w %
do 2012/13
Udział w
oferow. w%
W6/WU
577,8
111,0
69,9
LH/4U
116,9
113,2
14,15
FR
92,9
64,8!!
11,24
LO
51,9
109,3
6,28
Łącznie
839,5
103,0
 

 

Ryanair najwyraźniej „odpuścił” walkę konkurencją z W6 w KTW, koncentrując się na KRK. Wykorzystuje to W6 zwiększając swoja dominację.

 

LH, jak w prawie wszystkich portach regionalnych, umacnia swoja pozycję, choć LOT stara się poprawić swoją ofertę tranzytową zwiększając oferowanie do WAW (większa ilość rejsów zasilających).

 

Poznań

 

Przewoźnik
Oferow.
w tys.
Indeks
do 2012/13
Udział w
oferow. w %
W6
153,0
136,1!!
28,6
FR
152,6
84,6!!
28,5
LH
128,3
118,4 !!
24,0
LO
69,8
89,0
13,0
SK
31,1
102,3
5,8
Łącznie
534,9
105,1
 
 

W6 wykorzystuje pasywność FR, aby objąć pozycję lidera. W POZ nie ma dominującej linii, a udział przewoźników sieciowych jest wyjątkowo duży. LH już z nawiązką zrekompensowała spadki oferowania związane z zawieszeniem przez LO połączeń do FRA i MUC.

 

Mniejsze porty regionalne

 
Port
Oferow.
w tys.
Indeks
Do 2012/13
Udział największego
przewoźnika w %
RZE
272
99,1
FR – 54,3
BZG
153,1
125,3
FR – 76,8
SZZ
147,4
115,8
W6 – 35,7
LUZ
105,0
116,2
W6 – 36,0
LCJ
97,6
94,7
FR -  78,6
 

Uwaga: w bazie danych rozkładowych, na koniec września, nie było rejsów LUZ-WRO (K2), są one natomiast uwidaczniane w rozkładzie przewoźnika. Jeżeli będą one wykonywane, to oferowanie z/do LUZ (i WRO) zwiększy się o około 10 tys. foteli.

 

FR ogranicza swoje zainteresowanie mniejszymi portami regionalnymi (niektórymi). Nie wiemy, czy to nastawienie zmieni się pod wpływem ewentualnych „dodatkowych argumentów”, ze strony władz lokalnych. Na przykładzie SZZ i LUZ widzimy jak tę zmianę wykorzystuje W6.

 

Stabilną, dość mocną pozycję, ma RZE, choć LH ograniczy w zimie ofertę do jednego rejsu dziennie (w S14 były dwa), co oznacza, że oferta tranzytowa LO przez WAW będzie znacznie bardziej konkurencyjna. LCJ niestety musi już się raczej pogodzić z tym, że po uruchomieniu WMI, przestaje być dla aglomeracji warszawskiej (i FR) super tanim portem.  

 

Zamiast podsumowania

Z punktu widzenia systemów lotnisk i systemów siatkowych linii lotniczych ten sezon zimowy potwierdza wyraźnie już dominujące trendy.

 

Polska Centralna i Wschodnia obsługiwane są przez system lotnisk WAW - WMI. Na południu kraju też mamy system dwóch lotnisk o bardzo już wyraźnych profilach biznesowych. Szczególnie ostro widać to w KTW, gdzie dominuje ruch charterowy (w sezonie letnim większy od rozkładowego!!) i ultra tanich linii (W6 z udziałem w oferowaniu prawie 70%).

 

Polskę Zachodnią obsługują dwa porty, w których oferowaniu duży udział mają linie sieciowe (LH, LO i daleko za nimi SK), ze względu na bardzo znaczący udział wysokopłatnego ruchu biznesowego.

 

Dość stabilną sytuację ma RZE, obsługując tani ruch z Polski Południowo-Wschodniej oraz rosnący ruch wysoko-płatny z tego regionu. Dodatkowym atutem tego portu jest bardzo duży potencjał ruchu atlantyckiego.

 

Mniejsze porty regionalne wciąż „walczą o życie” starając się, różnymi metodami, przyciągać linie lotnicze. W niektórych przypadkach korzystają z ostrej walki konkurencyjnej FR-W6. Niestety nie mogą liczyć na stabilizację swojej pozycji w dłuższym horyzoncie czasowym, gdyż dominujące w nich ultra-tanie linie wykorzystują ich uzależnienie. W wielu przypadkach „wyciąga do nich rękę” K2, ale na pewno nie bezinteresownie.

 

Z punktu widzenia walki konkurencyjnej linii lotniczych możemy obserwować nasiloną rywalizację W6-FR. Dotyczy ona obecnie, przede wszystkim, aglomeracji warszawskiej oraz GDN. Tam walka ta może nasilać się, gdyż port ten, praktycznie jako jedyny, obsługuje cały duży region. W innych miastach W6 aktywizuje się wszędzie tam, gdzie spada zainteresowanie miastem (i regionem) ze strony FR.

 

Ryanair wciąż testuje rynek przewozów krajowych, ale nie udowodnił jeszcze sobie i rynkowi, że operacje krajowe z WMI to dobry pomysł biznesowy. Testuje też rynek regularnych przewozów do destynacji typowo charterowych – Wyspy Kanaryjskie.

 

Norwegian wychodzi z niszy skandynawskiej rozszerzając ofertę na porty hiszpańskie oraz „wchodzi w buty easyJeta” uruchamiając połączenie z WAW do LON/LGW. Miejmy nadzieję, że próba ta zakończy się sukcesem, gdyż zdecydowanie wzbogaca ofertę na rynku tanich przewozów.

 

Nie wiemy, jaka będzie przyszła strategia siatkowa LOT-u. I to nie ta deklarowana, ale realizowana. Wydaje się jednak, że dwa elementy są już przesądzone. Polski przewoźnik będzie zdecydowanie koncentrował operacje międzynarodowe w WAW, a „obietnice powrotu do portów regionalnych” są, naszym zdaniem, nierealizowalne. Marginalizacji uległa też współpraca siatkowa LOT - Grupa LH. Grupa ta to obecnie główny konkurent LO, a walka konkurencyjna toczy się, przede wszystkim o ruch tranzytowy z portów regionalnych oraz o ruch wysokopłatny i interkontynentalny z WAW.

 

Interesującą nowością jest „przekazanie” przez LOT do K2 niektórych operacji międzynarodowych z WAW (DUS, STR, ZAG). Nie wiemy jeszcze, czy to długofalowa koncepcja, czy też przejściowe rozwiązanie związane z oczekiwaniami KE.

 

W pełni przewidywalna i całkowicie stabilna jest polityka wobec naszego rynku Grupy LH. Jako jedyny gracz oferuje globalną ofertę przewozowa w regionach, a i w WAW jej pozycja jest absolutnie dominująca – ponad 20 rejsów dziennie zasilających hub-y we FRA, MUC, VIE i ZRH.

 

Dwóch przewoźników, którzy w ostatnim okresie wyjątkowo aktywnie, wręcz agresywnie walczyli w zwiększenie swojego udziału w rynku (AB i SK) dokonuje racjonalizacji swojej oferty. To typowe zjawisko w biznesie lotniczym. Skokowy wzrost udziału w rynku, praktycznie zawsze, odbywa się kosztem rentowności połączeń. I po dwóch, a nawet trzech krokach w przód, trzeba zrobić krok (albo i dwa) w tył.

 

Obawiamy się niestety, że już nawet nie marsz, ale bieg do przodu Eurolotu, będzie musiał, tak jak w przeszłości, skończyć się „powrotem na z góry upatrzone pozycje”.  

 

 

Czytaj także:

Oferowanie w Sezonie Zima 2014/15 - porównanie z sezonem poprzednim, część I

Oferowanie w Sezonie Zima 2014/15 - porównanie z sezonem poprzednim, część II

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony