INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowaniu z/do Polski w sezonie Lato 2019 - porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2019-03-06
     

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

Warszawa - port Chopina

 

Oferowanie miesięczne.

 

Miesiąc

Oferowanie

w tysiącach

Indeks

do 2018

IV

1 858,7

111,7

V

1 966,6

110,5

VI

1 981,1

111,2

VII

2 081,7

109,2

VIII

2 068,2

107,0

IX

2 035,8

109,6

X

2 031,2

109,8

Sezon

14 023,3

109,8

 

Indeks wzrostu będzie zdecydowanie niższy lub niższy niż w czterech ostatnich sezonach letnich: w S18 o13,5%, w S17 aż o 21,6%, w S16 – 10,4%i w S15 – 10,2%.

 

Oferowanie według przewoźników (podajemy je w tysiącach foteli):

 

Uwaga: tu podajemy te linie, które operują, do co najmniej, dwóch punktów w Polsce. Dane dla pozostałych podaliśmy w części I.

 

Linie sieciowe.

 

LOT

 

W całym sezonie letnim 2018 oferowanie wyniesie 8 545,0 i wzrośnie aż o 15,5%. Piszemy aż, choć indeks wzrostu będzie prawie o połowę niższy niż w S18 (29,7%), ale i tak na tle innych linii operujących z/do WAW oraz całego rynku polskiego i europejskiego, to wzrost imponujący. Warto też zaznaczyć, że indeks wzrostu liczby rejsów będzie o około 4ppct niższy.Udział LO w oferowaniu z/do WAW wzrośnie po raz kolejny i wyniesie aż 60,9%. Będzie o 3ppct wyższy niż w S18, aż o 10,2ppct w 2017. O ponad 10ppct niż w S16, o 14,4ppct niż w S15!! i o 9ppct niż w S14.

 

O planach LO sporo napisaliśmy w części I i wrócimy do nich w części trzeciej. Tu warto tylko jeszcze zaznaczyć, że tak znaczny wzrost udziału LO to również efekt stagnacji oferty wielu ważnych konkurentów sieciowych.

 

Grupa Lufthansy (LH, LX, OS, SN)

 

Oferowanie: 853,0 – spadek o 6,0%! W S18 miał miejsce też spadek o 11,6%. W tym sezonie tylko LX utrzyma ofertę na ubiegłorocznym poziomie. Po krótkotrwałym wzroście SN ponownie ograniczy ofertę na BRU. Nadal nieobecny w WAW będzie EW i LO utrzyma „monopol” na tak ważnym połączeniu do DUS.

 

AF/KL

 

Oferowanie: 420,0 tys. wzrost tylko o 2,8%, po spadku w S18 o 4,9%. Grupa nadal będzie się rozwijała bardzo znacząco tylko w wybranych dużych portach regionalnych. Oczywiście przy siedmiu rejsach dziennie do CDG i AMS stanowi jedynego globalnego konkurenta Grupy LH.

 

BA/IAG

 

Oferowanie: 155,2 tys. – spadek aż o 33,2%!!, po przejściowym wzroście w S18 o 7,4%. BA „odpuściło walkę o LHR” ponownie schodząc do dwóch rejsów dziennie. VY wycofało się z super konkurencyjnego połączenia do BCN.

 

AY

 

Oferowanie: 129,5 tys. Wzrost 12,0%. Trzy rejsy dziennie, już we wszystkie dni tygodnia, przez cały sezon. AY nadal korzysta tu z wyjątkowej sytuacji – brak konkurencji LO. To świetna przykład, jakie znaczenie ma różnica w potencjałach ruchu tranzytowego – AY znaczna liczba tranzytów do Azji, LO – brak istotnego potencjału.

 

SK

 

Oferowanie 91,6 tys. Spadek o 13,3%. Co prawda minimalnie rośnie oferowanie do CPH, ale po krótkim okresie operacji zawieszone jest połączenie do OSL. Konkurencja z tanimi liniami okazała się zbyt trudna i nieopłacalna.

 

Z negatywnych ciekawostek warto wymienić zejście z połączenia z DME linii U6 (Ural Airlines).

 

Tanie linie.

 

W6

 

Oferowanie: 2 236,2 tys.wzrost o 9,1%. W S18 było to 21,3%,w S17 - 16,2%, a w S16 było16,8%. Cały wzrost osiągnie dzięki znacznie częstszemu wykorzystaniu większej wersji samolotu – A321. Jednak i tak znaczne spadek dynamiki spowoduje zdecydowanie mniejsze możliwości uzyskiwania zniżek od opłat lotniskowych związanych z dynamika ruchu.

Uwaga: powyżej podaliśmy dynamikę do S18 planowaną. Ponieważ pod koniec S18 przewoźnik dokonał cięć to dynamika do wykonanej jest wyższa o 1,1ppct.

 

DY

 

Oferowanie: 146,6 tys. Znowu kolejny spadek, ale tym razem aż o 15,2%. I ten przewoźnik ma dość szalonej konkurencji na BCN. A LO się „trzyma”, mimo, iż nie jest tanią linią! Pewne znaczenie ma ograniczony, ale jednak, potencjał tranzytowy.

 

U2

Linia uruchomiła rejsy w Zimie 2018.9, do BSL, GVA, LGW i TXL. W S19 przestaje operować do GVA i LGW. To pierwsze połączenie mogło mieć charakter sezonowy – narty. To drugie na pewno nie. Zadecydowała chyba bardzo ostra konkurencja, a U2 znalazł się pomiędzy liniami tradycyjnymi operującymi na LHR i ultra-tanimi – FR (STN) i W6 (LTN).

 

FR zawiesił swoje ostatnie, codzienne rejsy z WAW – do SZZ.

 

 

Warszawa - Modlin.

 

Oferowanie: 2 084,0 – spadek o 2,4%.

 

Nadal, ale miejmy nadzieję, że nie bardzo bardzo długo, jedynym przewoźnikiem pozostaje Ryanair. A on najwyraźniej czeka na rozwój sytuacji w porcie, który jest obecnie „zablokowany właścicielsko”. Być może problemy zmierzają do trwałego rozstrzygnięcia. Musimy tu być bardzo ostrożni i nadal cierpliwi.

 

Przewoźnik pozostawia swoją ofertę prawie bez zmian. Po raz pierwszy od bardzo wielu sezonów oferowanie W6 w WAW będzie większe, i to dość znacznie, od oferowania FR w WMI – o 7,3%.

 

Łączne oferowanie w całej aglomeracji warszawskiej wyniesie 17 107,3 tys. i wzrośnie o 8,1%. W S18 było to 12,6%, w S17 - 15,56%, a w S16- 9,6%.

 

Główne porty regionalne.

 

Kraków.

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2018

Udział w

oferowaniu w %

Ryanair z OE

2 561,6

116,0

43,4 (-3,0 ppct!)

LH/OS/LX/SN

787,2

107,0

13,3

U2

515,4

102,8

8,7

LO

474,0

115,4

8,0

DY

430,4

120,0

7,3

W6

420,0

-

7,12

AF/KL

177,0

158,5!!

3,0

LS

110,8

188,7!!

1,88

BA/IB/VY

106,6

112,2

1,81

FZ

78,8

79,2

1,34

PS

75,9

370,2!!

1,29

AY

64,7

96,3

1,1

Łącznie (sezon)

5 897,0

124,0!!

 

 

Jeszcze z większą siłą działa efekt kuli śniegowej. Największe znaczenie ma oczywiście niespodziewane pojawienie się w porcie W6. Przewoźnik uznał, że i dla niego znajdzie się miejsce, a rynek krakowski różni się znacznie od katowickiego. Dla FR to już zdecydowanie największa baza w Polsce. Teraz obok stałego kreowania nowego ruchu czeka nas bardzo ostra walka konkurencyjna z W6. Spore znaczenie ma też pojawienie się Laudamotion z rejsami z VIE i STR. W ciągu dwóch sezonów Grupa FR zwiększyła oferowanie o 71,4%!! Sky is the limit.

 

LS (brytyjski Jet2.com) uznał, że to dobry rynek, aby szukać swojego miejsca po BREXIC-ie.

 

LOT zwiększa oferowanie dzięki większej liczbie rejsów do ORD i nowemu połączeniu do OTP. Będą też sezonowe rejsy do DBV. Ogranicza jedynie liczbę rejsów do WAW, która była rzeczywiście ogromna – nawet 8 dziennie. Jednak i tak to już staje się mini baza linii.

 

KL zwiększa liczbę rejsów w tygodniu, a HV wprowadza połączenie do EIN.

 

Tani przewoźnik z Dubaju – flydubai ma umowę code-share z EK jednak uznał, że nieco przesadził z wielkością oferowania.

 

PS pojawił się wcześnie z codzienną ofertą małym samolotem. Uznał, że rynek jest potencjalnie bardzo duży i będzie operował dużym samolotem średniego zasięgu.

 

Gdańsk.

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2018

Udział w

oferowaniu w %

Wizz Air

1 821,8

95,4!

48,4 (-2,3ppct!)

FR

873,3

100,8

23,4

LO

253,6

102,1

6,79

LH

249,2

96,2!!

6,68

SK

208,1

90,6

6,1

DY

120,6

128,7!

3,23

KL

104,5

120,1!

2,8

AY

57,9

100,5

1,5

Łącznie sezon

3732,7

99,2!

 

 

Uwaga: Tu porównując z 2018 uwzględniamy oferowanie planowane. W październiku 2018 W6 obniżył oferowanie o ponad 17%! Gdy to uwzględniamy to oferowanie w S19 nieznacznie rośnie – o 1,2%. Dla W6spadek indeksu byłby mniejszy o 2,4ppct.

 

I znowu odwrócenie trendu zmian W6. Po ogromnym wzroście w S18 (+23% - planowane), następuje spadek. Prawdopodobnie przewoźnik zorientował się, że FR nie reaguje „agresją” na jego działania korygujące. Grupa LH po ogromnym wzroście w S18 ogranicza oferowanie zmniejszając liczbę częstotliwości na MUC z 4 do 3 dziennie, natomiast wprowadza 4 rejsy w tygodniu do ZRH.

 

Zadowolony z wyników KL, od maja wprowadza trzeci rejs dziennie do AMS. To oznacza bardzo dobrą ofertę dla ruchu bezpośredniego – wysokopłatnego i tranzytowego w Europie oraz interkontynentalnie.

 

Pozytywem jest też aktywność DY, który „ruszył” się po bardzo wielu sezonach bierności i uruchomił rejs do HEL. Polska Północna to dla niego naturalny rynek.

 

SAS rezygnuje z sezonowych rejsów do BGO.

 

Wrocław.

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2018

Udział w

oferowaniu w %

Ryanair

1 010,0

100,8

46,0 (-1,3)

W6

499,0

97,6!

22,73

LH/EW/LX

307,9

97,8

14,0

LO

281,8

118,3

12,83

AF

72,8

304,6!!

3,32

Łącznie (sezon)

2 195,6

103,9

 

 

Lider utrzymuje swoje status quo. W6 – pretendent, po bardzo ostrym ataku, przegrupowuje siły – zmniejsza liczbę rejsów, natomiast szerzej wykorzystuje A321. LOT, po zejściu FR z połączenia do WAW, z dużym opóźnieniem istotnie zwiększy oferowanie krajowe wykorzystując znacznie większe samoloty. Do AF dołączy KL i będą wspólnie oferować dwa rejsy dziennie. AF planuje nieco większy a/c. To już stworzy możliwości wspólnych sprzedaży tranzytowych.

 

Katowice.

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2018

Udział w

oferowaniu w%

W6

1 671,6

99,5

76,0 (1,4ppct)

FR

207,6

78,1!!

9,44

LH

147,8

98,1

6,72

LOT

128,5

101,3

5,84

Łącznie (sezon)

2 198,5

97,3

 

 

Uwaga: I tu pod koniec S 2018 W6 zmniejszył oferowanie, ale nie tak drastycznie, jak WAW bo o ca 11tys. foteli. Było więc prawie dokładnie na poziomie planowanego przez W6 dla S2019.

 

Okres stabilizacji ofert. „Wyłamał się” tylko FR, który po okresie bardzo dynamicznego wzrostu, o ponad 36%, ostro zredukował. Coraz bardziej widoczna będzie gra KRK – KTW.

 

Poznań.

 

Przewoźnik

Oferow.

w tys.

Indeks

do 2017

Udział w

oferowaniu w %

FR

554,3

117,7!

46,15 (+9,65ppct!!)

W6

246,7

58,9!!

20,54 (-11,96ppct!)

LH

218,0

100,5

16,8

LO

157,0

100,0

13,1

Łącznie

1 201,0

92,9

 

 

Po ogromnym skoku ubiegłorocznym FR starał się tylko, choćby częściowo, „zakleić” dziurę po W6. Była jednak zdecydowanie zbyt duża. LH i LO solidarnie zachowują status quo.

 

Mniejsze porty regionalne.

 

Port

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017

Udział największego

Przewoźnika w %

Uwagi

RZE

597,0

101,7

FR – 44,6 (-8,2ppct!!)

Mniejsza znacznie oferta FR rekompensowana przez LO (WAW) oraz w mniejszym stopniu LH

SZZ

374,3

89,5!

FR - 43,2 (-12,0ppct!)

LO – 29,8 (+8,0ppct)

W6 – 23,1 (4,5ppct!)

FR – zawieszony rejs do WAW

Znacznie większe oferowanie LO

Znaczny spadek oferowania W6

Nowy rejs SK do CPH

LUZ

289,0

88,0

W6-65,1 (1,6ppct)

Brak U2 do MXP i BM do MUC

BZG

265,0

95,0

FR – 82,7 (-0,3ppct)

Prawie status quo..

LCJ

154,2

101,4

FR- 82,9 (-6,0ppct)

 

Nieco większe oferowanie LH i mniejsze FR

SZY

104,6

109,5

W6 – 52,6 (-1,6ppct)

 

Nowy sezonowy rejs LO do KRK

 

Sześć najmniejszych portów zapewnia jedynie 5,7% łącznego oferowania. Ich udział spadł ponownie o 0,6ppct. Spełniają one funkcje wspomagające, uzupełniające. Są, w znacznym, a czasami bardzo znacznym stopniu, na łasce ultra-tanich linii.

 

RZE ma swój ruch atlantycki, który tu jest domeną LO.

 

W przypadku SZZ LO szybko, choć częściowo, wykorzystał zejście FR z trasy do WAW.

 

Małym wydarzeniem jest rejs SK do CPH, ale tylko 4x w tygodniu.

 

LUZ zyskuje dodatkowe szanse dzięki problemom w aglomeracji warszawskiej.

 

LCJ i SZY – ich siatki to prawie s.q. w porównaniu z S 2018.

 

W części III, którą opublikujemy, jako specjalny Komentarz Tygodnia, zamieścimy Podsumowanie poprzedzone krótką analizą sytuacją konkurencyjną LO (oferowanie) na najważniejszych trasach europejskich.

 

Koniec części II

 

 

Zdjęcie: Bartosz Makowski

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony