INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Nowości rozkładowe na rynku polskim

Marek Serafin, 2012-09-27
     

Ryanair w Lublinie

Irlandzki przewoźnik ogłosił, że po uruchomieniu portu w Lublinie, w połowie grudnia 2012, rozpocznie operacje do dwóch destynacji: Londynu/STN i Dublina. Do Stansted wykonywać będzie 3 rejsy w tygodniu a do Dublina - 2 rejsy.

 

Ryanair dołączył do Wizz Air-u, który kilka miesięcy wcześniej rozpoczął sprzedaż połączeń do Londynu/LTN i Oslo/TRF. W obu przypadkach oferuje po dwa rejsy tygodniowo.

 

Jak widzimy obie tanie linie ograniczają swoją ofertę do destynacji „etnicznych”. Aglomeracji, w których znajdują się bardzo duże rzesze polskich pracowników. Oczywiście liczą też na podróże członków ich rodzin z Polski oraz „nowych kandydatów do pracy”.

 

Łączne oferowanie tygodniowe FR i W6 to 9 rejsów, czyli nieco ponad 3300 foteli. W skali roku oznacza to oferowanie około 172 tys. foteli. Przyjmując współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) na poziomie około 80% port może liczyć na około 135-140 tys. pasażerów obu linii. Dla porównania w roku 2011 lotnisko w Szczecinie obsłużyło ponad 258 tys. pasażerów a w Bydgoszczy 268 tys.

 

Oczywiście jest szansa, że ze względu na sezonowość ruchu, oferta w sezonie letnim będzie większa. Zależeć to będzie, przede wszystkim, od wyników uzyskanych w sezonie zimowy. Nie można, więc wykluczyć nieco bardziej pesymistycznego scenariusza.

 

Obszary zasilania portów w Lublinie i Rzeszowie (catchment areas) zachodzą na siebie. Obecnie Ryanair operuje z Rzeszowa do Stansted codziennie a do Luton i Dublina po 3 razy w tygodniu.

 

W sezonie zimowym FR zmniejszy ilość połączeń do STN do czterech tygodniowo, do Dublina do dwóch tygodniowo, a do Luton pozostawia oferowanie bez zmian.

 

Jak widać, przynajmniej w przypadku STN, Ryanair ogranicza oferowanie z RZE licząc się z tym, że część pasażerów będzie korzystać z rejsów do Lublina, a nie Rzeszowa. Nie dokonuje takiej korekty w odniesieniu do LTN prawdopodobnie w ramach walki konkurencyjnej z W6 o utrzymanie mocnej pozycji rynkowej w południowo-wschodniej Polsce.  

 

SAS w Łodzi

Lotnisko w Łodzi pozyskało pierwszego przewoźnika sieciowego. Jest nieco zaskakujące, że okazał się nim SAS. Warto jednak zauważyć, że skandynawski przewoźnik od wielu miesięcy realizuje strategię znacznej ekspansji na rynku polskim. Pisaliśmy już o tym w artykule Ekspansja SAS na rynku polskim.

 

W sezonie zimowym 2012/13 SAS będzie oferował (w dni robocze) z/do Kopenhagi:

  • cztery rejsy dziennie z Gdańska,
  • trzy rejsy dziennie z Poznania,
  • trzy rejsy dziennie z Warszawy (nowy rejs „nocujący w WAW),
  • dwa rejsy dziennie w Wrocławia,
  • jeden rejs dziennie z Katowic,
  • jeden rejs dziennie z Łodzi.

 

Można już powiedzieć, że SAS jest jedynym przewoźnikiem sieciowym, który w polskich portach regionalnych ma ofertę konkurencyjną wobec LOT-u i Lufthansy. Dotyczy to w szczególności Gdańska i Poznania. Warto jednak pamiętać, że dzięki umowie code share LO-LH w największych polskich portach regionalnych Lufthansa oferuje, co najmniej sześć połączeń dziennie do swoich hub-ów we Frankfurcie i Monachium.

 

Rozkłady lotów SAS-u wskazują, że przewoźnik ten nastawia się, przede wszystkim, na ruch biznesowy „point to point” oraz tranzytowy z i do punktów wewnętrznych w Skandynawii i Północnej Europie. Szczególnie w przypadku punktów, do których ma tylko jeden rejs dziennie, oferta tranzytowa na rejsy dalekiego zasięgu jest bardzo ograniczona. 

 

Koniec umowy code share LOT-SAS?

Nie ukazała się żadna oficjalna informacja na ten temat, ale na stronach internetowych SAS I LOT-u, na trasie WAW-CPH rejsy partnerów, nie są pokazywane jako połączenia objęte umową code share.

 

Wygaśnięcie tej umowy byłoby jedną z konsekwencji wprowadzenia przez SAS trzeciego, nocującego w WAW rejsu. Przy dwóch połączeniach dziennie oferowanych przez każda ze stron i dość dobrym skoordynowaniu ich rozkładów bilans korzyści dla LOT-u i SAS był na pewno w miarę zrównoważony.

 

SAS był „zmuszony” sprzedawać poranny rejs LOT-u z Warszawy i wieczorny rejs LOT-u z Kopenhagi, gdyż były one dobrze skomunikowane z jego rejsami skandynawskimi i europejskimi. Obecnie SAS będzie mógł tym pasażerom tranzytowym oferować własne rejsy.

 

Sytuacja ta po raz kolejny pokazuje, że same partnerstwo aliansowe nie zapewnia dobrej, opartej na zbilansowaniu korzyści, współpracy handlowej.

 

Jak widzimy w polskich portach regionalnych, głównymi, a w zasadzie jedynymi sieciowymi konkurentami LOT-u są partnerzy z aliansu STAR: LH, SK i OS (w Krakowie).

 

LOT wraca do Hanoweru

Już w październiku 2012 LOT będzie oferował kolejne połączenie do punktu nie-hub-owego w Niemczech.

 

Podobnie jak w przypadku Stuttgartu LOT wznawia obsługiwaną już kiedyś trasę. Tu jednak „koncepcja handlowa” jest nieco inna.

 

Wieczorny rozkład rejsów do Stuttgartu będzie nastawiony na pasażerów biznesowych, choć przy tylko czterech rejsach tygodniowo trudno będzie raczej liczyć na przejęcie bardzo znacznej ich części.

 

Sześć rejsów tygodniowo do Hanoweru jest zaplanowane w ten sposób, aby zapewnić maksymalnie dobre tranzyty do i z Pekinu.

 

Sensowne jest tworzenie oferty tranzytowej na rejsy dalekiego zasięgu w punktach, w których nie ma konkurenta operującego rejsem bezpośrednim.

 

Jednak, najprawdopodobniej, samo połączenie do Hanoweru będzie strukturalnie nierentowne. Dodatkowe przychody na trasie WAW-PEK mogłyby zrównoważyć straty ponoszone na tym rejsie, ale raczej tylko w przypadku pozyskiwania ruchu wysokopłatnego. Trudno na to liczyć przy tylko trzech dobrych tranzytach tygodniowo na trasie Hanower-Pekin i dwóch tranzytach tygodniowo na kierunku powrotnym. 

 

 

Marek Serafin  

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | LOT | Lotnisko Lublin | Lotnisko Łódz | Pasażer | Połączenia | Ryanair | SAS | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony